Grønnere Odense: Her er de vigtigste punkter

Tre bud på "Den Grønne Mobilitetsplan" i Odense er fremlagt. Nu skal borgerne indrages.

Tre ambitiøse bud på et grønnere Odense anno 2030 blev fredag præsenteret på rådhuset.

Overordnet for de tre bud er at indfri Odenses ambitioner om, at kommunen senest i 2030 skal være klimaneutral og reducere CO2-udledningen med 502.000 ton årligt.

Især biltrafikken er der i oplæggene, som har overskriften "Den Grønne Mobilitetsplan", fokus på. Her udledes der alene omkring 200.000 ton CO2 årligt. Det er specielt transportområdet, som er den store synder. Her er udledningen i følge Odense Kommune 107.000 ton CO2 dårligt.

I de tre omfattende oplæg (se links under teksten) arbejdes der med specifikke tiltag, som ikke kun skal gøre byen renere, men også tryggere og roligere.

Det er således inden for ringvejene, det anbefales at ændringerne sker for, at det har en effekt, der kan ses - og ikke mindst måles.

Overordnet vil bilisterne blive sat under pres, mens de lette trafikanter skal have bedre - og tryggere - vilkår.

Overordnet kan der trækkes fire punkter ud af de tre oplæg:

  • Bedre forhold for buspassagerer. Det peges på flere afgange plus vejbaner forbeholdt busser.
  • Bilernes hastighed skal sættes ned. Her anbefales områder med zoner, hvor hastigheden sættes til 30 kilometer i timen.
  • Gader og områder der er forbeholdt elbiler, cykler og busser.
  • Opdeling af byen i zoner, der giver biler adgang til at køre ind til bymidten ad hovedveje, men ikke til at køre på tværs af zonerne.


Dertil anbefales højere p-takster og en reducering af mulighederne for parkering på gadeniveau med 50 procent.

Borgerne aktiveres

I næste uge tages der hul på en proces, hvor borgerne inddrages, og til sommer skal byrådet lande et flertal for en plan.

Det ser borgmester Peter Rahbæk Juel (S) frem til.

- Vi har bedt disse eksperter om komme med en række forslag på løsninger. Et enigt byråd har vedtaget, at Odense skal være klimaneutral i 2030, så nu har vi et ansvar for at nå målet og samtidig få en lækker by at være i, siger Peter Rahbæk Juel og tilføjer:

- Nu skal vi have borgerne på banen.

Her finder borgermøderne sted

I den anden side af byrådssalen er Christoffer Lilleholt også for målet, men skeptisk overfor, hvad de store trafikændringer i byen vil betyde for flere af byens borgere.

- Vi er særligt bekymrede for forstæderne, de ældre og detailhandelen i bymidten. Der kan være nogle, som ikke kan eller ikke har råd til en grønnere omstilling. Hvilke konsekvenser kommer det til at have for dem, og hvilken effekt får det for vores bymidte, sagde Christoffer Lilleholt (V) forud for præsentationen af de tre forslag.

Han er desuden skeptisk overfor midlet:

- Jeg så jo helst, at vi brugte guleroden og tilskynder det grønne valg i stedet.

Christoffer Lilleholt er særligt overrasket over forslaget om 50 procent færre parkeringspladser.

- Det er en voldsom indgriben, og jeg havde ikke regnet med, at det ville være så meget, siger venstrepolitikeren.

De tre bud på Odenses "Den Grønne Mobilitetsplan" kom fra Niras, Team JaJa og Team Urban Creators.

Sidstnævnte peger i deres oplæg på, at odenseanerne skal i gang med en adfærdsændring på klimaets vegne.

Men den proces er sat i gang. Det skete sidste efterår, kommunen skubbede gang i aktiviteten "Familiens Klimatopmøde", som skal få familierne til at skære i deres klimaaftryk.

Herunder kan du hente (pdf-filer) de tre bud på "Den Grønne Mobilitetsplan" i Odense:

document — Team Urban Creators' bud på "Den Grønne Mobilitetsplan" i Odense, 28.97 MB document — Team JaJas bud på "Den Grønne Mobilitetsplan" i Odense, 9.47 MB document — Niras' bud på "Den Grønne Mobilitetsplan" i Odense, 7.75 MB

Oversigt

    Oversigt