Her er de vilde tal bag Odense Letbane
Artiklen er mere end 30 dage gammel
Snart åbner Odense Letbane efter 16 måneders forsinkelse. TV 2 Fyn har samlet tallene bag letbanen, som du kan få et overblik over her.
Lørdag den 28. maj, om præcis en uge, åbner Odense Letbane med en stor åbningsfest i byen. Det har dog ikke været nogen kort fornøjelse at anlægge den 14,5 kilometer lange bane gennem Odenses gader.
TV 2 Fyn har samlet en række vilde tal bag Odense Letbane, som du kan blive klogere på i listen herunder.
Fakta om Odense Letbane
Åbningen af Odense Letbane forsinket flere gange
Oprindeligt skulle Odense Letbane være åbnet i slutningen 2020.
I marts 2021 blev åbningsdatoen udskudt til årsskiftet 2021/2022.
1. december 2021 meddelte Odense Letbane, at åbningen er udskudt til foråret 2022.
30. april 2022 blev åbningsdatoen sat til den 28. maj 2022.
Mere end 130 naboklager over støj
Odense Letbane har siden marts modtaget mere end 130 naboklager over støj fra letbanen.
Odense Letbane har i marts genhuset en familie, fordi støjen var så voldsom.
Næsten 1000 nærvedhændelser
Mellem 1. oktober 2021 og 28. marts 2022 har der været næsten 1000 såkaldte nærvedhændelser med letbanen og andre trafikanter.
Nærvedhændelserne er defineret som situationer, hvor der har været fare for sammenstød.
315 hændelser med billister, 309 hændelser med cyklister, 241 med fodgængere og 244 øvrige, viser tal fra driftsoperatøren Keolis.
Syv kollisioner med letbanen
I november 2021 var der første gang et sammenstød mellem Odense Letbane og en trafikant.
Siden er det gået galt syv gange.
56 lyskryds på den 14,5 kilometer lange rute
Odense Letbanes første etape bliver cirka 14,5 kilometer lang og kommer til at køre igennem 56 lyskryds.
Letbanen har grøn bølge på sin vej gennem byen, hvilket betyder, at øvrige trafikanter kan opleve at holde for rødt i længere tid end normalt.
Letbanen åbner 70 år efter sporvognens udfasning i Odense
I 1952 blev sporvognen i Odense udfaset.
På daværende tidspunkt skabte sporvognen problemer på vejbanerne, da sporvognen skulle dele pladsen med bilerne.
Derudover var materiellet blevet forældet. Det blev derfor besluttet at skifte til moderne busser.
Et letbanetog er i dag en moderne sporvogn, den er cirka 32 meter lang og vejer omkring 40 ton uden passagerer.
35.000 passagerer på hverdage
Odense Letbane forventer cirka 35.500 passagerer på en hverdag.
Efter en indkøringsperiode på nogle år og når Nyt OUH er åbnet, forventer Odense Letbane 10-11 millioner passagerer årligt.
Mere end 200 passagerer ad gangen
Et enkelt letbanetog kan have mere end 200 passagerer ad gangen.
I rutebiler kan der oftest plads til 50-75 passagerer.
42 minutters togtur
Hele turen fra Tarup til Hjallese forventes at tage omkring 42 minutter.
26 stop på ruten
På linjen fra Tarup i nord til Hjallese i syd bliver der i alt 26 stationer.
Fotokreditering:
Sporvogn i Odense: Birthe Melchiors/Ritzau Scanpix
TV 2 Fyn ARKIV
Bo Amstrup/Ritzau Scanpix