Klokken er 7.45 i Odense, og der er kø hele vejen fra rundkørslen midt på Rødegårdsvej hele vejen til lyskrydset på Munkerisvej.
På cykelstien.
Det er næsten københavnske tilstande, her på en af de vigtigste cykelårer i byen
For efter studiestarten er det for alvor begyndt at vrimle med cyklister på de stier, der går fra centrum af Odense til Syddansk Universitet.
- Jeg oplever det rigtig tit, og man skal virkelig holde godt øje. Jeg er heldig, når jeg møder 9.15, for sådan en dag kan det tage op til en halv time at cykle herud, siger Rebecca Storgaard Madsen, der er studerende på SDU og på en normal dag ikke bruger mere end et kvarter på at køre til Syddansk Universitet.
Københavnske tilstande
Odense bryster sig af at være "cyklisternes by" som en del af handlingsplanen for mobilitet og byrum 2017-2024, hvor kommunen arbejder for at gøre cykelturen til en mere fast del af odenseanernes hverdag.
23 procent af odenseanernes ture foregår på cykel, hvilket er en højere andel end i både Aalborg og Aarhus.
- Det er næsten københavnske tilstande her på en af de vigtigste cykelårer i byen, siger Rasmus Mandø, der er kontorchef i Trafik og Mobilitet i Odense Kommune og peger ud i krydset.
- Lige her er det meget voldsomt for cyklisterne, og man kan hurtigt komme til at vente er par gange for rødt lys. Udfordringen er, at den vigtige cykelåre rammer Ring 2, som er en vigtig bilvej.
55 procent af de studerende vælger cyklen som fartøj, heriblandt Rebecca Storgaard Madsen, der sidste sommer flyttede til Odense fra en mindre by i Nordjylland.
- Det var meget overvældende, for der, hvor jeg kommer fra, er der ikke cyklister på samme måde, siger hun.
Bedre forhold til cyklister
Flere steder på Rødegårdsvej er der kryds og områder, hvor cyklisterne holder i særlig lang kø og oplever utrygge situationer med pludselige opbremsninger og drejende biler.
Alligevel har kommunen et politisk mål om, at der skal være endnu flere, der vælger at tage cyklen og lade bilen stå.
- Mange af bilturene er under to kilometer eller meget lange. De korte ture skal foregå på cyklen i stedet. Lige nu kigger byrådet på klimahandlingsplaner, hvor vi skal se, hvordan vi skal prioritere forskellige trafikanter, forklarer Rasmus Mandø.
Bilerne er egentlig gode nok til at holde øje, men jeg kunne godt tænke mig lidt længere grønt lys
Cyklistforbundet arbejder for at skabe bedre vilkår for cyklisterne, og ifølge lokalformand i Odense, Jens Henriksen, er Odense langt hen ad vejen en god cykelby.
- Men man skal gennemgå krydsene og se, hvor man kan gøre noget, så cyklerne ikke bliver holdt tilbage. En af de ting, man kunne gøre for fremkommelighed er noget mere tid til, at cyklerne kan komme over krydset, siger han.
Er svaret en tunnel?
Den store trængsel gør sig både gældende for cyklister og bilister, og derfor kan det være svært at tilgodese alle trafikanter.
- Vi prøver at fordele smerten og lave en fordeling mellem bløde trafikanter og biler og busser. Vi har talt om at indføre intelligente lyssignal, så det bedre kan aflæse trafikken.
Derudover er forslagene til bedre cykeltrafik længere tid med grønt lys, bredere cykelstier eller måske en cykeltunnel.
I 2018 åbnede en cykeltunnel under Niels Borhs Allé, som kunne lede de mange cyklende studerende under vejen, hvilket lettede en stor del af trafikken.
- Vi har lagt en cykeltunnel i kommuneplanen her også, siger Rasmus Mandø og peger på krydset Rødegårdsvej/Munkerisvej.
Arbejdet med sådan en cykeltunnel er dog meget omstændigt og svær at lave på så trafikeret en vej. Allerede nu er der lavet lyssignal ved Tagtækkervej og i næste uge går arbejdet i gang med at udvide cykelstien på Svendborgvej.
Rebecca Storgaard Madsen har vænnet sig til trafikken og har planer om at fortsætte med at cykle til studiet. Men hun kunne godt ønske sig lidt bedre forhold.
- Bredere cykelstier, hvor der er plads til at overhale, og så vi kan køre flere ved siden af hinanden uden at holde i en lang række. Bilerne er egentlig gode nok til at holde øje, men jeg kunne godt tænke mig lidt længere grønt lys, fastslår hun.