Weekendtrafik: Her skal du være opmærksom på omkørsler
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Arbejdet med letbanen i Odense vil i to weekender betyde omkørsel for bilister ind og ud af Odense.
Bilister kan i de kommende to weekender risikere at blive omdirigeret, hvis de kører i Odense. Årsagen er letbanearbejdet over jernbanebroen på Middelfartvej, hvor trafikken vil blive spærret i begge retninger.
Måbende togrejsende: Glemsomme lokoførere suser forbi fynsk perron
- Det er helt absurd, siger MF Jane Heitmann (V), som vil have transportministeren til at træde i karakter.
Folk, som rejser med tog fra Langeskov Station, kan ikke være sikre på, at toget stopper, som det skal ifølge planen.
Sidste år susede det forbi perronen i alt 24 gange, fordi lokoføreren glemte at stoppe.
- Det her er jo helt absurd og fuldstændig uholdbart, siger folketingsmedlem Jane Heitmann (V).
Hun rejste første gang problemet over for daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) sidste år. Det skete efter, at det dengang var kommet frem, at lokoførerne i 2018 ved en fejl var suset igennem Langeskov 13 gange.
Nu er det med 24 "forbikørsler" i 2019 gået fra slemt til værre.
- Det kan ikke passe, at folk, der skal med toget, bare må stå og se på, at det suser forbi, siger Jane Heitmann.
Almindelig glemsomhed
Det er lokoførerne selv, der skal huske at bringe toget til standsning, men det glemmer de nogle gange.
- Vi har omkring 14.000 standsninger i Langeskov om året, og det er under en promille, der kører forbi. Men hver overkørsel er én for meget, sagde DSB's informationschef Tony Bispeskov til TV 2/Fyn sidste år.
Jane Heitmann havde dengang en forventning om, at der ville komme styr på tingene.
- Men det fortsætter åbenbart, og nu i gennemsnit to gange om måneden. Jeg agter derfor at tage sagen op overfor ministeren igen.
- Det lader til, at transportministeren mangler gennemslagskraft og tyngde i forhold til DSB, siden det kan blive ved med at fortsætte, siger Jane Heitmann.
Beklager overfor kunderne
DSB er ikke stolt af de glemte standsninger.
- DSB beklager de glemte standsninger og beklager, at kunderne til og fra Langeskov ikke har kunnet regne med de planlagte standsninger i 2019, skriver DSB i et notat, som blev sendt til Transportministeriet i sidste uge.
Her står der blandt andet, at der nu er iværksat en række tiltag. Blandt andet har DSB i december 2019 fået standsningen på Langeskov Station ind i togets computerskærm, så det fremstår tydeligt for lokoføreren.
DSB skriver, at det er forventningen, at den nye funktion kan nedbringe antallet af glemte standsninger i Langeskov.
"Det skyldes, at Odense Letbanes entreprenør skal sætte kantsten ind mod letbanearealet samt fjerne asfaltramper, så bilerne igen kan komme ned at køre på vejbanen, og cyklisterne kan bruge cykelstien", skriver Odense Letbane i en meddelelse.
Afspærringen sker fra fredag 14. februar klokken 20.00 til mandag 17. februar klokken 05.00 - og igen fra fredag 21. februar til mandag 24. februar i samme tidsrum.
Det drejer sig om det stykke af Middelfartvej, der går mellem Grønløkkevej og Christmas Møllers Vej.
Mens der bliver arbejdet, er der omkørsel for biler via Grønløkkevej, Falen og Kløvermosevej.
Cyklister og gående kan fortsat benytte Middelfartvej i de to weekender, mens spærringen også rammer bybusserne på Middelfartvej. De bliver sendt ad alternative ruter.
Find info om bybusserne på www.fynbus.dk
Find flere alternative ruter på www.odenserundt.dk
Langt til en ladestander: Nyt forslag om elbiler hilses velkommen på Fyn
Der er tre ladestationer til elbiler langs motorvejen på tværs af Fyn. Snart skal der være mange flere, hvis det står til Radikale Venstre og Venstre.
I Bogense er der fire elbiler og én ladestation.
Det kræver, at ejerne nogle gange må koordinere, hvem der kan lade hvornår, men fungerer ellers upåklageligt. Sådan forklarer en af byens elbilejere, Mie Engelbert Jensen, der er den tilfredse indehaver af en Renault Zoe.
- Den kan jo køre 250 kilometer, så jeg kan sagtens køre frem og tilbage på arbejde, siger hun.
Står det til Radikale Venstre og Venstre skal der være mange flere, der ligesom Mie Engelbert Jensen skifter benzin- eller dieselbilen ud med en elbil. De to partier foreslår derfor, at det skal være gratis at krydse Storebælt gratis, og at alle tankstationer skal være udstyret med ladestandere.
Det forslag hilser Mie Engelbert Jensen velkommen.
- Det er klart, at jo flere økonomiske fordele, der kan være ved det, jo flere skeptikere får man over i elbiler, siger hun.
Rekordsalg og forbehold
Sidste år blev der solgt 5.524 elbiler i Danmark, hvilket er fire gange flere end i 2018. Men det er stadig en lille andel af det samlede bilsalg.
Mie Engelbert Jensen havde selv flere forbehold, inden hun købte en eldreven bil. Hun så på 15 forskellige, inden hun tog en beslutning.
- Jeg var bekymret for prisen. Jeg har været vant til at køre i billige biler, hvor der ikke lige sker noget, hvis man kommer til at hakke op over en kantsten, eller hvis knægten på 18 år lige kommer til at lave en svupper et sted, siger hun.
Men da hun stod overfor en snarlig udskiftning af det, hun beskriver som en dieselhakker, vandt miljøhensynet. Også selvom hun må parkere sin bil ved hotellet, hvor byens eneste ladestation med to ladestandere er, for der er heldigvis mange andre rundt i landet.
- Der er masser af ladestande rundt omkring. Så tager man en halv times eller en times pause – eller to timers pause, hvis man er kommet rigtig langt væk – og så kører man bare videre.
Langt til en ladestation
Minh Nguyen, der er ansvarlig for salg af elbiler hos Terminalen Odense, er ikke i tvivl om, at flere ladestandere og en billigere tur over Storebælt vil få flere til at købe elbiler. På nuværende er der i alt 37 offenlige ladestationer på Fyn, hvoraf tre står langs Fynske Motorvej.
- Jeg vil sige, at det er et rigtig godt udspil, og det er den rigtige vej at gå i forhold til at få folk til at skifte til grønne biler. Det med at køre gratis eller billigere over Storebælt er helt sikkert godt, siger han.
Han fortæller, at der trods bekymringer om rækkevidde og ladetid, er flere købere til elbiler.
- Det går den rigtige vej, men der skal meget mere til, for at mange, der tvivler eller overvejer det, bliver skubbet over i en grøn elbil.
For eksempel er der mange, der bor uden for de større byer, der har langt til en ladestation.
- Jeg tror, at det er vigtigt at brede det mere ud, så der er kortere mellem standere i de små byer. er vigtigt i de små byer.
Det er en holdning, Mie Engelbert Jensen deler.
- Endelig bare flere ladestandere. Nu kommer der også flere og flere elbiler, så der er trængsel på de to standere med fire biler, siger hun.