4. jan. 2024 kl. 17:23

Letbanen skal kunne køre i frost - alligevel gik det galt

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del
Link
kopieret!

Det er meningen, at odenseanerne skal kunne regne med, at letbanen også kører om vinteren, men torsdag førte is på skinnerne og køreledningerne til et længerevarende nedbrud på hele strækningen.

Nattens snevejr blev for meget for letbanetogene i Odense.

Fra de tidlige morgentimer holdt Odense Letbane stille på hele strækningen mellem Tarup og Hjallese på grund af is på køreledningerne og skinnerne.

Læs også: Havde de gamle sporvogne i Odense også problemer med løvfald?
Gå tilbage Del
10. nov. 2022 kl. 8:07

Havde de gamle sporvogne i Odense også problemer med løvfald?

Birthe Melchiors/Ritzau Scanpix

Voldsomme snestorme i 1917 og 1925 satte en stopper for sporvognsdriften i Odense, men der er ikke eksempler på lignende problemer med løvfald.

I gamle dage havde sporvognen ikke de samme problemer med løvfald, som Odense Letbane oplever nu.

De seneste dage og uger har skinnerne i Odense været plaget af de mange blade, der falder af træerne i efteråret, og det har drillet byens nye letbanetog, der oplever kritiske fejl, når de bremser.

I Odense kørte der sporvogne gennem bybilledet fra 1911 til 1952.

Kigger man i historiske arkiver og gamle aviser, er der ikke umiddelbart nogen eksempler på, at nedfaldne blade har drillet sporvognstrafikken gennem Odense.

Fyens Stiftstidendes pressefotosamling, Stadsarkivet

Ingen problemer med løvfald

Forfatteren O. Iskov udgav i 1986 en bog om sporvognene i Odense, hvor han gav en omfattende gennemgang af sporveje i Odense fra 1911 til 1952. Her står der intet om problemer med løvfald.

- Han var en ret grundig og nørdet sporvognsentusiast, der vendte hvert et stykke papir, der vedrørte Odenses sporvognshistorie, så er jeg næsten sikker på, at han ikke er stødt på det i sin research, siger Jens Åge S. Petersen, der er arkivar i Odense Stadsarkiv.

- Jeg er heller ikke stødt på det, men jeg kan jo ikke være absolut sikker på, at problemet ikke er forekommet, forklarer han.

Forskel på sporvogn og letbane

Datidens sporvogne adskiller sig dog på væsentlige punkter fra nutidens elektriske letbanetog.

I gamle dage var sporvognene i højere grad styret ved mekanisk kraft og var ikke afhængig af it-systemer, og de kørte væsentligt langsommere gennem bybilledet, og når bladene faldt af træerne, sænkede man blot farten, hvis der var glat.

Det er især teknikken, der driller letbanen i disse uger. 

John Hartmann/Ritzau Scanpix
I Odense gik der sporvogne til Hunderup Skov og Fruens Bøge. Billedet er fra 1952 - det sidste år med sporvogne i byen.

Der er dog også ligheder. I gamle dage spredte man grus på skinnerne, så togene kunne få bedre fodfæste. Det gør man også med letbanen.

Rensede også skinner dengang

Ifølge Jens Åge S. Petersen havde sporvognsselskabet i Odense i gamle dage en del ansatte, der tog sig af vedligehold af skinner, blandt andet ved at smøre og rense skinnerne, ligesom Odense Letbane.

De ansatte gik ved håndkraft rundt med en sporvognsskinneskidtskraber (jo, det er et ord, og du kan slå det op i ordbogen, red.) for at sikre, at skinnerne blev holdt rene.

Amanda Holmgaard Sørensen
Letbanen har i løbet af de seneste dage og uger oplevet alvorlige nedbrud, der har resulteret i forsinkelser og aflysninger - primært på grund af løvfald.

Selv om datidens sporvogne umiddelbart undgik forsinkelser og aflysninger på grund af løvfald, stod det værre til med vintervejret.

Snestorme lammede sporvognstrafik

Under en voldsom snestorm den 8. og 9. marts 1917 måtte sporvognene i Odense give op og indstille driften på grund af for meget sne og is på skinnerne.

25. november 1925 måtte nogle af sporvognene holde sig indenfor på grund af en kraftig snestorm, og det fik selskabet til at investere i saltvogne, og sporvognene blev desuden udstyret med en sneplov.

Den kommende vinter vil vise, om Odense Letbane også vil få problemer, når frost og sne forventeligt rammer Danmarks tredjestørste by.

Odense Letbane: Sådan klarer vi frost og sne

Odense Letbane er dog forberedt på vintervejret og vil forsøge at gøre køreledningerne modstandsdygtige over for is og frost ved at sprøjte antiisvæske på køreledningerne.

- Vi er på vej mod Odense Letbanes første vinter i drift, og vi har naturligvis et klart mål om, at frostvejr får så minimal indvirkning på driften som muligt, siger administrerende direktør Dan Ravn.

Amanda Holmgaard Sørensen
En rensemaskine kører jævnligt og spuler skinnerne, så der ikke ligger blade. I gamle dage brugte man en sporvognsskinneskidtskraber.

- Det bedste, vi kan gøre, er at forebygge – og vi har vurderet, at et samarbejde med Interflon (antiisvæske, red.) er den bedste løsning til danske vejrforhold, forklarer han.

Det kan også blive aktuelt at holde letbanetogene kørende om natten, så ledningerne bliver holdt isfri.

- En anden løsning ville være at køre med tomme tog natten igennem for at holde ledningerne isfri, men det kan vi forhåbentlig undgå takket være Interflon-løsningen, siger Dan Ravn.

I 2018 oplevede Aarhus Letbane de samme problemer med løvfald og glatte skinner, men her fandt de en løsning, og der har ikke været problemer siden. Allerede i oktober oplevede letbanen i Aarhus dog de første problemer med frost. 

- Vi har desværre været ramt af ekstreme vejrforhold, der har været de seneste dage med rigtig meget nedbør, som har bevirket, at der er kommet et meget stort lag is på skinnerne i løbet af natten, siger Dan Ravn, der er direktør i Odense Letbane.

- Isen er blevet så kompakt, at det har haft en isolerende effekt, så strømmen ikke har kunnet komme hele vejen ned gennem toget og ud i skinnen, hvor strømmen kører ud igen, forklarer han.

Renser og salter sporet

Isen på skinnerne gør, at kørestrømsanlæggets kredsløb bliver afbrudt. Derfor har Odense Letbane det meste af torsdagen gennemkørt strækningen for at rense og salte sporet, så driften kan genoptages.

Tidligere har Odense Letbane ellers forsikret, at togene “skal kunne komme frem under alle forhold - også i frostvejr”.

Det var ikke tilfældet torsdag, hvor erstatningsbusser blev sat ind i byen. 

Laura Grasson
Passagerer skulle med bussen, hvis de skulle frem i Odense, men de kørte med massive forsinkelser på grund af snevejret.

I oktober 2022 meddelte selskabet, at der var indgået aftale med det franske firma Interflon, som producerer smøremidler til eksempelvis køreledninger, så de er modstandsdygtige over for is og frost, og så is og rimfrost ikke sætter sig på kablerne.

- Vi har naturligvis et klart mål om, at frostvejr får så minimal indvirkning på driften som muligt, sagde Dan Ravn i oktober 2022.

- Jeg skal også understrege, at antiis-påførslerne ikke er nogen garanti mod driftsforstyrrelser på grund af vintervejr, lød det dog samtidig fra letbanedirektøren.

Det fik letbanedirektøren ret i.

Burde letbanen ikke kunne køre i frostvejr?

- Det burde den, og det kan den normalt også. Det har den gjort indtil videre. Vi har kørt gennem rigtig meget sne, men denne gang har situationen været ekstrem, siger Dan Ravn.

- Vi har forsøgt at lave en masse tiltag, så letbanen kan køre i al slags vejr. Vi har smurt køreledningerne, så isen ikke sætter sig fast, men vi er blevet overrumplet af det voldsomme vejr de seneste dage, forklarer letbanedirektøren.

Kører letbanen de næste dage?

Letbanedriften forventes genoptaget torsdag eftermiddag

Om den også kører de kommende dage, hvor der ifølge vejrprognoserne kommer tocifrede minusgrader i Odense, må tiden vise. 

- Vi kan ikke udstede nogen garantier, men vi gør alt, hvad vi kan, forsikrer Dan Ravn.

Der har været fuld plade på de trafikale problemer i Odense de seneste dage.

Odins Bro har været lukket i 44 timer på grund af tekniske problemer, hvilket også har givet massive forsinkelser i biltrafikken i Odense. 

Læs også: Historisk lang lukning af bro: - Der var fuldstændig kaos
Gå tilbage Del
4. jan. 2024 kl. 15:34

Historisk lang lukning af bro: - Der var fuldstændig kaos

Ole Holbech/Tobias Aas Christensen

Marianne Jensen brugte mere end en time længere tid på at køre rundt i Odense torsdag morgen. Odins Bro er lukket i rekordlang tid, og voldsomt snevejr ramte Fyn.

Odins Bro i Odense tager snart fat på det tredje døgn som lukket bro. 

Der er tale om en historisk lang lukning, og det giver massive trafikale udfordringer for bilister i byen. Der kører omkring 25.000 biler over broen i døgnet.

På grund af brolukningen brugte Marianne Jensen fra Otterup 40 minutter længere på at køre på arbejde i Odense M.

- Jeg kørte heldigvis tidligere, så jeg kom kun en lille smule for sent, siger Marianne Jensen.

- Omkring havnen var der fuldstændig trafikkaos.

Sne gjorde brolukning værre

Og da sneen i løbet af natten til torsdag ramte Fyn, gik det helt galt torsdag morgen.

- Puh ha! Jeg blev voldsom forsinket. Jeg brugte over halvanden time på at komme herud. Jeg kørte klokken 06.35, og jeg var på arbejde klokken 08.10. Jeg bruger normalt en halv time, siger Marianne Jensen.

I stedet for at køre omkring havnen kørte hun omkring Tarup Center for at undgå kaosset omkring broen over kanalen.

- Det har ikke kun med sneen at gøre. Det har altså noget med den bro at gøre. Min kollega kom også over en time for sent, forklarer Marianne Jensen.

- Snekaosset hjælper ikke på det. Der er alt for mange, der skal finde alternative ruter.

Lukningen af broen har uden tvivl øget presset på mange andre veje i Odense - ikke mindst ringvejen syd om byen. 

Kører over broen hver dag

Odins Bro åbnede i 2014. Marianne Jensen kører over broen, hver dag når hun skal på arbejde.

- Det var en kæmpe hjælp, da broen kom.

Har du oplevet noget lignende?

- Nej, slet ikke. Der har ikke været problemer med den før - måske kun lige et døgns tid.

Broen har i forbindelse med vejarbejde været lukket i op mod ti timer, men det har været sent om aftenen og i løbet af natten.

Til gengæld lukker den med jævne mellemrum - også i myldretrafikken - når skibe skal passere ringvejen over Odense Kanal. Her er broen spærret i op mod en halv time.

Derfor er broen lukket

Odins Bro er med sin samlede spændvidde på knap 118 meter Nordeuropas største svingbro og et markant vartegn i Odense. Den er fortsat lukket på ubestemt tid.

Ifølge Odense Kommune er det nuværende nedbrud det længste i broens historie. 

Opdatering

Odins Bro forventes at åbne torsdag klokken 15.00, oplyser Odense Kommune til TV 2 Fyn. Broen skal dog først ryddes for sne og is. Broen har været lukket i 44 timer, hvilket er rekord, siden den åbnede i 2014.

Hvis broen ikke åbner inden for de næste timer, er Marianne Jensen nødt til at køre fra sit arbejde før tid.

- Det er megatræls. Jeg tænker over, hvad jeg skal gøre det. Jeg skal nå hjem, inden min datter når hjem, fastslår Marianne Jensen.

To teknikere har ifølge Odense Kommune arbejdet på at løse problemerne på Odins Bro siden tirsdag klokken 19.

Broen er lukket på grund af en fejl i softwaren. Der er en række fejl, der er ude af drift, som gør, at de automatiske systemer ikke kan lukke det ene brofag. 

Odense Letbane har heller ikke været i drift torsdag på grund af is på både skinner og køreledninger.

5. jan. 2025 kl. 12:53

Troels Bech har fokus på noget "langt større" end at rykke op i Superligaen

LYT
Del
Link
kopieret!

Der var store smil og frostgrader, da TV 2 Sport besøgte 1. Divisionsklubben OB på træningsanlægget i Ådalen lørdag.

Ikke normalt et vejr, der får humøret op hos en flok fodboldspillere, som bruger det meste af deres arbejdstid udendørs. Men lørdag var det anderledes.

- Nu har vi haft fire uger fri, og det er måske en uge for meget, synes jeg. Det bliver dejligt at komme i gang, og det var dejligt at se gutterne igen, siger OB’s anfører, Viljar Myhra.

Også klubbens topscorer, Luca Kjerrumgaard, stillede velvilligt op til interview i et par shorts inden dagens træning trods kulden.

- Det bliver en kold omgang, men jeg har glædet mig til at komme tilbage, siger han.

Da træningen først gik i gang, havde Kjerrumgaard dog pakket de målfarlige stænger ind i et ekstra lag.

Et ændret OB

Måske er spillernes træningsiver her på årets første arbejdsdag i virkeligheden et meget godt billede på, at klubben befinder sig et andet sted, end den gjorde i foråret.

Først rykkede klubben ud af Superligaen, og kort tid efter vinkede man farvel til fodbolddirektør Björn Wesström, inden Troels Bech overtog rollen som sportsdirektør i klubben, som har haft stor betydning.

Er det sjovere at være OB-spiller nu end i foråret?

- Det er det på mange måder. Specielt i hverdagen, siger Viljar Myhra, som forklarer, at spillertruppen er begyndt at arrangere sociale arrangementer for at styrke sammenholdet.

Spillerne tager blandt andet på fisketure og shelterture sammen.

- Der er stor forskel på miljøet her nu i forhold til, hvordan det var tidligere, så klubben og os spillere har virkelig gjort et godt stykke arbejde for at forbedre tingene her.

At OB i øjeblikket ligger klart i spidsen af 1. Division med otte point ned til nummer to, er blot frugterne, som bliver høstet af de miljøforandringer, der er sket i klubben over det seneste halve år, mener anføreren.

- Når tingene er bedre i omklædningsrummet, er tingene også bedre ude på banen. Det er resultatet af hårdt arbejde og godt arbejde.

Hvor meget savner I Superligaen?

- Virkelig meget, så vi skal arbejde stenhårdt for at få klubben op, hvor den hører hjemme. Det fortjener byen og klubben og fansene.

Foråret bliver en karaktertest

I OB er det alle mand på træningsbanen. Det gælder også sportsdirektør Troels Bech, der ligesom spillerne var mødt ind lørdag.

Og han har en klar vision for, hvordan man i Odense sikrer, at Danmarks tredjestørste by er repræsenteret i Superligaen efter sommer.

- Det bliver jo en karaktertest. For det er jo før sket for hold, at når man har noget i hænderne, er man bange for at miste det, og så bliver man lidt for defensiv. Det vil vi ikke have – vi vil gerne angribe, siger han.

- Vi vil hele tiden gerne være på jagt, for det klæder de fleste, og det klæder i hvert fald os bedst.

Men spørger man sportsdirektøren ind til det, der – hvis alt går efter planen – venter til næste sæson, er det ikke noget, der fylder i fodboldtankerne.

Hvor meget savner du at have OB i Superligaen?

- Det er faktisk ikke det, der optager mig. Det er mere det med at gøre OB stærke, og hvis vi bliver stærke nok, så spiller vi også i bedre ligaer, end vi gør nu.

- Der er noget, der er langt større for mig, og det er at samle kræfterne i den her klub, så det holder.

OB spiller første kamp i forårssæsonen den 21. februar. Inden da tester de formen med træningskampe mod Superliga-klubberne Sønderjyske, AGF og Silkeborg IF.

5. jan. 2025 kl. 11:54
Nete Stautz-Nielsen

Se læsernes billeder - nordlyset dansede over den fynske himmel

LYT
Del
Link
kopieret!

Efter en længere periode med en konstant skyet himmel, har der i weekenden været klar himmel i længere perioder, og natten til søndag kunne man flere steder se nordlyset.

Det syn har flere læsere og tv-seere delt med TV 2 Fyn i Facebookgruppen “Den Fynske Redaktion”, hvor du kan se flere billeder og også dele dine billeder med os.

Herunder kan du se et udvalg af billederne.

Ulla Vittrup Oxenvad
Leif Sørensen
Linda Engelbrekt Larsen
Dorte Kaspersen
Nete Stautz-Nielsen
Sisse Jensen
/
5. jan. 2025 kl. 10:49
Daniel Glad

Frustrerede butiksejere undlader at anmelde stigende plage til politiet

LYT
Del
Link
kopieret!

Butikstyverier er blevet en stigende tendens i detailhandlen landet over.

Alene i de tre første kvartaler af 2024 blev der ifølge Dansk Erhverv anmeldt flere end 20.000 butikstyverier. Men antallet af butikstyverier er ifølge erhvervsorganisationen i virkeligheden langt højere.

Det er nemlig ikke alle tyverier, der bliver anmeldt, fremgår det af en analyse blandt Dansk Erhvervs medlemsvirksomheder.

- Nedslående

Hver anden virksomhed - 49 procent - begrunder de manglende anmeldelser med utilstrækkelige ressourcer hos politiet til at følge op på sagerne.

- Det er meget nedslående og udtryk for, at tilliden til politiet kan ligge på et meget lille sted ude i butikkerne, siger chef for detailhandelssikkerhed i Dansk Erhverv Henrik Sedenmark.

Når butikkerne har taget en butikstyv på fersk gerning og fået navn og adresse, bliver anmeldelserne som regel hurtigt fulgt op, forklarer fagchefen.

- Men hvis der er tale om et tyveri, der kræver noget efterforskning - det kan være politiet skal tjekke noget videoovervågning, afhøre vidner eller tage andre efterforskningsskridt - så er vores erfaring, at mange af de sager bliver henlagt eller opgivet på anden vis.

Mangel på ressourcer

Det er ifølge fagchefen i Dansk Erhverv ikke mangel på vilje til at gøre noget ved anmeldelserne, men manglende ressourcer, der er problemet.

- Det er efter vores mening nødvendigt, at politiet bliver tilført flere ressourcer, så vi kan få vendt udviklingen, siger Henrik Sedenmark.

Justitsminister Peter Hummelgaard (S) har tidligere udtalt, at "regeringen ser med alvor på den store stigning i butikstyverier".

Bødestraffen skal hæves

Regeringen vil blandt andet hæve bødestraffen, så butikstyveri som udgangspunkt altid koster en bøde på mindst 1000 kroner, første gang en person bliver taget for butikstyveri. Det er en fordobling i forhold til i dag.

Tallene for butikstyverier i sidste kvartal af 2024 er endnu ikke opgjort. I 2023 blev der i alt anmeldt 25.175 butikstyverier i Danmark.

161 detailhandelsvirksomheder har besvaret undersøgelsen, som Dansk Erhverv har foretaget.

5. jan. 2025 kl. 9:36
Kristian Djurhuus/Ritzau Scanpix

DMI varsler farligt vejrfænomen

LYT
Del
Link
kopieret!

Der er på tværs af Danmark risiko for let isslag fra søndag aften til mandag formiddag.

Det oplyser Mette Zhang, som er meteorolog ved Danmarks Meteorologiske Institut (DMI), tidligt søndag morgen.

Det skyldes en varmfront, som sidst på eftermiddagen søndag vil bevæge sig op over landet med udbredt sne, slud og regn, forklarer hun.

- Varslingen gælder alle dele af Danmark, for fronten ser i løbet af aftenen og natten ud til at skulle bevæge sig ind over hele landet.

Farligt vejrfænomen

Isslag opstår, når underafkølet vand bliver til is på en overflade.

Nedbør, der egentlig falder som sne, bevæger sig således ned gennem et varmere luftlag, hvor det smelter og bliver til vand. Når vandet så når et nyt og koldt lag luft helt nede ved jorden, bliver det underafkølet.

I det øjeblik, hvor vandet rammer jorden, bliver det så til is.

- Alle overflader, der rammes af isslag, bliver glaseret med et tyndt lag is, så det bliver glat. Spejlglat, forklarer Mette Zhang.

- Det er cykelstier, veje, fortove, alt. Så det er et ret farligt vejrfænomen.

Barskt vejr på vej

Der er derfor grund til at være særligt opmærksom, hvis man søndag aften eller nat har planer om at begive sig ud i trafikken.

Også mandag morgen skal bilister, cyklister og fodgængere være klar over risikoen for isslag, siger meteorologen.

Generelt byder søndag aften og nat på barskt vejr.

Dagen starter skyet og tørt, men når eftermiddagens varmfront går i land, kommer der blæst og aftentemperaturer fra -1 grad til 2 graders varme.

- Det vil i den grad føles barskt og ubehageligt. Det kommer til at blæse rigtig gevaldigt, siger Mette Zhang.

5. jan. 2025 kl. 8:31
Presse-fotos.dk

Saltspreder væltede ved Rosengårdcentret

LYT
Del
Link
kopieret!

Lørdag aften kom føreren af en traktor med saltspreder galt afsted ved Rosengårdcentret på Ørbækvej, da saltsprederen væltede i en rundkørsel.

Vagtchef hos Fyns Politi Christoffer Jacobsen bekræfter trafikuheldet og fortæller, at politiet var ude for at besigtige omfanget af ulykken.

Presse-fotos.dk

Ingen person kom til skade, og en bilinspektør blev tilkaldt for at undersøge trafikuheldet nærmere. Af samme årsag kan vagtchefen endnu ikke fortælle, hvad der forårsagede uheldet.

Det var kun anhængeren med salt, der væltede og ikke traktoren, oplyser vagtchefen videre.

Efterfølgende skulle vejen ryddes for en masse salt, der var væltet ud af saltsprederen.

Presse-fotos.dk
5. jan. 2025 kl. 8:15
Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Derfor var Viktor Axelsen for en sjælden gang skyld mødt op for at modtage pris

LYT
Del
Link
kopieret!

Lørdag aften blev sporten og danske atleter hyldes ved Sport 2024, og på den røde løber var der én person, der normalt ikke er at finde.

Viktor Axelsen plejer som regel ikke at deltage til showet på trods af at have vundet flere priser de seneste år. Det skyldes, at den store Super 1000-turnering Malaysia Open altid spilles i starten af januar.

Den turnering stiller badmintonstjernen også op til, når den skydes i gang natten til tirsdag dansk tid. Og han erkender, at forberedelserne bliver forringet end tidligere set.

- Jeg er normalt ikke til det her show, fordi jeg skal spille på tirsdag. Så det kommer ikke til at blive de mest optimale forberedelser, men lige den her gang har jeg valgt at prioritere aftenen for at få sat et OL-punktum, forklarer han til TV 2 Sport.

Løb med ærefuld titel

Viktor Axelsen, som vandt guld ved sommerens olympiske lege i Paris, blev lørdag kåret som Årets Sportsnavn i 2024.

Det er tredje gang i karrieren, at Axelsen tager prisen. Han tog også prisen i 2017 og 2021.

Det har ingen individuel atlet præsteret tidligere. Kvindelandsholdet i håndbold har dog også vundet prisen tre gange.

Det er Danmarks Idrætsforbund (DIF) og Team Danmark, der står bag kåringen.

Vil nyde de store øjeblikke

Udover at modtage titlen som Årets Sportsnavn har Axelsen samtidig valgt at ville fejre den store triumf og måske lige nyde øjeblikket lidt mere denne gang.

- Jeg tror, at det er sundt lige at stoppe op. Specielt nu hvor jeg måske kigger mod efteråret i min karriere. Jeg spiller ikke i ti år mere i hvert fald, så jeg har valgt at stoppe op og prioritere det her.

Viktor Axelsen møder Lee Cheuk Yiu i første runde ved Malaysia Open.

5. jan. 2025 kl. 6:00

Politikere vil stramme reglerne for fyrværkeri - sådan vil de gøre det

LYT
Del
Link
kopieret!

Nytåret 2024/2025 førte nye regler med sig. Affyringsperioden var blevet forkortet, hvilket betød, at man kun måtte fyre fyrværkeri af fra 31. december til 1. januar.

Alligevel valgte mange fortsat at fyre af uden for perioden, og ifølge Sikkerhedsstyrelsen var der sågar flere fyrværkeriulykker dette nytår i forhold til året forinden.

En af ulykkerne endte med, at en 24-årig mand fra Odense mistede livet.

Flere folketingsmedlemmer er nu åbne over for, at man igen skal kigge på, om fyrværkerilovgivningen skal skærpes yderligere.

- Jeg synes, det er relevant at kigge på, om der er behov for yderligere stramninger, fortæller folketingspolitiker for Venstre Lars Christian Lilleholt til TV 2 Fyn.

Han mener dog ikke, at man skal gøre fyrværkeri ulovligt.

Den store bødeblok skal frem

Venstre-politikeren fortæller, at han ikke mener, det vil løse problemet, hvis man vælger at gøre køb og salg af fyrværkeri ulovligt.

- Gør vi det ulovligt, skaber vi blot et marked for ulovligt fyrværkeri, fortæller han.

Helt konkret foreslår Lars Christian Lilleholt, at man skal kigge på, om man skal hæve bødesatsen for at fyre at uden for affyringsperioden endnu en gang.

I 2024 blev bødesatsen sat op til 2.500 kroner.

Folketingsmedlem for Socialdemokratiet Bjørn Brandenborg mener også, at man skal genevaluere den nuværende lovgivning på området.

- Vi kommer til at kigge på, om der er mere brug for regulering på området, fortæller Bjørn Brandenborg til TV 2 Fyn.

5. jan. 2025 kl. 5:00

Søndag kan byde på flere snebyger

LYT
Del
Link
kopieret!

Søndag bliver en overskyet dag, hvor det i første omgang mestendels vil holde tørt.

Men sidst på eftermiddagen kan der komme sne eller slud fra sydvest, som lokalt kan gå over i isslag.

Temperaturen når ned mellem frysepunktet og to graders varme med en svag til jævn vind fra syd. Den vil senere dreje over til omkring sydøst og bliver let til frisk.

4. jan. 2025 kl. 19:50

Dartklub har VM-feber: - Håber flere unge begynder at spille

LYT
Del
Link
kopieret!

I Assens Dart Club var der lørdag særlig god stemning ovenpå den spektakulære VM-finale fredag aften, hvor den kun 17-årige englænder Luke Littler på suveræn vis sikrede sig VM-titlen som den yngste nogensinde.

Med triumfen i Alexandra Palace i London blev der endnu en gang sat to tykke streger under, at den unge knægt er et ekstraordinært fænomen.

Og at en ung gut kommer ind og dominerer verdenseliten, det håber dartentusiasten Lars Nielsen kan få flere unge til at søge mod en dartklub.

Få masser af dartstemning fra Assens i videoen ovenover.

4. jan. 2025 kl. 18:49
Carsten Bak

Bilist bragede ind i bageri - der er ødelæggelser for "et større beløb"

LYT
Del
Link
kopieret!

Lørdag middag fik kunder og forbipasserende ved Baks Bakery og Deli i Middelfart sig noget af et syn, da en større BMW bragede ind i butikkens facade.

Det fortæller ejer, direktør og bagermester Carsten Bak, der har delt billeder af ødelæggelserne. Han var ikke selv til stede ved ulykken.

- En af mine ansatte ringede til mig og sagde, at en bil var kørt ind i bageriet. Så kommer der mange billeder hen over nethinden, siger Carsten Bak til TV 2 Fyn.

Carsten Bak

Stor materielle skader

Inden han satte kurs mod sin butik, fik han fat i politiet, der til Carsten Baks overraskelse var hurtigere fremme, end han selv var.

Da han kom frem, kunne han se, at en bilist havde ramt et bord-bænkesæt foran butikken. Det var blevet presset ind i vinduespartiet og havde efterfølgende skubbet en tonstung ovn et par meter ind i produktionsområdet.

- Det var ikke fordi, det var så voldsomt, og så alligevel. Da vi kiggede nærmere, kunne vi se, der var sket en del skader. Det ser ret voldsomt ud, fortæller Carsten Bak.

Fyns Politi bekræfter over for TV 2 Fyn, at de har været på stedet for at se nærmere på ulykken. Vagtchef Sten Nyland fortæller, at ulykken er sket som følge af en kørerfejl.

Carsten Bak

Ingen personskader

Ifølge Carsten Bak bunder kørerfejlen i, at bilisten havde taget fejl af speeder og bremser.

Heldigvis var der ikke nogen personer til stede i produktionsområdet, da ulykken skete, og politiet bekræfter ligeledes, at der ikke er sket nogen personskader. Der er heldigvis kun sket materielle skader - dog for et “større beløb”, oplyser vagtchefen.

At ingen personer er kommet til skade, glæder Carsten Bak, der af samme årsag også finder plads til lidt galgenhumor:

- Det sjove ved det hele er, at der på facaden står “Bak”, og så kører han fremad.

Til trods for de omfattende skader er Carsten Bak klar til at åbne sin butik allerede søndag morgen.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.

Du kan altid ændre dine præferencer senere

Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.

Se flere detaljer om vores cookies her