Odense-borgmester håber på mere letbane sammen med grønne krav
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Både i Odense og København modtages udspil fra regeringen som en hjælpende hånd med grønne ambitioner.
De muligheder, som regeringen vil give kommuner for at nedbringe biltrafik, der enten forurener luften eller ikke er klimaneutral, vil ifølge borgmestrene i Odense og København hjælpe dem på vej med deres grønne ambitioner.
Sankthans i Odense aflyses for tredje gang på fire år
Den 23. juni skulle det store bål være tændt på Engen i Odense, men igen i år aflyses sankthans.
I næsten 50 år har odenseanere kunnet fejre sankthans på Engen, men i år bliver der hverken fyret heks af eller sunget midsommervise ved Skovsøen.
- Det er ærgerligt, for det er en folketradition, og noget, vi godt kan lide at samles omkring. Jeg tænker også, at mere end på noget andet tidspunkt, savner folk det rigtig meget, siger Nadine Alvarez, der er ansvarlig for sankthans på Engen.
Det er tredje gang på fire år, at arrangementet aflyses. I 2018 var det den exceptionelle varme sommer, der spændte ben. I 2020 var det coronaviruspandemien.
I år er det endnu en gang coronaviruspandemien, der er skyld i aflysningen.
- Det har været megatræls, og vi har trukket den til sidste øjeblik. Vi har afventet, hvad udmeldingen blev omkring større arrangementer. Min mavefornemmelse sagde godt nok, at der var lange udsigter, men man har altid lov at håbe, siger arrangøren.
Pølsevogn i haven
Coronarestriktionerne betyder, at maksimalt 2.000 gæster måtte møde op på Engen. Derudover skulle de opdeles i sektioner af 500 og fremvise coronapas.
- Vi havde stadig en lille forhåbning, fordi det ikke er et arrangement, hvor folk drikker sig fra sans og samling, men summa summarum er, at man samler mange mennesker og står rigtig tæt, siger Nadine Alvarez.
I stedet rykker dette års sankthans hjem i de private haver - og i i hvert fald tre haver bliver det ikke blot et lille bål og en skål med snobrødsdej.
Arrangørerne af sankthans på Engen vil nemlig låne tre haver, hvor 100 mennesker kan fejre midsommeren. Til gengæld stiller de så op med pølsevogn, livemusik og vagter, der tjekker coronapas.
- Jeg synes umiddelbart, det lyder som en rigtig god ide. Jeg tror, der er mange, der savner muligheden for at gå på Engen, siger Janne Møller, der er nabo til Engen.
Hun har andre planer 23. juni, så sankthans bliver ikke i hendes have.
- Men jeg kunne forestille mig, at andre på vejen ikke er afvisende, for vi har i forvejen et godt sammenhold her på vores vej, fortæller hun.
Normalt deltager mellem 10.000 og 15.000 i sankthans på Engen.
Sankthans livestreames fra én af haverne.
- Det giver os nogle værktøjer i værktøjskassen, som gør, at vi kan gøre noget ved luftforurening, og som gør, at vi vil få lettere ved at nå vores mål om at være klimaneutrale allerede i 2030, siger Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel (S).
Han peger dog på, at regeringens udspil efterlader et halvt færdigt arbejde. Senere skal regeringen nemlig i et andet regi også se på infrastruktur såsom kollektiv trafik.
Her håber borgmesteren, at der bliver penge til at investere i andre ting, der øge fremkommeligheden i Odense og de andre byer.
Regeringens forslag er, at kommunerne må stramme kravene for hvilke biler, der må køre i de miljøzoner, som er i blandt andet København og Odense. Det skal betyde, at dieselbiler uden partikelfilter ikke må køre ind i zonerne.
Samtidig skal kommunerne have mulighed for at lave zoner, hvor kun biler uden forbrændingsmotor kan køre. Det vil betyde, at eksempelvis el-biler må køre i zonerne men ikke benzinbiler.
Det kan betyde, at byerne for nogle bliver mindre fremkommelige. Og derfor håber Peter Rahbæk Juel, at der bliver fundet penge til at modvirke dette.
- Der er behov for at investere i fremkommelighed og kollektiv trafik. Det nytter ikke, at vi bare lukker ned for folks muligheder for at blive transporteret, siger Peter Rahbæk Juel.
- Så går samfundet i stå og vi mister den folkelige opbakning til at gøre noget klimaet og luftforurening. Så investeringer skal gå hånd i hånd med regler.
I Odenses tilfælde er det investeringer i togtrafikken på tværs af landet samt penge til at udvide byens letbane-projekt, der ifølge borgmesteren vil øge fremkommeligheden. Her får kommunen ifølge borgmesteren brug for statens hjælp.
Også i landets hovedstad, København, føler borgmester Lars Weiss (S), at regeringens udspil letter hans vej mod nogle af byens grønne ambitioner.
- Jeg er rigtig glad for, at regeringen har lyttet til vores ønsker og bakker op om visionen om en grønnere hovedstad med renere luft, siger han i en pressemeddelelse.
- Med særligt en skærpet miljøzone vil vi kunne tage et stort skridt mod at begrænse trafikken fra de mest forurenende biler, som vi så gerne vil. Så vi kan få en by, hvor mennesker, ikke biler, er i centrum.
- Det er ikke en menneskeret at køre rundt og forpeste luften for andre.