En eksplosiv stigning i efterspørgslen. Sådan oplevede den fynske drivhusproducent Juliana Drivhuse 2020.
Det netop offentliggjorte regnskab var det hidtil bedste, og det kan man fortrinsvis takke corona-pandemien for.
Bruttofortjenesten voksede fra 57 til 99 millioner kroner, og overskuddet før skat steg fra 11 til 48 millioner kroner.
Eksplosiv stigning
- Koncernen har i regnskabsåret 2020 oplevet en eksplosiv stigning i efterspørgslen på primært drivhuse og orangerier, men også en pæn stigning i salg af brevkasser. Den positive udvikling tilskrives i væsentlig grad den internationale pandemi, der har tvunget forbrugere til at fokusere på forbedringer i hjemmet og haven, hedder det i ledelsesberetningen.
Juliana Drivhuse, som har adresse på Sivlandvænget i Odense, sælger sine produkter globalt igennem byggemarkedskæder, individuelle forhandlere, havecentre, web-baserede butikker samt egen salgskanal under salgskonceptet Juliana Drivhuscenter i England, Tyskland og Danmark.
Den gyldne indtjening i 2020 vil blandt andet blive brugt til nedbringelse af gæld, investering i interne processer, udvikling af nye produkter og øget markedsføring på hjemmemarkedet og på eksportmarkederne.
Udfordringen bliver ifølge ledelsen nu at skabe ny omsætning, der går i stedet for corona-omsætningen, så det nuværende aktivitetsniveau kan fastholdes.
Desuden oplever virksomheden, at fragtpriserne for materialer sendt mellem Fjernøsten og Danmark er seks- eller syvdoblet. Derudover er stålpriserne steget med 50 procent.
Derfor har virksomheden været nødt til at hæve priserne på sine produkter.