Der er kommet rift om at leje bycykler ud i Odense. Tre udenlandske firmaer har alle henvendt sig til Odense Kommune med ønsket om at etablere sig som private udlejere af bycykler i Odense. Bycyklerne kan anvendes af alle ved hjælp af en app.
Cyklerne har elektronisk lås, og systemet er uden særlige stativer. Dermed kan de udlånes og afleveres på alle offentlige steder i byen.
Odense Kommune har i forvejen 140 bycykler, der er gratis at leje, men By- og Kulturforvaltningen vurderer, at det kommunale tilbud skal fortsætte og kan fungere sammen med de private udlejeres tilbud.
Jim Lyngvild kom med det første tilbud
Det var den fynske modemand Jim Lyngvild, der først kom med et tilbud om at levere bycykler til hele Fyn, gennem det kinesiske firma Ofo, han har kontakt til. I første omgang tilbød Ofo at levere 10.000 bycykler.
- Jeg snakkede med dem, og vi bleve enige om, at 10.000 cykler var lige i overkanten, og så landede vi på 2000 cykler, siger Jim Lyngvild, der godt er klar over, at andre private udbydere nu også har vist interesse for udlejning af bycykler.
Se mere om de tre tilbud:
- Jeg kender ikke de andre, og jeg er sådan set ligeglad, for jeg tjener ikke noget på det her, men hvis der kommer flere bycykler til Odense, er det da bare dejligt.
Kineserne er hurtigt videre
Lige nu er By- og Kulturforvaltningen i gang med at se på de tre private firmaer og vurdere, hvordan der kan laves en forsøgsordning. Men det bør ikke tage for lang tid, hvis kinesiske Ofo skal være med, vurderer Jim Lyngvild.
- Kineserne arbejder hurtigt, og hvis det tager for lang tid at træffe en beslutning i Odense, så tror jeg, de er videre til noget andet. Ofo har fem millioner bycykler i hele verden, så 2000 cykler betyder ingenting for dem, siger han.
Ingen faste cykelstativer
Efter kommunens bycykler blev gjort gratis at anvende for et år siden, er anvendelsen mere end 3 doblet. I august-september udlånes bycyklerne 40 gange dagligt i perioder på i gennemsnit 5 ½ time.
De nye bycykler vil kunne understøtte kommunens mål om øget cykeltrafik, og skal ses i sammenhæng med den nuværende bycykelordning.
By- og Kuturudvalget skal tage stilling til de private bycykler på udvalgsmødet den 26. september, og det kan virke paradoksalt, at man nu overvejer at indføre flere bycykler i Odense.
I 2014 måtte politikerne på tværs af byrådets partier erkende, at tilbuddet om bycykler var alt andet end en succes.