På Munkebjergskolen i Odense sidder eleverne tæt. En kende for tæt. Derfor har skolebestyrelsen på skolen sendt et brev til Odense Byråd, hvor de beskriver problemet.
Eleverne har helt ned til 1,7 kvadratmeter per elev, som er langt under det minimum, som interesseorganisationen Danske Skoleelever tidligere har anbefalet. De anbefalede, at 2,7 kvadratmeter måtte være det mindste.
Og den trænge plads på Munkebjergskolen påvirker elevernes undervisning.
- Man banker meget ind i hinanden. Vi kan ikke lave aktiviteter herinde, siger Anna Lohmann Albeck fra 9. klasse.
- Vi er mast sammen som sild i en tønde, og vi står nærmest ovenpå hinanden for at komme ind til vores skuffer, siger hun.
Syv elever for meget
Manglen på plads gør det ikke bare svært at bevæge sig. Larmen bliver også et problem.
- Jeg ved ikke engang altid, om Anna kan høre mig, for man kan høre alle andre rundt omkring, siger Ea Toft Lundgaard fra samme klasse.
Ea Toft Lundgaard kan også komme i tanke om flere dage, hvor hun er gået hjem med hovedpine.
- Der er egentlig et højt støjniveau, når jeg tænker over det, siger hun.
Når man sammenligner den aktuelle plads i 9. klasse på Munkebjergskolen og anbefalingen fra Danske Skoleelever, er der syv elever for meget i klassen.
Den sparsomme plads er også noget, som klassens lærer kan mærke i undervisningsmulighederne.
- Det bliver hurtigt noget kaos, og man forstyrrer hinanden i en kreativ proces. Det bliver meget klassisk skoleundervisning, siger Stine Tvilum, der er lærer på skolen.
Flere kvadratmeter til eleverne
Den tætte hverdag har derfor fået skolens bestyrelse til at sende et åbent brev til Odense Byråd.
- Vi er stolte af vores skole. Men vi er ikke stolte af de arbejdsvilkår, vi byder børn og personale på skolen, siger Jacob Larsen, der er medlem af skolebestyrelsen.
Skolen ønsker ikke færre elever per klasse, men derimod færre elever per kvadratmeter.
- Så vil der være mere plads. Mere plads til bevægelse, som skolereformen siger. Der vil være plads til anderledes bordopstilling, og det vil skabe bedre læring for børnene, siger Jacob Larsen.
Det er Anna Lohmann Albeck og Ea Toft Lundgaard enig i.
- Enten færre elever eller et større klasseværelse. Det ville virkelig hjælpe, siger Ea Toft Lundgaard.