At danskerne i højere grad har været mere hjemme under coronakrisen, har gjort, at der er blevet solgt byggematerialer til hus og have som aldrig før.
Det mærker man hos den odenseanske virksomhed Juliana Drivhuse, der er Europas største producent af drivhuse til private.
- Vi har siden marts 2020 oplevet en enorm stigning i efterspørgslen efter vores produkter, siger direktør Nikolaj Stærmose i en pressemeddelelse.
- Det er som udgangspunkt et positivt problem, men i de seneste seks måneder har situationen udviklet sig i en højst usædvanlig retning, forklarer han.
Siger stop for nye ordrer
Juliana Drivhuse køber eksempelvis meget glas i Asien, og fragtpriserne for materialer sendt mellem Fjernøsten og Danmark er i den forbindelse seks- eller syvdoblet, vurderer Odense-virksomheden. Derudover er stålpriserne steget med 50 procent.
Ifølge direktøren er Juliana Drivhuse derfor nødt til at sige stop for alle nye ordrer med virkning fra denne uge.
- Det betyder selvsagt, at omkostningerne til at producere er steget voldsomt, siger Nikolaj Stærmose.
- Det er årsagen til, at vi er tvunget til at hæve priserne på et tidspunkt, hvor prislister med videre for året allerede er låst fast. Det er ikke noget, vi er stolte af at gøre, og jeg gætter også på, at nogle af vores kunder tænker, at vi forsøger at lukrere på den ekstraordinært høje efterspørgsel. Men det kan jeg helt afvise. Tværtimod taber vi penge på den stigende efterspørgsel, forklarer han.
Dansk Industri: Højst usædvanlig dominoeffekt
Virksomhedens ordrebeholdning svarer stort set til hele produktionskapaciteten for 2021.
Dansk Industri følger udviklingen tæt og forstår, hvorfor en virksomhed som Juliana Drivhuse i Odense er nødt til at hæve priserne og sætte en stopper for nye ordrer.
- Der er tale om en højst usædvanlig dominoeffekt på verdensmarkedet, som særligt rammer råvarer som stål, aluminium, træ, plast og flamingo, siger Jacob Kjeldsen, der er chef for Fremstillingsindustrien i Dansk Industri, i pressemeddelelsen.
- Det skyldes blandt andet stigende efterspørgsel og en backlog på grund af produktionsforstyrrelser som følge af coronanedlukninger, og så skyldes det et hidtil uset pres på transport- og shippingsektoren. Det er den cocktail, som mange danske producenter sidder med, og som nu tvinger nogle af dem til at indføre prisstigninger, forklarer han.
Juliana Drivhuse har hovedkontor og produktion i Odense samt datterselskaber i Storbritannien og Tyskland.