Studerende: Tunnelarbejde ødelægger eksamensforberedelser
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Studerende på Campus Kollegiet ved SDU mister nattesøvn midt i eksamenstiden, fordi Odense Letbane har fået dispensation til at arbejde tidlig morgen, sen aften og om natten.
Odense Letbane har fået dispensation til på hverdage at påbegynde arbejdet med en ny cykeltunnel på Niels Bohrs Allé allerede klokken seks om morgenen og først slutte klokken 22.
- Jeg ville ønske, at de havde planlagt det anderledes, så arbejdet lå uden for eksamensperioden, siger Sarah Anne Pedersen, der bor på Campus Kollegiet lige over for vejarbejdet.
Hun er ved at forberede sig til sine eksaminer som specialestuderende på SDU, men den støj, som arbejdet forårsager både morgen og aften, gør det svært at få sin søvn og dermed læst ordentligt.
Arbejdet med at sænke en cykeltunnel ned under vejbanen startede mandag med, at Niels Bohrs Allé blev lukket, hvilket skabte lang kø dagen igennem på Stærmosegårdsvej.
Som forventet: Tunnelarbejde skaber trafikkaos
Mandag var der lange køer ved Niels Bohrs Allé, der er blevet lukket på grund af vejarbejde. Helt som forventet, skabte det lange køer.
Allerede den første dag skabte vejarbejdet på Niels Bohrs Allé lang kø. Den tætte trafik opleves især på Stærmosegårdsvej, hvor bilerne mandag morgen holdt tæt flere kilometer i retningen mod Ørbækvej. Mandag eftermiddag tager det næsten en halv time at komme gennem Stærmosegårdsvej.
Niels Bohrs Allé skal være lukket i fire uger, mens en færdigstøbt tunnel til cyklister bliver sænket ned under vejbanen.
Bilisterne er i stedet blevet opfordret til at køre uden om via Ørbækvej, Munkerisvej og Munkebjergvej.
Netop vejarbejdet på Ørbækvej blev færdiggjort torsdag aften. Det var et krav fra Odense By og Kultur, at letbanebyggeriet på Niels Bohrs Allé ikke måtte gå i gang, før det blev klar på Ørbækvej.
Artiklen fortsætter efter tv-indslaget ...
Nyt OUH skaber mere trafik
Den nye cykeltunnel er et tilkøb i forbindelse med letbaneprojektet, som Odense Kommune har valgt at investere i af hensyn til trafiksikkerheden.
Når Nyt OUH åbner i 2022, vil op imod fire gange så mange mennesker skulle igennem krydset ved Niels Bohrs Allé hver dag.
Cykeltunnellen skal gøre det lettere at komme frem, for dem der vælger den tohjulede løsning. Den kan dog først tages i brug ved studiestart på Syddansk Universitet til september.
Masser af vejarbejde
Odense by er i øjeblikket ramt af meget vejarbejde. Det gælder trafikkede veje som Østre Stationsvej ved banegården, Nyborgvej og Middelfartvej, der alle er ramt af letbanebyggeri.
I de kommende måneder begynder arbejdet med selve letbanen, hvor for eksempel sporarbejde og stationsarbejde går i gang.
På letbanekontoret oplyser de, at næsten alle kontrakter er blevet indgået, så tidsplanen bliver overholdt, såfremt intet uforudset dukker op i jorden.
Givet af hensyn til trafikken
Tilladelsen til at arbejde uden for normale arbejdstider er givet af hensyn til hurtig afvikling af arbejdet med at etablere tunnelen og dermed give færrest mulige gener for trafikken.
I weekenderne må entreprenøren arbejde fra 7 til 18, og derudover er der givet tilladelse til at arbejde otte nætter mellem klokken 22 og 7 om morgenen de næste fire uger. Den normale arbejdstid er 7-18 på hverdage.
- Vi kan ikke please alle. Med dispensationen kan de udføre arbejdet på fire uger, fremfor seks til otte uger ved kun at arbejde på almindelige arbejdstider, siger Peter Kildegaard, der er koordinator i vejmyndighed hos Odense By- og Kultur.
Sarah Anne Pedersen fortæller, at letbanearbejdet er prikken over i'et på al den støj, som har plaget området igennem længere tid fra byggearbejde.
- Man kan godt finde et andet sted at studere og læse, men man kan ikke finde et andet sted at sove. Det er jo her, jeg bor, siger hun.
Grundvand gør det nødvendigt
Peter Kildegaard påpeger, at tilladelsen til også at må arbejde sent aften og nat er nødvendig.
- Der er meget grundvand i jorden derude, og arbejderne skal seks meter ned i jorden. Derfor kan man ikke altid bare lade arbejdet stå, så ender man med at komme til et hul fyldt med vand næste morgen, siger Peter Kildegaard.
Præmieret: Campus Kollegiet og Byens Bro er enestående
I dag fik Campus Kollegiet på SDU og Byens Bro i hjertet af Odense, Odense bys præmie for godt og smukt byggeri.
Her til eftermiddag fandt arrangementet "Præmiering af godt og smukt byggeri" sted i Odense for 50. gang, og by- og kulturrådmand Jane Jegind overrakte diplomer og bronzeskilte til to odenseanske byggerier.
– Der sker rigtig meget i Odense i disse år, og årets prismodtagere er med til at opfylde nogle af hverdagslivets mange behov: Det attraktive og spændende Campus Kollegiet danner ramme om 300 danske og internationale studerendes bolig og sociale liv, mens Byens Bro har skabt en enestående forbindelse mellem bylivet og kulturen i centrum og på havnen – til glæde for både fodgængere og cyklister, siger by- og kulturrådmand Jane Jegind.
Det er en dommerkomite med rådmanden i spidsen, der har vurderet en række byggeprojekter fra 2015 og efterfølgende udvalgt de to prismodtagere.
Dommerkomiteen består foruden Jane Jegind af byrådsmedlem Anders W. Berthelsen, arkitekt Mette Tony, arkitekt Erik Brandt Dam, chef for Byudvikling i Odense Kommune Henrik Lumholdt samt chef for Drift og Anlæg i Odense Kommune Thomas Østergård Jørgensen.
Dommerkomiteen har givet følgende begrundelser for at præmiere de to projekter:
Byns Bro genindskriver den tætte relation mellem by og havn i byens plan – og mere end det. Byens Bro koreograferer bevægelsen over banelegemet og tilfører denne en ekstraordinær oplevelsesmæssig dimension, der bringer ’ukendte’ sider af byen frem som berigende, nye ansigter.
Byens Bro er et markant arkitektonisk værk og tillige en byport, der allerede står som et vartegn for en by i udvikling. Det store greb, den elegante, letsvungne bevægelse over banelegemet og den markante blanke søjle af rustfrit stål med de tre monterede bærekabler er forløst i en arkitektonisk og konstruktiv bearbejdning, der får den komplekse konstruktion til at fremstå med en usædvanlig klarhed; som en afbalanceret helhed, hvor stort og småt bindes sammen til et hele på mange planer. Byens Bro vidner om et meget vellykket samarbejde mellem arkitekt og ingeniør.
Mod byen, hvor søjlen har sit fæste, favner og indrammer broens spændstige arme et byrum, der griber og leder fodgængere og cyklister på vej til havnen, uddannelsesinstitutionerne eller ind i byen, og hvori cykelparkeringen tilmed er overbevisende integreret. I skumringen får lyssætningen Byens Bro til at svæve vægtløst over banelegemet, mens den blanke stålsøjle spejler aftenhimlen og understreger den legende lethed, hvormed broen har gjort sin entré og byder alle velkommen. Med Byens Bro er byen på én gang blevet både større og mindre.
Byens Bro er et vidnesbyrd om en af arkitekturens fornemste opgaver – at bygge bro mellem mennesker.
Med Campus Kollegiet har SDU fået et bemærkelsesværdigt hus: Det er sammensat af ligedannede voluminer i 4 og 5 etager, der er forskudt, roteret og stablet til tre 15 etager høje tårne, som var de bygget af legeklodser. Det er overbevisende – legende let og ubesværet fremstår det. Det arkitektoniske greb skalerer bygningen, så den helt naturligt etablerer relationer til omgivelserne, uanset sin relativt store højde. De tre tårne organiserer samtidig etageplanerne i 3 x 7 boliger omkring en fælles kerne indeholdende køkkener, opholdsarealer og fælles adgangsveje.
I stueplan er indrettet offentlig café, beboervaskeri, cykelparkering, postanlæg foruden administration for kollegiet, hvilket i forhold til andre kollegier giver ankomsten en særlig værdi, idet man kommer hjem eller mærker at være på besøg, allerede når man kommer ind gennem hoveddøren. På tilsvarende vis er der på de øvre etager indrettet møde- og studielokaler foruden kollegiets bibliotek og en stor fælles tagterrasse, der sætter en ekstra dimension ind i huset ved også at kunne anvendes til eksterne formål.
I alt udstråler Campus Kollegiet en omsorg for den enkelte, for fællesskabet på kollegiet og for værdien af netværk, der gør kollegiet til et forbilledligt eksempel på, hvorledes man med arkitektur kan bygge samfund, stimulere fællesskab og udvikle relationer.
Campus Kollegiet fremstår i lyse tegl, der sammen med vægge af træ, gulv af natursten og store glaspartier med rammer af træ også er materialeholdningen i fællesarealerne. Det er klassisk smukt, det inviterer til brug og det beder om at blive passet på. Studieboligerne er velindrettede og gennem materialeholdningen bibringes de en atmosfære af ro og værdighed, der må få alle beboere til at føle sig værdsat.
At udvikle et universitet er også at skabe rammer om et levende og inkluderende studieliv uden for institutionen. Campus Kollegiet er et særdeles vellykket eksempel på, hvorledes bygningskunsten kan bidrage hertil.
- Vi fik en sms mandag, lige inden de gik i gang, men der stod slet ikke noget om, at de havde fået dispensation til at arbejde fra klokken seks om morgenen, siger Sarah Anne Pedersen, der blev klar over det ved at henvende sig til en af arbejderne tidligt mandag morgen.
Odense Letbane har nu udsendt en pressemeddelelse om de næste ugers arbejde og dispensationen til at støje fra tidlig morgen til sen aften.
Det er almindelig praksis, at der sendes en sms eller lignende til beboere i ekstra berørte områder, såfremt man har et offentligt telefonnummer. Yderligere er det på Odense Kommunes hjemmeside muligt at tilmelde sig en sms-service, der vil give besked om vejarbejde eller lignende.