Udvider arbejdstiden: Her må letbanen nu arbejde til klokken 20
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Arbejdet med granitbelægningen bøvler for letbanen, der derfor har fået tilladelse til at udvide arbejdstiden, så de kan blive færdige med opgaven, inden sporarbejdet skal i gang på Østre Stationsvej.
Letbanens arbejde med den nye granitbelægning på Østre Stationsvej i Odense tager længere tid, end det først var beregnet. Derfor har kommunen givet entreprenørerne lov til at udvide arbejdstiden.
Derfor vil det i krydset ved Jernbanegade samt på den sidste del af busbanen foran Odense Banegård Center blive muligt for entreprenøren at arbejde til klokken 20.00 på hverdage indtil midt i juli.
Handicappede Ina undgår centrum: Hun kan ikke komme rundt på grund af letbanen
Blinde og gangbesværede har svært ved at komme rundt i Odense grundet letbanebyggeriet. Ina Eliasen holder sig helt fra at komme i bymidten.
Udgravninger og vejarbejder, orange afspærringer, utilgængelige opkørsler over kantstene, og veje der skifter ensretning fra uge til uge.
Udfordringer er der for tiden nok af i Odense - særligt hvis man er gangbesværet, handicappet eller blind.
- Der sker ændringer hele tiden grundet letbanebyggeriet, og det besværliggør selvfølgelig måden, vi færdes på, når vi bevæger os rundt.
- Når vi for eksempel kommer gående et sted, og der pludselig er sket en opgravning, eller der ligger noget på fortovet. En lille ændring er en stor hindring for os i forhold til at færdes, fortæller Keld Verner Nielsen, der er kredsformand i Dansk Blindesamfunds fynske afdeling.
Undgår bymidten
På Odense Kommunes hjemmeside kan man orientere sig om, hvor i byen der er vejarbejde. Her står der blandt andet, at "fodgængere i perioder henvises til modsatte fortov", mens der arbejdes foran Odense Banegård Center - en manøvre, der er til stor gene for blandt andre blinde og gangbesværede.
Lokalformand i Dansk Handicap Forbund Ina Eliasen forsøger derfor helt at holde sig fra Odense Centrum, mens letbanearbejdet står på.
Byggeriet begyndte tilbage i 2015.
- Det er meget vanskeligt at færdes i bymidten i Odense, når man er handicappet. Der er spærret her og der, og det er rigtig træls. Jeg prøver selv at undgå bymidten, så i stedet tager jeg til Rosengårdcentret, fortæller hun.
Det mener også Kurt Kjerrumgaard, medlem af trafik- og tilgængelighedsgruppen i Ældrerådet i Odense Kommune.
- Der er mange steder, hvor vejarbejdet gør det besværligt at komme frem. Hvad enten det er med gangstativ eller med kørestol, er det udfordrende. Især mangler der slisker rigtig mange steder, så man kan passere kantstenene, siger han.
Efter planen skal Odense Letbane køre i efteråret 2021.
- Det bliver værre
Netop det årelange byggeri betyder, at udfordringerne er ekstra store for folk i kørestole, der skal ud på omveje for at komme rundt i byen, og blinde, der ikke kan se, når afspærringer flyttes.
- Det bliver værre på den måde, at ændringerne er store, og byggeriet varer længe, siger kredsformand i Dansk Blindesamfund, Keld Verner Nielsen.
Derfor forsøger Odense Kommune også at hjælpe gangbesværede og blinde så vidt muligt gennem byggeriet.
Det fortæller Peter Kildegaard, som er koordinator i Driftsmyndigheden under Letbane, Vej og Parkering i Odense Kommune.
- Der er ikke tvivl om, at der er meget forholde sig til i trafikken i disse år, men folk skal endelig tage kontakt til os, hvis de oplever noget uhensigtsmæssigt. Når vi får en henvendelse, hører vi naturligvis på, hvad problemet er. Herefter tager vi ud og ser, hvad der skal gøres for at forbedre forholdene.
- Et eksempel på en konkret udfordring kan være, hvis en entreprenør får parkeret på fortovet, så det er svært for gående at komme forbi. Det er selvfølgelig ikke rimeligt, og hvis vi bliver opmærksomme på det, tager vi fat i det, siger Peter Kildegaard.
Tilsvarende vil det være muligt for entreprenøren at arbejde lørdage i tidsrummet klokken 08.00 til 17.00, ligesom tre søndage kan tages i brug, hvis det bliver nødvendigt. I så fald bliver arbejdstiden også mellem klokken 08.00 og klokken 17.00.
Det skriver Odense Letbane på sin hjemmeside.
Arbejdet kommer ifølge letbanen til at foregå inde i de til lejligheden opsatte telte og vil primært bestå af brolægningsarbejde. Dog vil der i forbindelse med arbejdet også blive kørt med mindre maskineri samt tilskåret granit.
Nu starter anlæg af letbanens spor på Nyborgvej
Letbanearbejdet på Nyborgvej i Odense træder mandag morgen ind i en ny fase.
Mandag starter arbejdet med at anlægge skinner, stationer og tekniske installationer til letbanen på Nyborgvej i det østlige Odense.
Arbejdet starter på strækningen fra Palnatokesvej til Ørbækvej og udvides senere i retning mod Benediktsgade.
I første fase af arbejdet opretholdes dobbeltrettet trafik på hele Nyborgvej for både biler, cyklister og gående.
Hastigheden for biler bliver dog nedsat til 40 kilometer i timen, fordi en del af cykelstierne bliver inddraget til vejbane for at skabe tilstrækkeligt med plads til anlægsarbejdet.
Senere på foråret bliver det nødvendigt at ensrette Nyborgvej fra Palnatokesvej til Ejby Møllevej, i retning ind mod byen, for at skabe den fornødne plads til anlægsarbejdet.
Cyklister og gående vil fortsat kunne passere i begge retninger.
Derfor har entreprenørerne lavet forskellige støjdæmpende tiltag, så granitskæringen generer så lidt som muligt.
Samtidig bestræber de sig på, at den mest støjende del af arbejdet vil begrænses til kun det allermest nødvendige uden for normal arbejdstid.