Svendborg Hospital: Forbereder sygeplejersker på muligt pres
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
På Svendborg Sygehus er sygeplejerskerne i gang med kurser, der skal ruste dem til at assistere på intensivafdelingerne, så man er klar til det mulige pres, coronasmittede patienter kan skabe.
Flere sygeplejersker fra forskellige afdelinger på Svendborg Sygehus er i øjeblikket ved at gennemføre et kursus på fire dage, der skal ruste dem til at håndtere patienter på en intensiv afdeling.
Den nye undervisning sker, så sygehuset er forberedt på det mulige pres, coroasmittede patienter kan skabe.
Susanne Ravn Jørgensen har været sygeplejerske i 33 år, og hun er én af dem, der lige nu er ved at blive omskolet til at kunne varetage opgaver på en intensiv afdeling.
- Det er os med en sundhedsfaglig uddannelse, der kan træde til og virkelig gøre en forskel. Så selvfølgelg skal jeg træde til, mener Susanne Ravn Jørgensen.
En krævende sygeplejeropgave
Mange af de sygeplejersker, der lige nu er ved at blive omskolet, har ligesom Susanne Ravn Rasmussen mange års erfaring fra faget, men derfor har de stadig brug for en indføring i, hvad det vil sige at arbejde med patienter på en intensiv afdeling.
- At varetage plejen af en intensiv patient er en specialiseret og krævende sygplejeroppgave, fortæller den uddannelsesansvarlige på Svendborg Sygehus Gro Kjær og uddyber:
- Derfor er det vigtigt at omskole de sygeplejersker, der kan risikere at skulle træde til på et tidspunkt, så vi ikke ender med at stå i nogle uhensigtsmæssige situationer for patienter eller personale, siger hun.
Fynsk rejseselskab er presset: Sender ansatte hjem i næste uge
Direktør i Gislev Rejser i Ringe understreger, at rejseselskabet ikke er konkurstruet. I næste uge sendes en del af medarbejderne hjem.
Aflyste flyafgange og rejser. Lukkede lufthavne, grænser og hele lande. Der er ingen tvivl om, at coronavirussen har resulteret i en af de største kriser i Danmark og hele verden siden Anden Verdenskrig.
Hos det fynske rejseselskab Gislev Rejser er direktør Poul Andersen klar over, at rejsebranchen - ligesom mange andre brancher - er hårdt presset som følge af coronakrisen.
- Jeg sover trods alt ganske udmærket om natten vidende, at Gislev Rejser er en sund og stærk virksomhed, og at vi kommer igennem det her, siger Poul Andersen til TV 2/Fyn.
Sender ansatte hjem
Når det er sagt, har Gislev Rejser planer om at sende en del af sine 40 medarbejdere i Ringe hjem i næste uge, hvor det meste flytrafik verden over forventes at blive indstillet.
- Vi kommer til at se på de lønkompensationsordninger (fra regeringen, red.) og kommer til at sende folk hjem i løbet af næste uge, siger Poul Andersen.
2020 startede ellers godt, fortæller rejseselskabsdirektøren, der dog ligesom mange andre blev fuldstændig overrasket over, hvor stor betydning coronakrisen har fået på hele samfundet.
- Det ramte os meget hurtigt, og der er ingen, der ved, hvor længe det står på endnu, siger Poul Andersen, der endnu engang forsikrer om, at Gislev Rejser agter at vende stærkt tilbage, når krisen er ovre.
- Vi er ikke konkurstruet, men det påvirker hele branchen, og det er vigtigt, at regeringen er lydhør for de input, vi kommer med, siger Poul Andersen.
Styrker Rejsegarantifonden
I første omgang er regeringen og Folketingets partier klar til at bruge et trecifret milliardbeløb på at støtte erhvervslivet, heriblandt rejseselskaber.
Eksempelvis styrkes Rejsegarantifonden med en statslig garanti på halvanden milliard kroner for at hjælpe rejseselskaberne.
Ni danskere er døde, mens de var smittet med covid-19, viser de seneste tal fredag eftermiddag fra Sundhedsstyrelsen.
Der kan blive brug for dem
På Svendborg Sygehus er det mellem 75 og 90 procent af sygeplejerskerne i Gro Kjærs afdeling, der har været gennem omskolingen.
- Vi kan træde til, hvis andre sygeplejersker skulle blive syge. På den måde kan vi også opretholde en normal bemanding, siger Gro Kjær.
Det er dog endnu uvist, om der overhovedet bliver brug for de ekstra sygeplejersker, men ser man på situationen i andre lande er det ikke utænkeligt.
- Jeg håber, at vi til sommer kan se tilbage på den her omskoling og sige, at det var godt, at vi var rustede til det, men at der slet ikke var brug for det i et lige så stort omfang. Men det tør jeg ikke tro på, fortæller Susanne Ravn Rasmussen.
God erfaring
For operationssygeplejerske Tanja Rasmussen er den vigtigste opgave også at være i stand til at kunne bistå sine kollegaer, skulle de få brug for hende en dag.
- Til daglig arbejder jeg med planlagte operationer, men det er ikke det, vi skal lave lige nu. Nu har vi en anden vigtig opgave, mener Tanje Rasmussen.
Køber lokalt: Virksomhed redder leverandører med takeaway
I Svendborg er cateringvirksomheden Spisetid startet med et nyt takeaway-koncept for at holde forretningen kørende. Råvarerne køber de hos lokale leverandører, der selv er pressede under krisen.
Mange restauranter og caféer må lige nu tænke i alternative løsninger for at holde forretningen oven vande, og for en stor del af dem er takeaway svaret.
Det gælder også hos cateringvirksomheden Spisetid i Svendborg, der i den seneste tid har måttet vinke farvel til flere medarbejdere og størstedelen af deres kunder.
- Alle sammen er stort set væk. Der er selvfølgelig opgaver her og der, men ikke noget, vi kan få det til at køre rundt med, fortæller kok og indehaver af Spisetid Jakob Hirsch.
Hen over weekenden har virksomheden derfor arbejdet på at få et nyt takeaway-koncept op at køre, hvor de leverer færdige retter til døren hos privatpersoner. De tager det bare et enkelt skridt videre.
Råvarerne køber de hos lokale fødevareproducenter, så de på den måde hjælper andre små virksomheder med at overleve.
- Det er vigtigt for os, at vi kommer helskindet ud af det her. Hvis vi ikke støtter de lokale nu mere end nogensinde, så kommer vi ikke ud sammen. Og vores produkt afhænger også af kvaliteten af råvaren, som vi får hernede fra Sydfyn, siger stifteren af Spisetid Jakob Hirsch.
Lokal øl til maden
Som en del af ordningen er virksomheden blandt andet gået sammen med det lokale bryggeri Svendborgsund Bryghus, der leverer øl til bestillingerne.
Idéen opstod hos Jakob Hirsch og konen Trine, der hurtigt fik sat en aftale i stand med bryggeriets ejer, Bo Abelgren Ehlers.
- Jakob ringede til mig og fortalte om deres nye takeaway-koncept, inviterede mig ind og sagde, at folk jo skulle have nogle øl med til det her lækre mad. Så vi sprang selvfølgelig på, fortæller Bo Abelgren Ehler og fortsætter:
- Vi synes, det er rigtig vigtigt, fordi vi skal løfte sammen, og specielt i den her tid, hvor vi alle sammen er pressede i vores branche. Så hvis vi kan hjælpe hinanden ud af det her, så styrker det os bagefter.
Borgere bakker op
I Spisetid oplever man allerede, at flere borgere støtter op ved at gøre opmærksomme på initiativet på Facebook. Enkelte kommer også og fortæller, at de skifter mellem forskellige takeaway-ordninger fra andre restauranter.
- Det der med lige pludselig at komme til et sted, hvor man virkelig kan se, at man værner om hinanden og hjælper hinanden, det har virkelig fået tårerne frem, må jeg tilstå, siger Jakob Hirsch.
Selvom takeaway lige nu er en måde at holde gang i virksomheden, er der dog stadig lang vej til den oprindelige indtjening
- Det er ingen hemmelighed, at det her ikke er noget, vi får betalt alle vores regninger på. Men det er et lille plaster på såret, som vi håber kan være med til at samle det hele i sidste ende, siger Jakob Hirsch.
Hun har været ansat som sygeplejerske på Svendborg Sygehus i 17 år. Og selv hvis der i sidste ende ikke skulle blive brug for hende, ser hun omskolingen som en god mulighed for at suge læring og erfaring til sig.
- Det er rart at vide, at man har nogle faglige kompetencer, så man på længere sigt ved, at man kan hjælpe hinanden selv i anderledes situationer. Vi bliver nødt til at se lidt positivt på det, siger Tanja Rasmussen.