Borgmester efterspørger sanktioner: Russiske fragtskibe kan frit anløbe i Assens Havn
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Tirsdag eftermiddag klokken 15:08 anløb det russiske fragtskib Baltiyskiy Bereg i Assens Havn.
Det russiske fragtskib i Assens Havn sætter kommunen i en penibel situation.
- Jeg har det dårligt med, at der ligger et russisk skib i Assens Havn. Jeg har ikke behov for, at vores kommune eller lokalområde associeres med en krigsforbryder som Putin, siger Søren Steen Andersen (V), borgmester i Assens Kommune.
Trods verdensomspændende sanktioner: Russisk skib i Assens sender træpiller ud til fynboer
Hele den vestlige verden har stoppet al samhandel med russerne. Men i Assens er russiske træpiller netop lodset af et russisk skib og på vej ud til fynske forbrugere.
Det russiske fragtskib Baltiskiy Bereg med base i Sankt Petersborg har siden tirsdag ligget til kaj i Assens Havn.
Skibet er lastet med 3.000 ton træpiller til en værdi af seks millioner kroner. Og nu oplyser selskabet bag, at træpillerne - trods verdensomspændende handelssanktioner - kommer fra Rusland.
- Det er en meget ulykkelig situation. Men vi købte og betalte træpillerne, før krigen i Ukraine brød ud. Vi har diskuteret det meget, men vi kom frem til, at der ikke er noget at gøre. Det var simpelthen ikke muligt at give afkald på lasten, siger Frank Lund Larsen, der er direktør i Södra, som ejer træpillerne.
Han bekræfter desuden, at træpillerne nu bliver distribueret ud til jyske og fynske kunder.
Hvilke forhandlere sælger I træpillerne videre til?
- Det vil jeg helst ikke afsløre, siger Frank Lund Larsen.
Han fortæller dog, at Södra siden krigen brød ud, har stoppet al fremtidig handel med russerne.
- Siden krigen brød ud har vi annuleret fem tilsvarende laster med træpiller fra Rusland. Det kunne vi, fordi de endnu ikke var betalt. Det havde egentligt været legalt at gennemføre handlerne, men vi kunne ikke forsvare det etisk, siger Frank Lund Larsen.
Donerer til Ukraine
Som et plaster på såret har både Södra og firmaet LDG Forest Group, som har ageret mellemmand mellem Södra og den russiske leverandør, hver doneret 20.000 kroner til Ukraine.
Dermed mister Södra halvdelen af indtægten fra lasten, oplyser Frank Lund Larsen, der fortæller, at Södras avance på 3.000 ton træpiller i reglen beløber sig til mellem 40.000 og 50.000 kroner. Måske lidt mere nu, hvor energipriserne generelt er stigende.
Det russiske fragtskib lagde til kaj på Vestfyn tirsdag, hvor det begyndte at læsse træpillerne i lastbiler. 2.000 ton træpiller blev læsset af tirsdag, mens de resterende 1.000 ton skal af fragtskibet onsdag inden det i løbet af dagen sejler videre.
Rederiet, der ejer Baltiskiy Bereg, havde allerede 12. februar 2022 betalt en havneafgift til Assens Havn. Og selvom Assens Kommune, der ejer Assens Havn, havde forsøgt at forhindre det russiske fragtskib i at lægge til kaj, kunne det ikke lade sig gøre.
Ifølge lov om havne har alle danske havne modtagepligt, hvilket betyder, at de er forpligtet til altid at tage imod last- og fragtskibe. Havnene må altså ikke nægte et skib anløb i havnen. Og det skaber undren ved borgmesteren.
- Det er værd at spørge folketingspolitikerne og regeringen, om der arbejdes på en europæisk sanktion, og i så fald hvor langt de er, siger Steen Søren Andersen og uddyber.
- Når der ikke må komme russiske fly ind i det europæiske luftrum, må der så komme russiske skibe ind i de europæiske havne, spørger Søren Steen Andersen.
Som erhvervshavn er de i Assens forpligtet til at tage imod russiske fragtskibe.
Afventer retningslinjer
Onsdag den 2. marts meldte brancheorganisationen Danske Havne ud, at den afventer retningslinjer fra Transportministeriet, som den løbende er i dialog med.
Siden den udmeldning har der dog været stille fra Transportministeriet, mens flere russiske fragtskibe har lagt til i danske havne.
- Vi har gjort det meget klart, at vi ønsker nationale sanktionsrettigheder, så vi ved, hvad vi har at gøre med. At udelukke russiske skibe fra havnene kræver en lovændring, så det skal være en myndighedsbeslutning, siger Tine Kirk, der er direktør i Danske Havne.
Ikke vores krig: Russiske sømænd i Assens dybt berørt
To af de russiske sømænd på fragtskibet i Assens har talt med TV 2 Fyn. Nye oplysninger afslører desuden, at fynsk forhandler aftager langt det meste af skibets last.
Situationen er på ingen måde sjov for besætningsmedlemmerne på det russiske fragtskib, lastet med 3.000 ton træpiller, som lige nu ligger til kaj i Assens.
TV 2 Fyns reporter på stedet har talt med to af besætningsmedlemmerne, som er russiske.
De ønsker ikke at stå frem med navn, men de er dybt berørte af situationen.
- Krigen i Ukraine er en krig mellem to præsidenter. Ikke mellem to folk, siger de to til TV 2 Fyn.
Besætningsmedlemmerne afslører umisforståeligt deres manglende sympati for Ruslands præsident, da de siger "Putin," mens de trækker en finger sigende hen over halsen, fortæller et øjenvidende på havnen.
Træpiller skal til Sydfyn
Og der er altså tale om en ulykkelig situation. Ikke bare for de russiske sømænd.
For mens resten af den vestlige verden sanktionerer Rusland lige nu, er 2.000 ton træpiller lige nu på vej ud til fynske forbrugere.
Fragtskibet medbragte 3.000 ton træpiller, og to tredjedele af lasten er altså på vej til Højlund Mølle ved Gudbjerg.
Det bekræfter Henrik Hansen, der ejer Gudbjerg Mølle. Han er ærgerlig over situationen, men det kunne ikke være anderledes.
- Jeg handlede de her træpiller allerede i sommer. Det gør vi altid i god tid. Og det var jo længe inden krigen i Ukraine. Træpillerne er betalt. Og jeg er ikke sikker på, vi havde overlevet at tage tabet, hvis vi havde valgt at sige nej til træpillerne, siger Henrik Hansen til TV 2 Fyn.
Når Henrik Hansen køber træpiller kommer de som regel fra Letland, Sverige, Tyskland og altså Rusland.
- Men jeg kan godt garantere, at der ikke kommer flere træpiller fra Rusland, siger Henrik Hansen.
Den sidste tredjedel af de 3.000 ton træpiller har ifølge TV 2 Fyns oplysninger kurs mod byen Toftlund i Sydjylland.
Ingen hjælp overhovedet
Det russiske fragtskib lagde til kaj ved Assens Havn tirsdag, men det er stort set også det eneste havnen har med fragtskibet af gøre.
For hvor havnens medarbejder normalt hjælper fragtskibe med udstyr, papirarbejde og andet, så har der ikke været noget som helst hjælp at hente for russerne og firmaet Södra, der er modtager er træpillerne.
De måtte eksempelvis ikke bruge havnens vægt, når lastbilerne kom for at hente træpiller. De skulle selv stå for en gravko til at læsse træpillerne, og de russiske sømænd må ikke komme i land.
Ved Danske Havne håber man, at der kommer nogle europæiske sanktioner. Men i tilfældet af, at det ikke sker, forbereder brancheorganisationen sig på eventuelle nationale sanktioner, selvom de langt fra vil have samme effekt som en EU-sanktion.
- Der er jo ingen, der har lyst til at bidrage til at gøre ting nemmere for Rusland lige nu. Men det er vi så alligevel lidt tvunget til, fordi vi har den her modtagepligt, siger Tine Kirk.
Ved henvendelse til Transportministeriet, blev TV 2 Fyn sendt videre til Udenrigsministeriet. Her fortæller udenrigsminister Jeppe Kofod (S) i en skriftlig udtalelse, at regeringen er klar til at gå videre med sanktioner mod Rusland.
- Jeg arbejder aktivt for, at EU tager en fælles beslutning om at udelukke russiske skibe fra vores havne. Det har jeg også taget op med mine EU-kollegaer. Det vil i sagens natur være en vidtgående beslutning, som kræver nøje forberedelse. Derfor er det ikke noget, man bare lige gør. Men vi presser på fra dansk side, siger udenrigsminister Jeppe Kofod.
Som følge af Ruslands invasion i Ukraine diskuterer både EU og Storbritannien muligheden for, at lukke deres havne for russiske skibe. Hvornår europæiske eller nationale sanktioner mod russiske skibe eventuelt bliver indført, er uvist.