Konservatorerne Winnie Odder og David Poplawski ser på et af de 1.600 værker på Faaborg Kunstmuseum.
1.600 værker er blevet gennemgået af konservatorerne.
Forsigtighed og præcision bruger konservatorerne, når de nærstuderer de fynske kunstværkers tilstand.
Dette maleri var - som over halvdelen af kunstværkerne - i god stand. Resten af samlingen har det ikke så godt.
Malerier i forfald: - Der skal ske noget hurtigt
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Akut hjælp er nødvendig til en del af kunstværkerne på museet, afslører en nøje gennemgang foretaget af to konservatorer.
- Se her. Trækilerne holder rammen godt fast.
Konservator Winnie Odder peger på bagsiden af et oliemaleri, og hendes kollega David Poplawski nikker bekræftende.
- Maleriet har det godt. Det ser fint ud, tilføjer hun og noterer observationen på et ark papir.
Stedet er Faaborg Kunstmuseum, og de to københavnske konservatorer er ved at afslutte en lang undersøgelse af de knap 1.600 kunstgenstande på museet.
- Vi var her en måned i 2017 og har i denne omgang været her en uges tid. Så er vi nået igennem cirka 370 af værkerne og kan på den baggrund danne et overblik over, hvordan tingenes tilstand er, fortæller Winnie Odder.
Det er hende, der skal hjem og skrive en rapport til museet. En minutiøs gennemgang af tingenes tilstand på et museum, der hverken i udstilling eller på depot har de rette temperaturer og fugtighedsforhold, så malerier og akvareller trives optimalt.
- Vi ved godt, at det kunne være meget bedre, indrømmer museumsdirektør Gertrud Hvidberg-Hansen, mens hun viser rundt i museets depot. Et klemt rum med alt for mange værker på alt for lidt plads.
Julius fik stjålet værdifulde optagelser i Odense: - Jeg panikker fuldstændig
Flere tusinde har delt fotografen Julius Fuglsang Houkjærs opslag om et tyveri fra et tog ved Odense Banegård. Nu håber han at få udstyret tilbage.
Fredag morgen sidder fotografen Julius Fuglsang Houkjær på vej henover Fyn i et tog. Imellem sine ben har han en taske med timevis af optagelser fra sin tur til Sydkorea.
Da toget ruller hen til peronen i Odense, opdager han, at tasken med al udstyr og optagelser er væk.
- Lige pludselig kan jeg mærke, at den (tasken, red.) ikke er der længere, siger Julius Fuglsang Houkjær godt et døgn efter tyveriet.
- Jeg panikker fuldstændig og begynder at råbe: "Hvor er den henne?", selvom jeg sidder i en stillekupé, fortæller han.
På det tidspunkt har Julius Fuglsang Houkjær været vågen i 36 timer. Kort tid efter farer han til tasterne i håbet om hjælp.
Lørdag har flere end 2.000 personer trykket "Del" på Julius Fuglsang Houkjærs opslag.
Julius Fuglsang Houkjær håber, at hans udstyr befinder sig på Fyn.
Kan du ikke se opslaget, så klik her
Værdifulde optagelser
For Julius Fugslang Houkjær er tyveriet i toget ved Odense en træls oplevelse, da tyven løb med flere ugers arbejde.
- Jeg lever af at fortælle historier. Her havde jeg fundet en historie, som virkelig fortjener at blive fortalt, lyder det fra fotografen.
Igennem de seneste to uger har han dokumenteret mødet mellem sydkoreanske kunstnere og danske kunstnere med sydkoreansk baggrund. Nu er optagelserne forsvundet fra toget i Odense.
- Jeg går rent faktisk op i det her arbejde. Jeg ofrede noget af mig selv på min tur til Sydkorea, understreger han og fortsætter:
- Det er bare udstyr, jeg har fået ståjlet. Materialet (på harddisken, red.) er det vigtigste, fortæller han.
Holder liv i håbet
Lørdag morgen vågnede Julius Fuglsang Houkjær op til flere tusinde delinger af sit opslag på Facebook.
- Ligeså hurtigt som man mister troen på folk, ligeså hurtigt får man den igen, siger en Julius Fuglsang Houkjær med dirrende stemme.
I jagten på at få sit materiale og udstyr tilbage har Julius Fuglsang Houkjær udlovet en dusør på 10.000 kroner. Derudover garanterer han frit lejde til tyven.
- Jeg er ikke kommet nærmere, men håbet er blevet større, fortæller han.
- Vi går jo ikke ud og kasserer kunst, fordi det ikke har det godt. Al den kunst vi har fra de fynske kunstnere, er jo unikaer. Derfor skal der passes på dem, slår museumsdirektøren fast.
17 værker har det skidt
Men det haster. 17 af malerierne har det ifølge konservatorerne så skidt, at de akut skal have hjælp.
- Hvis man lægger det hele sammen og kigger på alle tallene, så skal der omkring 5.000 arbejdstimer til for at få hele samlingen op på den bedste stand. Og det gælder for både malerierne, hvoraf 70 procent tidligere har været restaureret, og så til rammerne, der ikke har fået megen opmærksomhed tidligere, siger Winnie Odder.
Fondspenge til akvareller
Nu og her skal museet ikke på pengejagt for at finansiere konserveringen af de hundredvis af malerier og akvareller, der trænger. Hele museet står for tur. Både de ældste bygninger og de senere tilføjede. Men turen kommer også til kunstværkerne.
- Vi afventer konservatorernes rapport. Men allerede nu skal jeg i gang med at skrive en fondsansøgning til konservering af nogle af vores akvareller. De er pillet ud af udstillingen, fordi de ikke kan tåle lyset. Dem skal der ske noget med hurtigt. For folk kommer langvejs fra for at se dem, men lige nu må de nøjes med plakater, beklager Gertrud Hvidberg-Hansen.