Akut lukning af motorvej: Kraftig regn har undermineret vejen
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Et stykke af Fynske Motorvej bliver akut lukket for trafik. Vejarbejde og kraftig regn har undermineret motorvejen.
Opdatering
Bilister på Fynske Motorvej skal forberede sig på endnu flere trafikgener.
Et akut vejarbejde lukker nemlig Fynske Motorvej for trafik i vestgående retning fra mandag aften klokken 19.30 til tirsdag morgen tidlig klokken 06.00 mellem rampeanlæg 56 Ejby og rampeanlæg 57 Nørre Aaby. Der vil være skiltet omkørsel.
Det skriver Vejdirektoratet.
Nu skal alle grine ad trafiktragedien Thomas B. Thriges Gade
Latter skulle være den bedste medicin, og den skal nu afhjælpe de trafikale tømmermænd, som Odense har efter Thomas B. Thriges Gade.
Det var et stort valg, man traf, da man i 1950'erne besluttede at tilgodese bilismen og lade en firsporet vej skære hele vejen igennem Odenses bykerne.
Et valg, som efterfølgende er blevet debatteret og kommenteret i det uendelige.
For Thomas B. Thriges Gade har været et stridspunkt, en sten i skoen og ifølge medier en læring i, hvordan man ikke skal gøre, når der skal byfornyes.
Faktisk var den store gade, der blev opkaldt efter en stor mand fra 18-hundredetallet, så omstridt, at den nu - hvor halvdelen er væk - har fået sit eget teaterstykke på Odense Teater.
- Der er noget rørende i al den energi, alle de kræfter, som ender med at være skønne spildte kræfter. Det, synes jeg, der er noget universelt i, siger Heinrich Christensen, som er dramatiker bag stykket, der hedder "Vi bygger en vej".
Stykket stadig undervejs
Instruktøren har sat sig for at lave portrættet af en vej, der delte en by i to, men han vil også besvare andre og større spørgsmål med komedien som redskab.
Heinrich Christensen tror, at forestillingen kommer til at fungere på tre forskellige niveauer. Et filosofisk, et menneskeligt og et historisk plan. Han uddyber den filosofiske del:
- Hvorfor er det, at man ikke kan føre en firsporet vej igennem en bykerne og så regne med, at det på hver side bliver godt?
Og disse dage arbejder Heinrich Christensen og holdet af skuespillere netop på at besvare det spørgsmål.
For der arbejdes nemlig stadig på, hvordan det endelige stykke skal blive.
Uanset hvad er humoren dog helt essentiel.
Det er nemlig meningen, at publikum skal have lov til at sætte sig ned og grine af det projekt, som fjernede store dele af en kerne, som sikkert havde været bevaringsværdig, hvis den havde eksisteret i dag.
Efterlyser lokale fortællinger
Heinrich Christensen efterlyser nu folk, som måske har familie, der blev hårdt ramt, da Thomas B. Thriges Gade kom.
Det skal udgøre den menneskelige del af fortællingen.
- Jeg håber at kunne finde nogle historier om folk i Odense, der blev påvirket af det. Findes der en eller anden, hvis morfar havde en købmand, som måtte lukke og derefter fik en depression, eller blev lystfisker og fandt lykken, eller hvad ved jeg?
Sådan lyder det fra instruktøren, som ud over det filosofiske og menneskelige plan i teaterstykket også vil fortælle den helt konkrete historie om, hvordan Thomas B. Thriges Gade blev til.
En historie, der altså er ved at få en form for slutning, efter store dele af den store vej nu igen er forvandlet til by.
"Vi bygger en vej" er sat til at spille på Odense Teater næste forår, og salget af billetter går godt. Der er allerede udsolgt til premieren.
I modsatte retning vil der samtidig være ét spor farbart fra klokken 19.00 mandag aften til klokken 06.00 næste morgen.
Indtil kl. 19.30 er hastigheden sat ned til 50 km/t forbi stedet tæt på Nørre Aaby.
Vejdirektoratet forventer kø og forlænget rejsetid på strækningen.
Ifølge Vejdirektoratet sker det akutte vejarbejde på grund af kraftig nedbør og anlægsarbejde, der har forårsaget erosion af jorden under motorvejen.
Det betyder, at der er risiko for revner og underminering af motorvejen.