Bøfkongen sælger kæmpe jagtejendom til dynekongen
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
En af Danmarks helt store jagtejendomme på Nordfyn er solgt til selskabet Vision Properties, som dynekongen Lars Larsen er medejer af.
Forretningsmanden Palle Skov Jensen, der ejer Jensen's Bøfhus, har solgt sin meget store jagtejendom i nærheden af Bogense for et formentlig stort millionbeløb.
Det drejer sig om ejendommen Skåstrup-Nyhave, som gennem længere tid har været annonceret til salg.
Ejendommen blev annonceret i juni 2017 til en udbudspris på 59 millioner kroner, men prisen blev justeret ned til 49 millioner kroner sidste efterår.
Nu er den solgt.
- Jeg kan bekræfte, at ejendomsselskabet Vision Properties, som Lars Larsen er medejer af, har købt ejendommen, oplyser kommunikationsdirektør i Jysk, Rune Jungberg Pedersen, til TV 2/Fyn.
Jensens Bøfhus har solgt sit hovedsæde i Odense
Barfoed Group har købt Jensens Bøfhus’ hovedsæde i Læssøegade. Bøfkæden fortsætter dog som lejer.
Restaurantkæden Jensens Bøfhus har solgt sit hovedsæde i Læssøegade i Odense.
Køberen er den danske ejendomsfamilie Barfoed, der har købt en af Odenses mest kendte restaurationsejendomme, hvis historie går helt tilbage til 1800-tallet.
Ejendommen, der har været til salg siden starten af året, er købt for cirka 23 millioner kroner, oplyser Barfoed Group.
- Det er en ejendom, som har en meget unik placering, og som rummer nogle meget spændende udviklingsmuligheder, siger koncerndirektør Frederik Barfoed.
Fortsætter som lejer
Selv om Jensens Bøfhus har solgt sit hovedsæde, fortsætter bøfrestauranten som lejer i ejendommen.
Ejendommen har gennem mere end 200 år været et yndet udflugtsmål tæt på Skovsøen, Engen og Hunderupskoven.
Barfoed Group starter i august en større renovering af facader og arealer omkring ejendommen.
Tiårig aftale
Bøfkæden har igennem det seneste år solgt flere af de ejendomme, hvor man både har restaurant og er ejendomsejer. Desuden har koncernen sat en jagtejendom til 59 millioner kroner på Nordfyn til salg. De seneste tre år har kæden tabt 117 millioner kroner.
Jensens Bøfhus-koncernen har både hovedsæde og administrationslokaler i ejendommen, og i udbudsmaterialet, der blev offentliggjort tidligere på året, blev det slået fast, at salget også indebærer en tiårig lease-back-aftale, så Jensens Bøfhus kan blive på adressen.
Ejendommen er på 1.296 kvadratmeter kontor og restaurant og 648 kvadratmeter kælder.
Ingen kommentarer
Det samlede område omkring ejendommen er på 251 hektar og ligger vest for Bogense. En del af skovene har tidligere været ejet af Gyldensteen Gods, men skovene og landejendommene i området er gennem årene blevet opkøbt af Palle Skov Jensen og hans selskaber, så der i dag er tale om et stort sammenhængende areal med både skov og agerjord.
TV 2/Fyn ville gerne have haft en kommentar fra Lars Larsen, men Rune Jungberg Pedersen oplyser, at Lars Lars ikke har mulighed for at stille op til interview. Det har heller ikke været muligt at få oplyst, om ejendommen er solgt til den annoncerede pris.
Jensens Bøfhus har solgt sit hovedsæde i Odense
Barfoed Group har købt Jensens Bøfhus’ hovedsæde i Læssøegade. Bøfkæden fortsætter dog som lejer.
Restaurantkæden Jensens Bøfhus har solgt sit hovedsæde i Læssøegade i Odense.
Køberen er den danske ejendomsfamilie Barfoed, der har købt en af Odenses mest kendte restaurationsejendomme, hvis historie går helt tilbage til 1800-tallet.
Ejendommen, der har været til salg siden starten af året, er købt for cirka 23 millioner kroner, oplyser Barfoed Group.
- Det er en ejendom, som har en meget unik placering, og som rummer nogle meget spændende udviklingsmuligheder, siger koncerndirektør Frederik Barfoed.
Fortsætter som lejer
Selv om Jensens Bøfhus har solgt sit hovedsæde, fortsætter bøfrestauranten som lejer i ejendommen.
Ejendommen har gennem mere end 200 år været et yndet udflugtsmål tæt på Skovsøen, Engen og Hunderupskoven.
Barfoed Group starter i august en større renovering af facader og arealer omkring ejendommen.
Tiårig aftale
Bøfkæden har igennem det seneste år solgt flere af de ejendomme, hvor man både har restaurant og er ejendomsejer. Desuden har koncernen sat en jagtejendom til 59 millioner kroner på Nordfyn til salg. De seneste tre år har kæden tabt 117 millioner kroner.
Jensens Bøfhus-koncernen har både hovedsæde og administrationslokaler i ejendommen, og i udbudsmaterialet, der blev offentliggjort tidligere på året, blev det slået fast, at salget også indebærer en tiårig lease-back-aftale, så Jensens Bøfhus kan blive på adressen.
Ejendommen er på 1.296 kvadratmeter kontor og restaurant og 648 kvadratmeter kælder.
Da ejendommen blev annonceret til salg, kunne man blandt andet læse, at skovene byder på jagt af fasan og råvildt.
"Jagten på Skåstrup-Nyhave er særdeles god og varieret. Jagtmulighederne omfatter masser af vilde ænder og gæs, en god bestand af råvildt og dåvildt, samt fast udsætning af fasaner," skrev ejendomsmægler Asger Olsen.
Rigmænd bag selskabet
Selskabet Vision Properties, som står bag købet, er ejet af Jysk Holding A/S og Schou Ejendomme A/S. Virksomheden har fokus på opkøb og renovering af ejendomme med henblik på salg og udlejning til private og erhverv.
(Artiklen fortsætter under billedet.)
Schou Ejendomme A/S er grundlagt af rigmanden Jørgen Schou i 1990. Virksomheden driver aktiviteter med investering og administration for datterselskaber og associerede virksomheder med fokus på udvikling og salg af ejendomme, golfbanedrift og skovdrift.
Herudover er virksomheden aktiv inden for online auktioner, non-food engros, professionel hestesport, bil- og lastbilsalg og meget mere.
Desuden var det Schou-familien, som i 1992 etablerede golfbanen Royal Oak i Jels, som er opbygget efter international standard og er kendt for at være en af Danmarks mest velplejede baner med nogle af de hurtigste greens i landet.
Medie: Jensen's Bøfhus glemte bøfferne og fokuserede på kunsten
Bøfkæden lukker flere restauranter efter en årelang krise. En krise der startede med en strid mod en lille fiskerestaurant.
Jensens Bøfhus tager nu konsekvensen af flere år med svigtende salg, dårlige anmeldelser og shitstorm blandt kunderne og lukker en række restauranter.
Det er ellers ikke mange år siden, Jensen's Bøfhus-stifteren, Palle Skov Jensen, kunne gå på vandet efter en lang periode med fremgang, restaurantåbninger i Danmark, Sverige og Norge og salg af færdigvarer i de store supermarkeder.
I 2012 afleverede selskabet bag bøfkæden, Jensen’s Food Group, sit sidste regnskab med sorte tal på bundlinjen og en omsætning, der nærmede sig en milliard kroner. Umiddelbart var der lagt op til en fortsættelse af succeshistorien i 2013, men så begik de en fejl, der skulle forfølge kæden i årevis.
Jensen's og Jensens
I Sæby havde den lokale restauratør Jacob Jensen åbnet en fiskerestaurant, der fik navn efter sin ejermand og derfor kom til at hedde Jensens Fiskerestaurant. Da Jacob Jensen begyndte at tænke i at udvide sit territorium uden for Sæbys grænser løb han ind i problemer.
Den landsdækkende kæde af bøfhuse under Palle Skov Jensen ville nemlig ikke risikere, at gæsterne pludselig blev i tvivl om, hvorvidt de var gået på en Palle Skov Jensen-restaurant eller ind hos Sæby-Jensen.
Derfor blev Jacob Jensen slæbt i Sø- og Handelsretten i en strid om retten til det ellers ganske almindelige danske efternavn, Jensen. Den sag tabte den store Jensen i første omgang i Sø- og Handelsretten, men vandt siden i Højesteret.
En sejr der dog skulle vise sig bittersød, da den lille Jensen fik folkestemningen med sig, mens Jensens Bøfhus blev udsat for en boykot, hvor en protestside på Facebook fik over 100.000 likes fra folk, der rasede mod Jensen's Bøfhus.
Palle Skov Jensen har selv i et senere interview med DR’s P1 fortalt, at han burde have håndteret navnestriden anderledes.
- I bagklogskabens klare lys skulle jeg have taget en tættere dialog med Jacob Jensen og sagt: Det duer altså ikke, at du er i gang med at lave en restaurantkæde og ekspanderer i det tempo, du gør. Det får vi begge to store forviklinger og misforståelser ud af, sagde han til P1.
Krise startede længe før
Forklaringen om navnestriden som årsag til Jensen's krise holder dog ikke helt, hvis man spørger ekspert i detailhandel, Bruno Christensen, fra Retail Institute Scandinavia.
- Kæden har i mange år manglet et ledelsesmæssigt fokus på udvikling af konceptet, og det er her den egentlige forklaring på derouten ligger, siger Bruno Christensen til TV 2.
Ifølge detaileksperten holdt Palle Skov Jensen i for mange år alt for lidt fokus på kerneforretningen altså at drive familierestauranter med billige og rimelige måltider.
- Palle Skov Jensen havde mistet jordforbindelsen og brugte blandt andet restauranterne som opbevaring for dyr kunst, samtidig med at han brugte for meget af overskuddet på privat forbrug i stedet for udvikling, og det skabte rig mulighed for at konkurrenterne kunne komme ind og true kæden, siger Bruno Christensen.
Ejerens interesse for kunst har gjort ham til en af landets største kunstsamlere ved siden af sin drift af bøfhusene.
En enkelt stjerne
I det første hele regnskabsår efter navnestriden havde raset på sit højeste, kunne Palle Skov Jensen se sort på hvidt, hvordan hans engang gyldne forretning tog et nyt dyk til det værre.
Resultatet på bundlinjen var skrumpet endnu mere end i 2013, hvor koncernen havde landet et minus på knap 11 millioner kroner. Nu var underskuddet nået helt op på 30 millioner kroner.
Da krisen i Jensen's Bøfhus syntes på sit hidtil højeste i 2014 valgte madanmelder Svend Rasmussen at lægge vejen forbi kædens bøfhus på Vesterbrogade i København, hvor anmelderen kun tog en enkelt positiv ting med sig fra sin oplevelse.
- Det er ufatteligt, at kæden ikke dagligt sagsøges af kunder, der føler, at deres smagsløg er blevet krænkede. Og det kan ikke være det i Danmark ellers altid adfærdsstyrende prisniveau, der er skyld i Jensen (med eller uden apostrof)’s popularitet, for med bøfpriser op til 269 kr. (hvis man vil have kædens australske entrecote), så kan man altså få en rib eye med bearnaise og fritter billigere på f.eks. Retour Steak, skrev anmelder Svend Rasmussen i Berlingske og tildelte bøfhuset en enkelt stjerne dedikeret det venlige personale på restauranten.
Flammen haler ind
En af de restauranter, som har profiteret på Jensen's fald fra tinderne, er den fremadstormende sønderjyske kæde, Restaurant Flammen, som har presset Jensen's Bøfhus i flere byer.
Den sønderjyske ejerfamilie bag Flammen har desuden leveret markante millionoverskud i de samme år, som Jensen’s har kunnet fremvise røde regnskaber. Flammens succes er - hvis man skal tro madanmelderne - ikke nødvendigvis kommet på grund af overlegen kvalitet på tallerkenen.
Så sent som i august i år tilbragte Finans.dk's madanmelder Anders Halskov en aften på Flammens Vesterbro-restaurant i København, og her blev der til en enkelt stjerne, der alene skyldtes etablissementets "kolde øl og det rare personale."
Ifølge Bruno Christensen er det da heller ikke nødvendigvis kvaliteten, der har skabt Flammens succes på bekostning af Jensen's Bøfhus men et strammere koncept.
- Flammen har holdt sit fokus på at være en familierestaurant med god uformel stemning og måske til lidt billigere penge end Jensen's, siger han.
En skæbne som Fona
I dag er det ikke længere Palle Skov Jensen, der sidder med det direktørtjansen i bøfkæden. I stedet har Dorte Gleie, som har ledelseserfaring fra Tivoli i København og det store akvarium, Den Blå Planet, indtaget stillingen som administrerende direktør. Over for Dagbladet Børsen løfter hun i dag sløret for, hvordan Jensen's skal tilbage på sporet. Det involverer blandt andet en stribe lukninger af restauranter, der ikke giver overskud.
Topchefen sammenligner selv krisen i Jensen's Bøfhus med den, Lego var igennem i starten af årtusindet, men ifølge Bruno Christensen gjorde topchefen nok klogere i at drage paralleler til den tidligere elektronikkæde Fona.
- De er begge eksempler på kæder, som har haft en dominerende markedsandel, og som ikke fulgte med tiden. Det næste halve til hele år bliver helt afgørende i forhold til, om Jensen's kommer ud af den her krise, eller som vi så med Fona måske bliver solgt fra, for lige nu er navnet Jensen's associeret med en dårlig forretning, siger Bruno Christensen.
Jensens Bøfhus er blevet tilbudt et interview med TV 2, men selskabet har ikke ønsket at deltage.
I dag har også Lars Larsen fra Jysk købt sig ind i Royal Oak.
TV 2/Fyn har forsøgt at få en kommentar fra Jørgen Schou Holding A/S, men direktør Jens Bolding Jensen takker venligt for henvendelsen og oplyser, at selskabet ikke har nogen kommentarer.
Bøfkongens jagtselskaber
Palle Skov Jensen, som bor i Odense og står bag restaurantkæden Jensens Bøfhus, har gennem længere tid været presset på sin forretning. Sidste efterår fik selskabet økonomisk hjælp fra en række fynske erhvervsfolk.
Han har selv i perioder opholdt sig på ejendommen, som også omfatter et hovedhus lige ud til havet med en herskabelig park.
Derudover er der otte udlejningsboliger og nogle driftsbygninger i tilknytning til det område, som nu er solgt.
Kendte fynboer skyder penge i Jensens Bøfhus
Erhvervsmanden Torben Frigaard Rasmussen ny bestyrelsesformand i den økonomisk nødlidende kæde.
En række kendte fynboer tror så meget på kæderestauranten Jensens Bøfhus, at de har skudt et stort to-cifret millionbeløb i kædens overlevelse.
Det skriver Fyens Stiftstidende.
Der er blandt andre tale om Torben Østergaard-Nielsen fra Middelfart, advokat Jørn Bonnesen og Steen Haustrup, indehaver af Plus Pack.
Ud over de tre skulle fem øvrige fynske forretningsfolk have skudt kapital i kæden.
Kæden skulle senest ved udgangen af august have genforhandlet kreditbetingelselserne med SEB Bank efter en lang række underskud og en stærkt faldende egenkapital. SEB har nu forlænget sine kreditter i tre år.
Foreløbig er en registrering i CVR-registret torsdag, hvor Torben Frigaard Rasmussen overtager formandsposten i Jensens Food Group, og hvor stifteren Palle Skov Jensen som allerede offentliggjort, skifter direktørstolen ud med Dorte Gleie, de eneste officielle ændringer i koncernen, der stadig har Palle Skov Jensen som eneejer.
Torben Frigaard Rasmussen har gjort karriere inden for e-handel, men er i dag er professionelt bestyrelsesmedlem i blandt andet robotvirksomheder.
Ifølge Fyens Stiftstidende er det Steen Haustrup, der har samlet gruppen, og der ligger en plan fra konsulentfirmaet Anpro, der skal skabe overskud i 2019.
Det engelske firma, der selv er medinvestor, er højt respekteret for sin resultater, og har ifølge Steen Haustrup tidligere lavet projekter for H.J. Hansen, Riegens og Plus Pack.
Konsulentfirmaet skal nu i gang med at kikke på, hvad der helt konkret skal laves om i kæden, der hvert år har cirka fem millioner gæster og en loyalitetsklub på over 300.000 medlemmer.
TV 2/Fyn har flere gange den seneste tid forsøgt at få Palle Skov Jensen og Dorte Gleie til at kommentere planerne for kæden, men ifølge Fyens Stiftstidende vil det tidligst ske i det nye år.