Hjemme hos familien Sørensen i Fredericia går de og ærgrer sig gule og grønne i øjeblikket.
Lene Hyldeberg Sørensen betalte den 22. august 62.500 kroner med sit Dankort-Mastercard for en elevationsseng hos Werenberg Bolighus. Leveringstiden var 6-8 uger.
Som tidligere omtalt hos TV 2 Fyn fik hun aldrig sengen. Den 3. oktober blev bolighuset taget under konkursbehandling med en gæld på 41 millioner kroner, og Lene er nu en blandt mange i køen af kreditorer, der formentlig kan skyde en hvid pind efter seng og penge.
Lene Hyldeberg Sørensen betalte nemlig med Dankort-delen af sit betalingskort, og så får hun ikke en krone retur. Det svarer til, at hun har betalt kontant.
- Ligesom en fisk, der bider på krogen og ført opdager, den er fanget, når linen strammer, blev vi først for sent opmærksomme på, at der ikke er nogen dækning ved konkurs, når vi betaler med Dankort-delen, fortæller Lenes mand Leif Sørensen.
De har nu taget kontakt direkte til Auping, der skulle levere sengen til Werenberg for at høre, hvor sengen befinder sig.
Men den er endnu ikke på vej fra Auping.
Anderledes glad er Lasse Jensen fra Asperup, som dagen før hjemsendelsen af medarbejderne hos Werenberg købte en sofa til 10.000 kroner.
Han kunne ikke have den med, fordi han ikke havde krog til anhænger på bilen, og bad venner hente den om tirsdagen.
Men her var butikken lukket med et skilt om, at der var statusoptælling - torsdag blev butikken taget under konkursbehandling.
Og op til weekenden meldte Lasse Jensen sig så som kreditor i boet.
Men til Lasse Jensens glæde er de 10.000 kroner gået ind på hans konto igen.
Han betalte nemlig med VISA, der ligesom Mastercard sikrer indehaveren i tilfælde af konkurs.
TV 2 Fyn har vært i kontakt med Nets, der administrerer Dankortet.
Her bekræfter pressechef Søren Winge reglerne og oplyser, at der i forbindelse med konkurs er forskellige rettigheder for kortholder, afhængig af om man har brugt Dankort eller et internationalt betalingskort:
- I forbindelse med en konkurs gælder der forskellige regler på henholdsvis Dankort og internationale kort. Har du købt en forudbetalt ydelse, eksempelvis en koncertbillet eller en flyrejse, så vil du typisk være stillet bedre i forhold til at få dine penge retur, hvis du har betalt varen med et internationalt betalingskort, fortæller Søren Winge.