11. okt. 2024 kl. 9:00
Fyn
Rasmus Rask

Bolighus-konkurs: Brug af forkert kort koster Lene 62.500 kroner - Lasse får 10.000 retur

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del
Link
kopieret!

Det er vigtigt at vælge det rigtige betalingskort under en konkurs. Det kan to kunder hos Werenberg tale med om.

Hjemme hos familien Sørensen i Fredericia går de og ærgrer sig gule og grønne i øjeblikket.

Lene Hyldeberg Sørensen betalte den 22. august 62.500 kroner med sit Dankort-Mastercard for en elevationsseng hos Werenberg Bolighus. Leveringstiden var 6-8 uger.

Som tidligere omtalt hos TV 2 Fyn fik hun aldrig sengen. Den 3. oktober blev bolighuset taget under konkursbehandling med en gæld på 41 millioner kroner, og Lene er nu en blandt mange i køen af kreditorer, der formentlig kan skyde en hvid pind efter seng og penge.

Læs også: Lene mister ny seng og 62.500 kroner ud af det blå - og der er intet, hun kan gøre
Gå tilbage Del
5. okt. 2024 kl. 17:10

Lene mister ny seng og 62.500 kroner ud af det blå - og der er intet, hun kan gøre

I årevis sparede Lene Hyldeberg Sørensen sammen til en særlig seng til 62.500 kroner. Inden hun fik sin seng leveret, gik Bolighuset Werenberg konkurs.

Lene Hyldeberg Sørensen fra Fredericia føler sig snydt for 62.500 kroner, som hun havde brugt på en ny seng.

Sengen købte hun 22. august, men i denne uge er Bolighuset Werenberg i Brenderup gået konkurs, og nu står hun til at tabe alle pengene.

- Jeg er vred, frustreret og ked af det. Jeg stamper ikke lige 62.500 kroner op af jorden igen til en ny seng, siger Lene Hyldeberg Sørensen, der er fleksjobber.

- De penge havde vi sparet sammen til i nogle år efterhånden.

Werenberg: Derfor gik forretningen konkurs

Sengen skulle have været leveret om to uger, men den bliver hos producenten.

- Vi får ikke en krone. Det er de store kreditorer, der har førsteprioriteret, siger Lene Hyldeberg Sørensen.

Når en virksomhed går konkurs, er man som kunde dårligt stillet, oplyser Forbrugerrådet Tænk. Det er kun i få tilfælde, at man kan få sine penge tilbage.

I en pressemeddelelse, som Fyens Stiftstidende er i besiddelse af, oplyser Bolighuset Werenberg, at møbelforretningen er gået konkurs efter store økonomiske vanskeligheder på grund af stigende nethandel og ændret kundeadfærd. Selskabet blev begæret konkurs torsdag. 

TV 2 Fyn har forsøgt at få et interview med møbelforretningens ejer, Torben Werenberg. Det har ikke været muligt.

Derfor købte hun en seng til 62.500 kroner

Forretningen har solgt møbler lige op til konkursen, og det irriterer Lene Hyldeberg Sørensen, at butikken ikke har advaret sine kunder om den mulige konkurs, der får store økonomiske konsekvenser for hende og mange andre.

- Jeg tror, de har vidst 22. august, hvilken vej det gik. Jeg føler faktisk, jeg har været med til at donere 62.500 kroner til dem, siger hun.

Hun fortryder i dag, at hun betalte sengen kontant tilbage i august.

Hvorfor skulle du have så dyr en seng?

- Denne gang skulle vi ikke nøjes med det næstbedste. Mere væsentligt så har jeg behov for en elevationsseng af helbredsmæssige årsager, så jeg skal have hævet benene, siger Lene Hyldeberg Sørensen.

- Sengen kunne gøre, at jeg langt om længe kunne få noget nattesøvn. Det er ren røv.

Hvad gør du nu så?

- Jeg sparer op igen.

I foråret offentliggjorde bolighuset et underskud på 18 millioner kroner. Det familieejede bolighus har eksisteret siden 1964.

Lene Hyldeberg Sørensen betalte nemlig med Dankort-delen af sit betalingskort, og så får hun ikke en krone retur. Det svarer til, at hun har betalt kontant.

- Ligesom en fisk, der bider på krogen og ført opdager, den er fanget, når linen strammer, blev vi først for sent opmærksomme på, at der ikke er nogen dækning ved konkurs, når vi betaler med Dankort-delen, fortæller Lenes mand Leif Sørensen.

Rasmus Rask
Lene Hyldeberg Sørensen fik en lang næse.

De har nu taget kontakt direkte til Auping, der skulle levere sengen til Werenberg for at høre, hvor sengen befinder sig.

Men den er endnu ikke på vej fra Auping.

Anderledes glad er Lasse Jensen fra Asperup, som dagen før hjemsendelsen af medarbejderne hos Werenberg købte en sofa til 10.000 kroner.

Han kunne ikke have den med, fordi han ikke havde krog til anhænger på bilen, og bad venner hente den om tirsdagen.

Men her var butikken lukket med et skilt om, at der var statusoptælling - torsdag blev butikken taget under konkursbehandling.

Læs også: Lasse købte sofa til 10.000 kroner - men det er både farvel til den og pengene
Gå tilbage Del

Lasse købte sofa til 10.000 kroner - men det er både farvel til den og pengene

Søndag i sidste uge købte Lasse Jensen en sofa til 10.000 kroner i Bolighuset Werenberg. Men han fik den aldrig at se - heller ikke pengene.

Da Lasse og hans partner ville hente den, stor der på bolighusets dør, at der ville være lukket resten af ugen grundet status. Senere på ugen prøvede de igen, men her er bolighuset blevet erklæret konkurs. 

- De har jo i realiteten bare taget 10.000 kroner op ad min pengepung, og så låst dem inde. Uden jeg kan gøre noget, siger Lasse Jensen.

Og op til weekenden meldte Lasse Jensen sig så som kreditor i boet.

Men til Lasse Jensens glæde er de 10.000 kroner gået ind på hans konto igen.

Han betalte nemlig med VISA, der ligesom Mastercard sikrer indehaveren i tilfælde af konkurs.

TV 2 Fyn har vært i kontakt med Nets, der administrerer Dankortet.

Her bekræfter pressechef Søren Winge reglerne og oplyser, at der i forbindelse med konkurs er forskellige rettigheder for kortholder, afhængig af om man har brugt Dankort eller et internationalt betalingskort:

- I forbindelse med en konkurs gælder der forskellige regler på henholdsvis Dankort og internationale kort. Har du købt en forudbetalt ydelse, eksempelvis en koncertbillet eller en flyrejse, så vil du typisk være stillet bedre i forhold til at få dine penge retur, hvis du har betalt varen med et internationalt betalingskort, fortæller Søren Winge.

18. dec. 2024 kl. 9:37
Tophistorie

Chef lægger sig ned efter Novo-brøler - kommer ikke til at ske igen

LYT
Del
Link
kopieret!

Det var en fejl, da en medarbejder i Odense Kommune sendte navne til Novo Nordisk som hjælp til at finde den rette til et job hos Novo Nordisk. Det siger chefen for afdelingen “Invest in Odense”.

-  I det her tilfælde er vi i vores iver kommet til at nævne nogle konkrete emner, som var relevant for Novo Nordisk. Det er ikke normal praksis. Det kommer ikke til at ske igen, siger Joost Nijhoff til TV 2 Fyn.

Det siger han efter DR mandag afslørede, at en ansat ad flere omgange har sendt bud på kandidater til Novo Nordisk. En opgave, som flere eksperter peger på ikke bør løses af en kommune.

- Jeg tager den fuldstændig på mig. Det er mig, der har dummet mig her, siger Joost Nijhoff til DR.

18. dec. 2024 kl. 11:55

Nordic Waste-konkursbo rejser krav på halv milliard mod ledelse

LYT
Del
Link
kopieret!

Konkursboet efter Nordic Waste, der var ejet af den fynske milliardær milliardæren Torben Østergaard-Nielsen og dennes to døtre, Ninna og Mia har onsdag rejst et erstatningskrav på en halv milliard kroner mod ledelsesmedlemmer.

Det drejer sig om både tidligere medlemmer af direktionen og bestyrelsen i Nordic Waste samt søsterselskabet DSH Recycling, der ligeledes er gået konkurs, oplyser miljøminister Magnus Heunicke (S) i en skriftlig kommentar til Ritzau.

- Sagen om Nordic Waste har haft og har stadig store økonomiske og miljømæssige konsekvenser. Det er helt afgørende, at vi fortsætter med at forfølge princippet og ambitionen om, at forureneren skal betale regningen for at afværge de alvorlige skader på miljøet i Ølst.

- Konkursboet har nu rejst et foreløbigt krav på cirka 500 millioner kroner mod ledelsesmedlemmer i Nordic Waste A/S og DSH Recycling A/S, og der er dermed taget endnu et skridt på vejen mod at sikre, at regningen for jordskreddet ender hos dem, der har ansvaret, skriver Magnus Heunicke.

Kæmperegning skal betales

I alt fem personer sad i enten bestyrelsen eller ledelsen hos de to selskaber op til selskabernes konkurs.

Nordic Waste gik konkurs i januar i år. Konkursen kom i kølvandet på en meget omtalt sag om et jordskred med forurenet jord ved Ølst tæt ved Randers.

Efter jordskreddet venter der en regning for oprydningsarbejdet. Staten bidrager med 200 millioner kroner, mens Randers Kommunes regning ventes at blive 300 millioner kroner.

Staten er repræsenteret ved Kammeradvokaten i konkursboet, mens Randers Kommune er repræsenteret ved advokatvirksomheden Bech Bruun.

18. dec. 2024 kl. 11:43

Flere fynboer skal til VM

LYT
Del
Link
kopieret!

Fyn er rigt repræsenteret, når det danske håndboldherrer jagter det fjerde VM-guld i træk i Danmark og - forhåbentlig - Norge.

I truppen finder man fløjspillerne Emil Jakobsen fra Kerteminde og Niclas Kirkelykke fra Ringe og bagspillerne Simon Pytlick fra Thurø og Emil Madsen fra Svendborg. Derudover sidder der også en fynbo på bænken. Landstræner Nikolaj Jacobsen bor såmænd også på Thurø.

Danmark spiller første kamp ved VM 14. januar mod Algeriet. Senere venter Tunesien og Italien i det indledende gruppespil.

Håndboldherrerne skal spille alle sine kampe i gruppespillet og eventuelt alle mellemrundekampe i Boxen i Herning.

Her er truppen:

Målvogtere: Emil Nielsen og Kevin Møller.

Fløjspillere: Magnus Landin, Emil Jakobsen, Niclas Kirkeløkke og Johan Hansen.

Stregspillere: Magnus Saugstrup, Lukas Jørgensen, Emil Bergholdt og Simon Hald.

Bagspillere: Rasmus Lauge, Mathias Gidsel, Henrik Møllgaard, Mads Mensah Larsen, Lasse Andersson, Jacob Holm, Thomas Arnoldsen, Simon Pytlick og Emil Madsen.

18. dec. 2024 kl. 11:22
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Odense er blevet et hit blandt amerikanere

LYT
Del
Link
kopieret!

Flere og flere amerikanere har fået øjnene op for, at der er noget at komme efter i den fynske hovedstad, Odense. I hvert fald oplever VisitOdense, der er en del af Odense Kommune, en “betydelig” stigning i antallet af amerikanske turister.

Det oplyser de i en pressemeddelelse.

Antallet af overnattende amerikaner er sammenlignet med sidste år steget med 31 procent i perioden januar til oktober. Kigger man på de konkrete tal er der tale om 17.481 amerikanere indtil videre mod 14.629 amerikanere hele 2023.

Spørger man VisitOdense, hvordan det kan være, at flere amerikanere tager til Odense, så er det særligt Odense gamle bydel og i særdeles H.C. Andersens Hus, der lokker.

18. dec. 2024 kl. 10:23

OUH får millionindsprøjtning til forbedring af kræftområdet

LYT
Del
Link
kopieret!

Kræftbehandlingen i Region Syddanmark styrkes med en investering på 23,6 millioner kroner, hvoraf de ti millioner kroner går til Odense Universitetshospital (OUH).

Det besluttede Regionsrådet mandag aften, lyder det i en pressemeddelelse. Heri fremgår det også, at OUH får yderligere lidt over seks millioner kroner til at shoppe bedste udstyr til kræftbehandlingen.

Pengene kommer fra en national ramme, der er afsat til Kræftplan V og er et led i aftalen mellem Danske Regioner og regeringen om regionernes økonomi for 2025.

18. dec. 2024 kl. 8:39
Claus Bech/Ritzau Scanpix

Vil du undgå kø - her rammer juletrafikken Storebæltsbroen hårdest

LYT
Del
Link
kopieret!

Julen står for døren, og når bilister skal på tværs af landet for at fejre jul, giver det også øget trafik på Storebæltsbroen.

Mere end 250.000 trafikanter ventes at krydse Storebæltsbroen i juledagene, oplyser Sund & Bælt i en pressemeddelelse.

Den travleste rejsedag vil være den 26. december, hvor trafikken forventes at være tættest mellem klokken 10 og 15.

Men selv om trafikken i perioder forventes at være en del over normalen, viser prognoserne, at der i år ikke er udsigt til store kødannelser og meget tæt trafik.

Det skyldes den måde juleferien ligger på, hvor mange forventes at holde fri den 23. december. Også Vejdirektoratet forventer, at 2. juledag bliver den travleste på vejene.

18. dec. 2024 kl. 8:14
Nyborg Slot

Ballade i Folketinget - omstridt slot pillet af dagsordenen

LYT
Del
Link
kopieret!

Er det en overtrædelse af grundloven, hvis Folketinget vedtager slotsprojektet i Nyborg?

Det vil landets lovgivere ikke være i tvivl om.

I hvert fald blev anlægsloven, der skal bane vej for det næsten en halv milliard kroner dyre renoverings- og ombygningsprojekt, tirsdag taget af Folketingets dagsorden, inden det skulle tredjebehandles.

Det er en skrivelse sendt mandag fra foreningen Kultur & Arv til Folketingets formand og til kulturminister Jakob Engel-Schmidt (V), der har fået kulturministeren til at udskyde 3. behandlingen til på torsdag.

Principiel karakter

Folketingets kulturudvalg havde bedt Jakob Engel-Schmidt svare på spørgsmålet, men det kunne han ikke nå.

I en henvendelse til Folketingets formand Søren Gade, skriver Jakob Engel-Schmidt, at henvendelsen vedrører blandet andet spørgsmål af “principiel karakter”.

- Kulturministeriet er ikke i stand til at svare fyldestgørende på spørgsmålene inden for den angivne tidsramme og skal på den baggrund anmode om, at 3. behandlingen udskydes til 19. december, hedder det.

Begrundet risiko for grundlovsbrud

I brevet fra Kultur og Arv oplyses det, at “der er begrundet risiko for grundlovsbrud”, hvis Folketinget vedtager lovforslaget, der blandt andet indebærer en ny formidlingsbygning ved siden af Nyborg Slot.

- En anlægslov anvendes typisk til at sikre gennemførelse af store infrastrukturprojekter, såsom motorveje og bro- og tunnelforbindelser. I den type projekter er samfundsnytten afgørende, når anden lovgivning tilsidesættes, og klageadgang afskæres. Anlægsloven for Nyborg Slot vedrører udelukkende et kuldsejlet, ulovligt statsligt byggeprojekt. Ved at vedtage en anlægslov, der blandt andet suspenderer klageadgangen til Miljø- og Fødevareklagenævnet, vil Folketinget fratage borgerne muligheden for at få efterprøvet, om projektet overholder relevant lovgivning. Det strider imod de gældende principper i et retssamfund, hedder det i brevet fra Kultur og Arv.

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt har for nylig været i samråd om projektet, der har mødt modstand fra Enhedslisten, Dansk Folkeparti og i et vist omfang også fra Radikale Venstre.

18. dec. 2024 kl. 7:21

Farligt affald reagerede med hinanden

LYT
Del
Link
kopieret!

Brandvæsen og politi blev omkring klokken 22.45 mandag sendt til kemivirksomheden Fortum i Nyborg.

Her havde to forskellige typer farligt affald reageret med hinanden, og skabt en røgudvikling.

- Vores interne beredskab fik hurtigt iværksat slukning med skum, og Beredskab Fyn kom frem og hjalp os med at overvåge, at reaktionen stoppede. Efter et par timer kunne brandvæsenet pakke sammen igen, oplyser kommunikationsspecialist hops Fortum Jesper Hansen til TV 2 Fyn.

Ingen personer kom til skade ved hændelsen, som foregik i virksomhedens modtageanlæg.

Fortum er en virksomhed, som på anlægget i Nyborg bearbejder og bortskaffer farligt affald.

18. dec. 2024 kl. 6:32
Bo Amstrup og Mads Claus Rasmus/ Ritzau Scanpix. Grafik: Jeppe Kanstrup

Minister kalder fynsk kommune exceptionelt grelt eksempel - men hun har misforstået noget, mener borgmester

LYT
Del
Link
kopieret!

Det er uden fortilfælde, hvad der foregår i Langeland Kommunes familieafdeling.

Eller rettere ikke foregår.

For i ingen af de 35 forløb, hvor Social- og Boligstyrelsen har hjulpet andre kommuners sagsbehandling på fode igen, har hjælpen ført til så lidt fremgang, som det ses i Langeland Kommune.

Det fortæller social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersen (S) til TV 2 Fyn. Langelands borgmester mener dog, at ministeren ikke er fuldt ud informeret.

- Helt exceptionelt

- Langeland er et meget grelt eksempel, siger ministeren ovenpå, at hun torsdag var kaldt i samråd i Folketingets socialudvalg om netop situationen i Langeland Kommunes familieafdeling.

Der er nemlig stadig store problemer med fagligheden og den juridiske kvalitet i afdelingen to år efter, at kommunen startede på sit forløb med Social- og Boligstyrelsen, der ellers skulle forbedre borgernes retssikkerhed i afdelingens sagsbehandling, der blandt andet tvangsfjerner børn.

- Social- og Boligstyrelsens task force har haft 35 forløb med forskellige kommuner, men det er helt exceptionelt, at task force-forløbet (i Langeland Kommune, red.) ikke fører til, at man ser forbedringer i sagsbehandlingen, siger social- og boligministeren Sophie Hæstorp Andersen.

- Og det er det, som jeg er bekymret for på Langeland, at vi ikke ser fremskridt.

Derfor arbejder ministeren nu også på at gøre det muligt at tvinge kommuner som Langeland til at få sin sagsbehandling lavet i større kommuner, hvor der er flere ressourcer og større faglighed.

Efter jul har Sophie Hæstorp Andersen desuden indkaldt Langelands borgmester Tonni Hansen (SF) til et møde på sit kontor, hvor hun blandt andet vil høre ham, hvorfor han ikke selv har taget initiativ til at få hjælp af andre kommuner.

Glæder sig til møde

Og det møde glæder borgmester Tonni Hansen sig til, siger han til TV 2 Fyn.

- Jeg vil glæde mig til at få uddybet ministerens tanker. Jeg vil hellere mødes og drøfte tingene med hende end at læse om det i avisen, så jeg er glad for invitationen, siger borgmesteren.

Ifølge Tonni Hansen er der dog en god forklaring på, at Langeland Kommune ikke er begyndt at samarbejde med andre kommuner om familieafdelingens sagsbehandling.

- Lovgivningen giver ikke mulighed for at lægge myndighedsopgaver fra sig, det vil kræve en lovændring, siger borgmesteren til ministerens undren over, at Langeland ikke frivilligt har søgt hjælp og samarbejde med for eksempel Svendborg Kommune på området.

Men ministeren påpegede på samrådet, at der allerede eksisterer lovhjemmel til, at man frivilligt går ind i de her samarbejder, og ministeren nævner, at muligheden for samarbejde mellem jer og Svendborg har været drøftet tidligere?

- Det er nyt for mig, og ikke noget jeg kender til, at det skulle være en mulighed, siger Tonni Hansen.

Borgmesteren påpeger også, at det notat fra task forcen, som ministeren udtaler sig på baggrund af, er tilbage fra februar måned 2024. Det er dog revideret i slutningen af maj, inden det 3. juni blev oversendt til Ankestyrelsens afdeling for tilsyn med kommunerne.

- Jeg glæder mig til at drøfte vores udvikling, og hvad der er sket fra februar og indtil nu med ministeren, siger Tonni Hansen, der ikke ønsker at uddybe familieafdelingens fremskridt overfor TV 2 Fyn på nuværende tidspunkt.

18. dec. 2024 kl. 6:22

Kraftig blæst kan påvirke trafikken

LYT
Del
Link
kopieret!

Skal man krydse Storebæltsbroen eller Ny Lillebæltsbro i løbet af onsdagen, så skal man være opmærksom på, at vinden kan påvirke kørslen.

Det oplyser Vejdirektoratet på sit trafikkort.

På Storebæltsbroen er det på grund af den kraftige blæst forbudt at passere med påhængskøretøjer som trailere og campingvogne, der vejer under 750 kilo.

Vinden forventes at aftage i løbet af aftenen.

18. dec. 2024 kl. 6:00
Anton Kranf

Johnny blev truet med tæsk, da han forsvarede ung ekspedient - nu skal den gode tone holdes

LYT
Del
Link
kopieret!

Forleden dag var Johnny Lind-Rasmussen i SuperBrugsen i Strib for at handle ind.

En tur, der eskalerede, fordi en anden kunde ifølge Johnny gav en ung ekspedient ”verbale tæsk”, da en vare var blevet slået ind til en forkert pris.

- Jeg kunne se på den unge pige, at det rystede hende, at han var så aggressiv, siger han.

Derfor valgte Johnny Lind-Rasmussen at blande sig i situationen. Det eskalerede, og den anden kunde endte med at stå næse mod næse med ham.

På landsplan er det heller ikke nyt, at især ungarbejdere bliver overfuset af kunder. Derfor har HK Handel, Salling Group og arbejdsgivere taget initiativ til kampagnen ”Hold den gode tone”, som er to år gammel, men som der bliver sat ekstra fokus på i julen.

- Folk bliver pressede, køerne bliver længere, og lunten bliver kortere. Folk bliver sure, og så går det ud over ekspedienten, forklarer Jens Pedersen, der er lokalsektor ved HK Handel.

Ikke nyt

Det er ikke nyt, at der har været en episode i SuperBrugsen Strib, som den Johnny pludselig endte med at være en del af. Flere medarbejdere oplever at blive overfusede af kunder.

- Det er nok tredje gang, at vi har sådan en sag i de 18 år, jeg har været uddeler. Men uanset hvad er det én gang for meget, siger Flemming Munkesø, der er uddeler i SuperBrugsen i Strib.

Til trods for at episoderne er sket få gange, påvirker det uddeleren.

- Først bliver jeg irriteret over, at de skal udsættes for de her ting. Jeg snakkede med medarbejderen og skrev med hendes mor angående situationen, siger han.

SuperBrugsen Søndersø vil blandt andet iværksætte konflikthåndteringskurser i det nye år, så medarbejdere ved, hvordan de tackler situationer med overfusning, hvis det sker igen.

Læs også: Johnny forsvarede ung kassemedarbejder - så eskalerede det fuldstændig
Gå tilbage Del
15. dec. 2024 kl. 12:07

Johnny forsvarede ung kassemedarbejder - så eskalerede det fuldstændig

Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

- Hvis vi skal slås, skal du skynde dig, for Brugsen lukker snart, hørte Johnny Lind-Rasmussen sig selv sige kort efter, han havde konfronteret en vred kunde i supermarkedet.

Næse mod næse stod de to helt tæt. Johnny Lind-Rasmussen med favnen fuld af varer.

Inden da havde den vrede kunde givet en ung kassemedarbejder det, Johnny Lind-Rasmussen kalder verbale tæsk.

- Jeg følte virkelig, han rev den unge pige fra hinanden. Det var simpelthen ikke okay. For mig handlede det om at få ham væk fra hende og flytte fokus over på mig, fortæller Johnny Lind-Rasmussen.

Det hele begyndte et par minutter før.

Fysisk konfrontation

En undersøgelse fra HK handel viser, at 80 procent af de adspurgte butiksansatte har oplevet, at kunder har talt grimt eller nedladende til dem inden for det seneste år.

Ifølge Johnny Lind-Rasmussen var oplevelsen i Super Brugsen “langt over alle grænser”.

Optrinnet begyndte, da mandens varer var kørt gennem kassebåndet. Lige bag ham stod Johnny Lind-Rasmussen med sine varer.

- Hun siger beløbet, og så kigger han ondskabsfuldt på hende og læner sig frem mod hende, så hun rykker sig tilbage. “Roastbeefen står til 12 kroner, den er gået ind til 14”, siger han så, fortæller Johnny Lind-Rasmussen.

Den unge kassemedarbejder henviste kunden til bageren med beskeden om, at hun ikke kunne ændre prisen.

- “Er det, fordi du ikke gider”, siger han surt, og så afbryder jeg, for jeg kan se, at hendes underlæbe dirrer, og hænderne ryster.

- Jeg tror ikke, hun kan eller må tage penge ud af kassen, siger jeg. Og så stiller han sig næse mod næse og siger, jeg ikke skal blande mig. Allerede der havde jeg fået nok af ham, fortæller Johnny Lind-Rasmussen.

Undskyldning

Da begge kunder var igennem kasseområdet, konfronterede Johnny Lind-Rasmussen kunden. Han bad ham gå over og give den unge pige en undskyldning.

- Det eskalerede fuldstændig. Jeg var også i chok, men jeg var sgu sur på ham.

Johnny Lind-Rasmussen forlod Super Brugsen. Uden at være blevet slået, men også uden en undskyldning.

Han har efterfølgende tænkt over, om han var skyld i, at det endte, som det gjorde.

- Var det rigtigt at konfrontere ham? Hans reaktion mod mig har sikkert også taget voldsomt på pigen. Men jeg er ikke i tvivl om, at vi skal blande os. Det er vi for få, der gør. Jeg er ikke skyld i, at det eskalerede. Det er han, fortæller Johnny Lind-Rasmussen.

Den unge piges mor har efterfølgende skrevet en kommentar til Johnny Lind-Rasmussens facebookopslag. Her takker hun ham for at sige fra på hendes datters vegne.

Ligeledes har brugsuddeler Flemming Larsen skrevet tak for opbakningen til medarbejderen. Han skriver, at han vil følge op på sagen.

Køb tidligt ind og vis julesind

Jens Pedersen fra HK Handel forstår, at folk kan have frustrationer, men understreger, at det ikke skal gå ud over ekspedienterne.

En undersøgelse fra HK handel viser, at 80 procent af de adspurgte butiksansatte har oplevet, at kunder har talt grimt eller nedladende til dem inden for det seneste år.

- Kunder taler nedladende til ungarbejderne og siger, at de ikke kan regne, at det er deres skyld, hvis prisen er forkert, og at de er for dumme til at have andet arbejde end at stå i en butik, fortæller Jens Pedersen.

Og netop derfor er det vigtigt, at arbejdsgiverne opfordrer til at ”holde den gode tone”, da det er dem, der står ude i butikkerne og kan overvære situationer, hvor blandt andet ungarbejdere ikke behandles ordentligt.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.

Du kan altid ændre dine præferencer senere

Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.

Se flere detaljer om vores cookies her