Borgmestre i fælles opråb: Køb en avis eller indryk en annonce
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
36 borgmestre fra Fyn og Jylland opfordrer til at støtte lokale medier, der er hårdt ramt af coronakrisen.
36 borgmestre sender søndag en fælles appel til virksomheder og borgere om at støtte lokale og regionale medier. Det sker, når de sammen indrykker en annonce i flere medier.
Ifølge Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel (S), oplever borgmestrene, at mediernes annonceindtægter er voldsomt faldende grundet coronakrisen.
Vandpibecafé får bøde - ingen til private trods mange anmeldelser
Mange samles - og flere steder for mange - i det gode vejr, men ingen er endnu sigtet for at bryde forbud, lyder meldingen fra politiet.
Det milde og solrige forårsvejr har fået mange til at søge ud, men det har endnu ikke ført til sigtelser mod fynboer, der har samlet sig i store grupper i det fri.
Alligevel er der travhed hos politiet, der modtager henvendelser fra borgere fra hele Fyn, som ikke mener, at alle deres medborgere har forstået forbuddet, fortæller vagtchef hos Fyns Politi Ehm Christensen.
- Et af de steder, vi har været ude ved, er et ishus. Men da kom derud, kunne vi se, at folk rent faktisk følger instrukserne og holder afstand, siger han til TV 2/Fyn.
En vandpibecafe i Odense, der havde valgt at holde åbent trods forbud, har dog fået en bøde på 5000 kroner lørdag, oplyser han.
Solen får folk til at søge ud
Siden onsdag formiddag har det været ulovligt at forsamles mere end ti personer på offentlige steder. Her blev blandt andet caféer og storcentre også påbudt at lukke.
Formålet er at begrænse spredningen af coronasmitte mest muligt. Og selvom det giver travlhed, vil politiet fortsat tage ud og undersøge forholdene ved anmeldelser, lyder det.
- Vi fortsætter. Vi er er ekstra mand på arbejde, og hvis folk ringer ind, så tager vi ud, siger Ehm Christensen.
- Håbet er, at når vi først er gået i gang med bødeblokken, vil folk lægge mærke til det, og så vil de forhåbentlig følge instrukserne.
Det bliver dejligt vejr i weekenden, og vi ved, at det frister at komme ud og nyde solen ☀️🌲 Men husk nu, at tænke jer om. Fyns Politi anbefaler følgende: pic.twitter.com/T4pRVtrM5N
— Fyns Politi (@FynsPoliti) March 20, 2020
For at hjælpe borgerne har Odense Kommune sat skilte op i byens parker og på legepladserne. Desuden er alle udendørs fitnessstationer blevet lukket.
Værtshusejer i Odense fik bøde
Tidligere lørdag holdt politidirektør Anne Tønnes fra Københavns Politi og Frank Jensen (S), der er overborgmester i hovedstaden, også pressemøde for netop at minde folk om ikke at samles. Hold afstand, ellers vanker der bøder, lød budskabet.
Vandpibecaféen var dog ikke den første til at modtage en bøde på Fyn. Allerede fredag havde Fyns Politi bødehæftet fremme.
Her var det ejeren af et værtshus i Odense, der som en af de første blev sigtet for at have overtrådt de nye regler, som skal hindre spredning af coronavirus.
Manden står ligeledes til et bødeforelæg på 5000 kroner.
- Vi har oplevet, at de lokale medier ret hurtigt her i coronakrisen har meldt ud, at de er rigtig pressede.
- Og da jeg finder ud, at der nogle steder har været et fuldstændig drastisk tab af annoncesalg inden for bare den seneste uges tid, blev jeg helt ærligt bekymret for, om det her kommer til at betyde, at nogle af de lokale og regionale medier knækker nakken, siger han.
Initiativ fra Odenses borgmester
Peter Rahbæk Juel har derfor søgt opbakning hos borgmesterkolleger i Jylland og på Fyn sammen med Esbjergs borgmester, Jesper Frost Rasmussen (V).
Indtil videre har 36 meldt tilbage, at de støtter op om opfordringen.
Ifølge Peter Rahbæk Juel handler det om al støtte fra, at en borger køber en avis eller et abonnement, til at virksomheder indrykker annoncer.
Jan betaler for manglende rengøring:
- Det er en mikrohjælpepakke
Hvis du alligevel har budgetteret med penge til rengøring eller frisør, så betal alligevel, selvom du ikke får noget for pengene, lyder opfordringen fra Jan Jørgensen i Stige.
Jan Jørgensen fik en idé til, hvordan man i det små kan være med til at holde hånden under de virksomheder, der nu er trængte på grund af coronavirus.
Idéen opstod, da det var tid til at få besøg af rengøringshjælpen. Han aflyste rengøringen, men valgte alligevel at betale for en rengøring, han reelt ikke modtager.
- Jeg har på mit budget en mand, der kommer og gør rent to gange om måneden, og det er jeg mægtig glad for, men nu i de her corona-tider gav det jo ikke nogen mening, at han kom og gjorde rent. Så jeg ringede og meldte rengøring fra, hvilket han også havde regnet med. Men så sagde jeg, at han bare skulle sende regningen alligevel, fortæller Jan Jørgensen.
Min egen lille hjælpepakke
Jan Jørgensen synes ikke, han spilder pengene, selvom han ikke får gjort rent, for det er ikke penge, han føler, han mister.
- Det var jo penge, jeg havde på mit budget, og så tænkte jeg, at jeg laver min egen lille hjælpepakke på den måde, siger han.
Jan Jørgensen håber, at andre vil tage idéen til sig om at bidrage med det, man alligevel havde budgetteret med at skulle bruge.
- Det kan være, man går til massør en gang om måneden. Det kan være, man går til fysioterapeut eller kosmetolog, eller hvad det nu kan være. Hvis man har de penge på sit budget, så kan man jo lige så godt skyde dem af imod de mennesker, som nu går og har brug for at få de penge og støtte dem lidt på den måde, siger Jan Jørgensen og fortsætter:
- Selvom man så ikke får servicen, så kan man bare lege, at man får noget for sine penge. På den måde gør vi vel en god gerning allesammen.
Man skal ikke tage brødet ud af munden på børnene
De seneste dage har rekordmange danskere meldt sig ledig, som en direkte konsekvens af coronavirus, der rammer mange erhverv rigtig hårdt i øjeblikket.
Jan Jørgensen er programmør og står ikke med det problem. Selv har han prioriteret rengøringshjælp på sit budget. Men han er også godt klar over, at det ikke er alle, der har ekstra penge til at give væk for ydelser, de ikke modtager.
- Det skal de selvfølgelig ikke. Hvis man bliver sendt hjem og ikke får sin løn eller ryger på dagpenge, jamen så kan man selvfølgelig ikke gøre det. Man skal gøre det, hvis man synes, man har plads i sit budget, og man er lige så heldig, som jeg synes, jeg er i det tilfælde her. Man skal jo ikke tage brødet ud af munden på sine børn.
- Lige da jeg fik idéen, synes jeg, den var megagod, men jeg kan da godt se, at der kan være nogle, der tænker, han kan sgu sagtens, men sådan er det ikke tænkt. Det er bare endnu en måde at hjælpe dem på, der måske er kommet i bekneb.
Glad for idéen
Henrik Marcussen er manden, der modtog Jan Jørgensens penge for en omgang rengøring, han ikke leverede. Han driver sit lille rengøringsfirma Max Service i Bogense, og han er glad for Jan Jørgensens initiativ.
- Jeg blev da positivt overrasket, må jeg være ærlig at sige. Efterfølgende har jeg tænkt lidt over det, og det er en god ting at kunne hjælpe hinanden på den måde, så de små firmaer får lidt hjælp, siger han.
Omkring 50 procent af Henrik Marcussens privatkunder har afmeldt rengøring som følge af coronavirus, men der er stadig erhvervskunder, der fortsat skal have gjort rent.
Jan Jørgensen er ikke den kunde, der får Henrik Marcussens rengøringsfirma helskindet ud på den anden side af corona-krisen, men idéen er rigtig god, og den må gerne sprede sig.
- Det ville være fantastisk. Det ville jo kunne hjælpe de små handlende, som har brug for hver eneste mønt, der kommer ind, siger Henrik Marcussen.
Lad være med at spare de penge
Jan Jørgensen håber, at andre vil tage idéen til sig og er villig til at bruge lidt penge nu, selvom de ikke får noget konkret for dem.
- Ja, jeg tror da, der er mange af os, der har faste, ikke håndgribelige ting på vores budget, hvor man bare tænker, nå, så sparer jeg de penge i den måned her, men lad være med at spare dem.
Jan Jørgensen mener, der er god fornuft i at investere i sin lokale frisør, pizzeriaet på hjørnet eller hvad man nu bruger regelmæssigt, så det også findes efter coronakrisen.
Selv tror han, at Henrik Marcussen nok skal huske ham, når han skal gøre rent hos Jan Jørgensen igen.
- Mon ikke han kunne lokkes til at komme og pudse vinduer en ekstra gang, når vi engang får normale tider igen? Jeg tror, jeg får det tilbage med renters rente på et tidspunkt. Hvis ikke, overlever jeg nok også det, siger Jan Jørgensen.
- Vi gør opmærksom på vigtigheden af, at vi har de lokale og regionale medier. For jeg synes, det vil være paradoksalt, hvis nogen må lukke.
- Både nationale, regionale og lokale medier er med til at sikre, at vi lige præcis ved, hvad der foregår i coronakrisen. I forhold til hvordan vi skal agere, men de er også med til at skabe sammenhold rundt omkring i byerne.
- Medierne er afgørende, vigtige elementer i ethvert lokaldemokratisk økosystem, siger Peter Rahbæk Juel.
Jysk Fynske Medier under pres
Jysk Fynske Medier er en af de koncerner, som ikke lægger skjul på, at de er hårdt pressede af coronakrisen.
Koncernen står bag 13 lokale og regionale dagblade, avisen Danmark, en lang række ugeaviser, netaviser og radiostationer. Den har stort set alle sine aktiviteter i provinsen.
Ansatte på mediehus tilbyder at gå ti procent ned i løn
Ansatte på Jysk Fynske Medier har tilbudt at gå ti procent ned i løn de næste tre måneder.
Lønsedlerne fra det regionale mediehus Jysk Fynske Medier står til at skrumpe med ti procent i april, maj og juni.
Tillidsrepræsentanter for de ansatte har tilbudt den midlertidige lønnedgang, efter at de er blevet præsenteret for de forventede konsekvenser af spredningen af coronavirus og tiltagene for at dæmme op for det.
Jysk Fynske Medier forventer at gå glip af 100 millioner kroner i særligt annoncekroner.
Direktør Jesper Rosener takker i en meddelelse for de ansattes samarbejdsvilje.
- Tilmed i en tid, hvor medarbejderne arbejder ekstra hårdt, siger han og tilføjer, at direktionen og koncernens chefredaktører allerede har givet tilsagn om at tage del i lønnedgangen.
Tilbuddet om at gå ned i løn kommer fra tillidsrepræsentanter for både de redaktionelt ansatte - men også fra ansatte i administrationen og salgsafdelingen.
Tillidsrepræsentant Per Schultz-Knudsen forklarer, at tilbuddet om at gå ned i løn sker for "at få koncernen nogenlunde helskindet igennem trængselstiderne."
Jysk Fynske Medier står bag 14 dagblade, herunder Fyens Stiftstidende og JydskeVestkysten, 53 ugeaviser og fem radiostationer. I alt har mediehuset 1700 medarbejdere på lønningslisten.
Ud over de tabte annoncekroner har mediehuset allerede været gennem to spareplaner i 2018 og 2019. Her blev mellem 280 og 290 stillinger nedlagt, og udgifterne til lønninger blev frosset fast.
I forbindelse med spareplanen i 2019 forklarede Jesper Rosener til Fyens Stiftstidende, at mediehuset ikke ville få et problem med at nå et overskud i 2019.
- Vores udfordring kommer, når vi fremskriver den sidste del af 2019 for de næste år, sagde han i oktober.
Tidligere på ugen oplyste koncernchef Jesper Rosener, at virksomheden står til at tabe 125 millioner kroner på især tabt annoncesalg.
Han siger, at han er glad for støtten fra borgmestrene.
- Hvor er vi glade for opbakningen. Vi har behov for den, og vi støtter den selv med en annoncekampagne i alle vores aviser, siger Jesper Rosener til avisen Danmark.