Corona gav kæmpe salg: Flere fynske fabrikker skovler penge ind

Når rejser, restauranter og oplevelser bliver forbudt, bruger vi bare vores penge på ting i stedet. Flere fynske fabrikker har fået rekordoverskud. Men opbremsning og højere priser er på vej, advarer ekspert.

Da corona lukkede landet ned første gang tilbage i marts 2020, troede de fleste, at nu ville økonomien gå i stå.

Det gjorde den også for oplevelsesindustrien.

Men der gik ikke mange øjeblikke, før produktionen buldrede af sted på mange af de fynske fabrikker. Og det gør den stadig.

Hos Juliana Drivhuse i Odense eksploderede efterspørgslen i en grad, så ledelsen omlagde produktion fra enkeltholdskift til treholdsskift. Og sådan arbejder de stadig.

quote Det er uden sammenligning det største overskud, vi nogensinde har haft

Nikolaj Stærmose, adm. direktør, Juliana Drivhuse

- Jeg tror, enhver familie har deres egen ønskeseddel. Og når man pludselig ikke kan bruge penge på en dyr sommerferie, så rykker næste ønske op på listen. Og for mange var det et drivhus. Det er lidt overvældende, siger administrerende direktør Nikolaj Stærmose.

Og det var slet ikke forventningen.

- Først troede vi bare, det var en pukkel hen over påske. Men det viste sig, at vi også måtte aflyse sommerferien. Og i 2021 har der også bare været en positiv udvikling, siger Nikolaj Stærmose. 

Og i sommer kom 20/21-regnskabet så med et overskud på 37 millioner kroner efter skat. En stigning på 440 procent i forhold til året før.

- Det er uden sammenligning det største overskud, vi nogensinde har haft, siger Nikolaj Stærmose.

Kæmpe overskud i Haarby og Gelsted

Og det er ikke bare Juliana, der har fået et ordentligt corona-skub i ryggen.

- Der er rigtig god efterspørgsel. Vi kan se, at danskernes vareforbrug er steget med 10 procent i forhold til inden coronakrisen.

Sådan siger Jan Størup Nielsen, der er chefanalytiker hos Nordea.

Og forklaringen er enkel.

quote Der er rigtig god efterspørgsel. Vi kan se, at danskernes vareforbrug er steget med 10 procent i forhold til inden coronakrisen

Jan Størup Nielsen, chefanalytiker, Nordea

For når rejser og restauranter bliver no go, så finder vi noget andet at bruge pengene på. Og det er især varer til huset og haven, vi efterspørger.

- Boligmarkedet er jo buldret af sted efter coronakrisen. Der er rigtig mange, der har købt nyt hus. Mange vælger at bruge nogle penge på at forbedre deres boliger. Og det er klart: Det kommer de her virksomheder til gavn, siger Jan Størup Nielsen.

Her på Fyn kom Carl Hansen og Søn, der producerer den ikoniske Wegner-stol i Gelsted, for eksempel ud af første corona-år med en fordobling af overskuddet. Fra 30 til 63 millioner kroner efter skat.

Og i Haarby har Montana netop syvdoblet sit overskud til ny rekord på 37 millioner kroner efter skat.

- Vi har ligesom resten af branchen nydt godt af folks fokus på deres hjem og indretning af dette, siger Montanas administrerende direktør Joakim Lassen. 

Opbremsning på vej

Men vi har måske snart set toppen af forbrugsfesten, vurderer Jan Størup Nielsen.

- Der begynder at komme nogle udfordringer for mange virksomheder. Næsten halvdelen af de danske industrivirksomheder siger, at de ikke kan skaffe materialer nok. Der er også stor mangel på arbejdskraft. Og samtidig stiger deres omkostninger til energi, for eksempel til el og naturgas, siger Jan Størup Nielsen.

Og hvordan vil forbrugerne mærke det?

- Jamen jeg tror, de vil mærke det gennem højere priser.

quote Næsten halvdelen af de danske industrivirksomheder siger, at de ikke kan skaffe materialer nok. Der er også stor mangel på arbejdskraft. Og samtidig stiger deres omkostninger til energi

Jan Størup Nielsen, chefanalytiker, Nordea

Hos Juliana Drivhuse har de allerede taget konsekvensen og hæver prisen fra nytår. 

- Ja, det gør vi desværre. Vi har set voldsomt stigende priser gennem hele 2021. Dels på råvarer som glas, aluminium og stål men også hjælpematerialer som pap og emballage, siger Nikolaj Stærmose.

Det ligner umiddelbart en trussel. Og Nikolaj Stærmose kan ikke se sig fri for at frygte, at det vil gå ud over salget. 

Men omvendt: Corona lignede også en trussel.

- Vi har taget vores forholdsregler og planlagt produktionen og vores råvare-leverancer ekstra grundigt. Så vi skal nok sørge for at levere de drivhuse, vores kunder bestiller.Og et drivhus er jo en investering, man kan have i mange år, og i det lys er en prisstigning på et par tusinde kroner jo ikke alverden, siger Nikolaj Stærmose. 

Oversigt

    Oversigt