Ny busplan: Fynbus nedlægger flere afgange og natbusture
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Den 13. januar 2019 træder en ny køreplan for Fynbus i kraft. Det betyder, at en række afgange og natbusture bliver nedlagt.
Fynbus skifter køreplaner for bybusserne i Odense og de regionale ruter på Fyn og Langeland 13. januar 2019.
Det betyder at en række afgange med natbusser bliver nedlagt. Det gælder natbusafgange på ruterne 151-153, 191, 195 og 930-932.
Nedlagte natbusafgange
Rute 151-153:
Sidste natbus-afgang i begge retninger klokken 04.20 fra OBC Nord bliver nedlagt, da få passagerer benyttede den.
Rute 191:
Den sidste natbus-afgang klokken 04.20 fra OBC Nord bliver nedlagt, da kun få passagerer benyttede den.
Rute 195:
Den sidste natbus-afgang fra OBC Nord klokken 04.20 bliver nedlagt, da kun få passagerer benyttede den.
Rute 930-932:
På grund af besparelser på de regionale ruter, vil der fra 13. januar kun være to natbus-afgange i hver retning. Afgangene fra Nyborg klokken 03.31 og 04.29 bliver derfor nedlagt.
Afgangen klokken 01.20 fra Svendborg til Faaborg er forlænget, så den i den nye køreplan starter i Nyborg klokken 01:01. I retning fra Faaborg er natbus-afgangene klokken 01.47 og 03.47 nedlagt.
Forsker om fynsk togflugt: Der findes billigere transportmuligheder
Det er forkert, hvis man tror, at togene altid er den bedste kollektive transportform, mener trafikforsker.
Selv om antallet af togpassagerer i Jylland og Fyn er faldet med 15 procent de senere år, behøver det ikke nødvendigvis være skidt.
Det mener trafikforsker Harry Lahrmann, der er lektor ved Aalborg Universitet.
Han minder om, at togene ikke er den eneste transportform, der fungerer i den kollektive trafik.
- Helt objektivt er togene gode i storbyer, hvor der er massetransport, som vi kender det fra S-togene og Metroen. Og de er også gode til at klare transporten mellem de største byer.
- Busserne er til gengælde langt mere fleksible og billigere på visse mindre strækninger, siger han.
Efterlyser debat
Han efterlyser en mere grundlæggende debat om togenes rolle i den offentlige transport.
- Banerne bliver opfattet som noget fantastisk, og det er som om, at enhver økonomisk fornuft forsvinder, når der er jernhjul under, siger han.
Han er enig med Aske Wieth-Knudsen, der er underdirektør i DSB, når det gælder årsagerne til det faldende passagertal vest for Storebælt.
Toget får konkurrence fra busserne
Wieth-Knudsen siger til Jyllands-Posten, at det blandt andet er de mange nye langtursbusser, hyppige sporarbejder og billigere biler, der har drevet jyder og fynboer over i andre transportformer.
Og så har det formentlig også spillet ind, at der har været et efterslæb i investeringerne i tog og spor de seneste mange år.
- Lavede du et bedre togtilbud, vil der helt naturligt være flere, der rejser med toget.
- Der er en meget kraftig dynamik i, at man åbner for flere og bedre transportmuligheder. Spørgsmålet er så, hvordan man bruger pengene bedst, siger Harry Lahrmann.
Flere ruter får tider
En række uddannelsesruter og nogle lokalruter i Faaborg får også nye køreplaner.
- Vi har justeret på afgangstiderne og på den tid, som mange af busserne har til at køre de forskellige strækninger. Blandt andet baseret på, hvor busserne har haft for lidt eller for meget tid, skriver Fynbus på deres hjemmeside.
De nye køreplaner er lavet med udgangspunkt i, at busserne i Faaborg holder ved de nye stoppesteder på Banegårdspladsen (ved Lidl) i stedet for ved den gamle rutebilstation. De nye stoppesteder er dog ikke klar fra 13. januar, og derfor vil busserne i en periode stadig køre omkørsel til den gamle rutebilstation.
På enkelte regionale ruter er der færre afgange om eftermiddagen. Årsagen er, at antallet af passagerer i de regionale ruter er faldet generelt.
- Der er derfor behov for at reducere udgifterne til buskørsel, skriver Fynbus.
Letbanespor påvirker trafik på befærdet vej
Letbanesporerne tager form langs Ørbækvej i Odense, og det vil påvirke trafikken på den meget befærdede vej.
Arbejdet med at anlægget Odense Letbane langs Ørbækvej i det sydøstlige Odense er ved at gå ind i den sidste fase, hvor skinner, stationer og tekniske installationer bliver etableret.
- Anlægsarbejdet vil i perioder påvirke trafikken, ligesom letbanearbejdet har gjort siden starten på projektet i gaderne i 2015, oplyser Odense Letbane.
Frem til sommeren 2019 vil der mellem Nyborgvej og Munkerisvej kun være en enkelt vejbane i sydgående retning på Ørbækvej.
Påvirker trafikken ved Ikea
Arbejdet vil også påvirke trafikken, når skinnerne skal lægges ved Købkesvej, L.A. Ringsvej, Munkebjergvej, indkørslen til Rosengårdcentret, Stærmosegårdsvej samt indkørslen til IKEA og Fyn Byen.
- Arbejdet planlægges løbende sammen med vejmyndigheden i Odense Kommune, FynBus, politi og brandvæsen for at sikre trafikafvikling og trafiksikkerhed omkring Letbanens byggeplads, oplyser Odense Letbane.
De sidste anlægsarbejder langs Ørbækvej vil ventes at være afsluttet i efteråret 2019. Derefter skal letbanen og installationerne testes inden den planlagte åbning med udgangen af 2020.
Nemmere ud og ind ad busserne
Fra 13. januar er der også muligt at stige ind og ud af alle bussens døre i de regionale busser og i bybusserne i Odense, Svendborg, Nyborg og Middelfart.
- Du skal ikke længere vise billet til chaufføren, men det er dit eget ansvar, at du har gyldig billet, skriver Fynbus.
Som noget nyt kan du i de fleste busser både checke dit rejsekort ind ved fordøren og midterdøren.
- Lad andre komme ud ad bussen, inden du går ind. Så kommer bussen hurtigere afsted, skriver Fynbus.
Se alle ændringerne her.