Regeringen vil fremrykke ny vestfynsk jernbane
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Arbejdet med at etablere en ny jernbane på Vestfyn kommer allerede i gang til næste år, hvis det står til regeringen. Hidtil har det være planen, at byggeriet skulle begynde i 2023.
En ny jernbane på Vestfyn bliver nu muligvis fremrykket med et år. Regeringen vil torsdag klokken 12 fremlægge sit udspil til Danmarks infrastrukturplan frem mod 2035, og i et udkast til udspillet, som TV 2 Fyn har set, fremgår det, at byggeriet af jernbanen på Vestfyn skal tidligere i gang end hidtil planlagt.
I udkastet hedder det:
“En fremrykning af anlægsstart for den nye højhastighedsbane over Vestfyn til 2022 vil muliggøre at gevinsterne for passagerne blive opnået tidligere, idet jernbanen skaber mulighed for flere togafgange og kortere rejsetider.”
Hidtil har tidsplanen opereret med igangsætning af byggeriet i 2023.
Vestfynske motorvej får et lag grøn asfalt
Når vestfynske motorvej skal asfalteres, bliver det gjort med rester af den gamle asfalt, der har ligget på vejen.
Når de store asfaltmaskiner lægger ny asfalt ud på den vestfynske Motorvej, så er en del af den asfalt der kommer ud slet ikke ny.
Resterne af asfalten fra den gamle tosporede motorvej er nemlig blevet fræset op, så den kan blive genbrugt i den nye asfalt.
- Det er ren genbrug. Hvis vi kkke havde gjort det her, skulle vi have importeret en masse sten fra Norge og Sverige, og vi skulle have importeret nyt bindemiddel fra raffinaderierne i Tyskland, forklarer produktchef fra NCC, Bjarne Lund-Jensen og fortsætter:
- Den import sparer vi simpelthen, så det er en stor gevinst både for samfundet, for bygherrene og for entreprenørerne.
En gammel metode
Kort fortalt er det den gamle asfalt som er fræset af, knust, og har været en tur i den store asfaltovn og som bliver lagt tilbage på motorvejen igen.
Det er virksomheden NCC, som lægger asfalten på motorvejen og i denne omgang vil der være lagt 12 kilometer genbrugt asfalt ud.
Metoden er dog ikke helt ny, forklarer han.
- Man har egentlig genbrugt asfalt i en del år, cirka ti år, men før var der 15-20 procent genbrugt asfalt i de bærende lag. I dag er vi oppe 50-60 procent.
Perfekt som bindelag
Det er det øverste lag af den gamle asfalt, der kan bruges i et af de tre lag, der skal udgøre den nye motorvej. Resterne kommer til at være i vejens bindelag, der har til formål at trykfordele vægten fra tunge køretøjer, så der ikke kommer spor efter hjulene i asfalten.
- Stenene i det gamle slidlag har en kvalitet, så vi kan få den samme kvalitet ud af det, når vi får det udlagt på det nye bindelag. Det kører vi så ud på alle tre baner, og derefter skal der så et nyt slidlag henover det hele, forklarer produktchefen.
Og selvom motorvejen bliver udvidet med et spor i hver side, kommer der ikke til at mangle asfalt, der kan genanvendes.
- Det går op på den måde, at vi har valgt at tilsætte omkring 30% gammel asfalt i den nye, så kommer det til at passe mængdemæssigt, at de to spor bliver til tre, uddyber produktchefen.
CO2-besparende slidlag
Det er dog ikke kun det nye bindelag, der kommer til at være CO2-besparende. Også det øverste lag af motorvejen bliver 'grønt'.
- Vejdirektoratet har valgt, at det skal være et rullemodstandsdæmpende slidlag. Det vil betyde en brændstofbesparelse på et par procent, og hvis man regner det ud for alle billisterne, så bliver det til en ret god samfundsøkonomisk virkning, siger produktchefen og tilføjer:
- Det har faktisk vist sig, at de nye slidlag også virker støjdæmpende.
Vejdirektoratet oplyser på deres hjemmeside, at de forventer, at den nye motorvej forventes at stå færdig i udgangen af 2022.
Den nye jernbane, der skal gå fra Odense Vest til Kauslunde øst for Middelfart, vil reducere rejsetiden for passagertog. I forhold til den nuværende bane forkortes strækningen fire kilometer, og samtidig bliver der mulighed for at køre med op til 250 kilometer i timen.
Samtidig vil den nye bane frigøre kapacitet på den nuværende jernbane over Vestfyn.
Ifølge planen vil der fra byggestart formentlig gå mellem seks og syv år, inden banen over Vestfyn er til at blive taget i brug.
Det nye vestfynske jernbanespor er en del af aftalen om en moderne jernbane, der er en udmøntning af Togfonden fra januar 2014, som Socialdemokratiet, De Radikale, SF og Enhedslisten står bag.
Vestfynsk jernbane: Glade borgmestre hylder forabejdet og samarbejdet
Det har været en energi-drænende kamp at få tegnet en streg på togkortet på Vestfyn, men nu kan virksomheder og borgere sove om natten og komme videre med deres liv.
Fælles fodslag og enighed om, hvilken linjeføring det skulle være.
Det var den nødvendige cocktail, siger de to borgmestre for Middelfart og Assens kommuner efter et flertal i Folketinget torsdag pegede på en nordlig linjeføring af den vestfynske jernbane.
- Der har været et rigtig godt forarbejde og et rigtig godt samarbejde. Et samarbejde hvor borgere, virksomheder, kommuner og foreninger er stået sammen. Og når vi står sammen og taler med en stemme overfor Christiansborg, så lytter de også, siger Johannes Lundsfryd Jensen (S) med tilfredshed på sin bare tredje dag som nyvalgt borgmester i Middelfart Kommune.
Assens-borgmester Søren Steen Andersen (V) glæder sig over, at der truffet en beslutning og slået en streg på det fynske togkort:
- Det har været meget, meget energi-drænende. Nu kan virksomhederne og borgerne sove om natten og komme videre med deres liv.
Søren Steen Andersen fremhæver også kommunernes medarbejdere, som en vigtig faktor der fik Enhedslisten, SF, Radikale, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti til at beslutte, at linjeføringen kommer til at gå nord for Skallebølle, men gennem baghaverne i Indslev.
- Hvis jeg var borger i Indslev, så ville jeg være ked af beslutningen. Jeg kan godt forstå, at de synes det er træls, at toget skal køre i baghaven, siger Johannes Lundsfryd Jensen og tilføjer:
- Men som kommune må vi se på den samlede set bedste løsning for virksomhederne og for borgerne. Og det er der ikke nogen tvivl om, at det er den nordlige løsning.
Der er foreløbig afsat 147 millioner kroner til etableringen af den vestfynske jernbane, som samlet set vil løbe på 4,9 milliarder kroner. Derudover ligger regeringen op til at der yderligere skal afsættes 40 milliarder kroner til et løft af den kollektive trafik i hele landet.