Rift om turisterne: Nu begynder Fyns kamp for at gafle de danske turister
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Til sommer bliver der rift om de danske turister, og derfor er de fynske kommuner gået sammen om en fælles kampagne, der skal lokke danskerne til Fyn.
Nu hvor coronakrisen har sat en foreløbig stopper for udenlandsrejser, skal flere danskere i stedet holde deres ferie hjemme.
Og på grund af manglen på udenlandske turister er der ekstra rift om de danske turister blandt landets turistaktørere.
300.000 til Faaborg Camping: LAG SØM uddeler penge til rekordmange ansøgere
LAG SØM har i den seneste ansøgningsrunde oplevet rekordmange ansøgere. Faaborg Camping modtager 300.000 kroner, der skal bruges på et nyt outdoor-center.
Erhvervsstyrelsen kan give tilskud til projekter, der styrker vækst og etablering af arbejdspladser ude i landdistrikterne. Det er de såkaldte Landdistriktsaktionsgruppe-midler (LAG), der er finansieret af staten og EU.
I den seneste ansøgningsrunde melder den Lokale Aktionsgruppe for Syd- Øst- og Midtfyn (LAG SØM) om rekordhøjt antal ansøgere. Egentlig havde aktionsgruppen forventet lavere antal ansøgere på grund af corona-krisen.
LAG SØM har i denne runde uddelt 2,5 millioner kroner.
Én af modtagerne er Torben Kjærulff, der er indehaver af Faaborg Camping ved Svanninge Bakker. Campingpladsen modtager 300.000 kroner, og det vækker glæde hos indehaveren.
- Det er jo en pæn pose penge, vi har fået sat i udsigt, så vi er jublende lykkelige for, at vi er gået igennem, siger han til TV 2/Fyn.
Outdoor-turisme
Pengene skal bruges på at renovere en ubrugt bygning på 170 kvadratmeter. Bygningen skal blive til et outdoor-center og lokke vandrere, orienteringsløbere og ikke mindst mountainbikerne til Svanninge Bakker.
Med de nye tiltag omkring mountainbike-spor i bakkerne oplever Torben Kjærulff, at mange mountainbikere efterlyser faciliteter.
- Så det lå lige til højrebenet at lave det om til et outdoor-center, hvor vi vil indrette et cykelværksted, tørrerum, grupperum og udendørs vaskeplads, siger han og oplyser, at der også bliver et aflåst rum, hvor blandt andet dyre cykler kan opbevares.
Det er ikke kun campingpladsens gæster, der får mulighed for at benytte faciliteterne.
- Det bliver et samlingspunkt. Hvis der er nogen, der skal på cykeltur fra Odense, så kan man lave et pitstop her. Har man defekter eller andet, så er der mulighed for, at vi kan servicere, siger Torben Kjærulff.
Drømmer om at åbne næste år
Indehaveren af Faaborg Camping fortæller, at pengene fra LAG SØM betyder meget for den lille campingplads.
- I disse tider er det jo svært at låne noget som helst nogen steder. Hvis vi kommer med en god idé, så får vi jo et ryst på hovedet. LAG-midlerne er helt klart med til at åbne vejen for os, siger Torben Kjærulff.
Hvis alt går vel, så står outdoor-centeret klar til næste år, hvor Faaborg Camping fejrer 20 års jubilæum.
- Det ville være fantastisk, hvis vi kunne åbne det hele i den sammenhæng.
- Der er ingen tvivl om, at der er mange, som gerne vil i gang med turistsæsonen, siger professor Anne-Mette Hjalager fra Center for Turisme, Innovation og Kultur på Syddansk Universitet.
Én af de aktører, der forsøger at tiltrække danske turister, er Odense Aafart. I forbindelse med coronakrisen har de nemlig måtte genopfinde deres eget koncept.
- Vi har forsøgt med rigtig mange nye tiltag for at tiltrække de lokale, men også for at være klar til sommeren, hvor vi håber, at vi kan tiltrække rigtig mange turister, fortæller Odense Aafarts direktør, Eva Egebjerg Pasgaards.
Tourbåde skiftes ud med vandcykler
En af aafartens tiltag er blandt andet, at de store tourbåde er blevet skiftet ud med de røde vandcykler.
På den måde kan mange af de allerede planlagte arrangementer stadig afholdes bare på en ny måde. Også nye arrangementer som private gin og tonic cruises er kommet til, og kunderne har taget godt i mod det nye koncept, fortæller Eva Egebjerg Pasgaards.
- Tiltagene gør meget for vores forretning. Jeg kan mærke, at folk, der ikke er vant til at komme hos os, har fået øjnene op for de her vandcykler. Vi har ramt nogle målgrupper, som vi egentlig ikke ramte før coronakrisen, siger hun og afslutter:
- Det er utroligt vigtigt for os at få fat i danske turister. Ellers står vi til at miste en enorm omsætning.
"Fyn skal det være"
Et andet tiltag på fyn er en fælles kampagne, som har til formå at lokke danske turister til Fyn. Kampagnen går under navnet "Fyn skal det være".
Bag den fælles fynske kampagne står Destination Fyn, og formand Henriks Neelmeyer kalder kampagnen helt fantastisk.
- Det handler for mig om at gøre det attraktivt for gæster at kommer til Fyn. Vi er nødt til at nytænke. Måske kunne man lade teatret holde åbent eller lade symfoniorkestret spille flere koncerter hen over sommeren, siger Henrik Neelmeyer og fortsætter:
- Hvis vi kan tale med én stemme på Fyn, så bliver vi stærkere. Vi skal markere os som øerne, man bare skal besøge.
På trods af genåbning: Egeskov Slot mangler besøgende
Selvom Egeskov Slot er en del af den udvidede genåbnings fase to, ligger besøgstallet efter genåbningen langt under normalen. Det er især udenlandske gæster, der mangler.
Egeskov slot fik en glædelig nyhed onsdag, da regeringen meldte ud, at genåbningens fase to blev udvidet. Det betød nemlig, at kulturinstitioner som museer måtte åbne med øjeblikkelig virkning.
Det betød også at Egeskov Slot fik travlt med at blive klar til åbningen torsdag.
- Der var mega stress på, men vi nåede det, og heldigvis havde vi forberedt os i god tid, siger direktør Henrik Neelmeyer til TV 2/Fyn.
Midt i genåbningsglæden blev det dog klart, at det midtfynske museum står i en svær situation. Alt efter hvor mange udenlandske gæster Egeskov Slot når at få besøg af, vurderer direktøren, at slottet kommer til at tabe omkring ti millioner kroner i entréindtægter.
- Det bliver et hårdt år, fortæller Henrik Neelmeyer.
Normalt udgør udenlandske gæster 30 procent af besøgstallet.
- Lige netop nu ville hollænderne have haft maj-ferie, og de mangler i høj grad på vores besøgstal. Så allerede nu kan vi mærke en effekt af, at grænsen er lukket, forklarer direktøren.
God opbakning
Alene i torsdags var besøgstallet halveret i forhold til samme dag sidste år. Henrik Neelmeyer synes alligevel, det var en god dag.
- Der var rigtig mange, der kom og sagde: Vi vil gerne støtte jer og købe årskort for at bakke op om jer. Det var helt forrygende, siger han.
For at mindske risikoen for corona-smitte har Egeskov slot iværksat flere tiltag. Blandt andet har de lavet ny procedure for indgang, så dem der har årskort eller købt billet online ikke skal i fysisk kontakt med personale.
Desuden har de lavet kø-afstandsmærker og opsat udendørs håndvaske til børn og voksne med både sæbe og sprit.
- Vi har ensrettet alle vores vej inde i udstillingerne, så der ikke er nogen, der kommer mod hinanden, siger Henrik Neelmeyer.
Mulig udvidelse af sæson
Egskov Slots direktør frygter at de manglende udenlandskse gæster fortsat vil mangle ved årets udløb.
- Vi laver lande- og postnummer-statistik på alle vores besøgende, og der kan vi se at tyskerne og hollænderne mangler i øjeblikket, siger Henrik Neelmeyer og fortsætter:
- Noget af det vil blive fyldt op af danskere, men vi er slet ikke nok i Danmark til at opveje de udenlandske gæster.
Egeskov slot overvejer at forlænge sæsonen, for at indhente noget af det tabte.
- Men der bliver vi nødt til at vide lidt mere om, hvad forsamlingskravene er på sigt. Så kan det være, vi kan lave nogle events, der kan lokke folk til måske helt frem til jul, fortæller Henrik Neelmeyer.
Spørger man Anne-Mette Hjalager er det dog ikke kampagner, der får danskerne til at vælge Fyn som sommerens destination. Det, der betyder noget, er en omgangskreds.
- Folk føler sig inspirerede af, hvad deres venner og familie siger om, hvor der er fedt at tage hen. Det er af langt større betydning end en kampagne, siger hun og tilføjer:
- Hvis man kan få sat gang i snakken omkring alle de dejlige steder, som er på Fyn, så skal der nok komme noget aktivitet. Det er bare aktørerene selv, der skal være med til at fortælle den historie.