Tidligere borgmester: Lindø er oplagt til produktion af grønt flybrændstof
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Forskere fra SDU vurderer, at Fyn er et oplagt sted til produktion af grønt flybrændstof. Den mulighed skal vi gå benhårdt efter, mener Anker Boye, der er formand for Fjernvarme Fyn.
Ifølge forskere fra Syddansk Universitet er Fyn ét af tre potentielle steder til at huse en produktion af grønt og bæredygtigt flybrændstof i fremtiden.
Det er sød musik i ørerne på Odenses tidligere borgmester Anker Boye, der er formand for Fjernvarme Fyn - og han har allerede en konkret grund i tankerne, hvor et kommende anlæg kan placeres.
Fyn kan få landets første fabrik til grønt jetbrændstof
Et anlæg, der kan forvandle gylle og halm til grønt flybrændstof, kan være på vej til Fyn. En rapport fra Syddansk Universitet viser, at miljørigtigt brændstof til fly er realistisk inden for en overskuelig fremtid.
Et forskerhold fra Syddansk Universitet offentliggør tirsdag en rapport om muligheden for at producere bæredygtigt, grønt flybrændstof i Danmark.
Forskerne konkluderer, at muligheden for at fly kan bruge biobrændsel i stedet for C02-belastende flybrændstof ikke er så langt væk som hidtil antaget. Ifølge rapporten har Fyn alle muligheder for at huse landets første anlæg til produktion af det grønne brændstof til fly.
- Jeg vurderer, at der er stor sandsynlighed for, at en jetbrændstofsfabrik kan ligge ved Fjernvarme Fyn. Den måde som Fjernvarme Fyn har tænkt fremtidens fjernvarme på passer rigtigt godt til det her, siger professor Henrik Wenzel, der står i spidsen for forskerholdet på SDU, til TV 2/Fyn.
Slut med kul
Fynsværket skal udfase produktionen af kul inden 2025 og derfor ville en flybrændstoffabrik passe perfekt til Fjernvarme Fyn.
- Vores fjernvarmeselskab har et af de sidste kulfyrede kraftværker, og vi har besluttet, at vi skal være kulfrie senest i 2025. Så vi skal have erstattet vores tabte kulvarme med noget andet. En model kunne være, at man placerede en flybrændstoffabrik som nabo til vores anlæg, så vi kunne høste overskudsvarmen fra produktionen, siger direktør for Fjernvarme Fyn Jan Strømvig til Politiken.
Brug for overskudsvarmen
At fremstille flybrændstof er en kompliceret proces, der blandt andet kræver adgang til rigeligt organisk affald - for eksempel fra landbruget - og et godt fjernvarmenet. Begge dele findes på Fyn.
- Infrastrukturmæssigt er det hele på plads på Fyn. Der er en stor gasrørledning, højspænding og mulighed for at sejle brændstoffet væk med skib, forklarer Henrik Wenzel.
Biobrændstof til fly bliver produceret ved at biogas fra gødning, halm, madaffald eller spildevand tilføres brint, som man får ved at spalte vand i ilt og brint ved såkaldt elektrolyse. Resultatet er brændstoffer, der kaldes electrofuels, som kan bruges som et klimavenligt alternativer til blandt andet flybrændstof.
Udover Odense bliver også Hvidovre og Benzinøen i København nævnt som mulige placeringsmuligheder til en fabrik til grønt flybrændstof.
- Vores kernekompetence er at lave varme og el, men ikke at producere flybrændstof. Men et samarbejde med en sådan fabrik ville passe perfekt ind hos os, da vi ville få mange afledte effekter af en flybrændstoffabrik - blandt andet overskudsvarme til vores forbrugere, siger Jan Strømvig fra Fjernvarme Fyn.
Det siger han til TV 2/Fyn.
- Vi (Odense Havn, red.) købte Lindø, efter Mærsk lukkede ned derude. Der vil være en oplagt mulighed for at bygge et produktionsanlæg derude. Jeg har talt med min direktør, Carsten Aa, om han kunne se en mulighed i det, og det kunne han bestemt, siger Anker Boye med henvisning til Carsten Aa, der er direktør i Lindø Port of Odense.
En oplagt placering
Det er i en rapport, som blev offentliggjort tirsdag, at forskerne nævner Fjernvarme Fyns anlæg i det nordlige Odense som en af tre placeringsmuligheder til et potentielt produktionsanlæg.
Som formand for Fjernvarme Fyn er Anker Boye ikke overraskende enig i, at Fyn er et oplagt bud på en placering til sådan et anlæg.
Forskere om grønt flybrændstof: Vi har, hvad der skal til
Det er ifølge en gruppe SDU-forskere sikkert, at vi nu kan lave grønt flybrændstof. SAS ser positivt på at kunne bruge det.
Vi er særdeles tæt på at kunne producere bæredygtigt brændstof til fly. Det afhænger blot af, om det kan produceres i store nok mængder.
Det vurderer to forskere fra Syddansk Universitet. De står bag en foreløbig rapport, der viser mulighederne for at fremstille bæredygtigt, grønt flybrændstof i Danmark.
- Teknisk har vi det, der skal til. De her anlæg findes rundt omkring i verden, så vi kunne lige så godt bygge sådan et anlæg i Danmark i dag, siger Anders Winther Mortensen, ph.d og førsteforfatter på rapporten om grønt flybrændstof.
Det samme vurderer Henrik Wenzel, der står i spidsen for forskerholdet.
- Rapporten viser, at det er meget realistisk. Jeg vil endda sige, at det er sikkert, for vi baserer det på eksisterende teknologi, siger Henrik Wenzel.
Anders Winther Mortensen understreger, at det i dag kun er muligt at lave brændstoffet i små mængder. Det laves af biogas fra eksempelvis kolort, og det er der ikke nok af i Danmark til at dække flyenes behov.
Løsningen er at spalte kolorten med brint. Forskernes målsætning er, at det skal være muligt i 2025.
- Det er vigtigt, at vi får brint ind i vores brændstof, for hvis vi ikke gør det, har vi ikke biomasse nok til at dække vores forbrug, siger han.
Dyrere produkt
Nature Energy producerer biogas og er med i projektet om grøn flybrændstof. Koncernens opgave er nu at udvikle en metode til at lave endnu mere biogas end i dag.
- Der skal produceres biogas nok nu. Vores opgave er at bygge biogasanlæg og producere så meget, at grundbestanddelen er tilgængelig for det her brændstof, siger direktøren i Nature Energy, Ole Hvelplund.
Brændstoffet kommer ifølge Anders Winther Mortensen til at koste omkring to til tre gange så meget, som almindeligt flybrændstof koster.
Alligevel ser flyselskabet SAS positivt på muligheden for at bruge det i den nærmeste fremtid.
- SAS har en klar ambition om at stimulere markedet for netop alternative, bæredygtige brændstoffer, da prisen lige nu er 3 til 4 gange højere end traditionelt flybrændstof, siger Simon Pauck Hansen, koncerndirektør i SAS.
Rapporten om grønt flybrændstof er lavet med sammenslutningen Nisa og ingeniørvirksomheden Niras og med penge fra en række virksomheder, herunder SAS og Nature Energy.
- Det er det, for vi har Nature Energy som den ene part. Vi har forskning på SDU, vi har Fynsværket, og så har jeg en oplagt placering til sådan et produktionsanlæg. Vi har købt Lindø af Mærsk, da de lukkede værftet. Et kæmpestort industriområde, hvor sådan en produktion kan foregå, og så kan vi sætte stikket ind i Fjernvarme Fyn, hvor de kan bruge overskudsvarmen. Så vi har hele setuppet i det fynske land, siger Anker Boye.
Åben invitation til ministeren
Fjernvarme Fyn er netop nu ved at udfase brugen af kul frem mod 2025, hvor Fynsværket skal være helt kulfri. Derfor vil det være oplagt at bruge overskudsvarmen fra et eventuelt kommende anlæg til produktion af flybrændstof på Fynsværket, så overskudsvarmen kan komme fynboerne til gavn, mener Anker Boye.
I rapporten bliver Hvidovre og Benzinøen i København også nævnt som placeringsmuligheder. I sidste ende er det en politisk beslutning, hvor et anlæg skal placeres, men Anker Boye er klar til at kæmpe for, at valget falder på Fyn.
- Jeg vil anbefale vores minister på området, som jo koordinerer hele den grønne energipolitik i Danmark, at tage handsken op og komme over til os på Fyn. Vi kunne hjælpe hinanden med at få sat stikket i og dermed skabe et nyt eventyr for Danmark, siger Anker Boye.