9. apr. 2019 kl. 17:38

Med den nye intelligente robot forventer MiR i Odense at ansætte op mod 50 nye medarbejdere indenfor montage, service og salg


MiR1000 hedder den og er verdens første mobile robot, som kan løfte 1000 kilo og samtidigt har optimeret navigation med kunstig intelligens.

“Vi undgår nu, at robotterne udfører lidt den samme dans, som vi mennesker kan komme til”

— Hans-Jacob Madsen, logistikchef, Sygehus Sønderjylland

Robotten er produceret og udviklet i Odense af Mobile Industrial Robots, som har lanceret den på markedet mandag på den internationale robotmesse Automate 19 i Chicago.

Ligesom MiR500 er den i pallestørrelse, og det har vist sig at være en massiv sællert. Det betød at virksomheden tidlgere end planlagt har udvidet produktionsarealet i Odense. Den nye opfindelsen ventes at øge volumen i produktionen markant.

- Vi er 150 ansatte nu. Og ja, vi skal nok bestille mindst 200 flysæder til Italienturen for hele medarbejderstaben i maj, siger direktør Thomas Visti.

Da MiR1000 kan transportere et ton ad gangen, åbner det langt flere muligheder for at automatisere intern transport, der i dag foregår manuelt med trucks, stablere og transportbånd.

Bil - fly- og maskinindustrien foruden logistikbranchen bruger robotterne fra den fynske robotproducent.

Robot med kunstig intelligens

Den nye robot kan navigere smidigere med en kombination af eksterne kameraer og kunstig intelligens.

- Det er helt unikt. Vi er har som de første i verden optimeret navigation med en stærk kombination af eksterne kameraer og kunstig intelligens i softwaren, siger Thomas Visti

Det betyder, at de mobile robotter nu kan forudse forhindringer langt forude ved hjælp af kameraerne, der placeres strategisk og fungerer som et ekstra sæt sensorer på robotten.

Læs også: Robotbaby indtager USA:
  • De skal have en øjenåbner
Gå tilbage Del
8. apr. 2019 kl. 11:07

Robotbaby indtager USA:
  • De skal have en øjenåbner

Fynske Roeq er for første gang med på USA's største robotmesse og forventer at lande en større ordre til det amerikanske marked.


Når USA's største messe inden for automation og logistik åbner dørene mandag, er Odensevirksomheden Roeq med for første gang.

Robotproducenten fremstiller tilbehør til Mobile Industrial Robots' kørende robotter og mærker stor efterspørgsel på det amerikanske kontinent. Seks udaf ti af deres produkter eksporteres over Atlanten, så USA er Roeq's største marked.

Ordrer klar i bogen

Det sidste år er Roeq vokset fra en fuldtidsansat til i dag at være ti ansatte. Virksomheden er gået fra at have fire til fem forhandlere i august til nu godt 60 forhandlere ialt. Alle underleverandører er lokale og væksten ser ud til at fortsætte.

Allerede nu har teknisk salgschef Peder Grejsen op mod 20 aftaler under Automate, og et par handler står på vippen til at blive skrevet under i Chicago.

“Automate er enormt vigtig for os, for at vi kan komme igang og gøre opmærksom på os selv”

— Kenneth Bruun Henriksen, salgsdirektør i Nord Modules

- Vi er kun to år gamle, så det er et stort skridt at tage til Chicago. Men med den vækst, vi har i USA, giver det mening at være synlige og være der, hvor den store efterspørgsel er. Det er ligesom hvis du skal købe en ny bil, som kan den se flot ud på billeder. Her kan du røre og prøve den, fortæller Peder Grejsen.

Fynboer ser potentiale

Startup-virksomheden Nordmodules er med som gæster på Automate for første gang. Virksomheden producerer moduler og applikationer til transportrobotter og samarbejder også med MiR.

Industrien har større fokus på, hvad man skal bruge robotterne til. Derfor bliver efterspørgslen efter tilbehør til dem i form af apps og udstyr stadigt større. På Automate kommer de helt store industrikunder fra både automobil- og luftfartsindustrien

Den nystartede virksomhed er i Chicago for at udbrede kendskabet til standardapplikationerne til de mobile robotter.

- Automate er enormt vigtig for os, for at vi kan komme igang og gøre opmærksom på os selv. Vi forventer at møde en masse nye men også eksisterende kunder og udbrede kendskabet til vores standardapps, fortæller salgsdirektør Kenneth Bruun Henriksen.

Hos Nordmodules har fynboerne pakket kufferten søndag og er rejst til Chicago med store forventninger til mødet med amerikanerne.

 - Vi har lige fået en forespørgsel fra Toyota på vores seneste app, og vi har et par leads. Der er et kæmpe potentiale for os i USA, siger Kenneth Bruun Henriksen.

Fakta om Automate

  • Fire fynske virksomheder deltager
  • Det er Roeq, OnRobot, MiR og Universal Robots
  • USA's største messe inden for automation og logistik
  • 500 udstillere og 20.000 gæster kommer på messen
  • Varer fra mandag den 8. april til torsdag den 11. april

Kørende værktøj

Roeq fremstiller tilbehør til MiR-robotter og kan ændre robotterne fra kørende enheder til kørende værktøj. Fynboerne har for nyligt lanceret et topmodul til MiR 500, som der er stor efterspørgsel efter.

Den kan køre med alle former for paller og kundespecifikke applikationer. Vognen kan med et låsemodul låses fast til MiR-robotterne.

Via dockingstationer kører robotten rundt med vogne og kan hente dem. Det sker for eksempel på Køge Sygehus, hvor sygeplejersker kan bruge robotter til at transportere udstyr fra sterilcentralen til de forskellige afdelinger og levere "on demand".

Den fynske teknologivirksomhed har ramt et hul i markedet med de fleksible mobile robotter, som giver en hurtig afslutning på arbejdsgangene med fokus især på sikkerhed.

Virksomhedens trumfkort

Mandag på messens første dag præsenterer Roeq et andet nyt produkt. Det er et intelligent topmodul med en automatisk rullebane, som monteres på toppen af de mobile robotter.

TR500 er navnet, og det passer til de store MiR500 robotter. Modulerne kan selv klare læsning og aflæsning og passer til både amerikanske og europæiske paller. Den skal reducere de fysisk belastende opgave og trucktrafikken foruden at sænke støjniveauet.

- Vi har meget store forventinger og vores amerikanske distributører bakker op om os. Vi forventer, at nogen får en øjenåbner, når de ser vores nye produkt, fortæller Peder Grejsen.

USA er et vigtigt marked på grund af den store afsætning derovre. Roeq har haft nemmere ved at få distributører i tale end forventet.

I Knotts Company ser Mark Howe et stort potentiale i at udstyre MiR500-robotter med automatiske rullebånd.

- Det åbner dørene til nye kundetyper. Vi kan nu også fokusere på kunder, som håndterer materialer, der skal transporteres fra lager til produktionsområde, siger han.

Lynhurtig vækst

Væksten over Atlanten er gået lynhurtigt, og de amerikanske distributør begyndte i september. I dag har Roeq 21 udsalgssteder i USA.

- Jeg tog en tur der over i november og besøgte otte-ti distributører. Den første ordre efter turen fik jeg i lufthavnen, da jeg skulle til at flyve hjem. Det siger lidt om, hvor godt vi har ramt, og vi har sat os rimelig hårdt på det amerikanske marked, mener Peder Grejsen.

Sammen med forsknings- og udviklingschef Benni S. Lund tager han søndag turen over Atlanten.

- De skal have en øjenåbner, og jeg glæder mig til at komme over og mærke atmosfæren. Det er helt specielt, og man bliver nærmest høj. Der er en kanon stemning, og det er sjældent, at man ikke har meget travlt, fortæller han før afrejsen.

De klogere og mere smidige nye robotter åbner flere muligheder for at industrierne kan automatisere deres interne transport. Det kan gøre leveringstiden kortere og produkterne friskere indenfor for eksempel fødevareproduktion eller medicinal- og andre industrier.

Markedet for palletransport og transport af andre store emner er ifølge Thomas Visti kolossalt stort, også på Fyn.

- Hver dag kører ansatte mange kilometer for at transportere varer og emner fra afdeling til afdeling i en produktionsvirksomhed eller et hospital. Der er et kæmpe potentiale i at frigøre tid og energi til andre og mere værdiskabende eller interessante opgaver, siger han til TV 2/Fyn.

Sygehus Sønderjylland har de seneste måneder afprøvet den optimerede navigation i kombination med andre typer køretøjer og robotter.

- Med AI-navigationen har MiR effektivt løst de udfordringer, vi tidligere havde, når mobile robotter af forskellige fabrikater mødte hinanden i en smal gang eller døråbning. Vi undgår nu, at robotterne udfører lidt den samme dans, som vi mennesker kan komme til, hvis begge parter høfligt holder tilbage for den anden, mener logistikchef Hans-Jacob Madsen fra Sygehus Sønderjylland.

Startup-virksomheden Roeq har samtidigt lanceret et nyt tilbehør til MiR1000, nemlig en rullebane TR1000 Top Roller. Den monteres på toppen af den nye mobile robot og automatiserer læsning og aflæsning af robotterne.

Flere arbejdsplader breder sig

Når Mir1000 skaber flere arbejdspladser, breder det sig til andre fynske virksomheder. Det gælder blandt andet i Vissenbjerg, hvor virksomheden Roeq ligger.

Startup-virksomheden fremstiller tilbehør til MiR's robotter og har netop også lanceret et nyt rullebånd til montering på toppen af den nye robot. Det kan gøre læsning og aflæsning automatisk og

Roeq solgte de første produkter i starten af 2018 og på bare to år er de vokset fra en til nu ti fuldsansatte i Vissenbjerg. Alle underleverandører er lokale og virksomheden leder lige nu efter flere medarbejdere til produktionen.

Læs også: Direktør-farvel koster Svendborg 2,4 millioner kroner
Gå tilbage Del
9. apr. 2019 kl. 15:38

Direktør-farvel koster Svendborg 2,4 millioner kroner

TV 2/FYN

Den nu fratrådte direktør for Svendborg Kommunes Erhverv-, Teknik og Miljø, Torben Præstegård Jørgensen, får 21 måneders løn med sig.


Den fratrædelesaftale, som Svendborg Kommune har ingået med Torben Præstegård Jørgensen, koster 2.403.429 kroner. Det oplyser Svendborg Kommune til TV 2/Fyn.

Den nu fratrådte direktør havde en månedsløn på 114.449 kroner inklusiv pension, og da han samlet set har ret til 21 måneders godtgørelse i forbindelse med fratrædelsen, ender det med at koste Svendborg Kommune 2.403.429 kroner.

Derudover har Torben Præstegård Jørgensen et beløb på maksimalt 50.000 kroner til outplacement. Det dækker ifølge Svendborg Kommune over udgifter til eksempelvis kurser eller en coach, hvis han gerne vil skifte jobretning.

Hvorfor 21 måneders løn?

  • I henhold til Rammeaftalen om kontraktansættelse af chefer har Torben Præstegård Jørgensen (TPJ) et opsigelsesvarsel på seks måneder.
  • I henhold til TPJ’s kontrakt har han ret til en fratrædelsesgodtgørelse svarende til ét års løn for opsigelse af kontrakten.
  • I henhold til funktionærlovens §2a har han ret til en godtgørelse på tre måneders løn.
  • Altså i alt 21 måneder. 
  • TPJ’s månedsløn udgør 95.621 kroner + pension 18.828 kroner.

 

Samlet beløb: 2.403.429 kroner

 

Kilde: Svendborg Kommune

Ønsker en ny direktør

Årsagen til afskedigelsen er ifølge Svendborg Kommune ønsket om en anden profil på direktørposten.

I en pressemeddelelse begrundede kommunaldirketør Erik Meldgård Bendorf afskedigelsen.

- Svendborg Kommune har iværksat en organisationsændring af direktørområdet. Når den er tilendebragt, kræves der andre og nye kompetencer på området. På den baggrund har Svendborg Kommune og Torben Præstegaard Jørgensen indgået en fratrædelsesaftale. Jeg vil gerne kvittere for det lange og gode samarbejde, som Torben Præstegaard Jørgensen har ydet.

Kommunaldirektør Erik Meldgård Bendorf overtager midlertidig stillingen som direktør for området. Samtidig sætter Svendborg Kommune gang i processen med at søge en ny direktør for området. Det forventes, at den nye direktør kan tiltræde efter sommerferien.

For 13 minutter siden
Tophistorie
Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

En kvinde på Bjerggårdsløkken i det nordøstlige Odense vågnede torsdag ved, at det ringede på døren to gange.

Kort tid efter hørte hun, det rumsterede og gik nedenunder. I samme øjeblik hoppede en indbrudstyv ud af vinduet med en Playstation i favnen og forsvandt ud i haven.

Det skriver Fyns Politi i seneste døgnrapport.

Indbruddet skete om formiddagen omkring klokken 11.

For 2 timer siden
Tophistorie
Malthe Noes

- Det er et decideret helvede.


Ordene kommer fra Pia Pedersen, der lider af kroniske smerter. Smerter, som hærger hendes krop dag og nat.


- I nat har jeg fået tre timers søvn, men ikke sammenlagt - for kroppen gør ondt.


Den 59-årige vestjyde har udviklet lidelsen fibromyalgi, der betyder, at hun har kronisk generaliserede smerter i kroppen. De er en konsekvens af hendes slid- og leddegigt.


Et overfølsomt centralnervesystem

Ifølge Gigtforeningen findes der over 200 gigtsygdomme. Og har man fået stillet en gigtdiagnose, oplever omkring halvdelen en form for kroniske smerter inden for de efterfølgende fem år - og hver femte udvikler kronisk generaliserede smerter som Pia Pedersen.

Fibromyalgien betyder, at hendes smerter forværres gennem centralnervesystemet, fordi det er overfølsomt. Derfor bliver hendes smertesignaler i kroppen markant forstærket.

- Det er over hele kroppen. Nogle gange kan jeg ikke engang gå. Og når mine hænder er rigtig øv, har jeg plastiktallerkener, jeg spiser af, fordi de ikke går i stykker.

Malthe Noes
Pia Pedersen har plastiktallerkner liggende i skuffen med hendes normale service.

Dengang hverdagen fungerede upåklageligt, var Pia Pedersen en aktiv kvinde. Både på arbejdsmarkedet som blandt andet ufaglært smed, syerske og rengøringsassistent - og socialt med hendes venner og familie i og omkring Esbjerg.

I dag er hun blevet tilkendt førtidspension. Og kalder de sociale arrangementer, kræver det en nærmest perfekt søvn natten inden. Og en krop, der tillader hende at være aktiv.

- Da min kæreste fyldte år, ville han invitere mig ud. Han havde bestilt bord, og han skulle komme og hente mig. Men så måtte jeg ringe til ham og sige, at han skulle glemme det. Så det blev til pomfritter og kylling herhjemme, fordi jeg ikke kunne bruge kniv og gaffel.

Hjælp patienter som Pia Pedersen via Et Sundere Syddanmark

Nu har du mulighed for at være med til at bestemme, hvad skal der forskes i i Region Syddanmark.

Fem forskningsprojekter er med i Et Sundere Syddanmark, hvor borgerne via SMS bestemmer hvilke projekter, der skal vinde en forskningspulje på to millioner kroner fra Region Syddanmark.

Vinderen får tildelt én million kroner, mens der er 600.000 kroner og 400.000 kroner til anden- og tredjepladsen.

De fem deltagende sygehuse er Odense Universitetshospital, Sygehus Lillebælt, Esbjerg og Grindsted Sygehus, Sygehus Sønderjylland og Psykiatrien i Region Syddanmark.

Vinderen kåres tirsdag den 28. januar, hvor TV SYD og TV 2 Fyn tager ud og overrasker forskeren, som får tildelt én million kroner til sit projekt.

Se de fem forskningsprojekter på tv2fyn.dk/ess.

Et vigtigt signal

Pia Pedersen oplever, at fremmede folk på gaden eller i butikker kigger skævt til hende - nogle stikker hende endda direkte kommentarer.

- “Er hun fuld? Nu må hun sgu tage sig sammen”, har hun blandt andet fået at vide.

Derfor har hun et sæt handsker, der skal vise omverdenen, at hun har udfordringer, som gør, at hun tager tingene i sit eget tempo.

Malthe Noes
De mørke handsker støtter også Pia Pedersens leddegigt, når smerterne er værst.

- Når folk ser, man har dem her på, så er de bedre forstående, hvis man taber tingene eller er langsom til at få tingene væk fra båndet, når de er kørt igennem.

Handskerne er en lille hjælpende hånd i en ellers udmattende hverdag. Men fibromyalgien bliver slemmere med årene, og i dag findes der ingen effektive behandlingsmetoder mod netop kroniske smerter.

- Altid bedre at forebygge end at behandle

Selv om man i dag ikke kan kurere patienter som Pia Pedersen, kan man forske i, hvorfor man som gigtpatient udvikler kroniske smerter som konsekvens af en gigtdiagnose. Det har læge på gigt- og bindevævsambulatoriet på Esbjerg og Grindsted Sygehus Philip Rask Lage-Hansen sat sig for.

- Hvad er det for nogle faktorer, der gør, at man ender, hvor det ikke er sjovt at være - og hvor lang tid går der i øvrigt også?

Malthe Noes
Philip Rask Lage-Hansen vil skabe en personlighedsprofil af de patienter, der får stillet en gigtdiagnose.

Igennem 617 spørgsmål vil han skabe en personlighedsprofil hos gigtpatienter, og ved at følge deres sygdomsforløb håber han at finde ud af hvilke faktorer, der er afgørende for at udvikle kroniske smerter. Han håber derved at kunne forebygge, at andre patienter får en hverdag som Pia Pedersen.

- I samarbejde med en psykiater har vi udarbejdet et spørgeskema. Er der destruktive tanker, er der katastrofetanker, hvad betyder kosten?

Det er spørgsmål som dem, han vil have svar på fra op mod 1.000 deltagende gigtpatienter.

- Vores håb er, at det har rigtig stor og gennemgribende betydning, for det er altid bedre at forebygge end at behandle.

Stem på din favorit

Du kan være med til at bestemme, hvilket af de fem forskningsprojekter, der skal vinde førstepræmien på en million kroner.

  • Skriv Sund1 og send det til 1220, hvis du vil stemme på projektet om kroniske smerter.

  • Skriv Sund2 og send det til 1220, hvis du vil stemme på projektet om nærsynethed blandt skolebørn.

  • Skriv Sund3 og send det til 1220, hvis du vil stemme på projektet om AI og antibiotikaresistens.

  • Skriv Sund4 og send det til 1220, hvis du vil stemme på projektet om selvskadende patienter.

  • Skriv Sund5 og send det til 1220, hvis du vil stemme på projektet om smertestillende næsespray.

Det koster almindelig SMS-takst at stemme på projekterne.

For Pia Pedersen i Esbjerg er de kroniske smerter blevet en del af hendes identitet. Hun kan ikke kureres for dem. Alligevel kan det være svært at dele virkeligheden med sine nærmeste.

Du har først lige fortalt dine veninder om, hvor syg du egentlig er. Hvorfor?

- Fordi jeg ikke vil have, at folk betragter en som hypokonder, for det er jeg ikke. Sygdommen skal ikke bestemme over mig. Det er mig, der skal bestemme over den.

Malthe Noes
Pia Pedersen og hendes veninde.
For 40 minutter siden
Mikkel Skov Svendsen

Vandcenter Syd har modtaget penge af Miljø- og Ligestillingsministeriet til deres projekt Holmehave Kildeplads. I alt 2,3 millioner kroner.

Et projekt, hvor ny skov og vådområder både beskytter grundvandet mod forurening og Odense Fjord mod kvælstof.

- Det, der kommer til at ske, er, at vi har erhvervet arealet, og så får vi sikret i fremtiden, at der på det areal hverken vil blive sprøjtet eller gødet, siger han.

Derudover vil der blive rejst skov på arealet i løbet af de næste år, som også bidrager til at beskytte grundvandet, men også at binde en masse CO2.

Holmehave-projektet laves i tæt samarbejde med Assens Kommune, organisationen Hedeselskabet og lodsejerne i området.

For 3 timer siden
Fyn

Et lovforslag fra Transportministeriet har fået fynske politikere op af stolene. De vil ikke begrænses i retten til selv at bestemme, om lokale veje skal lukkes, ensrettes eller om hastigheden skal sænkes.



  • Det er ikke sådan, at vi drysser ensretninger eller vejbump ud hvor som helst i kommunen. Vi går kritisk til værks, og der skal være saglige argumenter. Jeg synes, det er mærkeligt, hvis den slags fremover skal reguleres fra Christiansborg, siger Svendborgs borgmester Bo Hansen (S).


Udgangspunktet for lovændringen var ellers et ønske fremsat af kommunerne selv. Ifølge KL ville kommunerne gerne undgå politiets indblanding, når de administrerer forholdene på lokale veje.


I ministerens lovforslag er politiet netop taget ud af ligningen som myndighed. Til gengæld er der føjet en række - ifølge de fynske borgmestre rigide - restriktioner ind for, hvornår kommunerne så selv kan bestemme over for eksempel hastighed, vejlukninger og vejbump.


Og det har altså fået de fynske politikere til at råbe højt. Også i Nyborg, hvor borgmester Kenneth Muhs (V) også tommelfingeren nedad.

- Vi kommer til at miste den kommunale selvbestemmelse. Jeg mener, at vi som lokale er de bedste til at indrette byrummet og bestemme hastighedsbegrænsninger i tæt samarbejde med vores borgere, siger Kenneth Muhs.

Med lovforslaget får kommunerne mere selvbestemmelse. Men inden for en relativt snæver ramme.

Skulle en kommune ønske at sætte farten ned på en strækning, så må det for eksempel kun ske, hvis færre end 4000 årsdøgnsbilister benytter vejen.

I Odense har det bragt hele mobilitetsplanen, som blandt andet skal reducere udledningen af CO2 med 100.000 tons inden 2030, i fare. I København frygter politikerne, at de bliver nødt til at rulle en større hastighedsnedsættelse tilbage.

Mere sagsbehandling

Men lovforslaget er altså ikke kun et problem i de store byer. Søren Steen Andersen (V), borgmester i Assens, kritiserer også lovforslaget:

- Det indskrænker vores bevægelsesfrihed i forhold til at disponere byen så klogt, som man kan komme afsted med. Vi ønsker frihedsgraden til at lægge kortene, som vi vil. Det er os, der har forstand på vores by.

Søren Kristensen, der er formand for teknik og miljø i Faaborg-Midtfyn Kommune er heller ikke imponeret.

- Vi har noteret os, at vi på den ene side får noget mere selvbestemmelse, fordi vi ikke længere skal have fat i politiet, når vi foretager ændringer. Men på den anden side inddrager forsalget jo enormt meget selvbestemmelse, fordi vi kommer til at skulle operere inden for meget snævre rammer. Netto får vi endnu mindre selvbestemmelse, end vi havde i forvejen, og det er vi ikke tilfredse med siger Søren Kristensen.

Han peger desuden på, at kommunerne får et øget behov for sagsbehandling. Der bliver også behov for kompetenceudvikling.

- Og det bliver vi ikke kompenseret for, siger Søren Kristensen.

Til TV 2 Fyn skriver transportminister Thomas Danielsen (V):

- Det har altid været en statslig opgave at fastsætte hastighedsgrænserne. Det gælder også betingelserne for, hvornår kommunerne kan afvige de generelle hastighedsgrænser. Med det her forslag fjerner vi en masse bureaukrati, og kommunerne får lov til selv at bestemme på en meget stor del af vejnettet. Forslaget omfatter desuden ikke anlægsprojekter, hvor kommunerne ved anlæg for eksempel fjerner en vej, fritlægger en å eller lignende.

Lovforslaget fra Transportministeriet er i høring frem til 27. januar.

Opdatering

Storebæltsbroen oplyser, at forbuddet forventes ophævet klokken 19.

Det blæser fredag morgen, og over Storebæltsbroen er vinden så kraftig, at det ikke er tilladt at krydse bæltet med påhængskøretøjer under 750 kilo.

Det gælder i begge retninger.

Øvrige bilister kan køre over broen.

For 4 timer siden
Ukendt

Det er ikke mere end godt to uger siden, at en faretruende løs godscontainer ved Ullerslev på Østfyn blev opdaget, inden godstoget nåede ud over Storebæltsbroen og bragte minder frem om den tragiske togulykke samme sted, der i 2019 kostede otte mennesker livet.


Nu viser en aktindsigt til TV 2 Fyn fra Trafikstyrelsen, at der er masser af godstransporter, der ikke er håndteret forsvarligt på danske skinner.


I årene 2020-2023 har der været indberettet i alt 442 episoder – svarende til en situation cirka hver tredje dag.


Det er situationer, som Trafikstyrelsen betegner som ”ikke korrekt transporteret gods”.


Åbne godsdøre

Alene i 2023 blev der registreret 108 episoder, som personale og virksomhederne selv havde indberettet.

Året før var tallet 138.

Tallene for 2024 er endnu ikke opgjort.

Tallene afslører, at der blandt andet er låseproblemer, problemer med forskubbet gods, åbentstående døre og løse presenninger.

I perioden 2020-2023 blev der indberettet i alt 2.072 godshændelser, og godt hver femte faldt under kategorien ”ikke korrekt transporteret gods”.

Godshændelserne med ikke fastgjort gods udgør kun en lille del af indberetningerne om hændelser på jernbanen.

Om det konkrete tal vurderes som højt eller lavt, vil Trafikstyrelsen ikke vurdere, men gør opmærksom på, at et højt antal indberetninger også er udtryk for en sund indberetningskultur, mens et lavt antal omvendt kan være udtryk for at ikke alt bliver indberettet

Baneformand rystet

Hos Dansk Jernbaneforbund udtalte forbundsformand Preben S. Pedersen umiddelbart efter situationen i Ullerslev, at det er helt afgørende, at der er styr på sikkerheden på jernbanen – både for passagererne og for de kollegaer, som han repræsenterer.

- Derfor er en hændelse som denne alvorlig, og den berører selvfølgelig alle ved jernbanen dybt, sagde Preben S. Pedersen.

Trafikstyrelsen oplyser, at styrelsen i perioden 2020-2024 gennemførte 60 tilsyn med godsvirksomheder, hvoraf 21 inspektioner har fokuseret på godstransport.

Transportør har ansvaret

Kontorchef Laura Meyer Harrison fra Trafikstyrelsen oplyser, at det altid er jernbanevirksomheden, der har ansvaret for, at sikkerheden er i orden, mens Trafikstyrelsens rolle er at føre tilsyn med, at virksomhederne løfter dette ansvar gennem deres egne sikkerhedsledelsessystemer.

- En stor del af Trafikstyrelsens tilsyn handler derfor om at gennemgå virksomhedernes sikkerhedsledelsessystemer og følge op på eventuelle tidligere hændelser med fokus på, hvordan virksomheden har sikret sig mod, at tilsvarende hændelser kan undgås i fremtiden. Trafikstyrelsen gennemfører desuden inspektioner hos jernbanevirksomhederneDet sker blandt andet på baggrund af en bestemt type hændelser, der kan påvirke jernbanesikkerheden, siger hun til TV 2 Fyn.

TV 2 Fyn har forsøgt at få Dansk Jernbaneforbunds formand til at kommentere de nye tal fra Trafikstyrelsen, men han er ikke vendt tilbage.

For 5 timer siden

Dagen starter skyet, men omkring middagstid vil der komme enkelte regnbyger.

Temperaturerne vil ligge på mellem tre og seks grader dagen igennem, og vinden vil være jævn til frisk fra syd, oplyser TV 2 Vejret.

I aften og i nat holder det tørt. Der er chancer for delvis klar himmel, og temperaturerne vil være milde for årstiden. De vil nemlig ligge på fem til seks grader natten igennem.

Mikkel Skov Svendsen

Onsdag mødtes byrådet i Odense Kommune, og her blev det enigt om, at der ikke længere skal serveres såkaldte turbokyllinger. Nu skal sagen undersøges.

Sagen var på dagsordenen samme dag som Svendborg Kommune meldte ud, at den dropper turbokyllinger.

Når der i dag serveres kylling i Odense, så er der tale om, at 81 procent af det, er den hurtigvoksende race Ross 308. Det fremgår af dagsordenen.

Ifølge byrådsmedlem og forslagsstiller, Anne Styrishave (B), skal kyllingerne, der spises, have haft det bedre.

- Vi kan ikke fortsætte med at servere mad i vores institutioner, der stammer fra dyr, der har levet under så elendige forhold, siger Anne Styrishave til organisationen Anima.

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Går du og overvejer at sætte en storvask over, kan det være en god ide at vente til fredag.

Energi Fyn varsler nemlig strøm til en nærmest uhørt lav pris, fremgår det af selskabets hjemmeside.

Forsvindende ni øre per kilowatt-time lyder prisen på, hvis du venter helt til klokken 23 fredag. Orker du ikke at holde dig vågen helt til klokken 23, lyder prisen klokken 16 på blot 19 øre per kilowatt-time.

Det eneste tidspunkt på dagen, hvor der er et mindre udsving, er i timerne rundt om klokken 08, hvor prisen lyder på 75 øre per kilowatt-time.

Priserne står i skærende kontrast til 19. januar. Først på aftenen lød prisen nemlig på svimlende 5,44 kroner per kilowatt-time.

Morten Juhl/Ritzau Scanpix

Efter en målrettet indsats ved arealer i Fangel syd for Odense har Odense Kommune registreret stor fremgang for den lille øgle markfirbenet.

Det er en handleplan for natur og biodiversitet, der resulterer i fremgangen for det lille firben ved Fangel Hede, som er eneste sted på Fyn, hvor markfirbenet lever.

Sammen med lodsejere i området har kommunen ryddet mindre træbevoksninger for at skabe lysåbne arealer og etablere et grus-og sanddige, hvor markfirbenene kan yngle.

Resultatet er, at en overvågning i september sidste år blev fundet 77 markfirben i områderne.

- Dette er meget glædeligt og et udtryk for, at indsatserne har båret frugt, skriver By- og Kulturforvaltningen i en orientering.

I går kl. 20:36
Fyn

To mærker af gravad laks, som er solgt i Netto, Føtex og Bilka i slutningen af 2023 og starten af 2024, tilbagekaldes grundet listeria.


Der er tale om mærkerne Premieur og Salling Princip Gravad Norsk Laks, skriver firmaet Polar Salmon Hjerting Laks i en pressemeddelelse.


Hvis man stadig ligger inde med produktet i eksempelvis en fryser, skal man skaffe sig af med det, lyder det.


Begge er solgt i pakker på 100 gram og i skiver. For begge mærker er der tale om laks, som har sidste udløbsdato på en række datoer i december 2023 og januar 2024.


Forklaring

TV 2 Fyn har modtaget flere henvendelser om, hvorvidt vi har fået galt fat i årstallene. Det har vi ikke. Meddelelsen bliver sendt ud i tilfælde af, nogen har laksen liggende i fryseren.

Solgt i hele landet

For mærket Premieur Gravad Norsk Laks, som er solgt i Netto-butikker i hele landet, er der tale om datoerne 1. december og 3. december 2023 samt 14., 26., 28. og 29. januar 2024.

Pakkerne har ifølge pressemeddelelsen stregkoden 5 701785 210824.

Salling Princip Gravad Norsk Laks er solgt i Føtex og Bilka-butikker i hele landet.

Her lyder det, at man tilbagekalder pakker, som har sidste udløbsdato henholdsvis 22., 24., og 31. december 2023 samt 1., 5., 7., 8., 12., 14. og 29. januar 2024.

Pakkerne har her stregkoden 5 701785 21225.

Tilbagekaldelsen skyldes et fund af listeria i december 2023, som der ikke er blevet reageret på, lyder det.

Derfor kommer tilbagekaldelsen først nu.

Polar Salmon Hjerting Laks opfordrer til, at man tjekker sin fryser for, om man har nogle af de pågældende pakker. Hvis det er tilfældet, skal de enten kasseres eller leveres tilbage til butikken.

Listeria er en infektion, som kan give en mild febersygdom, men hvis man er særligt modtagelig på grund af eksempelvis et svækket immunforsvar eller graviditet, kan der opstå alvorlig sygdom.

Alexander Aagaard

Ulven er på vej til Fyn. I hvert fald hvis det står til folketingsmedlem Anders Kronborg (S).

Han mener nemlig ikke, at Jylland skal stå alene med den voksende ulvebestand.

- Hvis vi ikke har mulighed for at regulere ulvene inden for EU, mener jeg, at det er rimeligt, at vi inden for det danske land hjælper med at fordele - nogle vil sige glæde, andre vil sige byrde - ulvene bredt i Danmark, siger han.

I 2012 kom ulven til Danmark for første gang i 200 år, og siden da er bestanden ifølge Danmarks Naturfredningsforening vokset til mellem 32 til 43 ulve. Indtil videre er ulven i Danmark kun officielt spottet i Jylland.

Blandt borgerne på Fyn er der delte meninger om ulvenes ankomst.

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Fyn lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.

Du kan altid ændre dine præferencer senere

Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.

Se flere detaljer om vores cookies her