Kerteminde Kommune må ikke glemme, at de kan blive erstatningsansvarlige i forbindelse med deres mangelfulde sagsbehandling af Kerteminde Biogas ApS.
Det fastslår rekonstruktør Preben Jakobsen fra advokatfirmaet Gorissen Federspiel i et brev til Kerteminde Kommune.
Brevet kommer efter rekonstruktøren overtog tilsynet med driften af anlægget i juni. Siden har han forsøgt at få Kerteminde Kommune til at ændre i tilladelsen til biogasanlægget - for som det ser ud nu er biogasanlægget underskudgivende, forklarer han.
Ifølge rekonstruktøren har biogasanlægget nemlig opbrugt størstedelen af den biomasse der må tilføres ifølge den oprindelige miljøtilladelse - og tilbage er stort set kun én fraktion, nemlig minkgylle.
Biomasse | Mængde tons/år | Oplag max. tons |
---|---|---|
Svinegylle | 20.000 | 500 |
Minkgylle | 3.000 | 100 |
Kyllingemøg, slagtekyllinger | 1.500 | 15 |
Dybstrøelse | 2.500 | 500 |
Glycerin | 1.500 | 60 |
Frøgræshalm | 3.000 | 3.000 |
Samlet | 31.500 | 4.175 |
Der må maksimalt tilføres 100 tons råmateriale (biomasse inklusiv vand) pr. dag (dvs. maksimalt 36.500 tons om året |
- Jeg har forsøgt at tale med kommunen om det spørgsmål siden dag et, tror jeg. Kommunen har ikke kunnet forholde sig til det, fordi de først ville have afklaret om tilladelsesgrundlaget var i orden eller ej, forklarer rekonstruktør Preben Jakobsen.
Truslen om erstatningskrav får dog en lidt lun modtagelse i Kerteminde Kommune.
- Jeg synes godt nok, at det var lidt besynderligt at læse, at han havde behov for at skrive noget om et erstatningskrav, når vi er i gang med at opbygget et tillidsfuldt samarbejde, for det har der jo ikke været. Det vil vi gerne have med samtlige vores virksomheder. Det forstår jeg ikke, konstaterer Kasper Ejsing Olesen.
Hvad er en rekonstruktion?
Sagen helt kort
Må ikke gå i stå
Udfordringen med, at der efterhånden kun må fyldes minkgylle i biogasanlægget, er dels økonomisk - men handler også om, at man ikke bare sætter anlægget i stå. Det forklarer rekonstruktøren.
- Hvis du slukker anlægget, er det omkostningstungt at genstarte det. Det er nogle snegle, der skal transportere vådt og tørt, og de risikerer at sætte sig, hvis ikke der hele tiden tændt, fortæller han og tilføjer:
- Det andet er jo, at det er en biologisk proces, så man skal hele tiden have noget foder til de her bakterier.
På grund af begrænsningerne i, hvad anlægget må fodres med, kører biogasanlægget på så lavt blus, at det ikke genererer andet end underskud. Og at Kerteminde Kommune foreløbigt ikke har været til at tale med om en løsning, bekymrer rekonstruktøren:
- Det gør unægteligt rekonstruktionen sværere, for likviditeten er nøglen. Man kan også vende den rundt og sige, at det gør salget af anlægget sværere. Det vil også sende et positivt signal til køberne, at en så relativt enkel ting er løst, siger han og tilføjer:
- Det jeg sigter på, er jo ikke at mængden skal øges - det er bare et spørgsmål om at kunne anvende den mængde, vi må, i noget, vi kan skaffe, fortæller han videre.
Men sagen er ikke nødvendigvis så enkel, som den ser ud. Det fastslår borgmester Kasper Ejsing Olesen.
- Da hele undersøgelsen kørte, så kommer der en henvendelse fra biogasanlægget. Havde der ikke kørt en undersøgelse, så havde det været noget, som medarbejderne bare havde fundet ud af, men fordi der er en undersøgelse i gang, så siger vores advokat (Horten, red.), at kommunen ikke må behandle sagen.
- Vi er myndighed på det her område, også på Kerteminde Biogas. Jeg håber, at det går godt for alle virksomheder i Kerteminde, men vi har en myndighedsrolle, som vi skal leve op til, understreger Kasper Ejsing Olesen.
Risikerer konkurs
I brevet, rekonstruktør Preben Jakobsen har sendt til Kerteminde Kommune, understreger han altså afslutningsvist, at han forbeholder sig retten til at søge erstatning for ethvert tab, som Kerteminde Biogas og virksomhedens kreditorer måtte lide i forbindelse med kommunens igangværende sagsbehandling.
- Det (biogasanlægget, red.) drives på kreditorernes regning og risiko, og der må være en grænse for, hvor længe kreditorerne vil blive ved med at acceptere større risiko, end de allerede gør, siger han.
Hvad tænker du om, at det kan lyde som en trussel?
- Erstatningsforbeholdet i brevet til kommunen er ment som en indskærpelse og synliggørelse af de retlige omstændigheder og konsekvenser, sagen også indeholder, da det er vigtigt, at alle parter er opmærksomme på det, siger Preben Jakobsen og tilføjer:
- Når det er sagt, så er min grundholdning, at den slags skal tages i direkte dialog, når og hvis det bliver relevant, og jeg vil derfor afstå fra at kommentere yderligere på det.
Her er erstatningsforbeholdet i brevet
Kerteminde Kommune står imidlertid fast for nu, og lader ikke truslen påvirke deres sagsbehandling.
- Vi fået at vide af Kammeradvokaten og Horten, at vi ikke må skele til i vores myndighedsarbejde, om der kan komme et erstatningskrav mod kommunen, siger Kasper Ejsing Olesen og tilføjer:
- Vi følger Hortens anbefalinger, så det første er, at de afgørelser, der er truffet i sin tid, som Horten har sagt ikke er gyldige, dem skal vi fjerne og i gang med at kigge på, om det er muligt at lovliggøre.
På en skala fra 1-10 - hvor træt er du så af den her sag?
- 10. Hvor er jeg dog træt af, at jeg og andre politikere og store dele af vores administration skal bruge så meget tid på fortiden fremfor at bruge tiden på udvikling af kommunen, siger Kasper Ejsing Olesen.