Lindø tjener flere penge og satser på det grønne
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Med et overskud på 28,2 millioner kroner kom Lindø Port of Odense godt ud af 2019, viser regnskab.
Danmarks største havn, Lindø Port of Odense, er mandag kommet med et tilfredsstillende regnskab for 2019.
- Jeg synes egentlig, at det er ganske tilfredsstillende, taget i betragtning at sidste år var et mellemår, hvor vi indgik nogle langvarige aftaler, som vi først ser effekten af, når virksomhederne er kommet i gang. Så vi er ganske godt tilfredse, siger administrerende direktør Carsten Aa til TV 2/Fyn.
200 meters udvidelse: Lindøs portalkran bliver mere potent
Lindø forlænger kransporet med 200 meter. Det gør plads til nye, store virksomheder.
Når LORC i starten af 2021 åbner for, at verdens største vindmøller kan testes på Lindø, smitter det ikke kun af på indtægterne til den erhvervsdrivende fond Lindø Offshore Renewables Center, der ejer testcentret.
Vestas og japanske Mitsubishi Heavy Industries har meddelt, at de vil leje hallen, så snart den står klar i januar 2021.
Og det er en del af baggrunden for, at Lindø Industripark - også kaldet Lindø Port of Odense -nu udvider den 1200 ton tunge portalkrans spor med 200 meter.
Men LORC skal kun bruge de 75 meter.
Det vil sige, at man i samme manøvre gør plads til endnu en offshore-virksomhed (eller tung industri) ved siden af LORC.
Det kunne være Siemens, men det kunne også være andre internationale aktører med ambitioner på vindmølleområdet.
Senest er Bladt Industries flyttet permanent ind i hal syd under portalkranen for at kunne producere fundamenterne til kæmpe havvindmøllerne.
Alt i alt betyder LORC testcenteret, udvidelsen af portalkran-sporet og en planlagt havneudvidelse, at Lindø nu er klædt på til produktion og afprøvning af kæmpe-havvindmøller.
Lindø Port of Odense har ikke oplyst investeringens størrelse.
De 340 milliooner kroner til etableringen af LORC er lånt af Danmarks Grønne Investeringsfond, Vækstfonden, EKF Danmarks Eksportkredit og Nordea.
Derudover gav den tidligere regering 50 millioner kroner til projektet.
Opgaven med at forlænge kransporet er i øjeblikket i udbud.
Af regnskabet fremgår det, at overskuddet er vokset betydeligt i forhold til 2018. I 2019 ligger overskuddet på 28,2 millioner kroner - næsten en tredobling i forhold til året før.
Grøn omstilling
Ifølge direktøren har koncernen haft stor fokus på at cementere sin position som en af verdens største havneaktører i den grønne omstilling. Lindø Port of Odense lægger sin strategiske satsning på offshorevindbranchen, og derfor falder blandt andet mængden af kul, som skal hentes ind til driften af Fynsværket.
- Vi har taget en strategisk beslutning for år tilbage, om at vi drejer vores fokus meget over på den grønne omstilling. Vi kan jo ikke på den ene side ønske den grønne omstilling, som skaber masser af arbejdspladser herude, og så samtidig fastholde en massiv import af kul, siger Carsten Aa.
Mere motorvej, jernbane og færgehavn: Venstre vil fremrykke fynske anlægsprojekter for milliarder
Venstre vil fremrykke statslige anlægsprojekter for flere milliarder for at afbøde coronakrisen.
Flere end 50.000 danskere har i de seneste tre uger meldt sig som ledige på grund af coronakrisen, der allerede nu sætter enorme fodaftryk i den danske økonomi.
For at afbøde de mulige konsekvenser, har Venstre stillet forslag om at fremrykke en række statslige anlægsprojekter – blandt andet på Fyn.
Her vil Venstre blandt andet i gang med flere projekter, som der allerede er politisk flertal for, men som der ikke er truffet endelig beslutning om. Blandt andet det tredje spor på Fynske Motorvej syd om Odense.
- Det er helt afgørende for, at vi kommer godt igennem krisen, at vi undgår, at mennesker kastes ud i arbejdsløshed, og at vi får sat gang i nogle byggeprojekter, siger den fynskvalgte formand for Folketingets erhvervsudvalg, Lars Chr. Lilleholt (V).
Udover motorvejen peger partiet blandt andet også på, at der kan være gevinster ved tidlig igangsættelse af byggeriet af den fremskudte færgehavn på forbindelsen Spodsbjerg – Tårs, en opgradering af jernbanenettet mellem Odense og Ringsted samt flere støjskærme langs Fynske Motorvej.
Op i gear
Forslaget møder opbakning hos blandt andre SF’eren Karsten Hønge.
- Jeg synes, det er nogle glimrende forslag. Lad os nu bare få sat Danmark op i gear igen på den anden side af krisen. Vi har en række spændende projekter, der ikke bare skal fungere for at få beskæftigelsen i gang, men som også vil fremtidssikre Fyn, siger Karsten Hønge til TV 2/Fyn.
På Langeland håber borgmesteren, at bygningen af den fremskudte færgehavn i Tårs på Lolland bliver rykket frem. Det vil sætte skub i områdets håb om en bedre infrastruktur og en lysere fremtid.
- Alt er klar til at lave de sidste øvelser, så vi hurtigt kan komme i gang med projektet, siger borgmester Tonni Hansen (SF).
Har taget kontakt
20 - 20 - 20 hedder planen. 20 minutter fra Svendborg til Spodsbjerg, - 20 minutter på vandet til en ny fremskudt havn ved Tårs - og så 20 minutter videre til motorvejen ved Maribo.
Tonni Hansen har handlet hurtigt og kontaktet de andre kommuner, der er involveret i projektet.
- Jeg har allerede skrevet til mine tre borgmesterkolleger for at høre, om de ligesom jeg er af den opfattelse, at vi skal byde ind med vores projekt. Det vil både gavne beskæftigelsen og være af vital betydning, når vi skal have genåbnet vores samfund, hvis vi har sådan et projekt klar, mener Langeland-borgmesteren.
Derfor glæder Venstres udmelding også Tonni Hansen. Han er med på den - også for Langelands fremtids skyld.
- At binde vores to regioner sammen – den sydfynske og Lolland-Falster – vil være af vital betydning for de to regioner, som i virkeligheden står med ryggen mod hinanden i øjeblikket. Hvis vi får åbnet op, vil vi gøre en ekstra indsats for at komme ovenpå efter krisen her, siger Tonni Hansen.
Han fortæller, at de løbende har investeret i at kunne facilitere den helt tunge industri, særligt i offshoreindustrien, hvor de i 2019 taget væsentlige skridt, siger Carsten Aa.
Selv om det er gået over forventning i 2019, lægger koncernen ikke skjul på, at den globale situation som følge af covid-19 vil påvirke virksomheden negativt i 2020.
- I en svær tid for rigtig mange brancher mærker vi naturligvis også det faldende aktivitetsniveau. Men vi glæder os over, at vi er solidt rustet til fremtiden og er en velkonsolideret havn, siger Carsten Aa.
Lindø Port of Odense er arealmæssigt Danmarks største havn. Koncernen dækker i alt 6,4 millioner kvadratmeter industri- og havneområde fordelt mellem Terminal City i Odense og Terminal Nord og Syd på Lindø ved Munkebo. Kerneydelserne er udlejning af bygninger og arealer, kraner og mandskab, lastning og losning af skibe samt løfte- og transportopgaver.