Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Otto Uldum, der er museumsinspektør og arkæolog ved Langelands Museum, har længe kendt til sunkne bombefly.
De bomber, som Søværnets Dykkertjeneste i denne uge undersøger, er med al sandsynlighed fra to tunge amerikanske bombefly af typen B-24. De kolliderede den 20. juni 1944, da de under en overflyvning kom under beskydning. Siden da har de ligget på havbunden ud for Gulstav ved Bagenkop.
Se videoen: Bomber fra Anden Verdenskrig sprænges i fynsk farvand
Én efter én detoneres de bomber, som dykkere fra Søværnet har fundet ved et flyvrag syd for Langeland. Nu er spørgsmålet, om man også kan finde forsvundet besætningsmedlem.
Opdatering
Syv bomber er indtil videre blevet fundet ved et flyvrag i farvandet syd for Langeland. Nu flyttes og bortsprænges bomberne én for én.
Hver bombe bringes til sprængning i et sikret område, så der på længere sigt kan dykkes sikkert ved vraget. Det oplyser Forsvaret. Det tager cirka halvanden time at flytte og detonere hver bombe.
- Der er noget kapow i dem, og det er kun 135 kilo. Der er relativt meget, men vi bortsprænger dem på 21 meters dybde, og alligevel giver de en rimelig høj vandsøjle, siger Lars Møller Pedersen, der er chef for Søværnets Dykkertjeneste.
I alt er 12 dykkere fra Søværnets Dykkertjeneste med på opgaven, hvor de i hold dykker på skift. Søværnets Dykkertjeneste løser Forsvarets maritime ammunitionsrydning. Det vil sige, at dykkerne undersøger forliste skibe eller nedstyrtede fly.
Bomber flyttet med hæveballon
Bomberne, som er fundet ved flyvraget, bliver flyttet fra området med en hæveballon, som dykkerne sætter på.
- Så hæver bomben sig stille og roligt op gennem vandsøjlen, og så flytter vi den et par hundrede meter, oplyser Lars Møller Pedersen.
Sigtbarheden i farvandet er to til tre meter, men det til trods er det alligevel lykkedes dykkerne at sikre videomateriale og billeder fra området.
Flytype næsten fastlagt
Flyet, som bomberne er fundet ved, vurderes med 99,8 procents sikkerhed at være af typen B-24. Det er amerikansk bombefly, som blev brugt under anden verdenskrig.
I mange år har dykkere kendt området. En af dem er Brian Roth Andersen, som ved tidligere lejlighed har taget nedenstående billeder fra vraget. Siden september har det været forbudt at dykke, sejle og fiske i området.
Søværnet forventer, at arbejdet i området vil vare resten af ugen.
- Det, vi ønsker, er, at få identificeret flyet 100 procent. Så vi vil godt finde noget med et serienummer på. Vi ved, at maskingeværerne har det, og at nogle af motordelene eventuelt vil have det, siger Lars Møller Pedersen.
Artiklen fortsætter under videoen
Besætningmedlem kan være på havbunden
Et af de helt store spørgsmål i det videre forløb er, om man kan finde det besætningsmedlem, der styrtede ned med flyet under Anden Verdenskrig.
- Vi ved, at der var et af besætningsmedlemmerne, der ikke nåede at slippe ud. Han må ligge i området et eller andet sted, siger Lars Møller Pedersen, der er chef for Søværnets Dykkertjeneste.
Derfor skal Forsvaret i samarbejde med amerikanerne nu finde ud af, hvad der videre skal ske.
- De to vrag, som det drejer sig om, har jo været kendt i mange år, og vi havde også registreret to positioner der i området, siger Otto Uldum, museumsinspektør og arkæolog, Langelands Museum.
Han har været i kontakt med Søværnets mineryddere, siden de i september fik kendskab til vragene og de usprængte bomber.
- Jeg har hjulpet dem lidt med nogle arkivariske oplysninger. Vi er temmelig sikre på, at det er de to fly, som beretningerne fortæller om. Flyenes kurs er lige til at gå til, det kan man læse ud af beretningerne, siger han.
Beretningerne fra de i alt tre overlevende fra flystyrtene bekræfter teorien.
En gammel hemmelighed: Lokale dykkere har kendt til flyvrag i årevis
Ifølge søværnets oplysninger er det et engelsk bombefly som dette af typen Lancaster, som er fundet på bunden af Langelandsbæltet. Men en fritidsdykker, som påstår at have dykket på vraget, mener, at det er amerikansk B-24 bombefly.
På havbunden omkring vraget kan der ses ubrugte patroner til flyets maskinkanoner.
Dele af flyets B-24 bombeflyets motor.
Søndag har søværnet udsendt et midlertidigt forbud mod at opholde sig i området omkring et flyvrag ved Langelands kyst, men lokale dykkere påstår at have kendt til vraget i årevis.
Tidligt søndag morgen fik søværnet et tip fra en dykker, som havde opdaget, hvad der lignede vraget af et bombefly fra Anden Verdenskrig. Der skulle ifølge dykkeren også ligge usprængte bomber omkring vraget, og derfor udsendte søværnet et midlertidigt forbud mod at dykke, fiske, sejle, arbejde eller kaste anker i området.
Men vraget, som er fundet ud for Gulstav ved Bagenkop på Sydlangeland, har været kendt blandt fynske fritidsdykkere i årevis. Det siger flere fritidsdykkere, som TV 2/Fyn har talt med søndag.
Én af dem er Michael Skovgaard Rasmussen fra Strib. Han påstår, at han dykkede på det pågældende vrag første gang for omkring 15 år siden.
- Vraget matcher den position, som søværnet har opgivet i dag. For 15-20 år siden kom nogle fiskere, vi kendte, i havn i Bagenkop. De fortalte os, at de havde fået en flyvinge i trawlet og havde en position, som de gav til os, forklarer Michael Skovgaard Rasmussen, der har mere end 25 års erfaring som dykker og dykkerinstruktør.
Opdagede et bombefly på havbunden
Michael Skovgaard Rasmussen forklarer, at han sammen med fire-fem venner sejlede ud for at undersøge den position, som fiskerne havde givet dem.
- Vi sejlede ud og dykkede ned på vraget, hvor vi opdagede, at det var en bombemaskine. Vi kunne se, at det var en amerikansk B-24 bombemaskine, for når man viskede på brændstoftankene, kom navnet frem, siger han.
Men det strider imod det, som søværnet har oplyst. Dykkeren, som tippede om vraget, mente nemlig, at der var tale om et britisk Lancaster-fly, skrev Ritzau tidligere søndag.
Alligevel er Michael Skovgaard Rasmussen sikker på, at der er tale om det flyvrag, som han dykkede på for flere år siden.
- Positionen ligger jo lige oven i vores position, så jeg er meget sikker på, at det er det samme vrag, siger han.
Holdt hemmeligt i årevis
TV 2/Fyn har søndag været i kontakt med flere fynske fritidsdykkere, der alle påstår at have kendt til vraget - og de mange usprængte bomber - i årevis. Men kun Michael Skovgaard Rasmussen har indvilliget i at fortælle om vraget.
- Jamen det er jo, fordi når vi støder ind i den slags som dykkere, så holder vi det tæt på os selv, for vi er godt klar over, at mange ting forsvinder fra vrag, og der er også nogle, som ødelægger vragene, når de forsøger at komme ind og finde ting, forklarer Michael Skovgaard Rasmussen og fortsætter:
- Søværnet har jo givet positionen på vraget nu, så derfor vil alle dykkere på Fyn bevæge sig derned, så snart søværnet er væk igen. Så bliver der myrekrig, fordi der er kommet et nyt vrag. Så derfor kan jeg lige så godt fortælle historien, nu hvor vraget er blevet kendt. For historien er jo spændende, siger han.
Fortalte politiet om vraget
Nu er dykkernes hemmelighed blevet brudt, og koordinaterne ligger frit tilgængeligt for alle på Søfartsstyrelsens hjemmeside. Men faktisk kunne hemmeligheden have været afsløret for mange år siden, siger Michael Skovgaard Rasmussen.
- Jeg forsøgte engang at ringe til politiet for at fortælle, at vi havde fundet et vrag med bomber, men jeg blev sendt lidt rundt i systemet og blev til sidst bedt om at sende en mail. Jeg tror aldrig, jeg kom til at sende den mail, for jeg tænkte, at hvis de ikke var mere interesserede, jamen så, mindes han.
I stedet har Michael Skovgaard Rasmussen i flere år været en del af en lille gruppe fritidsdykkere, som har dykket på det hemmeligholdte vrag - det vrag, som han mener i dag er blevet offentligt kendt.
Bombefly på vej hjem fra Tyskland
I årenes løb har han brugt timevis på at klarlægge vragets historie, forklarer han.
- Historien gik jo, at to fly stødte sammen den 20. juni 1944 under formationsflyvning, hvor det ene fly pludselig ændrer position og skærer kroppen over på det andet fly, siger han, mens han bladrer i en bog, som han mener beviser hans påstand.
På side 163 i bogen “En dråbe i havet: Langeland under 2. Verdenskrig” af Bent Andersen, finder han svaret:
- Den 20. juni 1944 gennemførtes et dagangreb på Politz, og under overflyvningen blev formationen beskudt af det tyske flakbatteri ved Kjeldsnor. Piloten på Convair B-24J nr. 42100351 fra 565. Squadron, 389. Bomber Group mistede herunder kontrollen med flyet, som ændrede retning og kolliderede med et andet fly i formationen (Convair B-24H nr. 4295144 fra 565. Squadron, 389. Bomber Group), står der i bogen, som er udgivet af Rudkøbing Byhistoriske Arkiv i 1994.
Altså beskrivelsen af et amerikansk B-24 bombefly, som er styrtet ned ud for Langelands sydligste punkt.
Ifølge bogen, som Michael Skovgaard Rasmussen har læst i mange gange, var der ti amerikanske soldater ombord på hver af de to amerikanske maskiner. Kun tre af mændene overlevede styrtet.
Det andet fly er angiveligt styrtet ned i retning mod Lolland, men det er såvidt vides aldrig fundet, siger Michael Skovgaard Rasmussen. Eller også er der bare ingen, som har brudt den hemmelighed endnu.
- De få overlevende, der var - en fra det ene fly og to fra det andet - har også berettet, at de var tæt på Langeland, og blev taget op af langelandske fiskere, fortæller Otto Uldum.
Adskillige vrag på havbunden
Det er ikke blot i farvandet syd for Langeland, dykkere kan støde på nedstyrtede fly. Lignende vrag findes mange andre steder.
Mindst syv bomber fundet ved flyvrag syd for Langeland
Dykkere fra Søværnet har fundet syv bomber på et flyvrag syd for Langeland. Dykkerne forventer at kunne finde op imod ti bomber, der kan være fra Anden Verdenskrig.
Opdateret
Minedykkere fra Forsvaret har lokaliseret syv bomber på et flyvrag fundet syd for Langeland. Og der kan være flere.
Bomberne bringes til sprængning i et sikret område, så der på længere sigt kan dykkes sikkert ved vraget. Det oplyser Forsvaret.
Dykkere fra Søværnets Dykkertjeneste har siden tirsdag morgen undersøgt, om der er bomber og efterladte på havbunden syd for Langeland.
Sprængfarlig ammunition
I september kom det frem, at bombeflyet, der formentlig er fra Anden Verdenskrig, var blevet fundet i Langelandsbæltet.
Det har siden været forbudt at dykke, sejle og fiske i området, fordi Forsvaret ikke ved, om der er sprængfarlig ammunition på vraget.
TV 2/Fyn har fra morgenstunden tirsdag været med Søværnets Dykkertjeneste om bord på dykkerskibet Søløven.
Én bombe adgangen
Dykkerne er i gang med at dokumentere eventuelle fund med videooptagelser til danske og amerikanske myndigheder.
- Vi tager dem én ad gangen, som vi finder dem. Så transporterer vi dem væk fra selve vraget for at holde vraget intakt. Der er mulighed for, at der er efterladte dernede, og derfor har vi ikke tænkt os at sprænge bomberne, hvor de er, siger orlogskaptajn og chef for Søværnets Dykkertjeneste Bo Pedersen til TV 2/Fyn.
Er der risiko for, at bomberne springer, mens dykkerne er dernede?
- Der vil altid være en meget lille risiko for, at det kommer til at ske. Vi er godt uddannet, og vi tager alle forholdsregler for, at der ikke kommer til at ske noget, fastslår Bo Pedersen.
Tusindvis af miner
Søværnets Dykkertjeneste løser Forsvarets maritime ammunitionsrydning. Det vil sige, at dykkerne undersøger forliste skibe eller nedstyrtede fly.
Samtidig har dykkerne til opgave at håndtere de tusindvis af miner, der fortsat ligger i de danske farvande.
På tirsdagens opgave er der i alt 24 personer fra Søværnet af sted, heriblandt 12 dykkere.
- Det pres, jeg har prøvet at lægge på vores styrelse med at få lavet denne her positivliste over krigsvrag. Det er jo blevet aktualiseret nu, hvor man har de her vrag, siger Otto Uldum.
Han håber, at det nuværende fokus på flyvragene og bomberne betyder, at man bliver bedre til at bevare og passe på vrag i almindelighed:
- Det er ikke finderens private fly, det er vores alle sammens arkæologiske kilder, ligesom at gravhøje og andre kilder.