Gymnasium eksperimenterer: Hvis vi afleverer mobilen, bliver vi så mindre stressede?
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Kan skolegang blive mindre stressende, hvis man afleverer sin mobil i starten af dagen og fokuserer på undervisningen? Det vil Nyborg Gymnasium eksperimentere med i denne uge.
På Nyborg Gymnasium eksperimenterer eleverne i denne uge med, om det kan gøre skolegangen mindre stressende, hvis man afleverer sin mobil, så der er fokus på undervisning og ikke bip og notifikationer fra sociale medier. Ideen, den kommer fra eleverne selv.
Så når klokken mandag ringer ind til en ny skoleuge, så bliver det uden de genkendelige lyde fra en sms, en besked på messenger eller en ny snap på snapchat.
Stress blandt unge: Jeg fik hjertebanken
Fynske unge føler sig i høj grad stressede. Elever på Vestfyns Gymnasium mener i samarbejde med skolen, at en løsning kræver debat.
Hjertebanken, søvnproblemer og manglende lyst til at bruge tid med venner.
Fire gymnasieelever fra Vestfyns Gymnasium er ikke i tvivl om, hvad en stressende hverdag kan have af konsekvenser.
- Jeg føler bare, at jeg har en knude i maven det meste af tiden, forklarer Matilde Sivkær Pettersen, som går i 3.G.
Hun synes, det er vigtigt at sætte fokus på stress på gymnasiet.
Der er også god grund til at kigge nærmere på stress blandt unge, hvis man kigger på Region Syddanmarks seneste undersøgelse "Syddanskernes Liv 2018".
Den viser, at 45 procent af alle unge på Fyn mellem 18 og 29 år føler sig stresset dagligt eller ugentligt.
Et forkælelsesproblem
Jakob Bukhave, som går i 3.G på Vestfyns Gymnasium, mener, at følelsen af at være stresset kan komme for nogle, fordi det i perioder kan være svært at balancere faglige pligter med de sociale tiltag, man også gerne vil nå, når man er ung.
- Jeg tror, det er lidt et forkælelsesproblem, fordi vi ikke vil vælge noget fra, og derfor ender vi med at få for meget at se til, forklarer Jakob Bukhave.
Hans klassekammerat, Aksel Fuglsbjerg, har selv oplevet at få hjertebanken, fordi han ikke kunne overskue at lave en aflevering.
Han mener især, at de mange timers afleveringsopgaver og dagligdagslektier, der kommer efter en lang skoledag, er med til at gøre gymnasietilværelsen uoverskuelig.
Stress til debat
I Assens Kommune, som de unge på Vestfyns Gymnasium hører under, oplever 45 procent af eleverne at føle sig stresset dagligt eller ugentligt.
Men det er ingenting, hvis man sammenligner med nabokommunen Faaborg-Midtfyn, som slår rekord blandt de fynske kommuner med et gennemsnit på 60 procent.
Handelsgymnasiet Vestfyn og Vestfyns Gymnasium har som en del af et fokusområde omkring psykisk sårbarhed sat emnet stress til debat blandt skolernes 1.G-elever.
Her fik 250 elever mulighed for at komme med deres bud på løsninger og problematikpunkter til folketingsmedlemmet Jane Heitmann (V), som efterfølgende ville tage alle forslag med tilbage til sine udvalg.
- Ideen til eksperimentet kom fra en test, vi havde i psykologi, der satte en debat i gang i klassen. Vi snakkede om, at vi unge i høj grad føler, at skolen er uoverskuelig, stressende og tidskrævende, fordi vi hele tiden sidder og skifter mellem sociale medier og derved ikke fokuserer på en opgave i længere tid, siger Estefania Bozzo, der er medlem af elevrådet og går i 3.g. Ideen til mobilfri uge kommer fra hende.
Hver morgen i hele uge 47 indsamles elevernes telefoner i første modul på gymnasiet. I frikvartererne er der arrangeret foredrag for at give eleverne noget andet at snakke om end at kigge i deres mobiler.
- Jeg synes generelt, der har været bred opbakning. Der har været nogle, der føler, de skal være lidt på tværs og ikke vil aflevere deres mobil. Men jeg tror, at der er mange, der er med på, at det er et eksperiment, og at vi skal prøve det af og se, om vi skaber et bedre læringsmiljø, hvor vi mindsker stressniveauet, og et rum hvor vi arbejder mere effektivt, siger Estefania Bozzo.
Vaner kan ikke ændres på en uge
Selve eksperimentet er ikke noget, lærerne har tvunget eleverne til. Oprindeligt var det Estefania Bozzos idé, som blev vendt i elevrådet og præsenteret for skolens rektor, der blev både glad og stolt.
- Jeg tænker, det er super vigtigt, fordi den her distraktion, der kommer, når man bliver afbrudt af egne eller andres telefoner, Facebook, Instagram eller hvad det nu er, det betyder noget for indlæringsevnen, og koncentrationen forsvinder. Derfor håber jeg også, at det kan give en selvindsigt i, at det betyder noget, at man slukker engang imellem, siger rektor for Nyborg gymnasium Henrik Vestergaard Stokholm.
Stressede unge: Findes løsningen på stress i naturen?
Internettet på skolen begrænses også, og det kan give en udfordring med sider, som for eksempel lectio, der bruges til undervisningen. Men det tror både Estafania Bozzo og rektor ikke bliver et stort problem.
På fredag slutter eksperimentet, og eleverne kan igen have deres telefon i lommen, hvis de altså vil. Men både rektor og Estafania Bozzo håber, at eksperimentet har sat nogle tanker i gang hos eleverne.
- Jeg håber på, at det har rykket ved folk. Jeg ved godt, at man ikke kan ændre dårlige vaner på en uge, men jeg håber, vi kan gøre folk bevidste og opmærksomme på det her problem, og at man måske vil tænke lidt mere over det i fremtiden, siger Estafania Bozzo.