Rullende universitet ruller forbi Nyborg Gymnasium

45 klasser på Nyborg Gymnasium fik torsdag besøg af Det rullende Universitet fra Aarhus Universitet, der giver gymnasieeleverne et indblik i universitetsverdenen set med de studerendes øjne.

Unge på Nyborg Gymnasium er blevet lidt klogere på livet som universitetsstuderende.

De har nemlig fået undervisning af en række studerende fra forskellige studier på Aarhus Universitet.

Projektet går under navnet Det Rullende Universitet og skal give gymnasieeleverne indblik i både fag, studieliv og eventuelle udfordringer, man kan løbe ind i på en videregående uddannelse.

Det er en rigtig god mulighed, hvis man spørger gymnasieeleverne, også selvom det ikke nødvendigvis rykker ved deres valg af uddannelse. 

- Nu ved jeg jo godt, hvad jeg vil. Så jeg ved ikke, hvor meget indflydelse det har på mit valg af uddannelse, men jeg tænker da, at jeg kan få nogle gode fagbegreber med på min vej, siger Waishnavi Kuganeswaran, der går i 2.G på Nyborg Gymnasium.

Frederikke Mühring er mere modtagelig for input fra Det Rullende Universitet:

- Jeg håber at få et bedre indblik i, hvordan det er at være studerende på universitetet, og måske kan det få mig til at finde ud af, hvad jeg vil, siger hun.

Mere end bare studieretning

Det Rullende Universitet giver gymnasieeleverne mulighed for at høre om de forskellige studieretninger, der måske kan være med til at inspirere eller motivere nogle til at vælge spor. 

Men når det er de universitetsstuderende selv, der fortæller om studielivet, giver det en ny dimension, mener Sine Bækgaard Madsen, der er projektleder på Det Rullende Universitet.

- Det der med at møde en studerende i øjenhøjde, der kan fortælle om hverdagslivet og også kan fortælle meget mere indgående om uddannelser, som eleverne ikke har hørt om, det kan de faktisk høre om i dag. Og så går det op for dem, at det var måske også spændende, fortæller hun.

Slår to fluer med ét smæk

Det er ikke kun eleverne på Nyborg Gymnasium, der får input. Mens eleverne hører om studieliv og -retninger fra den rullende afdeling af Aarhus Universitet, bliver gymnasiets lærere også motiveret til fremtiden.

- Vi havde hørt rigtig meget godt om Det Rullende Univeersitet, og så havde vi brug for en dag, hvor vores lærere kunne komme ud og få noget efteruddannelse. Vi ville gerne have alle lærerne afsted på samme tid en hel dag, hvor de kunne få noget inspiration til et projekt, vi skal køre næste år, siger Mikael Samsøe Sørensen, vicerektor på Nyborg Gymnasium og fortætter:

 - Og så er det jo en win win-situation, at vi kan give eleverne inspiration udefra med nogle studerende fra Aarhus Universitet, der fortæller om noget, de brænder for. Så vi håber, at vi, samtidig med at vi ikke er her, kan give eleverne en god oplevelse.

Oversigt

    Oversigt