Cykelløb på Odense Havn: Ildsjæl manglede cykelfællesskab
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Storms Cycling Club afholder fredag cykelløbet Criterium Gammelsø på Odense Havn. Bag både løb og klub står Rasmus Schriver, der manglede et cykelfællesskab i Odense.
- Ses vi til en aften med kaffe, snak og cykling?
Sommeren igennem har det været et tilbagevendende spørgsmål på Storms Pakhus, hvor Storms Cycling Club har afholdt hyggelige møder for cykelentusiaster. Nu kulminerer det hele i cykelløbet Criterium Gammelsø fredag den 23. august. Cykelklubben har eksisteret siden åbningen af Street Food i Storms Pakhus i september 2017.
Bag både cykelklub og cykelløb står Rasmus Schriver. Han ser frem til løbet, der bliver 8. etape på The Summer Cup, der har kørt hele sommeren.
- I The Summer Cup har vi inviteret folk med ud på forskellige cykelruter i og omkring Odense, og er så sluttet af på Storms Pakhus. Criterium Gammelsø bliver ligesom the grand final, forklarer han.
Storms Cycling Club
Storms Cycling Club
Storms Cycling Club er et fællesskab, der ønsker at skabe udvikling for cyklister i Odense gennem inspirerende oplevelser. På udvalgte søndage mødes klubben i Storms Pakhus til en tår kaffe, en snak om fede racercykler, gode fortællinger og en cykeltur.
Det var cykeltrafikken i de københavnske gader, der plantede tankerne om en cykelklub i Rasmus Schrivers hoved. Han boede selv i København, og her oplevede han et ganske særligt cykelmiljø, hvor det sociale vægtede lige så højt som motionen. Tanken tog han med sig, da han flyttede til Odense.
- Der manglede et cykelmiljø i Odense, så jeg tog kontakt til Storms Pakhus, fortæller han.
På Pakhuset tog de imod ham og cykeltankerne med åbne arme. Eventchef Helene Marie Ottosen fortæller, at de allerede gik rundt med tankerne om et cykelværksted.
- Lige midt i vores tanker kom Rasmus ind ad døren. Han er både kæmpe cykelnørd og en ildsjæl, der bare måtte udleve sin idé, og den var vi med på, siger hun.
Tankerne blev til handling, og Storms Cycling Club er nu en fast del af Storms Pakhus.
Rasmus Quaade vinder Fyen Rundt med brækket fod
Rasmus Quaade var den stærkeste mand i Fyen Rundt, selvom han har brækket foden.
Det kræver noget ganske specielt at vinde et cykelløb, men det kræver lige lidt ekstra at vinde det med en brækket fod.
Det var ikke desto mindre det, den 29-årige Riwal-rytter Rasmus Quaade præsterede lørdag eftermiddag, da han kørte først over stregen i Danmarks ældste cykelløb, Fyen Rundt.
- Det gør da ondt, men lægen sagde, at jeg godt måtte støtte på den. Jeg går ud fra, lægen ved, hvad hun snakker om, og så gælder det jo bare om at køre.
- Det har været et svært år. En ting er at vinde, men at gøre det så overlegent efter en lang dag i udbrud... Jeg har trænet solen sort i juli, så det er virkelig fedt at vide, at jeg faktisk er god.
Udfordret af kraftigt regnvejr
Den meget træning bar frugt, da Danmarks bedste cykelhold søndag alle var til start i den fynske klassiker, der i år strakte sig over 202 kilometer på de fynske landeveje.
Udover det udfordrende fynske terræn skulle rytterne også kæmpe med et heftigt regnvejr.
Det var dog ingen sag for Rasmus Quaade, der efter en lang dag i et større udbrud til sidst fik sat Emil Toudal og kunne køre alene i mål. Alt sammen med en brækket fod.
- Når jeg endelig vinder, plejer det at være nogle gode sejre. Det er egentlig meget hyggeligt at køre i regnen, og så kørte jeg bare fra dem til sidst, siger han.
Verdens tredjeældste cykelløb
Rasmus Quaade vandt med 28 sekunder ned til Nicklas Amdi Pedersen og Mattias Skjelmose, der snuppede den sidste plads på podiet.
Fyen Rundt er verdens tredjeældste cykelløb. Det var den 109. udgave af det danske cykelløb.
Det ældste cykelløb i verden er den belgiske klassiker Liege-Bastogne-Liege.
Fællesskab i fart
Hver anden søndag fra maj til august har Storms Pakhus dannet rammerne for cykelsnak og kaffe, og det er netop dét, der er grundtanken i Storms Cycling Club.
- Det er ikke så meget en cykelklub, som det er et fællesskab. Det hviler på tanken om at skabe noget samhørighed i Odense, forklarer Rasmus Schriver.
Opbakningen til klubben har været overvældende fra start fra både Storms Pakhus og borgerne. Klubben har alt mellem fem og 25 deltagere hver gang, enkelte gange helt op til 60 mennesker. Rasmus Schriver er ikke i tvivl om hvorfor:
- Det handler om det uforpligtende fællesskab, som virkelig tilgodeser den måde, vi lever på i Danmark. Det er let at tage på, det er let at tage af igen.
Alle kan få en god oplevelse
Fredag rundes alle sommerens cykelture af med Criterium Gammelsø, hvor der er skruet lidt op for det hele. Selvom selve cykelløbet er hovedattraktionen, kommer aftenen til at byde på meget andet. Foran Pakhuset vil cykeludlejningsfirmaet Swapfits have en stand, så man kan komme med sin cykel og få den repareret.
- Arrangementet henvender sig til alle, ikke kun rytterne. Alle gæsterne vil kunne deltage i konkurrencer eller prøve vores cykellykkehjul, forklarer Helene Marie Ottosen.
Virtuel bjergrytter: Cykling Odense tilbyder e-cykling
Som den første cykelklub i Danmark har Cykling Odense valgt at tilbyde e-cykling til sine medlemmer. Målet er både at få en bredere medlemsskare og i endnu højere grad være med til at fremelske glæden ved at cykle.
Cykling Odense vil gerne vise, at e-cykling ikke er i samme kategori som den øvrige e-sport foran skærmen, for i e-cykling skal man op på en cykel og træde i pedalerne, fortæller Claus Rasmussen, formand i Cykling Odense.
- Man kan få bevæget sig eller komme i bedre form og samtidig virtuelt køre på de mange berømte etaper, man ellers kun ser i fjernsynet, og så giver det vores medlemmer mulighed for at dyste mod personer i andre lande, siger Claus Rasmussen.
På sigt vil der også i dansk regi blive kørt e-cykelløb og mesterskaber under UCI og DCU, og allerede nu begynder e-cykelteams at blive etableret flere steder på den internationale scene.
Claus Rasmussen ser da også en række muligheder med den nye form for cykling, som vil indgå i Cykling Odenses i forvejen mange tilbud til nuværende medlemmer og alle andre, som ønsker at cykle i klubben
- I dag dyrkes både cross, mountainbike, banecykling og landevejscykling i klubben, så e-cyklingen er en naturlig forlængelse af de mange discipliner, vi favner, siger Claus Rasmussen.
Cykling Odense har et tæt samarbejde med Odense Kommune, hvor cykling indgår som en del af skoleprogrammet. Cykling Odenses leder af skolearrangementerne, Allan Poulsen, ser ligeledes det nye tiltag som en fantastisk anledning til at udvikle samarbejdet og programmet yderligere.
- Vi kan tilbyde e-cykling i cykelskolen, lave skoleturneringer eller bruge det i forbindelse med valgfag. Det vil være med til at give eleverne motion, mere bevægelse og en bedre kondition, der er centralt i den nye skolereform, fortæller Allan Poulsen.
• Skoleprojekterne i Cykling Odenses regi har årligt 6.500 skolebørn gennem projekterne
• Cykling Odense har den firedobbelte verdensmester Alex Rasmussen i spidsen for
e-cyklingprojektet i opstartsfasen
• Cykling Odense vil præsentere en lille del af projektet 19/1-19 i forbindelse med kommunens Sportslørdag, hvor det vil være muligt at prøve kræfter med det nye tiltag
• Cykling Odense forventer, at hele projektet vil klar i løbet af maj 2019
Rytterne kan indskrive sig til løbet fra 16.00 til18.30, hvor de får udleveret startnummer og en goodiebag. Herefter har alle rytterne mulighed for at sætte sig ned og få lidt at spise og dyrke de tre grundelementer i Storms Cycling Club; kaffe, snak og cykler. På den måde får løbet et ekstra socialt aspekt for alle.
- Vi arbejder hele tiden på at blive byens hus. Nu har vi haft cykelklubben, siden vi åbnede og derfor ville vi gerne gøre en større begivenhed ud af det, siger Helene Marie Ottosen om Storms Pakhus.
Kulminationen på det hele
Storms Pakhus har over 500 arrangementer om året, og eventchefen åbner glædeligt armene for initiativer som Rasmus Schrivers, som de har lavet en treårig plan med. Criterium Gammelsø er blot startskuddet.
- Min dør er altid åben for gode idéer, særligt når der kommer nogen, der virkelig brænder for noget, forklarer Helene Marie Ottosen.
For Rasmus Schriver har Storms Cycling Club en særlig plads, men foreningslivet er ikke nyt for ham.
- Jeg er født og opvokset i foreningslivet i Danmark, og cykelklubben giver mig det samme som at være træner i den lokale fodboldklub. Jeg bliver del af et fællesskab, der er større end mig selv, fortæller han.
Timerekord på Odense Cykelbane
Martin Toft Madsen satte tirsdag aften ny dansk timerekord på Odense Cykelbane.
Den 34-årige tempospecialist Martin Toft Madsen satte tirsdag aften ny dansk timerekord på Odense Cykelbane.
53 kilometer 975 meter på en time. Martin Toft Madsen har slået den danske rekord.
Den danske timerekord har hidtil tilhørt Mikkel Bjerg, der kørte 53 kilometer og 730 meter.
- Den er rar at have, den rekord. Den er ikke så nem at få herhjemme. Det er så fedt. Nu må jeg se, om der er andre, der vil slå den, fortæller Martin Toft Madsen til TV 2 SPORT.
Verdensrekorden har belgiske Victor Campenaerts med 55 kilometer og 089 meter.
Martin Toft Madsen erobrede første gang den danske rekord i 2017, da han slog Ole Ritters rekord fra 1974, skriver Ritzau.
Martin Toft Madsen er stadig sulten efter at udfordre verdensrekorden, siger han efter tirsdagens bedrift.
- Jeg vil ikke udelukke at gå efter verdensrekorden, men det bliver bare ikke lige i næste uge, siger Martin Toft Madsen.
Det er over to år siden, at Rasmus Schriver gik rundt i København og observerede et cykelmiljø, som han ville tage med sig til Odense. Nu har det hele tage fart og cykelløbet i morgen bliver kulminationen på alt det arbejde, han har lagt i klubben.
- Det bliver en fantastisk dag. Det er det største initiativ, vi har bedrevet til dato, og allerede inden løbet er det en kæmpe succes. Jeg håber, det bliver et brag af en fest, understreger Rasmus Schriver.
Løbet har fået 33 tilmeldte ryttere, der i morgen er klar til at køre en time rundt på den 1,5 km lange rute kl. 20.00.
Program for Criterium Gammelsø
Kl. 16.30-18.00 Rytterindskrivning ved scenen i hal 1 og udlevering af goodiebag + mulighed for omklædning/opbevaring
Kl. 17.00-18.30 Mulighed for at spise (Alejandro tilbyder diverse pastaretter) + deltagere interviewes
Kl. 18.30-19.00 Gives der en kort racebriefing
Kl. 19.00-20.00 Mulighed for opvarmning ved Gammelsø
Kl. 20.00-21.00 Løbet afvikles
Kl. 21.30-22.00 Medaljeceremoni hvor vinderen hædres på behørig vis.
Bunker af skrald hober sig op i populær bydel: - Forfærdeligt svineri
kopieret!
Synet af skrald, der ligger og flyder, er næppe en fryd for øjet. Lugten er nok heller ikke til stor behag.
Men for beboere i Gartnerbyen er det mere eller mindre hverdag.
Mere ofte end sjældent står der skraldeposer, pap og ting, der hører genbrugspladsen til, rundt omkring i bydelen, der kan huse mere end 3.000 beboere.
- Det var ikke det, jeg regnede med, da jeg flyttede herind, siger Lise Marie Jensen.
- Jeg synes, det er noget forfærdeligt svineri. Og viceværten har også haft det oppe at vende, for det er tit, det ser sådan ud, siger Lise Marie Jensen, der er pensionist og har boet i Gartnerbyen i fire år.
Skrald er - og har længe været - et stort problem i Gartnerbyen. Men hverken mails fra udlejer, initiativer til fællesoprydning eller opslag i beboernes egen Facebookgruppe har kunnet sætte en stopper for “svineriet”.
Attraktivt kvarter behandles som losseplads
Det er beboerne selv, der roder.
I bydelen er der fælles molokker. Sommetider er de fyldt til randen, så man skal bevæge sig til en anden container for at komme af med sit affald. Andre gange er affaldet for stort til at komme i molokkerne.
- De smider det bare ved siden af, hvis der ikke er plads, siger Lise Marie Jensen om de beboere, der efterlader deres skrald.
Og det er, selvom genbrugsstationen Odense Renovation er nabo til Gartnerbyen.
En beboer har undersøgt, hvor lang tid det tager at gå hen til genbrugsstationen med sit affald. I Facebookgruppen “Beboere i Gartnerbyen” har hun delt sine erfaringer - for venligt at oplyse de, der måske ikke vidste, at der lå en genbrugsstation lige ved siden af.
Det tog hende 10 minutter at gå de 800 meter til genbrugsstationen med en flyttekasse i armene.
TV 2 Fyn er i besiddelse af en mail fra KD Selskaberne, der er et af udlejningsselskaberne i Gartnerbyen. I den står, at selskabet har oplevet mange henvendelser vedrørende affald og storskrald omkring molokkerne. Selskabet skriver videre, at det ikke er meningen, at man som beboer efterlader blandt andet flyttepap og ødelagte møbler.
Nu skal borgmester stå skoleret overfor utilfreds minister
kopieret!
Der er nu sat dato på, hvornår Langelands borgmester, Tonni Hansen (SF), skal stå skoleret på social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersens (S) kontor.
Mødet finder sted mandag 20. januar og handler om "samarbejdet mellem kommuner om sager på børneområdet", skriver DR.
Sophie Hæstorp Andersen gjorde det i december klart, at hun "bestemt ikke er tilfreds" med udviklingen i Langeland Kommune, når det blandt andet kommer til tvangsfjernelser af børn.
Et notat fra en task force, der siden slutningen af 2022 skulle have hjulpet kommunens familieafdeling til at blive bedre til at overholde loven, viser nemlig, at kommunen stadig ikke overholder loven, hvilket kommunen erkender.
En kæmpesten er fundet på Fyn - og nu kan du navngive den
kopieret!
En kæmpesten er blevet opdaget i Dalum i Odense.
Egentlig har den ligget der de seneste godt 16.000 år, altså siden sidste istid, men den har været gemt bag et hegn i nonnernes have på Dalum Kloster. Der har ikke været adgang til stedet i flere århundreder.
Og sammen med TV 2 Fyn kan du nu være med til at navngive stenen, der bliver den niende af sin slags på Fyn.
Danmarks største sten er fynsk
Nu er det ikke ligefrem sådan, at Fyn mangler store sten.
Danmarks største - Damestenen, et par kilometer fra Hesselager - er med sine næsten 1.000 tons landets største. Og kigger man ud over Fyn og øerne, er der i alt ni sten, der opfylder kravet om at være kæmpesten.
De otte har navne som Rødjyde, Kjellestenen og Grydestenen. Men stenen fra Dalum er ikke døbt endnu.
Skriv dit forslag i boksen herunder, så samler vi alle forslag og giver dem videre. Og hvem ved? Måske er det dig, der navngiver Danmarks (næsten) 150. kæmpesten.
I mange år lå den gemt i lukket have, men nu har ægtepar fundet en af Fyns største sten
kopieret!
Cirka 20 ton.
Det er, hvad en nyopdaget, men meget gammel kæmpesten vejer.
Den røde sten ligger i Dalum Klosterhave, som indtil for nylig har været lukket for offentligheden. På den måde har den kunnet ligge uforstyrret og ubemærket nærmest midt inde i byen.
Opdagelsen har fået geolog hos GEUS Henrik Granat, der også driver siden kæmpesten.dk under GEUS, til at lægge vejen forbi Odense for med egne øjne at se og med målebånd at registrere, hvor stor stenen egentlig er.
Syv store
På det længste led er den 4,3 meter lang, og i omkredsen måler den 10,6 meter. Det betyder, at den opfylder kravene for at være en såkaldt ”kæmpesten” på kæmpesten.dk. Dem er der nu syv af på Fyn og omkring 150 af i hele Danmark.
- Hold kæft en flot rød sten, siger Henrik Granat, da han ser den.
Det var ægteparret Anita og Peder Pedersen, der så stenen og i første omgang blev overrasket over dens størrelse. Anita Pedersen tænkte også, at den var så stor, at der måske kunne være yderligere interesse for den.
Og det var der.
- Der går mellem et halvt og et helt år, i mellem at der dukker sådan en sten op. Og den her historie er ekstra sjov med en klosterhav,e og den har ligget gemt herinde. Så der er ikke nogen, der har opdaget den før, siger Henrik Granat.
Men hvad skal den hedde?
Danmarks største sten ligger også på Fyn. Ved Hesselager finder man Dammestenen, som vejer omkring 1.200 ton. Den er så stor, at Christian den 8. i 1845 fik dens nordøstlige side gravet fri for at finde ud af, om den var en del af grundfjeldet.
Den nyfundne sten ved Dalum Kloster skriver sig ind som den syvende største sten på Fyn. Men hvad den skal hedde, er endnu ikke besluttet. Du kan komme med dit bud her:
Risikerer at gå fra hus og hjem - nu skal initiativ løse samfundsproblem
kopieret!
Nu kan borgere i og omkring Vollsmose tage forbi det lokale bibliotek og få hjælp til digitalisering.
Et nyt samarbejde mellem borgerservice, Vollsmose Bibliotek og Den Frie Rådgivning skal hjælpe borgere med at få MitID, tjekke sin e-Boks, komme i kontakt med det offentlige og meget andet.
- Digitaliseringen er steget enormt hurtigt, men der er bare rigtig mange, vi ikke har fået med på det her tog. Og det er efterhånden alt, der foregår digitalt, siger Kirstine Busk Folkmann, der er sekretariatsleder i Den Frie Rådgivning.
- Der er et kæmpe behov. Vi oplever, at mange bliver tabt, fordi de ikke får søgt de ting, de har brug for hjælp til, og de får ikke svaret på de breve, de får, siger Kirstine Busk Folkmann.
Hun fortæller, at de har borgere, der bliver udsættelsestruet - altså truet med at blive sat ud af deres lejlighed, fordi der er ting, de ikke får svaret på.
Ingen tidsbestilling
Der er ingen tidsbestilling - man kan bare droppe ind.
Mandag fra klokken 15-18 vil frivillige fra Den Frie Rådgivning være til stede - de kan også hjælpe de, der oplever sprogbarrierer.
Torsdag fra klokken 10-13 er både Den Frie Rådgivning og borgerservice til stede.
- Alle borgere skal have samme muligheder, så der har vi en forpligtigelse til at hjælpe hele vejen rundt, og jeg føler projektet her kan være med til at skubbe i den rigtige retning, siger borgerservicemedarbejder Jan Larsen.
Uheld på motorvej skaber kø og forlænget rejsetid
kopieret!
Opdatering klokken 17.33
Uheldsstedet er nu ryddet, og trafikken glider normalt igen.
Der er sket et færdselsuheld på E20 Fynske Motorvej ved afkørsel 51 Odense S i vestgående retning, hvilket forårsager kødannelse
Det fremgår af Vejdirektoratets trafikkort, og Fyns Politi uddyber over for TV 2 Fyn.
- To biler er kørt sammen, med var i stand til at køre over i nødsporet, siger vagtchef Johni Müller og tilføjer, at der udelukkende er tale om materiel skade. Ifølge vagtchefen er der kødannelse i begge retninger.
Sammen med redningsmandskab har Fyns Politi en indsatsleder på stedet.
Bilister på strækningen kan forvente forlænget rejsetid på mellem 10 og 30 minutter.
Der vil blive ryddet op i løbet af torsdag eftermiddag, og normal trafikafvikling forventes efter myldretiden.
Lukning af Skibhusvej og nedsat hastighed på store veje kan stoppes - nyt lovforslag er en bombe
kopieret!
En kommende lukning af et af Odenses største trafikknudepunkter - Skibhusvej - kan blive tvunget til at blive rullet tilbage, inden den er sat i værk. Det samme gælder en lang række planlagte hastighedsnedsættelser på Odenses større veje.
Det skyldes et nyt lovforslag fra regeringen, som netop er sendt i høring. Forslaget betyder kort sagt, at kommunerne får lov at bestemme, hvad de vil med deres veje - så længe de overholder en række nye grænser, som staten nu bestemmer.
Det er at indskrænke selvstændigheden og kan blive et stort problem for mobilitetsplanen i Odense Kommune, siger rådmand.
Lovforslaget vil indskrænke det kommunale selvstyre og retten til, at kommunerne selv kan bestemme over hastighedsnedsættelser på veje, lukning af veje og ensrettelse af veje ifølge klima- og miljørådmand i Odense, Tim Vermund (S).
- Jeg er voldsomt bekymret over det lovforslag. Det er en kæmpe indskrænkning for os kommuner, og hvad vi kan gøre og beslutte om vores veje, om hvor vi kan sænke hastighed og omdirigere trafik, siger han.
Dermed er lovforslaget også en gigantisk bombe under Odense Kommunes mobilitetsplan, der skal reducere Odenses CO2-forbrug med 100.000 ton i 2030.
- Det er rigidt
Den konservative by- og kulturrådmand, Søren Windell, synes også, forslaget er problematisk.
- Det er godt for Skibhusvej, men skidt for det kommunale selvstyre. Det her lovforslag begrænser jo kommunens muligheder for byudvikling. Det er rigidt, og jeg er imod det selvom det er et godt forsvar mod venstrefløjens antibilisme, siger han og tilføjer.
- Det ville være bedre, hvis den sunde fornuft indfandt sig hos partierne i Odense Byråd, og vi selv fandt ud af, at Skibhusvej ikke skal lukkes.
Hver dag kører 8.000 biler gennem den sydlige del af Skibhusvej. Det er planen, at den i foråret lukkes og omdannes til cykelgade. Men i regeringens lovforslag lægges der op til, at kun veje med under 1.000 bilister i døgnet kan afspærres - og dermed ikke Skibhusvej.
Cykelgaden er en del af Odense Kommunes såkaldte mobilitetsplan, der har to mål: At flere skal bo og færdes i bymidten, og at CO2-forbruget reduceres.
Kommunen har planer om, at fartgrænsen skal sænkes til 30 kilometer i timen på hele vejnettet inden for Ring 2. Det vil reducere CO2-forbruget med 17.000 ton årligt. Mobilitetszoner, hvor man lukker for gennemkørende trafik såsom med Skibhusvej, oppebærer 33.000 ton per år.
Dermed er to væsentlige elementer i mobilitetsplanen potentielt sat ud af spil.
En bombe under mobilitetsplanen
I Københavns Kommune har man allerede udfærdiget et notat, der beskriver konsekvenserne af det nye lovforslag. Konsekvenser, som efter al sandsynlighed også vil gælde i Odense Kommune.
Lovforslaget giver kommunerne mulighed for at træffe færdselsmæssige beslutninger om vejes indretning og udnyttelse, men indfører samtidig en række nye objektive betingelser for blandt andet hastighedsgrænser, ensretninger og vejafspærringer. Noget, som begrænser kommunerne i høj grad, mener Tim Vermund.
- Forslaget vil gøre det umuligt for os selv at bestemme, hvilke veje vi vil sætte hastigheden ned på. Det vil have en vidtgående betydning for alle kommunernes mulighed for at gøre noget ved trafik. Det er vi rigtig bekymret for.
Han kalder det et indgreb i kommunernes selvstyre og muligheder for selv at bestemme. Og han stiller sig uforstående overfor, hvis regeringen virkelig mener, at det er en god ide.
- Jeg håber virkelig, at de besinder sig, fordi det har meget meget vidtrækkende konsekvenser, hvis ikke det bliver standset.
Tim Vermund er nu bekymret for, hvordan det stiller kommunens mobilitetsplan.
Ifølge forslaget er det blandt andet veje, hvor der i gennemsnit kører 4.000 biler i døgnet, som kommunen med forslaget ikke må sænke hastigheden på. I forslaget lyder det også, at der på 88 procent af Odense Kommunes veje kører under 4.000 biler i døgnet, hvorfor de i princippet gerne må reguleres med hastighedsnedsættelser af kommunen selv.
Minister tager til genmæle
Men den køber rådmand Tim Vermund ikke. For det ikke nødvendigvis de veje, som kommunen vil lave ændringer på. Han mener, det er logik, at kommunerne bedst ved, hvor der er behov for lukning af veje, hastighedsnedsættelser og andet.
- Det er jo os, der bor her i byen, der ved noget om, hvordan trafikken påvirker vores hverdag. Det vil være meget klogere at få gennemgående trafik rundt om byen. Vi har klimaambitioner og mål for, hvordan vi skaber en grønnere by. Det er noget, de vil tage fra os.
TV 2 Fyn har foreholdt transportminister Thomas Danielsen (V) kritikken fra de to rådmænd.
- Forslaget fjerner en række bureaukrater i det offentlige, mens målet er det samme: At sikre vigtige færdselsårer holdes åbne og sikre fremkommelighed. Jeg glæder mig til at læse høringssvarene, skriver ministeren i en kommentar til TV 2 Fyn.
OB ydmyget i lunken sæsonoptakt
kopieret!
Selvom spydspids Luca Kjerrumgaard bragte OB foran efter 24 minutters spil, kunne det ikke afholde dagens modstander AGF fra at ydmyge fynboerne.
Træningskampen, der blev spillet torsdag eftermiddag, endte 4-1 til jyderne, der scorede to mål i hver halvleg. AGF huserer til daglig i landets bedste fodboldrække, så på papiret var klubben fra Aarhus favoritter inden opgøret.
Der er derfor ikke tale om den mest optimale optakt til anden halvsæson af NordicBet Liga, der begynder 21. februar klokken 19, hvor OB gæster Hillerød Fodbold.
Øens hold har dog endnu et par kampe til at opbygge momentum. 24. januar gæster fynboerne Silkeborg IF, og 30. januar gælder det FC Fredericia på udebane.
Serieforbryder stoppet efter 37 butikstyverier og røverier
kopieret!
En 37-årig mand fra Odense Kommune har ikke siddet på hænderne de seneste måneder. Fra midt i oktober har han nemlig begået svimlende 37 butikstyverier og røverier i Odense.
Det oplyser kommunikationsrådgiver hos Fyns Politi Mads Boel til TV 2 Fyn.
- Der er primært tale om dagligvarebutikker, og i går blev han så anholdt i en butik i det vestlige Odense, siger Mads Boel og tilføjer, at manden nu er blevet varetægtsfængslet frem til 6. februar.
Truende og fysisk
Varetægtsfængslingen sker på baggrund af de seneste 17 tilfælde af butikstyverier og røverier.
De første 20 tilfælde er ifølge Mads Boel håndteret af Fyns Politi, som er ved at udarbejde et anklageskrift mod manden. Sagen bliver taget op senere i år.
- Efter de tilfælde har han begået 17 nye tilfælde, siger Mads Boel.
- Han har været både truende og fysisk, og derfra udviklede nogle af tyverierne sig til røverier, siger Mads Boel, der oplyser, at manden ikke har benyttet sig af våben i forbindelse med røverierne.
Fyns Politi vil ikke komme det nærmere, om manden er gået efter bestemte varer, om han var påvirket i gerningsøjeblikkene, eller hvordan røverierne mere specifikt udspillede sig. De oplysninger indgår nu som en del af efterforskningen, lyder det.
Anholdelsen onsdag foregik i god ro og orden, oplyser Mads Boel, der ikke vil komme det nærmere, hvilken dagligvarebutik der var tale om.
Når den tre uger lange varetægtsfængsling er overstået, skal der tages stilling til, om den skal forlænges, eller om der kan rejses tiltale mod manden.
37-årig mand varetægtsfængslet for butikstyveri og røveri #politidk https://t.co/inC6QwRpHw
— Fyns Politi (@FynsPoliti) January 16, 2025
Lav risiko for at mund- og klovsyge spreder sig til Danmark
kopieret!
Der er lav sandsynlighed for, at smitten med mund- og klovsyge i Tyskland breder sig til danske dyr.
Det skriver Fødevarestyrelsen i en pressemeddelelse.
Vurderingen kommer, efter at der for første gang i mange år har været et udbrud med sygdommen i en besætning med vandbøfler på en gård uden for Berlin.
Det er første gang siden 1988, at der er konstateret mund- og klovsyge i Tyskland.
Hvordan udbruddet med sygdommen er kommet til Tyskland, er ifølge Fødevarestyrelsen stadig uvist.
Derfor understreger styrelsen, at truslen mod Danmark er blevet vurderet med "en vis grad af usikkerhed" og ligeledes kan blive ændret med kort varsel.
Axelsen spiller sig stensikkert videre
kopieret!
Den fynske badmintonstjerne Viktor Axelsen er sikkert videre til kvartfinalen i India Open.
Med cifrene 21-11, 21-14 vandt fynboen, der er nummer fem på verdensranglisten, over verdens nummer 35, Jia Heng Jason Teh fra Singapore.
I fredagens kvartfinale venter endnu en spiller fra Singapore, når han møder verdens nummer 13, Kean Yew Loh.
Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Fyn lige ved hånden.
Dit digitale aftryk
Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.
Du kan altid ændre dine præferencer senere
Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.
Se flere detaljer om vores cookies her