Driftsdirektør om svindeltiltalt fynsk vognmandsfamilie: - Det er vores image, det går ud over

Når nogen snyder i transportbranchen, skader man hele branchens image, siger Michael Mertov, driftsdirektør i Peder Olsen & Søn.

Den verserende sag om et fynsk vognmandsfirma, der er tiltalt for massiv snyd med køre- og hviletidsbestemmelserne, skader hele branchen.

Det mener Michael Mertov, der er driftsdirektør hos Peder Olsen & Søn i Odense.

- Det er ikke det, vi har behov for i hvert fald, lad os sige det sådan. Mange af os har store lastbiler, og det er dem, der sviner og støjer, og det er dem, der fylder. Og de sager her fylder jo også forholdsmæssigt meget, når de kommer frem. Så det er ikke rart. Det er jo vores image, det går ud over.

quote Det er ikke rart. Det er jo vores image, det går ud over

Michael Mertov

Mandag begyndte en retssag ved Retten i Odense, hvor en fynsk vognmandsfamilie er tiltalt for massiv snyd med med køre- og hviletidsbestemmelserne. Anklageskriftet er omfattende, og der er mere en 700 anklagepunkter mod de tiltalte.

Snyd med førerkort

En moderne lastbil er udstyret med en såkaldt takograf, der blandt andet registrerer, hvornår lastbilen er i bevægelse, hvor og hvor hurtigt den kører. Og det er den, anklagemyndigheden mener, vognmandsfirmaet har forsøgt at snyde.

Chaufføren er desuden udstyret med et såkaldt førerkort, hvor data om chaufførens arbejde og køre- og hviletider bliver registreret.

Den fynske vognmandsfamilie er tiltalt for snyd med netop førerkort, fortæller Michael Mertov.

Hvordan kan man omgå systemet?

- Det kan man ved at have to førerkort. Det er også det, retssagen handler om. Man har taget sit eget førerkort ud og sat et andet et i takografen. Lastbilen kan jo ikke se, om det er mig, der kører, eller om det er en anden mand, der kører. Så kan man fortsætte køreperioden på det ene førerkort, fordi der er sat køre- og hviletid eller døgnpause på det andet kort. Så kortet formodes at ligge og sove, men lastbilen kører videre med samme chauffør, bare med et andet førerkort, siger han.

Det handler om bundlinjen

Michael Mertov fortæller, at snyd handler om at tjene flere penge. Selv vognmandsfirmaer med store regnskaber har ikke nødvendigvis det store overskud, når alt er gjort op, og derfor frister det ifølge Michael Mertov nogle til at snyde:

- Det lille trick, hvor man kører i dobbelt så lang tid, kan være med til at forbedre bundlinjen. Nogle af de overtrædelser, der er tale om i den konkrete sag, der skulle vi have haft tre chauffører på, hvis vi lovligt skulle have kørt det samme antal timer.

Sagen havde sin begyndelse i februar sidste år, hvor vognmanden og hans søn blev anholdt. Siden er et ældre familiemedlem samt vognmandens samlever blevet tiltalt. Der er tale om i alt 738 overtrædelser, og anklagemyndigheden går efter en skærpet straf. Strafferammen er normalt bøde og op til seks måneders fængsel. 

Oversigt

    Oversigt