Fem virksomheder tilbage: Hvem skal stå for driften af letbanen?
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Fem virksomheder er med i opløbet om at skulle stå for Odense Letbanes kommende drift og vedligeholdelse.
Nu er det afgjort, hvem der får lov at byde ind på Odense Letbanes drift og vedligeholdelse.
Det blev til fem virksomheder, der opfyldte minimumskravene og dermed kan byde på den store letbane-opgave. De er altså gået videre til det, man kan kalde en finale.
Letbane-klager: Fire ud af seks har fået forhøjet erstatninger
Taksationskommissionen har afgjort de første klagesager i Odense og de fleste har fået medhold.
Det kan betale sig at klage over Ekspropriationskommissionens erstatnings-afgørelser i forbindelse med Odense Letbanes linjeføring.
Det er den første forsigtige konklusion efter, at ankemyndigheden, Taksationskommissionen, har afgjort de første seks ankesager fra beboere langs den kommende letbane.
To afgørelser er stadfæstet, mens fire klager har medført forhøjede erstatninger.
Ialt er 34 ekspropriationer anket til Taksationskommissionen - de 12 af sagerne er sendt videre af Odense Letbane.
22 sager er sendt videre i systemet af private lodsejere, og de omfatter både store og mindre grundstykker, ejendomme og servitutter.
Det er seks af disse sager, der nu er endelig afgjort, hvis ikke lodsejerne eller letbanen går til domstolene.
I forhold til at de 34 klagesager, der omfatter økonomiske krav for knap 140 millioner kroner, udgør de afgjorte sager kun ganske små beløb. Den højeste erstatning er på 55.000 kroner.
Procentvis er forhøjelserne dog alligevel til at tage og føle på, nemlig 10, 33, 33 og 150 procent.
Uenighed om grund- og ejendomspriser
Grunden til at Odense Letbane har anket 12 af sagerne, er først og fremmest, fordi letbanen er utilfreds med den måde ekspropriationskommissionen har værdisat letbanens påvirkning af grund- og ejendomspriserne.
I langt de fleste tilfælde er kommissionen ifølge Odense Letbane nået frem til, at grund- og huspriserne vil stige med 10 procent langs letbanens 14,5 kilometer lange rutenet. Og det samme beløb har man derfor trukket fra erstatningerne.
Men 10 procent er alt for lidt mener Odense Letbane.
Letbanen mener desuden, at ekspropriationskommissionen anvender en forkert metode til udregningen. Fremfor at trække en procentdel fra den udregnede erstatning, burde man trække den fra restejendommens værdi, argumenterer Odense Letbane i en af afgørelserne.
Af de samlede krav på 140 millioner kroner har ekspropriationskommissionen kun ønsket at udbetale erstatninger på under en tredjedel af beløbet, nemlig 42 millioner kroner.
De næste letbane-sager, der skal behandles i Taksationskommissionen, behandles den 30. oktober og 29. november.
Virksomheden, der i sidste ende vinder udbuddet, skal levere førerne til letbanevognene, personalet til det store vedligeholdelsescenter og til styringen af den daglige drift og vedligeholdelsen af letbanen.
Kort sagt skal virksomheden få det hele til at køre på skinner efter åbningen i slutningen af 2020.
De fem finalister er Arriva Danmark A/S, Keolis Danmark A/S, Metro Service A/S, Stockholms Spårvägar AB og Odense Lightrail Service A/S, som er et partnerskab mellem Umove A/S og Transdev Sverige AB.
Administrerende direktør for Odense Letbane P/S, Mogens Hagelskær, er meget glad for at de fem finalister i udbuddet er fundet.
Veje, fortove og cykelstier flyttes: Nu kommer letbanen
Entreprenørfirmaet M. J. Eriksson har fået opgaven med at gøre plads til Odense Letbanes strækning fra Nyborgvej til Hjallese Station.
M. J. Eriksson har vundet opgaven med at flytte vejbaner, fortove og cykelstier og andet forberedende arbejde på letbanen strækningen fra Nyborgvej til endestationen i Hjallese.
Firmaet er allerede igang på den nordlige del af Ørbækvej, og senere på året går de i gang på den sydlige del og videre til Niels Bohrs Allé og Campusvej, eftersom de mandag tegnede kontrakt på den opgave med Odense Letbane.
M. J. Eriksson sikrede sig arbejdet med en pris på 28,4 millioner kroner foran fem andre danske entreprenører.
- Vi har haft nogle tilfredsstillende udbud af det indledende vejarbejde, der skal bane vej for letbanen. Også det seneste er faldet tilfredsstillende ud og holder sig inden for budgettet. Det giver os en stærk tro på, at vi kan få lavet anlægsarbejdet til tiden og til pengene, skriver Mogens Hagelskær, der er administrerende direktør for Odense Letbane P/S i en pressemeddelelse.
M. J. Ericsson har tidligere vundet arbejdet med at bane vej for letbanen hele vejen ud til Hjallese Station, der bliver letbanens sydlige endestation.
Dermed har firmaet vundet tre af fire udbudte kontrakter om opgaven med at gøre plads til letbanen.
Arbejdet ventes at gå i gang i november.
Det består blandt andet i at ombygge en række store kryds på Ørbækvej og Niels Bohrs Allé, hvor letbanen skal køre i vejsiden.
Desuden skal der omlægges vejbaner på Campusvej, hvor letbanen kommer til at køre midt på vejen, og en ny stitunnel skal føres under Niels Bohrs Allé ved Campusvej til cyklister og fodgængere - ikke mindst de mange studerende på SDU.
Af i alt syv kontrakter på forberedende anlægsarbejde resterer der nu tre, der handler om strækningen fra Odense Idrætspark til Nyborgvej. De bliver udbudt løbende de kommende måneder.
- Vi er rigtig glade for den store interesse for at byde på letbanens drift og vedligehold. Vi har med de fem bydere opnået en god konkurrencesituation det kommende års tid, hvor udbudsforhandlingerne foregår. Der er tale om et godt felt fra både ind- og udland, der alle har udbredt erfaring med at drive letbaner, siger han i en pressemeddelelse.
Forhandlingerne med de fem virksomheder vil foregå frem til udgangen af 2018, hvor der forventes at blive indgået kontrakt med vinderen af udbuddet.