Nu er det afgjort, hvem der får lov at byde ind på Odense Letbanes drift og vedligeholdelse.
Det blev til fem virksomheder, der opfyldte minimumskravene og dermed kan byde på den store letbane-opgave. De er altså gået videre til det, man kan kalde en finale.
Virksomheden, der i sidste ende vinder udbuddet, skal levere førerne til letbanevognene, personalet til det store vedligeholdelsescenter og til styringen af den daglige drift og vedligeholdelsen af letbanen.
Kort sagt skal virksomheden få det hele til at køre på skinner efter åbningen i slutningen af 2020.
De fem finalister er Arriva Danmark A/S, Keolis Danmark A/S, Metro Service A/S, Stockholms Spårvägar AB og Odense Lightrail Service A/S, som er et partnerskab mellem Umove A/S og Transdev Sverige AB.
Administrerende direktør for Odense Letbane P/S, Mogens Hagelskær, er meget glad for at de fem finalister i udbuddet er fundet.
- Vi er rigtig glade for den store interesse for at byde på letbanens drift og vedligehold. Vi har med de fem bydere opnået en god konkurrencesituation det kommende års tid, hvor udbudsforhandlingerne foregår. Der er tale om et godt felt fra både ind- og udland, der alle har udbredt erfaring med at drive letbaner, siger han i en pressemeddelelse.
Forhandlingerne med de fem virksomheder vil foregå frem til udgangen af 2018, hvor der forventes at blive indgået kontrakt med vinderen af udbuddet.