Letbanen er godkendt og overdraget: Nu venter de sidste test inden åbningen
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Tirsdag eftermiddag er Odense Letbane blevet godkendt af Trafikstyrelsen og overdraget til selskabet fra entreprenøren COMSA.
Endelig skete det. Odense Letbane har tirsdag eftermiddag overtaget selve transportsystemet fra entreprenøren COMSA. Samtidig har Trafikstyrelsen godkendt letbanen til drift.
Det glæder bestyrelsesformand i Odense Letbane, Jesper Rasmussen.
- Det er jo fantastisk og dejligt at være nået hertil, siger han til TV 2 Fyn.
Valdemars Slot solgt: Det bliver i familiens eje
Stridigheder mellem de to søskende Caroline Fleming og Louise Albinus betød, at Valdemars Slot blev sat til salg. Nu har den ene søster købt slottet.
Valdemars Slot på Tåsinge er fortsat ejet af den samme slægt.
Louise Albinus, der sammen med sin søster, Caroline Fleming, ejede slottet indtil det blev sat til salg sidst på året i 2021, har nemlig købt slottet. Det skriver Fyns Amts Avis.
- Jeg overtager det på min fars (Niels Krabbe Iuel-Brockdorffs, red.) og min datter Elisabeths fødselsdag 15. maj, siger Louise Albinus til avisen.
Hun afviser overfor Fyns Amt Avis at oplyse prisen for slottet, men fortæller, at hun skrev under på kontrakten fredag den 22. april.
Søstrene Caroline Fleming og Louise Albinus blev enige om at sælge Valdemars Slot på Tåsinge efter uenigheder.
Da det blev sat til salg lød vurderingen på 165 millioner kroner.
Stridighederne mellem de to søstre, der hver især ejede 50 procent af slottet, startede da de ikke nåede til enighed om at godkende regnskabet for selskabet, som ejer Valdemars Slot.
Slægten har ejet Valdemars Slot i 344 år - og det ejerskab vil nu fortsætte fremover.
I næsten 10 år har Trafikstyrelsen været i tæt dialog med partnerselskabet Odense Letbane om de mange forhold, der skal være på plads for at det store og komplicerede anlægsprojekt kan opnå de krævede godkendelser i forhold til sikkerheden.
Odense Letbane har blandt andet fået godkendt de trafikale sikkerhedsregler, letbanetogene, infrastrukturen, uddannelsesplanerne for medarbejderne og vilkårene for at drive jernbanevirksomhed, skriver Trafikstyrelsen i en pressemeddelelse.
- Nu har vi succes med overdragelsen, og parterne har set hinanden i øjnene, siger Jesper Rasmussen.
Stadig hængepartier, der skal ordnes
Men én ting er godkendelsen fra Trafikstyrelsen. En anden er overleveringen af letbanesystemet og de mange støj- og vibrationsklager som Odense Letbane har modtaget - især siden testkørslerne i marts begyndte. Over 130 er det blevet til siden august sidste år.
Derfor har overdragelsen af transportsystemet, som hovedsageligt består af skinner og belægning hele vejen gennem byen - indbygget en aftale - hvor entreprenøren COMSA skal sikre, at de mangler, der måtte være, bliver udbedret.
Datalæk: Letbanen afslører klageres adresser ved en fejl
På et Google-kort over letbanens rute gennem Odense har Odense Letbane ved en fejl offentliggjort adresserne, hvorfra selskabet har modtaget støjklager.
Ifølge tallene på Google Maps er kortet blevet vist over 397.000 gange på fire dage.
Og kortet indeholdt indtil for kort tid siden et komplet overblik over hvilke eksakte adresser, der var kommet støjklager fra langs Odense Letbane.
- Det lyder umiddelbart som en gråzone, siger Hanne Marie Motzfeldt, der er lektor i digital forvaltning ved Københavns Universitet.
Hun peger på, at den slags data ikke normalt bliver offentliggjort med eksakte adresser.
- Medmindre man har orienteret personerne, der har klaget om, at man vil offentliggøre dataen om deres adresse, så kan det være på kant med persondataforordningen om dataminimering, siger hun og fortsætter:
- Hvad er deres (Odense Letbane red.) behandlingshjemmel i forhold til, at det ligger offentligt tilgængeligt?, spørger Hanne Marie Motzfeldt.
Vidste det ikke
Da TV 2 Fyn kontakter Odense Letbane for at høre, hvorfor klageres adresser er gjort offentligt tilgængelige på selskabets hjemmeside, fortæller presseansvarlig, Flemming Ø. Pedersen, at han ikke kender til det.
- Det er helt nyt for mig, jeg kan ikke forklare, hvorfor den (dataen, red.) ligger der, siger han og tilføjer:
- Det er en meget beklagelig fejl, jeg ved ikke hvordan, det er opstået, men det (dataen, red.) ryger ned med det samme, siger Flemming Ø. Pedersen.
Han understreger samtidig, at der er tale om et internt redskab til brug for Odense Letbane.
- Det er selvfølgelig væsentligt for os at bruge en kortlægning til at have et overblik over, hvor langs ruten, vi har modtaget klager.
Odense Letbane har kort tid efter TV 2 Fyns henvendelse mandag eftermiddag fjernet kortet med oversigten fra sin hjemmeside.
Skal anmeldes
Ifølge Henning Mortensen, der er formand i Rådet for Digital Sikkerhed, så er det problematisk, at en sådan fejl kan opstå.
Han peger blandt andet på, at klagere højst sandsynligt indgiver deres klage under forventning om fortrolighed, og derfor bør Odense Kommune eller Odense Letbane nu anmelde hændelsen.
- Det er et utilsigtet databrud, som skal anmeldes til Datatilsynet, siger han.
Afhængigt af sagens omfang vil Datatilsynet ofte vurdere, om der kan nøjes med at blive udtalt kritik, eller om der er tale om et bødeforlæg.
- Vi ved alle, at der er nogle ting, der skal gøres noget ved. Og så er der jo den her lyd, som vi har talt en hel del om, som vi fortsat arbejder med. Så der er nogle udestående opgaver, der skal laves, siger Jesper Rasmussen.
Det drejer sig blandt andet om klinkearbejde, tekniske justeringer og genetablering af græs i sporet ud for H.C. Andersens Hus. COMSA vil derfor fortsat være til stede og arbejde langs letbanen den kommende tid - også når letbanen åbner for offentligheden.
Nu skal driften testes
Ifølge Jesper Rasmussen er det eneste, der nu mangler inden letbanen kan åbne for Odenses borgere, at driftoperatøren Keolis får testet sin del af driften.
Det er blandt andet køreplaner, der kræver at der igen køres intensiv test over det meste af døgnet.
- Så snart Keolis kommer i gang med deres teskørsler, kan vi fortsætte vores undersøgelser og målinger af støjen. Man kan ikke vurdere det samlede lydbillede, før vi har kørt i noget tid. Jeg beklager, men vi er nødt til at køre, mens vi justerer, forklarer formanden for Odense Letbane.
Ung mand indlagt efter sammenstød med letbane
Lørdag aften blev en ung mand i 20'erne ramt af et letbanetog ved SDU. Han blev efterfølgende indlagt på OUH.
En cyklist blev lørdag aften klokken 18.05 ramt af et letbanetog ved Syddansk Universitet.
Cyklisten, en ung mand i starten af 20'erne, kom ifølge Fyns Politis vagtchef Steen Nyland til skade i en sådan grad, at han efterfølgende blev indlagt på OUH.
Det er endnu for tidligt at sige noget om årsagen til sammenstødet og dermed, hvem der egentlig er kørt ind i hvem.
- På nuværende tidspunkt kan vi kun udlede, at han må have overset toget, siger Steen Nyland.
Syv uheld siden november
Uheldet ved SDU er det syvende af sin slags siden november, hvor der har været sammenstød mellem et letbanetog og andre trafikanter. Dertil kommer godt 1.000 nærvedhændelser.
KOLLISIONER MED LETBANEN
30. november 2021: Kolliderer med bil
Et letbanetog kolliderer med en bil i krydset ved Ørbækvej og Stærmosegårdsvej. Ingen personer kommer til skade i forbindelse med uheldet, men både letbanetoget og bilen får skader.
Ifølge politiet viser overvågningsbilleder fra lyskrydset, hvordan bilisten kørte over for rødt, og føreren af bilen bliver sigtet.
Det var første gang, at letbanen var impliceret i et uheld, der involverede andre trafikanter.
17. december 2021: Lastbil rammer letbanetog
En svingende lastbil rammer et letbanetog, der er i gang med en testkørsel på Nyborgvej omkring Østerbæksvej.
Lastbilen svinger til højre fra Nyborgvej og ind ad en privat indkørsel, hvorefter lastbilens bagende ramte bagenden af letbanetoget.
Ingen personer kom til skade, og der skete kun materielle skader. I forlængelse af uheldet opfordrede Odense Letbane efterfølgende fodgængere, cyklister og bilister til at være ekstra opmærksomme, når de færdes i Odense.
22. december 2021: Fodgænger kørt ned af letbanen
I krydset ved Ørbækvej og Stærmosegårdsvej bliver en fodgænger kørt ned af et letbanetog. Manden bliver efterfølgende kørt på sygehuset i ambulance.
Ifølge politiet er fodgængeren dog uden for livsfare som følge af ulykken.
Politiets efterforskning viser efterfølgende, at manden gik i sine egne tanker og derfor ikke opdagede toget. Han gik lige ud foran toget og stødte hovedet ind i det, skriver Fyens Stiftstidende.
22. marts 2022: Cyklist påkører letbanen
Om morgenen tirsdag den 22. marts kørte en cyklist og et letbanetog sammen på Vestre Stationsvej ved Krudthusgade.
Det var ifølge Fyns Politi cyklisten, der kørte ind i siden på letbanetoget. Sammenstødet skyldes uforsigtighed, lød det i et facebookopslag fra politiet.
23. marts 2022: Letbane og personbil kørt sammen
Klokken 17.20 den 23. marts kørte et letbanetog og en personbil sammen på Østre Stationsvej i Odense.
Ingen personer kom til skade, men både bil og letbanetoget blev beskadiget.
- Bilen har fået nogle knubs. Hvorvidt den kan køre igen, skal jeg ikke kunne sige, men den har fået nogle ordentlige knubs. Toget har også nogle skader, men jeg ved ikke, hvor alvorligt det er, fortæller Henrik Krøjgaard, der er vagtchef ved Fyns Politi.
Uheldet skyldtes formentlig, at bilisten tog et forbudt venstresving.
30. marts 2022: Letbane og personbil snitter hinanden
Klokken 17.01 snitter en bilist og et letbanetog hinanden ved krydset på Østre Strationsvej og Jernbanegade.
Det er tredje uheld med et letbanetog på den strækning på otte dage.
Ingen personer kom til skade i forbindelse med uheldet.
23. april 2022: Cyklist indlagt efter sammenstød
Ved Syddansk Universitet kørte en cyklist og et letbanetog sammen lørdag klokken 18.05.
Letbanetoget og cyklisten ramte hinanden, hvor letbanen krydser cykelstien. Uheldet skyldtes formentlig, at cyklisten overså letbanetoget.
Cyklisten, en ung mand i starten af 20'erne, måtte efterfølgende indlægges på sygehuset.
Hvad er det så, der mangler, inden I kan komme med en konkret åbningsdato?
- Keolis skal nu se den liste af ting, som vi er enige med entreprenøren om udestår. Når de har set den liste, så vurderer de, om det er til hinder for, at de testkører. Det er vi ret sikre på, at det ikke er, siger Jesper Rasmussen.
- Når de så har nikket til det, så kan vi regne ud, hvor mange dage de skal have til testkørsel, og så har vi en åbningsdato.
Jesper Rasmussen forventer, at kunne melde den officelle åbningsdato for Odense Letbane ud sidst på ugen.