Mens el-løbehjulene sættes fri i Odense - gør København noget helt andet
Artiklen er mere end 30 dage gammel
Fredag er de første 50 el-løbehjul blevet læsset af i centrum af Odense. De er dog ikke helt ufarlige at benytte, viser erfaringer fra København.
I januar fik københavnerne første gang mulighed for at træde op på et elektrisk løbehjul og køre lydløst gennem byens stræder med en hastighed på cirka 20 kilometer i timen.
Siden fredag formiddag har odenseanerne haft samme mulighed, da løbehjulsfirmaet Voi placerede de første 50 el-løbehjul på Gråbrødre Plads.
El-løbehjulene er kommet til byen
Nu kan du hvile dine fødder og samtidig komme hurtigt gennem byen uden overhovedet at skulle låse din cykel op. Firmaet Voi har netop sat flere el-løbehjul ud i centrum af Odense.
Inden du kan stille dig op på det elektriske transportmiddel og suse af sted med en hastighed på cirka 20 kilometer i timen, skal du downloade Voi-appen til din smartphone.
Opdatering
-
Det er muligt at prøve el-løbehjulene dagligt på Gråbrødre Plads, indtil Voi officielt lancerer sit indtog i byen og læsser endnu flere løbehjul af i Odense.
-
Løbehjulene bliver officielt lanceret mandag den 1. juli. Medarbejdere fra VOI er i Londongade i Odense mellem klokken 12 og 18. De vil hjælpe brugere godt i gang, guide til sikker kørsel, korrekt parkering og besvare spørgsmål. Fra 1. juli vil der være 250 løbehjul i Odense.
Derefter kan du låse et ledigt løbehjul op og køre til din destination. For hvert minut, du kører, koster det dig 1,5 kroner. Det koster 10 kroner at låse løbehjulet op.
Supplement til kollektiv trafik
Ifølge Vois app er der i øjeblikket omkring 50 el-løbehjul i centrum af Odense. Firmaet har over for Odense Kommunes By- og Kulturforvaltning udtrykt et ønske om at sende 200 løbehjul på vejene.
Kommunens by- og kulturrådmand, Jane Jegind (V), håber, at løbehjulene vil gøre transporten rundt i Odense lettere for brugerne.
- Løbehjulene giver et godt supplement til den måde, vi kommer rundt i byen på, og jeg håber, at odenseanerne også vil bruge dem til og fra den kollektive trafik, siger hun til TV 2/Fyn.
Husk sikkerheden
Samtidig understreger hun, at el-løbehjulene betragtes som cykler, og at du derfor skal huske, at det er en god idé at bruge hjelm, og at det er ulovligt at være påvirket på løbehjulene. Du skal køre på cykelstierne og parkere sammen med cyklerne.
- Jeg vil gerne opfordre til, at brugerne er ekstra opmærksomme og bruger cykelhjelme og kun kører, hvor det er tilladt for cykler, siger rådmanden.
Foruden Voi har løbehjulsfirmaet Tier også kig på Odense. De forventer også at kunne sætte 200 løbehjul af i Odense inden for nærmeste fremtid.
Det er regeringen, der har indført en forsøgsordning med el-løbehjul. De findes allerede i København og Aarhus. I Odense får firmaerne i første omgang tilladelse til at drive udlejningsvirksomhed i et år ad gangen.
Fra 1. juli vil der være 250 el-løbehjul i Odense.
Erfaringer fra København viser dog, at el-løbehjulenes indtog har givet både travlhed på skadestuerne og trængsel i gaderne. Derfor begrænser Københavns Kommune nu antallet af el-løbehjul, skriver TV 2 Lorry.
- De kører ret stærkt
På Gråbrødre Plads i Odense træder Nicolaj Pasfall op på et af de hurtige løbehjul. Det er ikke første gang, han står på sådan et slags, og han forstår udmærket, hvorfor løbehjulene har sendt flere brugere på skadestuen.
- Jeg tror 100 procent, det kan være farligt. De kører ret stærkt, siger han.
Det samme fornemmer Nicklas Knudsen.
- Man skal tænke sig om i hvert fald, for de bremser ret hårdt, og det er nok en god idé med hjelm. Men så længe man tager sine forholdsregler og passer på, tror jeg nok, det skal gå, fortæller han.
By- og kulturrådmand i Odense Kommune Jane Jegind (V) mener, at der er sat tilstrækkelige krav til løbehjulsfirmaerne i Odense og fortæller desuden, at forvaltningen i den kommende tid vil holde nøje øje med udviklingen.
Nu også på Fyn: Hundredvis af el-løbehjul på vej ud i trafikken
Installér en app på din telefon, og lej et el-løbehjul, når du skal i skole, på job eller hjem. Det bliver muligt i Odense allerede i løbet af få uger.
Odense Kommune er godt i gang med at give tilladelse til udlejningsfirmaerne Tier og Voi, der hver især har vist interesse i at udleje det nye transportmiddel i Odense. De første løbehjul ventes på gaden i løbet af maj eller juni.
Forsøgsordning
Det er regeringen, der har banet vejen for det nye transportmiddel. En forsøgsordning blev vedtaget i januar, og allerede nu er det muligt at leje de små motoriserede køretøjer i København. Også i Aarhus er el-løbehjulene snart på gaden.
El-løbehjulene vil være at betragte som cykler i trafikken. De skal køre på cykelstier og parkere sammen med cyklerne. Udlejningen af løbehjulene sker fra veje, pladser og fortorve og fra private arealer.
Tophastighed på 20 kilometer i timen
Når fynboerne vil bruge et el-løbehjul skal de leje dem via en app fra firmaerne Voi og Tier. Startprisen ligger lige nu på 10,5 kroner og en minutpris på 1,5 kroner. Når brugeren er fremme ved sin destination, er det planen, at man skal kunne aflevere løbehjulet lige i nærheden.
By- og Kulturforvaltningen har holdt møde med de to udlejningsfirmaer, der hver ønsker at sende 200 el-løbehjul ud på vejene i Odense. De to firmaer forventer, at udlejningsbehovet vil være ét el-løbehjul for hver 500 indbyggere.
Kommunen kan stille krav om, hvor løbehjulene kan udlejes, og hvor de må standse, parkere eller køre den maksimale hastighed på 20 kilometer i timen.
Aflastning af kollektiv trafik
I følge Odense Kommune er det forventningen, at det nye transportmiddel vil supplere både busser og letbane.
Erfaringerne fra andre byer og lande viser, at el-løbehjulene især er populære, når trafikkanterne skal fra det ene kollektive transportmiddel til det andet eller som afslutning på en rejse.
De to firmaer får i første omgang tilladelse for et år ad gangen til at drive en udlejningsforretning med el-løbehjul.
Samtidig beder hun dog brugerne om at tænke sig om, inden de låser løbehjulene op.
- Jeg vil gerne opfordre til, at brugerne er ekstra opmærksomme og bruger cykelhjelme og kun kører, hvor det er tilladt for cykler, siger rådmanden.
400 løbehjul i Odense
Fremover tillader de københavnske politikere, at der kører 200 elektriske løbehjul i Indre By, mens der i resten af København må findes 3.000 løbehjul.
Løbehjulsfirmaet Voi forventer at stille i alt 200 løbehjul til rådighed i Odense, og inden for få uger regner firmaet Tier med at være klar med yderligere 200 løbehjul i byen.
El-løbehjulene betragtes som cykler, og du skal derfor huske, at det er en god idé at bruge hjelm, og at det er ulovligt at være påvirket på løbehjulene. Du skal køre på cykelstierne og parkere sammen med cyklerne.