Det støjer og larmer fra motorvejen i Højby, hvor Lene Bechgren bor.
- Støjen er jo bare vokset og vokset, siger hun og ryster lidt på hovedet.
Og det kan have vidtrækkende konsekvenser med så meget støj. Det gør en ny rapport fra Rambøll klart.
Ifølge rapporten er mere end 8.000 borgere hver dag plaget af støjgener i en sådan grad, at det er skadeligt for deres sundhed. Resultatet af rapporten blev fredag diskutere på en møde mellem Odense Kommune og repræsentanter fra lokale støjgrupper. Og det har givet borgerne blod på tanden.
Langt til 2035
Lene Bechgren er medlem af den lokale gruppe Motorvejsstøj Odense S og SØ, hvor lokale kæmper for at få mindsket de støjgener, der kommer fra Fynske Motorvej. Hun er, sammen med gruppens formand, Flemming Blom Kjærgaard, glade for rapportens konklusioner.
Den strategi, der er lagt, går frem til 2035, men vi kan ikke vente 14 år på ro
- Det er kolde facts på bordet, så det er de nødt til at kigge på, siger Lene Bechgren og bliver bakket op af sin formand:
- Den her rapport beviser det, vi har sagt hele tiden. Nu har vi dokumentation, fastslår Flemming Blom Kjærgaard.
Se trafikstøj på din egen adresse
Længe har støjgruppen forsøgt at råbe politikerne fra Christiansborg op. Og selvom der er afsat statslige penge i en pulje til støjbekæmpelse, synes borgerne i området ikke, at det går hurtigt nok.
- Den strategi, der er lagt, går frem til 2035, men vi kan ikke vente 14 år på ro, påpeger Lene Bechgren.
Et godt afsæt
Med rapporten håber både støjgruppen og Odense Kommune, at der for alvor kan blive sat skub i løsninger mod støjen.
- Det giver os et væsentligt mere solidt, fagligt og gennemarbejdet afsæt, når vi skal banke på døren på Christiansborg og sige, at de skal hjælpe de mange tusinde støjplagede borgere i Odense, understreger borgmester i Odense Kommune, Peter Rahbæk Juel (S).
Hos de to medlemmer i Højby er der forslag til, hvordan man kan komme støjen til gode i deres område.
- Mit drømmescenarie er et støjabsorberende hegn langs motorvejen og støjreducerende asfalt, så vi kan få noget ro, siger Lene Bechgren.
- På den korte bane er løsningen at få sat farten ned og noget lydreducerende asfalt, men på lang sigt skal det være støjvægge, fastslår Flemming Blom Kjærgaard.