Seks uger på skolebænken, erhvervelse af stort kørekort og en kvalifikationsprøve er noget af det, der skal til, for at man kan blive uddannet som buschauffør. Et forløb afghanske Zeinab Azizi var igennem, da hun blev fyret fra sit tidligere job som ernæringsassistent.
- Jeg gik og kedede mig derhjemme og tænkte, at jeg skulle prøve noget nyt. Så jeg undersøgte mine muligheder og fandt det her kursus. Og det var fantastisk. Nu kører jeg bus og er glad hver dag, siger Zeinab Azizi, som nu kører som buschauffør ved Keolis i Odense.
Vi løser ikke problemet ved at stjæle arbejdskraft fra hinanden, så derfor er vi nødt til at gå nye veje.
Og omskoling kan meget vel være en del af løsningen på den store mangel på arbejdskraft, transportbranchen på Fyn og generelt i Danmark oplever i øjeblikket.
- Det er den eneste måde, vi kan gøre det på lige nu, for der er jo ikke lærlinge nok inden for vores eget område, så jeg synes, det er en rigtig fin måde at gøre det på. Især hvis vi kan tilbyde folk job, inden de starter på uddannelse, siger Jørgen Sørensen, der er faglig sekretær ved 3F Transport i Odense.
Fagforeningen 3F er gået sammen med busfirmaet Keolis, AMU Fyn, de fynske jobcentre og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering om at omskole blandt andet ledige til tomme stillinger i busbranchen.
- Der er mangel på arbejdskraft, og der mangler chauffører. Og vi løser ikke problemet ved at stjæle arbejdskraft fra hinanden, så derfor er vi nødt til at gå nye veje. En af de muligheder er at gå efter de ledige, siger driftschef ved Keolis, Uffe Tokehøj.
Jobgaranti efter uddannelse
På uddannelsesinstitutionen AMU i Odense er flere kursister i gang med at blive omskolet til buschauffør. En af dem er den tidligere taxachauffør Filip Bauer Spang fra Sanderum. Han har valgt at lade sig uddanne som buschauffør med faste arbejdstider og nogen til at holde øje med, hvor mange timer han arbejder. Og så var lovningen på et fast job efter endt uddannelse en stor tiltrækningskraft.
- Det var noget af det, der bevirkede, at jeg havde lyst til det. Hvis jeg bare var blevet uddannet til arbejdsløshed, ville det ikke være så attraktivt, siger Filip Bauer Spang.
Gennem samarbejdet havde Keolis efterspurgt femten til tyve nye chauffører, men lige nu har de kun en håndfuld på kursus. Derfor mener Keolis ikke, at omskoling af medarbejdere er den eneste løsning på problemet.
- Det er et skridt i den rigtige retning, men det skal absolut ikke stå alene. Måske skal man kigge på uddannelseslængden. De er lige nu standardlængder, men man kan kigge på, om alle behøver samme længde uddannelse, siger Uffe Tokehøj fra Keolis.
Keolis ledte efter femten til tyve nye chauffører, men har kun fået en håndfuld. Er det så en succes?
- Jeg synes, det er en succes. Vi skal være glade for dem, der overhovedet kommer ind. Vi har rekrutteringsproblemer, også i andre brancher. Så jeg tænker, at vi skal værne om dem, der rent faktisk kommer ind i vores branche, siger Jørgen Sørensen fra 3F Transport.
Anbefaling til andre
Det er med et stort smil bag mundbindet, at Zeinab Azizi triller ud på de odenseanske veje i sin bus. Hun er glad for, at hun fik muligheden for at skifte branche og få sig et fast job.
Derfor vil hun også gerne anbefale jobbet til andre ledige, som måske ikke ved, at det er en mulighed at blive omskolet til buschauffør.
- De, som ikke har noget lige nu, skal bare komme ud af deres hus og søge muligheden som buschauffør. Det er lige meget, om man er kvinde med tørklæde eller hvordan man ser ud. Vi er alle mennesker, og hvis man overkommer alle fordommene, kan man få stor succes, siger Zeinab Azizi.