Hvad er rammerne for dele-el-løbehjul i Odenses gader?
Det spørgsmål vil Jane Jegind (V) rådmand for By- og Kulturforvaltningen i Odense have undersøgt. Derfor sætter hun nu forvaltningen til at svare på det spørgsmål.
Vi har fra start koncentreret os om at få så regulerede forhold som mulig. Nu er tiden til at kigge frem
- Der er fordele, men der er også udfordringer med el-løbehjul, mener rådmanden.
Derfor skal forvaltningen undersøge kommunens muligheder for at regulere markedet.
Ifølge Jane Jegind er der udfordringer med blandt andet parkering af løbehjulene samt den måde, som folk kører på.
De elektriske løbehjul har siden juni kørt rundt i Odenses gader, hvor svenske VOI afleverede den første sending. I august er også tyske TIER kommet til Odense med dets løbehjul.
Med udsigt til flere el-løbehjul er det ifølge rådmanden nødvendigt at undersøge fænomenet.
Fakta om forsøgsordning med el-løbehjul
- Det er lykkedes os at få mere regulerede forhold end det, man hører om i København. Men bruger vi de muligheder, vi har helt ud, spørger rådmanden.
Klar til fremtiden
El-løbehjul fra udbyderne VOI og TIER er kommet til Odense på baggrund af en landsdækkende ét-årig forsøgsordning, der trådte i kraft i januar.
Med den nye undersøgelse vil Jane Jegind sikre, at man er klædt på til en eventuel mere permanent ordning.
- Vi har fra start koncentreret os om at få så regulerede forhold som mulig. Nu er tiden til at kigge frem. Men hvad skal rammerne være, når ordningen slutter, spørger rådmanden og tilføjer:
- Vi skal have det ordentligt evalueret.
Resultaterne af forvaltningens arbejde vil blive præsenteret på næste møde i by- og kulturudvalget den 20. august.