Barslund meddelte først på eftermiddagen mandag, at virksomheden var erklæret konkurs. Barslund er - eller har været - en af landets største jordentreprenører, og har blandt andet stået for al etablering af veje, cykelstier og fortove på strækningen mellem Odense Banegård og idrætsparken i Bolbro i forbindelse med byggeriet af Odense Letbane.
Netop det arbejde udløste en strid mellem Odense Letbane og Barslund. Barslund mente at have et tilgodehavende hos Odense Letbane og argumenterede med, at letbanen ikke havde været præcise nok i udbudsmaterialet.
Odense Letbane tager mandagens besked om storentreprenøren Barslunds konkurs til efterretning. Det vil herefter være op til boet efter virksomheden at vurdere, hvorvidt dialogen mellem parterne skal fortsætte, oplyser presseansvarlige Flemming Ø. Pedersen på vegne af letbanen.
Kurator: Det løber ingen steder
Der er udpeget to kuratorer af konkursboet; Christian Jul Madsen fra Kromann Reumert og Henrik Steen Jensen fra Holst Advokater. Sidstnævnte siger i en kort kommentar til TV 2 Fyn.
- Jeg ved, der en diskussion eller, om man vil, en tvist. Mere ved jeg endnu ikke. Det bruger jeg ikke energi på nu. Det løber ingen steder.
- Jeg fokuserer på virksomhedens daglige drift, og om vi kan finde vej der. Så må det andet komme senere. Det er rækkefølgen nu, siger advokat Henrik Steen Jensen.
Strides også med spansk hovedentreprenør
Ifølge Ritzau er tvisten med Odense Letbane ikke den eneste som Barslund har haft kørende.
Således skriver Ritzau, at Barslund har haft "en stribe kostbare tvister og et svensk motorvejsprojekt, som økonomisk var kørt helt af sporet".
Striden med Barslund er ikke den eneste, som Odense Letbane er havnet i. For godt halvanden måned siden kunne TV 2 Fyn fortælle, at der er opstået en økonomisk strid med spanske Comsa, der er hovedentreprenør på det enorme anlægsprojekt i Odense.
Comsa har rejst et "væsentligt ekstrakrav", som Odense Letbane kalder det. Kravet kan gå ud over den samlede økonomi for Letbane-projektet, der har en samlet anlægspris på 3,6 milliarder kroner. For kravet fra Comsa er større end de reserver, som Odense Letbane har liggende.
Odense Letbane mener dog ikke, at Comsa har dokumentation for deres krav.