Tager altid bilen: Jesper fik letbanebillet betalt af direktøren, så han kunne få sin første tur

Er gratis bus og letbane det, der skal til, for at få odenseanerne væk fra bilen og over i den offentlige transport? Vi lod TV 2 Fyns reporter Jesper Buch bytte bilen ud med letbanen.

Ideen om gratis kollektiv trafik i Odense udviklede sig i løbet af september fra løs idé til reel politisk handling. Et notat fremlagt af TV 2 Fyn viste, at det ville koste kommunen 226 millioner kroner ekstra hvert år at gøre busser og letbane gratis for alle passagerer. 

Forvaltningen havde regnet på omkostningerne på anmodning fra det radikale byrådsmedlem Susanne Ursula Crawley Larsen, og både Konservative og Enhedslisten bakkede grundlæggende op om idéen om gratis busser og letbane, og selvom både Socialdemokratiet og Venstre straks afviste idéen på grund af den store økonomiske omkostning, har det smittet af på budgettet for næste år. 

Der skal nemlig nedsættes et råd med "de fremmeste eksperter", som skal komme med anbefalinger til, hvordan man udnytter det fulde potentiale af letbane og busser. Rådet skal lave en datadrevet analyse af økonomi, potentiale og udfordringer knyttet til at tilbyde gratis kollektiv trafik i Odense.

Men hvordan står det egentlig til, hvis vi ser os selv efter i sømmene?

Det spurgte vi os selv på TV 2 Fyn. En helt almindelig dag bad vi 91 medarbejdere svare på, hvordan de i løbet af den seneste uge var kommet på arbejde. Kun 12 havde overvejende brugt offentlig transport svarende til 13 procent. 

Hvordan er du kommet på arbejde de sidste syv dage?

Ifølge TV 2 Fyns direktør Esben Seerup kan de mange bilture i overvejende grad forklares med, at mange medarbejdere bor over store dele af Fyn. 

- Den anden ting er, at det nok er et tegn på, at de offentlige transportmidler ikke passer med de arbejdstider og de livsmønstre, vi har her. Der skal man måske også have med, at der er nogle, der møder meget tidligt om morgenen, og nogen der først er færdig klokken 23 om aftenen, siger Esben Seerup. 

Gratis transport vil ikke flytte Jesper Buch

En af de 48 medarbejdere, som har taget bilen til arbejde, er samfundsreporter Jesper Buch. Han betragter sig selv som "superbilist". Han har aldrig taget letbanen før, og cykler en sjælden gang, hvis det passer ind. Så derfor tager han stort set altid bilen, når han skal på arbejde. 

- Jeg har lige præcis 3,6 kilometer fra min bopæl og ud til arbejde. Det tager otte minutter. Det er nemt og behageligt, og selvom det regner, kommer jeg i arbejde i tørvejr. Jeg har altid taget bil af magelighedsgrunde, siger Jesper Buch.

Han indvilligede dog i at lade bilen stå og prøve letbanen af - og cyklen - i løbet af to arbejdsdage.

Og selvom turen med letbanen var en god førstegangsoplevelse, foretrækker han stadig bilen. Også selvom letbanen skulle blive gratis engang i fremtiden.

- Noget der kunne få mig til at ændre adfærd, det var, hvis det blev tilstrækkeligt besværligt at tage bilen. Hvis jeg skal ud på omveje, køre langsomt og bruge mere tid. Så tror jeg, jeg vil tage i hvert fald cyklen eller måske letbanen de dage, hvor det regner. Det er ikke de 26 kroner, letbanebilletten koster, der afholder mig fra det. 

- Blev det gratis, ville det alene ikke få mig til at hoppe ombord.

Kom med Jesper Buch på arbejde i videoen herunder:

Svært at flytte bilister

Spørger man Mogens Fosgerau, der er professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet, er gratis offentlig transport ikke et særligt effektivt redskab, når det kommer til at spare CO2.

- Der, hvor man trækker kunder fra, er nok mest dem, som bare ville have gået derhjemme, eller dem som ville have cyklet eller gået - og man vil sådan set ikke tage ret meget fra bilisterne, siger han.


Oversigt

    Oversigt