Tunnelarbejde ødelægger eksamenslæsning: Vi beklager
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Odense Letbane ved ofte først, hvornår et byggeri går i gang få dage før det sker. SDU har ønsket, at arbejdet med nedgravning af tunnel foregår inden studiestart.
Benthe Vestergård Jørgensen, Kommunikationschef hos Odense Letbane, lægger sig fladt ned og tager kritikken fra studerende tæt ved letbanebyggeriet på Niels Bohrs Allé på sig.
De studerende forstyrres i deres eksamenslæsning, fordi der er givet tilladelse til at der arbejdes tidligt og sent samt i weekenden og i udvalgte nætter.
De studerende ville gerne have været orienteret - og allerhelst have flyttet arbejdet til efter eksamen.
Benthe Vestergård Jørgensen siger til Tv 2/Fyn, at hun er rigtig ked af, at de studerende på blandt andet Campus Kollegiet lige over for vejarbejdet ikke har fået besked inden arbejdet gik i gang mandag morgen:
- Vi plejer at informere forud vores arbejder - og det lykkes i ni af ti tilfælde, men her missede vi det.
Vidste ikke hvornår arbejdet begyndte
Odense Letbane har længe vidst, at der blandt andet skulle nedsænkes en cykeltunnel på Niels Bohrs Allé, men man vidste ikke præcis, hvornår arbejdet kunne begynde:
- Vi ved det ofte meget sent, men vi har en ambition om at informere tre til fem dage forud for arbejdets påbegyndelse, siger Benthe Vestergård Jørgensen, og erkender, at der er sket en fejl.
- Vi har fejlet internt med vores kommunikation, og derfor er den ikke kommet ud.
SDU's ønske
Benthe Vestergård Jørgensen forstår godt, at de studerende "føler sig forstyrret" i deres eksamenslæsning, men hun fortæller samtidig, at planlægningen er foregået i tæt samarbejde med blandt andre SDU.
- SDU har ønsket, at arbejdet foregår inden studiestart, og at det foregår så komprimeret som muligt.
- Til studiestart kommer der tusindvis af elever, som skal over Campusvej og ned til studiet. Og der har det været meget uhensigtsmæssigt for dem (SDU, red.), at vi havde været midt i arbejdet.
Så det har været universitetet der har været med til at bestemme, at det skulle bygges i denne periode?
- Det foregår i tæt dialog med vores store interessenter, når arbejdet bliver planlagt - og med myndigheden, som giver tilladelse.
Så det er universitets eget ønske, at der skulle være bygget på dette her tidspunkt?
- Det er det efter mine informationer, at der har været et ønske om at det skete både så hurtigt og så komprimeret som muligt og inden studiestart.
Artiklen fortsætter under billedet ...
Studerende: Tunnelarbejde ødelægger eksamensforberedelser
Studerende på Campus Kollegiet ved SDU mister nattesøvn midt i eksamenstiden, fordi Odense Letbane har fået dispensation til at arbejde tidlig morgen, sen aften og om natten.
Odense Letbane har fået dispensation til på hverdage at påbegynde arbejdet med en ny cykeltunnel på Niels Bohrs Allé allerede klokken seks om morgenen og først slutte klokken 22.
- Jeg ville ønske, at de havde planlagt det anderledes, så arbejdet lå uden for eksamensperioden, siger Sarah Anne Pedersen, der bor på Campus Kollegiet lige over for vejarbejdet.
Hun er ved at forberede sig til sine eksaminer som specialestuderende på SDU, men den støj, som arbejdet forårsager både morgen og aften, gør det svært at få sin søvn og dermed læst ordentligt.
Arbejdet med at sænke en cykeltunnel ned under vejbanen startede mandag med, at Niels Bohrs Allé blev lukket, hvilket skabte lang kø dagen igennem på Stærmosegårdsvej.
Givet af hensyn til trafikken
Tilladelsen til at arbejde uden for normale arbejdstider er givet af hensyn til hurtig afvikling af arbejdet med at etablere tunnelen og dermed give færrest mulige gener for trafikken.
I weekenderne må entreprenøren arbejde fra 7 til 18, og derudover er der givet tilladelse til at arbejde otte nætter mellem klokken 22 og 7 om morgenen de næste fire uger. Den normale arbejdstid er 7-18 på hverdage.
- Vi kan ikke please alle. Med dispensationen kan de udføre arbejdet på fire uger, fremfor seks til otte uger ved kun at arbejde på almindelige arbejdstider, siger Peter Kildegaard, der er koordinator i vejmyndighed hos Odense By- og Kultur.
Sarah Anne Pedersen fortæller, at letbanearbejdet er prikken over i'et på al den støj, som har plaget området igennem længere tid fra byggearbejde.
- Man kan godt finde et andet sted at studere og læse, men man kan ikke finde et andet sted at sove. Det er jo her, jeg bor, siger hun.
Grundvand gør det nødvendigt
Peter Kildegaard påpeger, at tilladelsen til også at må arbejde sent aften og nat er nødvendig.
- Der er meget grundvand i jorden derude, og arbejderne skal seks meter ned i jorden. Derfor kan man ikke altid bare lade arbejdet stå, så ender man med at komme til et hul fyldt med vand næste morgen, siger Peter Kildegaard.
- Vi fik en sms mandag, lige inden de gik i gang, men der stod slet ikke noget om, at de havde fået dispensation til at arbejde fra klokken seks om morgenen, siger Sarah Anne Pedersen, der blev klar over det ved at henvende sig til en af arbejderne tidligt mandag morgen.
Odense Letbane har nu udsendt en pressemeddelelse om de næste ugers arbejde og dispensationen til at støje fra tidlig morgen til sen aften.
Det er almindelig praksis, at der sendes en sms eller lignende til beboere i ekstra berørte områder, såfremt man har et offentligt telefonnummer. Yderligere er det på Odense Kommunes hjemmeside muligt at tilmelde sig en sms-service, der vil give besked om vejarbejde eller lignende.
Sarah har udsigt nattelarm
Sarah Anne Pedersen er en af de studerende, som mandag blev vækket af de store entreprenørmaskiner. Hun har udsigt til arbejdet med tunnelen, og fortæller til TV 2/Fyn, at letbanearbejdet bare er en del af al den støj, som har plaget området igennem længere tid med byggearbejde.
- Man kan godt finde et andet sted at studere og læse, men man kan ikke finde et andet sted at sove. Det er jo her, jeg bor, siger hun.
Udover udsigten til der, hvor tusindvis af nye studerende vil passere under Campusvej, har Sarah Anne Pedersen og udsigt til byggelarm de næste fire uger.
Der er givet tilladelse til, at der arbejdes med tunnelen i weekenderne fra klokken 7 til 18. Derudover er der givet tilladelse til at arbejde otte nætter mellem klokken 22 og 7. På hverdage er maskinerne i gang fra 7 til 18.
Som forventet: Tunnelarbejde skaber trafikkaos
Mandag var der lange køer ved Niels Bohrs Allé, der er blevet lukket på grund af vejarbejde. Helt som forventet, skabte det lange køer.
Allerede den første dag skabte vejarbejdet på Niels Bohrs Allé lang kø. Den tætte trafik opleves især på Stærmosegårdsvej, hvor bilerne mandag morgen holdt tæt flere kilometer i retningen mod Ørbækvej. Mandag eftermiddag tager det næsten en halv time at komme gennem Stærmosegårdsvej.
Niels Bohrs Allé skal være lukket i fire uger, mens en færdigstøbt tunnel til cyklister bliver sænket ned under vejbanen.
Bilisterne er i stedet blevet opfordret til at køre uden om via Ørbækvej, Munkerisvej og Munkebjergvej.
Netop vejarbejdet på Ørbækvej blev færdiggjort torsdag aften. Det var et krav fra Odense By og Kultur, at letbanebyggeriet på Niels Bohrs Allé ikke måtte gå i gang, før det blev klar på Ørbækvej.
Artiklen fortsætter efter tv-indslaget ...
Nyt OUH skaber mere trafik
Den nye cykeltunnel er et tilkøb i forbindelse med letbaneprojektet, som Odense Kommune har valgt at investere i af hensyn til trafiksikkerheden.
Når Nyt OUH åbner i 2022, vil op imod fire gange så mange mennesker skulle igennem krydset ved Niels Bohrs Allé hver dag.
Cykeltunnellen skal gøre det lettere at komme frem, for dem der vælger den tohjulede løsning. Den kan dog først tages i brug ved studiestart på Syddansk Universitet til september.
Masser af vejarbejde
Odense by er i øjeblikket ramt af meget vejarbejde. Det gælder trafikkede veje som Østre Stationsvej ved banegården, Nyborgvej og Middelfartvej, der alle er ramt af letbanebyggeri.
I de kommende måneder begynder arbejdet med selve letbanen, hvor for eksempel sporarbejde og stationsarbejde går i gang.
På letbanekontoret oplyser de, at næsten alle kontrakter er blevet indgået, så tidsplanen bliver overholdt, såfremt intet uforudset dukker op i jorden.