24. jun. 2021 kl. 8:00
Fotograf: Thomas Larsen-Bjerre Redigering: Andreas Jarvel

16.500 cyklister får næste sommer mulighed for at køre 2. etape af Tour de France, der går fra Roskilde til Nyborg.


Nyborg kommer for alvor på cykel-verdenskortet til næste sommer, når verdens største cykelløb kigger forbi Østfyn i forbindelse med starten af Tour de France 2022, som afvikles i Danmark.

Men tre uger før et af klodens største sportsevents kommer til Fyn, får 16.500 motionister mulighed for at cykle hele eller dele af den rute, der tre uger senere lægger asfalt til 2. etape af Tour de France. Det gør de i motionsløbet Tour de Storebælt.

Læs også: 87-årig kørte sin bil i havnen
  • blev reddet op af to unge mænd
Gå tilbage Del
22. jun. 2021 kl. 20:23

87-årig kørte sin bil i havnen
  • blev reddet op af to unge mænd

Arkiv / Alexander Aagaard

To unge mænd reddede tirsdag eftermiddag en 87-årig mand fra druknedøden, da de resolut sprang i vandet og hev ham ud af den bil, han netop havde kørt i havnen i Faaborg.


Der opstod pludselig drama på en ellers stille tirsdag eftermiddag på havnen i Faaborg.

En 87-årig mand kørte direkte ud i havnebassinet, og mens bilen langsomt blev opslugt af vandet, spurtede to yngre mænd hen mod ulykkesstedet.

- En borger ringer 112 og fortæller, at en bil er kørt i havnen - og at to unge mænd sprinter hen ad kajen og springer i vandet, fortæller vagtchefen ved Fyns Politi, Henrik Strauss.

De to unge mænd handlede resolut og forsøgte at redde den 87-årige ud af bilen. Men aktionen lykkedes dog ikke i første omgang.

- De kunne ikke få fordøren op, formentlig på grund af vandtrykket, men det lykkes dem at få bagdøren op, og de får så reddet den ældre mand ud af bilen, siger vagtchefen.

Han fortæller videre, at den 87-årige var vågen og kontaktbar, da ambulancen kort tid efter ankom, og redderne kunne overtage behandlingen af manden.

Alt sammen takket være de to mænd på henholdsvis 24 og 25 år, begge fra Als.

- Ja, det må siges at være deres fortjeneste. De er meget velkomne på Fyn, siger Henrik Strauss, der roser den lynsnare handling fra de to.

- Dels for indsatsen, men også bare for at gøre noget. Der er ikke tid til at stå og overveje ret længe i sådan en situation.

Om den ældre mand fik et ildebefindende eller lavede noget forkert i en manøvre, ved vagtchefen ikke. Han er heller ikke bekendt med mandens tilstand efter den dramatiske eftermiddag på havnen i Faaborg.

Deltagerne kan vælge mellem tre distancer; 200 kilometer, 100 kilometer og 25 kilometer, hvoraf den fulde etape på 200 kilometer strækker sig fra Roskilde til Nyborg, ligesom tour-etapen.

- Det er helt fantastisk. Det er stort for alle de motionscyklister i landet, som nu kan komme ud på en fantastisk cykeltur. Det er once in a lifetime, at man får mulighed for at cykle på broen. Så der bliver rift om billetterne, siger Anette Leisner.

Hun er bestyrelsesmedlem i Nyborg Cykle Klub og glæder sig til den store oplevelse, der venter næste sommer. At de nu også selv får mulighed for at køre på den samme asfalt som verdens allerbedste cykelryttere, gør det kun endnu mere specielt.

“Tour de France i Danmark skal være en gul cykelfest for alle”

— Alex Pedersen, direktør for Grand Départ Copenhagen Denmark

- Det er et ekstra aspekt til, hvad vi kører rundt og oplever i naturen. Vi har alle vores ruter, og det her er en helt unik mulighed. Man kan identificere sig med rytterne og det, der foregår. Og så er det kun tre uger før, det rigtige Tour de France kommer, siger Anette Leisner.

Fantastisk for alle der elsker cykling

På alle tre ruter kører deltagerne over Storbæltsbroen og kommer i mål ved den officielle Tour-målstreg i Nyborg.

Der kommer altså motionscyklister på broen i et omfang, der ikke er set siden åbningen af broen i 1998, og Henrik Jess Jensen, formand for Danmarks Cykle Union (DCU) glæder sig over at kunne give cykelentusiaster den mulighed.

- At Tour de France kommer til Danmark er fantastisk for alle der elsker cykelsport og lyden af Touren. Vi er glade for i fællesskab med vores gode partnere at kunne give tusindvis af cykelentusiaster, små som store, øvede som uøvede, en fantastisk oplevelse på dele af tour-ruten og sågar over Storebæltsbroen. Det bliver en kæmpe begivenhed i sig selv. Vi glæder os til at klæde Danmark i gult, og vi håber, at rigtig mange springer på cyklen og deltager i Tour de Storebælt, siger cykelformanden.

Danmark har aldrig før været medarrangør af verdens største cykelløb, og der går med al sandsynlighed også mange år, før det sker igen.

Gul cykelfest

Motionsløbet Tour de Storebælt er officielt partnerarrangement for Grand Départ Copenhagen Denmark 2022, som er det officielle navn for arrangementet omkring Tour-starten i Danmark, hvor der skal køres tre etaper.

Med en målsætning om flere end 16.000 deltagere bliver Tour de Storebælt også det største enkeltstående sideevent til Tour de France i Danmark.

Læs også: Sygeplejerske Gitte viser sin løn frem: Kan ikke genkende de 42.800 kroner
Gå tilbage Del
18. jun. 2021 kl. 11:40
Fyn

Sygeplejerske Gitte viser sin løn frem: Kan ikke genkende de 42.800 kroner

Privat

Nu stiller to fynske sygeplejersker sig frem med deres lønseddel for at nuancere debatten om deres løn.


Der fyger tal frem og tilbage, når der diskuteres løn i forbindelse med sygeplejerskernes forestående strejke.

Derfor står Gitte Fremlev Schrøder, der er ansat som sygeplejerske på gynækologisk afdeling på OUH, frem med sin lønseddel for at give et håndgribeligt eksempel på en løn for en i hendes branche.

Hun har 20 års arbejdserfaring og en specialuddannelse som kontinenssygeplejerske.

For sine 30 timer per uge fik hun i maj en grundløn på 26.244,25 kroner.

Desuden fik hun lidt mere ind på lønkontoen end normalt, fordi feriegodtgørelsen, som bliver udbetalt to gange om året, faldt denne måned.

Gitte Fremlev Schrøder mener, man skal se tallene i kontekst. For det handler også om det, der leveres for prisen.

- Jeg synes nogle gange, folk glemmer, hvad det er for et arbejde, vi har. At vi står med et kæmpe ansvar hver dag, siger hun.

Forstå løntallet 42.800 kroner

Den borgerlige tænketank Cepos har skrevet, at en sygeplejerske tjener 42.800 kroner i det, der kaldes bruttoløn.

Tallet er dog taget for måneden januar, og det er ikke nødvendigvis et retvisende billede for lønnen resten af året.

Da bruttolønsbegrebet foruden pension nemlig indeholder aften-, nat- og weekendtillæg ses det i eksemplet, at det er måneden, hvor jule- og nytårstillæg bliver udbetalt.

Altså fik sygeplejerskerne mere udbetalt i det eksempel, tænketanken tog udgangspunkt i, fordi det var en måned med mere genetillæg.

I virkeligheden var den gennemsnitlige bruttomånedsløn i 2020 på 40.656 kroner, skriver B.T.

Gitte Fremlev Schrøder mener slet ikke, man kan bruge tallet, fordi det netop inkluderer pension og tillæg.

- Der er ingen, jeg kender, som kan genkende det billede med de 42.800 kroner, siger hun og uddyber:

- Det er jo grundlønnen, man skal sammenligne med, for mig bekendt, hvis man sammenligner med socialrådgivere og lærere eksempelvis, så har de ikke samme nat- og aftenarbejde.

Schrøder er selv en af dem, som, hvis hun arbejdede fuld tid, ville nærme sig Cepos tal. Hendes bruttoløn i maj ville være knap 42.000 kroner på grund af hendes 20 års erfaring og tillæg, hvis hun arbejdede fuld tid. Alligevel når hun ikke helt derop.

Deltid til debat

Når folk nævner fuld tid som en måde at tjene flere penge, køber gynækologi-sygeplejersken det ikke.

Gitte Fremlev Schrøder forklarer, at mange sygeplejersker føler sig nødsaget til at arbejde deltid ligesom hende selv for at få livet i balance.

- Jeg har en god kollega, som arbejder fuld tid, og hun kan nogle gange få fri klokken 15 og være nødsaget til at møde ind klokken 23 til en nattevagt, siger hun.

Man har nemlig nogle steder lavet en lokal aftale, som gør, at man kan fravige reglen om 11 timers hvile. Så er der kun krævet otte timers hvilepause.

Og netop det med de kun otte timers hviletid genkender Annberrit Olsen, som er sygeplejerske i akutmodtagelsen, også.

Privat

- For at kunne få vagtplanen til at hænge sammen har man lavet en aftale om otte timers hvile, og det tager jo alt sammen på kræfter.

Annberrit Olsen, der blev færdiguddannet i 2019, husker ikke, hvornår hun sidst havde en arbejdsuge på 37 timer, som hun ellers er ansat til. Derudover fortæller hun også, at hun mener ansvar og løn ikke stemmer overens.

- Vi står og laver livreddende hjælp på daglig basis på akutmodtagelsen, og det får jeg 726,73 kroner i funktionstillæg for om måneden.

Sygeplejerskernes grundløn som oplyst af DSR:

En nyuddannet sygeplejerske ansat på det regionale område får efter overenskomsten en grundløn på 25.114 kroner om måneden (løntrin 4 + centralt aftalt tillæg).

Efter otte år stiger lønnen til 29.023 kroner om måneden (løntrin 6 uden tillæg)

Og efter ti år stiger lønnen til 30.414 kroner om måneden (løntrin 6 + et tillæg)

- Jeg oplever tit at blive mødt med argumentet om, jeg selv har valgt mit fag og arbejde, men hvis det ikke er, fordi folk selv er i krise, så er det ofte, at de ikke ved, hvad vores arbejde og arbejdsforhold indeholder.

"Væk hele december"

Annberrit Olsen siger, at hun som næsten nyuddannet sygeplejerske godt kan komme op på en god løn, men så betyder det også, at hun knokler.

- I december var jeg stort set ikke hjemme, så det er alle tillæggene, der tæller op. Hvis jeg tager en ekstra weekendvagt ud over de to, jeg har i forvejen, så bliver det jo nødt til at give noget.

Annberrit Olsen så gerne, at folk hæftede sig i et andet regnestykke, end det der giver bruttolønnen.

- Hvis jeg arbejdede 37 timer om ugen uden overarbejde eller aftenarbejde, så ville jeg have en grundløn på 26.221,27 kroner.

Annberrit Olsen mener ligesom sin kollega ikke, det er retfærdigt at bruge bruttolønsbegrebet fra tænketanken Cepos til at eksemplificere deres løn.

Tallet indeholder også lønstatistik fra sygeplejersker med større tillæg på grund af uddannelse eller funktion.

Den forholdsvis nyuddannede Annberrit Olsen skal vente seks år, før hun stiger til næste løntrin. Der er nemlig otte år, før man stiger i grundløn som sygeplejerske.

Hvilket er en af grundene til, at hun stemte nej til det mæglingsforslag, der altså nu skal strejkes om.

Gitte Fremlev Schrøder stemte til gengæld ja, selvom hun heller ikke er tilfreds med lønnen. Hun følte, at sygeplejerskerne var meget alene, da de andre faggrupper godtog deres overenskomst, forklarer hun.

Se udsnit fra de to sygeplejerskers lønseddel her:

Privat

Og her Annberrit Olsens lønseddel:

Privat

- Tour de France i Danmark skal være en gul cykelfest for alle, hvor vi også har fokus på både elite- og motionscykling. Derfor er jeg utrolig glad for, at Tour de Storebælt giver både passionerede landevejscyklister og helt almindelige motionister en enestående mulighed for at deltage i et løb over Storebæltsbroen. Med tre forskellige distancer, som alle kommer henover et af de mest ikoniske steder for Touren i 2022, bliver det en unik oplevelse, siger Alex Pedersen, der er direktør for Grand Départ Copenhagen Denmark.

Tilbage i Nyborg glæder Anette Leisner sig over at Tour de France kommer til lige præcis hendes by.

- Det er rigtig godt for Nyborg, at alle lander her, så vi kan vise vores by frem. Og jeg håber selvfølgelig, at mange af dem kommer igen. Det kan måske også give nogen lyst til at prøve at komme og cykle med os. Men for hele Nyborg er det rigtig fint – både med motionsløbet og selvfølgelig Touren, siger Anette Leisner.

Fakta om Tour de Storebælt

Løbet tilbyder start fra tre forskellige byer langs ruten, alle med mål i Nyborg:

• Start i Roskilde – 200 kilometer og cirka 1.200 højdemeter

• Start i Kalundborg – 100 kilometer og cirka 500 højdemeter

• Start i Korsør – 25 kilometer og cirka 100 højdemeter

Ruten på 200 kilometer indeholder de tre stigninger som alle er kategoriserede til Tour de France 2022:

• Asnæs Indelukke (1,1 km á 5,8 %)

• Høve Stræde (1,6 km á 4,7 %)

• Kårup Strandbakke (1,3 km á 5,6 %)

Tour de Storebælt køres på åben vej, hvilket indebærer at alle deltagere skal følge færdselsloven og standse for rødt lys.

Under løbet vil Storebæltsbroen have et spor åbent i hver retning.

Tilmeldingen til Tour de Storebælt åbner 1. juli kl. 12 2021.


Se også www.tourdestorebaelt.dk

9. jul. 2019 kl. 22:17
TV 2 Sport

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del
Link
kopieret!

Der er stadigvæk to år til, at Tour de France kommer til Nyborg. Men forberedelserne er i fuld gang. Tue Kempf fra Nyborg er i Nancy i Frankrig og få syn for sagen.


Forberedelserne til Tour de France i Nyborg i 2021 er allerede i gang. En delegation af repræsentanter fra alle målbyerne i Danmark (Nyborg, København, Vejle og Sønderborg) har tirsdag været i Nancy, Frankrig.

Tour de France feltets ankomst til Nyborg forventes at samle op mod 100.000 mennesker i byen omkring den 3. juli 2021 og er rent praktisk og organisatorisk en stor opgave, og derfor er de i Nancy i Frankrig, for at blive klogere på, hvordan det skal forløbe.

Repræsentanterne er med rundt hele dagen, mens mållinjen i Nancy bliver bygget op, for at lære og søge inspiration, som de kan tage med sig hjem til deres egne byer.

Læs også: Kendt fynsk eventchef skal styre touren i Nyborg
Gå tilbage Del
28. jun. 2019 kl. 8:30

Kendt fynsk eventchef skal styre touren i Nyborg

Jeff Pachoud / Ritzau Scanpix

Tue Kempf skal stå i spidsen for markedsføringen af Nyborg og Fyn, når Tour de France kommer til Nyborg i juli 2021.


Det bliver et kendt navn i den danske eventbranche, der skal markedsføre Nyborg og Fyn, når Tour de France lander i Nyborg den 3. juli 2021.

Den 45-årige Tue Kempf, der starter i jobbet den 1. august, kommer med en bred og solid baggrund indenfor store events.

Han har haft ansvaret for blandt andet fodboldlandskampe og klubkampe i superligaen og Champions League, VM i Triathlon, tv-shows som Danmarks-indsamlingen og koncerter med danske og internationale navne.

Rejser til Frankrig

- At Tour de France kommer til Nyborg og Fyn er kæmpe, kæmpe stort. Det er en af verdens absolut største sportsbegivenheder, og da jeg så muligheden for at blive en del af holdet i Nyborg, var jeg ikke i tvivl. Det er en virkelig stor og spændende opgave vi står overfor, men det er netop den slags udfordringer jeg brænder allermest for, udtaler Tue Kempf i en pressemeddelelese.

En af Tue Kempfs første opgaver bliver at rejse til 4. etape af dette års Tour de France i Nancy, hvor han sammen med Nyborg vicekommunaldirektør Søren Møllegaard skal suge til sig af inspiration sammen med repræsentanter fra København, Vejle og Sønderborg - de andre målbyer i Danmark under Tour de France i 2021.

Op mod 100.000 tilskuere

Tour de France feltets ankomst til Nyborg forventes at samle op mod 100.000 mennesker i byen omkring den 3. juli 2021 og er rent praktisk og organisatorisk en stor opgave.

Derfor besluttede byrådet allerede kort efter Tour de France ruten i Danmark var offentliggjort at søge efter en projektchef.

Nyborgs nye projektchef, der faktisk er født i Nyborg, er oprindeligt uddannet i tv- og reklamefilmsbranchen og har siden arbejdet med strategi, tiltrækning, udvikling og afvikling af store events,

- Jeg fornemmer, at alle i Nyborg er virkeligt glade og stolte over værtsrollen, og at hele byen er klar til at stå på tæer. Samtidig ligger Tour de France tæt op ad den fynske ”Bike Island strategi”, så  opgaven, bliver at være med til at samle hele byen – og forhåbentlig hele Fyn - omkring indsatsen, så vi sammen kan skabe en fantastisk folkefest. Det er det jeg vil knokle for, siger Tue Kempf.

Om Tue Kempf

45 år. Født i Nyborg og opvokset i Odense. 

 

Tue Kempf er oprindeligt uddannet i tv-branchen og har arbejdet som tekniker, producer, producent og direktør i TV- og reklamefilmsmiljøet. Han har i 12 år haft ansvaret for alle publikumsevents i først OB og siden Odense Sport & Event og JVB Concerts. Har de seneste 2 år været selvstændig konsulent med særlig fokus på store events.

 

Tue Kempf har bl.a. haft ansvaret for over 1.000 events, bl.a. internationale esport-events, fodboldslandskampe og klubkampe i Superligaen, Europa- og Champions League, VM i triatlon, større TV-shows til DR og TV2, Disney on Ice, koncerter med danske og internationale navne som John Mayer, Bob Dylan, Elton John, Volbeat, Sting, Mø, Roger Waters og Leonard Cohen.  

 

Han har været repræsentant i en række danske og internationale brancheorganisationer. Sidder i en række advisory boards og bestyrelser, bl.a. i Odense Zoo.

 

Bor i en gammel lejlighed midt i Odense sammen sin kone Stina Willumsen, som er direktør for Strategi og Kommunikation i Energinet. 

 

Far til seks børn i alderen 2-23 år.

Tue Kempf er repræsentanten fra Nyborg, som er hyret af Nyborg Kommune til at stå for at arrangere målstregen i Nyborg i 2021.

- Jeg har noteret mig meget i dag og det, som jeg er mest interesseret i, det er logistikken og processerne. Det er spørgsmålet om, hvordan folk kommer til at bevæge sig, når showet bliver rullet ud, som vi er her for at lære mere om, siger Tue Kempf.

- Det er et kæmpe stort roadshow, der rykker ind og omdanner en lille bitte fransk provinsby til et verdens klasses idrætsevent. Det er utroligt fascinerende at følge, siger Tue Kempf.

De hundredetusinde mennesker kommer til at fylde godt i bybilledet i Nyborg, men Tue Kempf er ikke nervøs for, om det kan lade sig gøre.

- Vi har haft møder med folkene fra Tour de France, og vi ved, at vi har faciliteterne til at klare det her arrangement, siger Tue Kempf.

Læs også: Tour de France-ruten var tæt på at misse Fyn
Gå tilbage Del
24. feb. 2019 kl. 15:29

Tour de France-ruten var tæt på at misse Fyn

Målstregen på anden etape i 2021 kommer til at ligge i Nyborg, men Tour de France-ledelsen foreslog målstreg ude på Storebæltsbroen.


Når Tour de France i 2021 kommer til Danmark, bliver målstregen på anden etape tæt på McDonald’s i Nyborg - lige efter Storebæltsbroen.

Stod det til ledelsen i verdens største cykelløb, kunne målstregen have været på selve Storebæltsbroen.

Havde det været tilfældet, ville der slet ikke været blevet kørt Tour de France på fynsk jord. Som det er nu, kører rytterne et par hundrede meter ind på øen, inden de rammer målstregen i det østlige Nyborg.

Ifølge Alex Pedersen, der er tidligere cykelrytter og idémand bag den danske Tour-start, blev planerne om en målstreg på Storebæltsbroen droppet - både af hensyn til publikum og af hensyn til Nyborg.

- Vi synes, at Nyborgs historie skal fortælles, fordi hele eventen er en storytelling om, hvordan Danmark er som land, siger Alex Pedersen til TV 2/Fyn.

Løbsdirektør: Derfor er Storebæltsbroen så vigtig

Løbsdirektør Christian Prudhomme har ikke lagt skjul på, at der skulle kunne køres cykelløb på Storebæltsbroen, hvis Tour de France skulle til Danmark.

Årsagen er, at den kraftige vind på Storebælt kan have stor betydning for, hvordan etapen udvikler sig, og hvor meget resultatet af etapen påvirker resten af løbet.

- Af hensyn til det sportslige er det meget vigtigt, at målfeltet er så tæt på broen som muligt, sagde Christian Prudhomme på torsdagens pressemøde.

Eksperter: Afgørende betydning for etapeløbet

Nogle ryttere vil kunne nå at vinde eller tabe flere minutter på Storebæltsbroen, vurderer eksperter, og hvis målstregen blev placeret længere inde på Fyn, eksempelvis i Odense, ville rytterne og feltet nå at indhente det tabte.

Derfor blev kompromiset, at målstregen placeres nogle hundrede meter inde i land, så rytterne lige når at få fynsk jord under dækkene.

De tre danske Tour de France-etaper køres 2., 3. og 4. juli 2021. Den første finder sted i København, anden etape køres fra Roskilde til Nyborg, mens tredje etape køres fra Vejle til Sønderborg. Herefter flyver rytterne til Frankrig og kører over nogle uger løbet færdigt med den sidste målstreg i Paris.

Hvor mållinjen i Nyborg skal placeres er endnu ikke helt fastlagt, men Tue Kempf afslører, at de er langt, og at han glæder sig til at komme i gang for alvor.

- Når vi kommer hjem herfra, så har vi én proces omkring alt det praktiske. Så har vi en anden proces om, hvordan vi får skabt en fynsk folkefest i Nyborg, og hvordan får vi aktiveret hele byen, siger Tue Kempf.

Det bliver ganske særligt for de danske ryttere at komme over Storebælt, og at køre i nogle danske byer. Det tror Chris Anker Sørensen, der ærgrer sig over, at han ikke skal køre med, men dog kommer til at være kommentator.

- Udlændinge ligger måske ikke særligt meget mærke til byen, men de danske ryttere gør. Særligt hvis det er en pæn by, så snakker man om den bagefter. Især de danske ryttere glæder sig meget til touren i 2021. Det bliver fedt for dem at prøve at køre på dansk grund. Men at køre over Storebælt, det tror jeg at folk glæder sig særligt til, det prøver man ikke så tit, siger Chris Anker Sørensen.

19. mar. 2019 kl. 1:45
Opdateret: 19. mar. 2019 kl. 9:55
Benoit Tessier / Ritzau Scanpix

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del
Link
kopieret!

Nyborg Kommune ansætter nu en projektleder til at få alt til at klappe til tourens ankomst i Nyborg. Samtidig skal borgerne bidrage med gode idéer.


Det er først til juli 2021, at Tour de France har opløb på anden etape i Nyborg, men starten til at få alt på plads til den store dag blev taget af Nyborgs økonomiudvalg mandag.

Nyborg Kommune ansætter en projektleder der udelukkende skal have fokus på Tour de France. Det er en af konklusionerne på det indledende arbejde frem mod Grand Depart Copenhague Denmark 2021.

Læs også: Tour de France-ruten var tæt på at misse Fyn
Gå tilbage Del
24. feb. 2019 kl. 15:29

Tour de France-ruten var tæt på at misse Fyn

Målstregen på anden etape i 2021 kommer til at ligge i Nyborg, men Tour de France-ledelsen foreslog målstreg ude på Storebæltsbroen.


Når Tour de France i 2021 kommer til Danmark, bliver målstregen på anden etape tæt på McDonald’s i Nyborg - lige efter Storebæltsbroen.

Stod det til ledelsen i verdens største cykelløb, kunne målstregen have været på selve Storebæltsbroen.

Havde det været tilfældet, ville der slet ikke været blevet kørt Tour de France på fynsk jord. Som det er nu, kører rytterne et par hundrede meter ind på øen, inden de rammer målstregen i det østlige Nyborg.

Ifølge Alex Pedersen, der er tidligere cykelrytter og idémand bag den danske Tour-start, blev planerne om en målstreg på Storebæltsbroen droppet - både af hensyn til publikum og af hensyn til Nyborg.

- Vi synes, at Nyborgs historie skal fortælles, fordi hele eventen er en storytelling om, hvordan Danmark er som land, siger Alex Pedersen til TV 2/Fyn.

Løbsdirektør: Derfor er Storebæltsbroen så vigtig

Løbsdirektør Christian Prudhomme har ikke lagt skjul på, at der skulle kunne køres cykelløb på Storebæltsbroen, hvis Tour de France skulle til Danmark.

Årsagen er, at den kraftige vind på Storebælt kan have stor betydning for, hvordan etapen udvikler sig, og hvor meget resultatet af etapen påvirker resten af løbet.

- Af hensyn til det sportslige er det meget vigtigt, at målfeltet er så tæt på broen som muligt, sagde Christian Prudhomme på torsdagens pressemøde.

Eksperter: Afgørende betydning for etapeløbet

Nogle ryttere vil kunne nå at vinde eller tabe flere minutter på Storebæltsbroen, vurderer eksperter, og hvis målstregen blev placeret længere inde på Fyn, eksempelvis i Odense, ville rytterne og feltet nå at indhente det tabte.

Derfor blev kompromiset, at målstregen placeres nogle hundrede meter inde i land, så rytterne lige når at få fynsk jord under dækkene.

De tre danske Tour de France-etaper køres 2., 3. og 4. juli 2021. Den første finder sted i København, anden etape køres fra Roskilde til Nyborg, mens tredje etape køres fra Vejle til Sønderborg. Herefter flyver rytterne til Frankrig og kører over nogle uger løbet færdigt med den sidste målstreg i Paris.

Med store events som Danehofmarked, Julemarkedet og Norden i Nyborg er der brug for ekstra ressourcer for at afvikle yderligere et kæmpearrangement.

- Tour de France er uden tvivl den største enkeltstående begivenhed i Nyborgs nyere historie. Vi forventer op mod 100.000 mennesker i byen i dagene omkring den 3. juli 2021, og muligheden for at profilere Nyborg og Fyn generelt vil vi meget gerne udnytte bedst muligt og afvikle på et professionelt niveau, siger borgmester Kenneth Muhs (V).

Ansættelsesprocessen går i gang med det samme, og en af opgaverne for den kommende projektleder bliver at skabe sammenhæng mellem de mange interessenter der skal koordineres og kulminere den 3. juli 2021.

Alle ideer skal høres

Der er et stort ønske om at gøre Tour de France til en begivenhed alle kan tage del i, derfor oprettes snarest en mail-postkasse under Nyborg Kommune, hvor alle kan sende ideer og forslag ind, det være sig både i forhold til fest i byen, og ideer til udsmykning, markedsføring med videre.

Læs også: Nyborg-hotel er fuldt booket til Tour-etape
Gå tilbage Del
3. mar. 2019 kl. 12:31

Nyborg-hotel er fuldt booket til Tour-etape

Der er stadig over to år til, at Tour-feltet kommer til Nyborg. Men allerede nu har et af byens hoteller udsolgt på dagen, skriver Fyens.dk.


Den 3. juli 2021 kommer Tour de France-feltet til Nyborg, når der er mål i den gamle fynske købstad.

Men det gælder om at reservere overnatning i god tid, hvis man kommer langvejs fra og vil se rytterne, når de passerer målstregen i Nyborg.

Bliver et Tour-hotel

For selvom der stadig er mere end to år til, at verdens største cykelløb kommer til Nyborg, så kan Hotel Sinatur Storebælt allerede melde alt udsolgt på den pågældende dato. Det skriver Fyens.dk.

- Vi har kolleger i branchen, der ikke tør tage bestillinger ind, der ligger mere end 12 måneder ud i fremtiden. Det tør vi godt. Og der er ingen tvivl om, at vi bliver Tour de France-hotel i den weekend, siger Jan G. Larsen, direktør for Sinatur Hotel Storebælt, til avisen.

Sinatur Hotel Storebælt har i alt 115 dobbeltværelser og mere end 230 sengepladser. Ifølge hoteldirektøren er over halvdelen af værelserne på forhånd booket til feltets cykelryttere.

- Vores ambition er at skabe en begivenhed som alle i Nyborg Kommune kan være en del af. Vi har allerede oplevet en meget stor interesse for Tour de France, og det er vigtigt for at alle kan blive hørt, for jeg er overbevist om at der er rigtig mange gode ideer rundt om hos både private og foreninger i Nyborg Kommune, forklarer borgmester Kenneth Muhs.

Modtagerne af idéerne er en styregruppe med kommunaldirektør Lars Svenningsen som formand.

Læs også: Tour de France: Målstreg nær McDonald's i Nyborg
Gå tilbage Del
21. feb. 2019 kl. 12:47
Fyn

Tour de France: Målstreg nær McDonald's i Nyborg

Nyborg Kommune

Det er nu officielt bekræftet, at verdens største cykelløb starter i Danmark i 2021. De tre første etaper i Tour de France køres på danske landeveje, og Nyborg er målby for anden etape.


Det er nu officielt bekræftet, at Nyborg bliver målby på anden etape i Tour de France. Statsminister Lars Løkke Rasmussen præsenterede ruten torsdag formiddag på et pressemøde på Københavns Rådhus.

- Da vi fik forelagt muligheden om at få Nyborg som målby, var der ingen betænkningstid hos byrådet. Alle kunne se, at det er et tilbud, vi kun får én gang i historien, siger Nyborgs borgmester Kenneth Muhs i en pressemeddelelse.

- Vi glæder os med stolthed over at kunne byde velkommen til det ikonisk berømte 'Tour de France'-felt, siger Kenneth Muhs.

Rytterne slutter nær McDonald's

Anden etape kommer til at foregå den 3. juli, hvor rytterne skal køre den cirka 190 kilometer lange rute fra Roskilde over Storebæltsbroen til Nyborg.

Målstregen i Nyborg bliver på Storebæltsvej tæt på Mc Donalds.

Her forventes det, at etapen slutter omkring klokken 17.

Nyborg fyldes med holdbusser, sendevogne og teknik

Når verdens største cykelløb rammer Fyn, vil rytternes holdbusser være placeret på Storbæltsvej i retning ind mod byen og videre på Havnegade.

Nyborg Kommune
Her ses hvor holdbusserne skal placeres i Nyborg ved målområdet.

Det kommer til at kunne ses i Nyborgs gader, når cykelløbet rammer Fyn. I målområdet kommer der, udover holdbusserne, til at være sendevogne, teknik og meget andet.

Ifølge Nyborg Kommune kommer sendevogne og teknik til løbet til at fylde omkring 10.000 kvadratmeter i målområdet.

Det koster det

Det koster Nyborg Kommune 10 millioner kroner at få Grand Départ Denmark Copenhagen til byen. Desuden er der reserveret 5 millioner kroner til supplerende udgifter.


Heraf bidrager Sport Event Fyn med finansiering på halvanden million kroner. Ifølge Kenneth Muhs regner kommunen med at modregne bidraget fra Sport Event Fyn i de fem millioner supplerende udgifter.

 

Kilde: Nyborg Kommune

På Tour de France-ruten er det ikke alene cykelryttere, der kører på vejene. En tour-karavane med reklamer og merchandise er med rundt ved etaperne. I karavanen kommer ifølge Nyborg Kommune til at være omkring 150 biler, der vil komme til Nyborg omkring to timer før, at de første ryttere ruller ind på Fyns jord.

Afspærringer og midlertidige p-pladser

Det forventes ifølge Nyborg Kommune, at minimum 50.000 mennesker dukker op for at være med, når Tour de France rammer Nyborg.

Der bliver etableret midlertidige p-pladser uden for centrum i forbindelse med løbet.

De praktiske forberedelser forud for, at feltet kan slutte den 190 kilometer lange etape i Nyborg, betyder, at målområdet lukkes dagen før fra omkring klokken 20.

Resten af etaperuten i Nyborg vil blive lukket 4 timer før, at rytterne rammer området. Altså fra omkring klokken 13.

Under styregruppen er en lang række arbejdsgrupper som skal håndtere alt fra indsatser om sundhedsfremme og transportlogistik til klargøring af ruten i Nyborg, og det store pressecenter der skal etableres.

Som en konsekvens af de mange tusinde gæster der forventes at komme til Nyborg den første weekend i juli 2021, er det samtidig besluttet at flytte årets Danehofmarked, så det afvikles den første weekend i august i 2021.

Ud over den massive lokale indsats, har målbyerne København, Roskilde, Vejle, Sønderborg og Nyborg stiftet et fælles konsortium.

Konsortiet, der er stiftet som et interessentskab, har netop søgt en ny direktør, der skal samle trådene og styre økonomien, mens Grand Départ Copenhagen Denmark 2021 afvikles.

Nyborg skyder 15 millioner kroner i arrangementet.

Se hele interviewet med Nyborg-borgmester Kenneth Muhs.
11. mar. 2019 kl. 21:31
Ken Petersen

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del
Link
kopieret!

Hele Storebæltsbroen skal lukkes, når Tour-feltet kører over i juli 2021. Det mener Alex Pedersen, der var med til at skaffe løbet til Danmark.


Af sikkerhedsmæssige hensyn bør hele Storebæltsbroen lukkes ned for trafik, når Tour de France-feltet kører over broen den 3. juli 2021.

Læs også: Tour, landsstævne og Roskilde Festival i trafikal kollision
Gå tilbage Del
21. feb. 2019 kl. 18:01
Fyn

Tour, landsstævne og Roskilde Festival i trafikal kollision

DSB er i gang med at planlægge. Tour de France, DGI Landsstævne og Roskilde Festival i 2021 falder samtidig.


Tour de France-start i Roskilde den 3. juli falder på samme dag, som Roskilde Festival holder afslutningsfest i 2021. Samtidig ramler datoen også sammen med DGI Landsstævne, der bliver afholdt den 1.-4. juli 2021 i Svendborg.

Allerede nu sætter DSB i gang med planlægningen af togtrafikken den pågældende dag, oplyser informationschef ved DSB Tony Bispeskov.

- Der er nogle år til endnu, men vi går straks i gang med at finde ud af, hvilke muligheder vi har for at hjælpe med den store opgave, det nu er, at få fragtet de mange tusinde hjem fra cykelløb, landsstævne, festival, eller hvad det nu er, siger Tony Bispeskov.

DSB sætter hvert år flere togsæt ind, når de mange festivalgæster skal retur.

- Vi registrerer alle større begivenheder i landet, så vi har mulighed for at tage hensyn til arrangementer. Det gælder den tilbagevendende begivenhed Roskilde Festival, men også nyheden om, at Tour de France kommer til Danmark.

- Vi gør selvfølgelig alt, hvad vi kan i den kommende tid i forhold planlægningen for at tilrettelægge det på bedst mulig vis, siger Tony Bispeskov.

Vejdirektoratet ikke med i planlægningen

Roskilde Festival plejer at betyde, at Roskildes indbyggertal vokser med over 100.000 mennesker.

Med Tour de France-besøg oveni vil dette tal formentlig nå nye højder.

Vejdirektoratet oplyser, at det ikke har været med ind over planlægningen af de eventuelle trafikale udfordringer, det kan give i Roskilde, at Tour de France er i Roskilde, og at den sidste dag på Roskilde Festival i 2021 falder sammen.

Det mener den tidligere cykelrytter Alex Pedersen, der i dag er konstitueret direktør for Grand Départ Copenhagen Denmark, som har været med til at skaffe verdens største cykelløb til Danmark.

- Ønskescenariet er selvfølgelig, at broen er helt ren, så der kun er 200 cykelryttere på broen og så de her følgebiler. Jeg blev citeret for, at det er på grund af tv-billeder. Det er ikke kun på grund af de flotte tv-billeder, men det er også et spørgsmål om sikkerhed.

Et spørgsmål om sikkerhed

Indtil videre har der kun været lagt op til, at det ene spor skulle lukkes under cykelløbet. Men hvis der sker et trafikuheld, mens rytterne cykler over broen i det modsatte spor, så frygter Alex Pedersen, at det kan ende med en aflysning af etapen.

Læs også: Nyborg-hotel er fuldt booket til Tour-etape
Gå tilbage Del
3. mar. 2019 kl. 12:31

Nyborg-hotel er fuldt booket til Tour-etape

Der er stadig over to år til, at Tour-feltet kommer til Nyborg. Men allerede nu har et af byens hoteller udsolgt på dagen, skriver Fyens.dk.


Den 3. juli 2021 kommer Tour de France-feltet til Nyborg, når der er mål i den gamle fynske købstad.

Men det gælder om at reservere overnatning i god tid, hvis man kommer langvejs fra og vil se rytterne, når de passerer målstregen i Nyborg.

Bliver et Tour-hotel

For selvom der stadig er mere end to år til, at verdens største cykelløb kommer til Nyborg, så kan Hotel Sinatur Storebælt allerede melde alt udsolgt på den pågældende dato. Det skriver Fyens.dk.

- Vi har kolleger i branchen, der ikke tør tage bestillinger ind, der ligger mere end 12 måneder ud i fremtiden. Det tør vi godt. Og der er ingen tvivl om, at vi bliver Tour de France-hotel i den weekend, siger Jan G. Larsen, direktør for Sinatur Hotel Storebælt, til avisen.

Sinatur Hotel Storebælt har i alt 115 dobbeltværelser og mere end 230 sengepladser. Ifølge hoteldirektøren er over halvdelen af værelserne på forhånd booket til feltets cykelryttere.

- Hvis der er trafik i det ene spor, og der sker noget i det spor, så kan vi risikere, at der skal redningskøretøjer ud ovre i cykelsporet. Det ville være rigtig trist, hvis der skete noget der, og så cykelløbet skulle til at aflyses på grund af et uheld ovre i trafiksporet. Så der er rigtig mange hensyn at tage, og det er noget af det, vi skal til at drøfte, og det har vi to år til at finde ud af, siger Alex Pedersen.

Om det ender med, at Storebæltsbroen bliver helt lukket for trafik under cykelløbet, er stadig ikke besluttet. Indtil videre har Transportministeriet kun givet godkendelse til, at broen kan bruges under løbet.

Håber på nyt broløb

Alex Petersens ønske om at lukke broen for trafik under Tour de France-etapen får også håbet til at spire hos en af arrangørerne af det nu lukkede broløb over Storebæltsbroen - Carl Haals.

Læs også: Transportminister står fast: Ikke flere broløb
Gå tilbage Del
13. sep. 2017 kl. 10:51

Transportminister står fast: Ikke flere broløb

arkiv

Lørdagens motionsløb over Storebælt blev det sidste, selv om det forløb uden større trafikale problemer. Transportminister Ole Birk Olesen står fast trods mange protester.


I en stille politisk sommer skabte det overskrifter, da Vejdirektoratet meldte ud, at det fremover skal være slut med motionsløbet over Storebælt.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) støttede op om udmeldingen. Og den beslutning laver han ikke om på, selv om lørdagens broløb - det sidste altså - forløb uden større trafikale problemer.

- Det er positivt, at broløbet forløb uden større trafikale problemer.

- Det er nemlig ofte tilfældigheder, som afgør, om det går godt, eller om der opstår trafikale problemer, som vi så det på Storebæltsbroen i 2012 og 2014, skriver Ole Birk Olesen i en udtalelse til DR Fyn.

Magnus Heunicke (A), der sidder i Folketingets transportudvalg, har tidligere sagt, at det er meget ærgerligt, hvis sidste tur over Storebælt er løbet.

- Det er en fremragende dansk tradition med de her broløb, og erfaringerne viser jo, at hvis det planlægges ordentligt, så kan det afholdes uden de store gener for trafikken, siger han til DR Fyn.

Der vil i fremtiden kun ved særlige tilfælde kunne gives dispensation, som eksempelvis til danske etaper af Tour de France, fortæller Ole Birk Olesen.

Broløbet over Storebælt har fundet sted syv gange. Det første fandt sted i 1997, fremgår det af motionslob.dk.

- Hvis det går godt trafikmæssigt, så kan det måske åbne vejen for, at vi kan komme på banen igen med et broløb. Altså der burde være plads til, at man hvert tredje år kunne lukke i hvert fald det ene spor i tre og en halv til fire timer, siger han.

Det hidtil sidste broløb over Storebæltsbroen blev afholdt i september 2017, efter at transportminister Ole Birk Olesen (LA) på Vejdirektoratets anbefaling besluttede, at der ikke længere skulle afholdes broløb, da det gav for mange trafikale problemer.

Borgmester vil have broløbet tilbage

Kenneth Muhs (V) er borgmester i Nyborg, og han håber også, at Tour de France-etapen over Storebæltsbroen kan være med til at få broløbet tilbage.

- Vi skal have Storebæltsløbet tilbage igen. For det er jo netop det helt fantastiske, at broen kan. Jeg blev spurgt på et tidspunkt, hvorfor man ikke løber et broløb langs vores flotte kyster, hvortil jeg siger: “jamen så er det jo ikke noget broløb.” Det er jo også at få lov til at vise vores flotte infrastruktur frem, for der kommer også gæster udenlands fra. Så der vil jeg sige, at det skulle vi gerne have tilbage igen, siger borgmesteren.

Forskel på Touren og et broløb

Men der er forskel på et broløb og Tour de France. Det mener Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, som tidligere har været stor fortaler for at stoppe broløbene.

- Jeg vil sige, at Tour de France det er jo nok sådan en tusindårs-begivenhed, vi aldrig kommer i nærheden af mere. Derfor er vi nok lidt mere large i forhold til at kigge på muligheden der. Jeg mener stadig ikke, at Storebæltsbroen eller andet af vores betydelige infrastruktur skal bruges til motionsløb, der strækker sig over adskillige timer og ligger trafikken ned og skaber ti kilometer lange køer.

- Det har jeg tidligere sagt, at jeg er imod. Vi har så meget andet smuk natur i Danmark, hvor man kan løbe rundt. Men sådan en stor begivenhed som Tour de France, der må vi nok sige, at den får vi kun én gang til Danmark. Så jeg synes, at der er en forskel, men jeg kan godt forstå, hvis man synes det er en lille smule dobbeltmoralsk, siger han.

Det første af i alt syv broløb over Storebæltsbroen blev afholdt i 1997.

Hele Storebæltsbroen skal lukkes, når Tour-feltet kører over i juli 2021. Det mener Alex Petersen, der var med til at skaffe løbet til Danmark.
Video: Ken Petersen
24. feb. 2019 kl. 15:29

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del
Link
kopieret!

Målstregen på anden etape i 2021 kommer til at ligge i Nyborg, men Tour de France-ledelsen foreslog målstreg ude på Storebæltsbroen.


Når Tour de France i 2021 kommer til Danmark, bliver målstregen på anden etape tæt på McDonald’s i Nyborg - lige efter Storebæltsbroen.

Læs også: Borgmester ærgrer sig over, at Tour de France ikke når Odense
Gå tilbage Del
21. feb. 2019 kl. 12:56

Borgmester ærgrer sig over, at Tour de France ikke når Odense

Odense er alligevel ikke en del af ruten, når Tour de France kommer til Danmark i 2021.


Tour de France lægger ikke vejen forbi Odense, når verdens største cykelløb kommer til Danmark i 2021. Dermed misser Odense Kommune muligheden for at få rytterne til deres by, som statsminister, Lars Løkke Rasmussen, ellers tidligere har meldt ud.

Det ærgrer borgmester i Odense Kommune, Peter Rahbæk Juel (S).

- For det første er jeg inderst inde glad for, at Tour de France kommer til Danmark, og det kommer til Fyn.

- Men når det er sagt, så er jeg selvfølgelig også ærgerlig over, at Odense ikke blev målby, da det var den ambition, vi gik ind med i forhandlinger med staten, siger Peter Rahbæk Juel.

Borgmesteren har kendt til udfaldet siden udgangen af november.

- A.S.O. (arrangør af Tour de France, red.) havde det krav, at de af sportslige årsager gerne ville have, at løbet sluttede umiddelbart efter Storebæltsbroen, så der er god mulighed for sidevindskørsel og dermed drama på anden etape, siger Peter Rahbæk Juel.

Det var ifølge borgmesteren kommunen selv, der valgte at trække sig, da de kendte til kravet.

- De penge, vi har reserveret, dem har vi selvfølgelig ikke brugt.

- Vi har lagt en del mandetimer i at lave forarbejdet. De timer kommer jo ikke tilbage igen, men jeg glæder mig over løbet kommer til Fyn, og det tager jo ikke mere end 15 minutter i toget at tage til Nyborg, siger Peter Rahbæk Juel.

Han forventer, at Odense alligevel kommer til at mærke touren i kraft at hotelbookinger i byen.

Stod det til ledelsen i verdens største cykelløb, kunne målstregen have været på selve Storebæltsbroen.

Havde det været tilfældet, ville der slet ikke været blevet kørt Tour de France på fynsk jord. Som det er nu, kører rytterne et par hundrede meter ind på øen, inden de rammer målstregen i det østlige Nyborg.

Ifølge Alex Pedersen, der er tidligere cykelrytter og idémand bag den danske Tour-start, blev planerne om en målstreg på Storebæltsbroen droppet - både af hensyn til publikum og af hensyn til Nyborg.

- Vi synes, at Nyborgs historie skal fortælles, fordi hele eventen er en storytelling om, hvordan Danmark er som land, siger Alex Pedersen til TV 2/Fyn.

Løbsdirektør: Derfor er Storebæltsbroen så vigtig

Løbsdirektør Christian Prudhomme har ikke lagt skjul på, at der skulle kunne køres cykelløb på Storebæltsbroen, hvis Tour de France skulle til Danmark.

Årsagen er, at den kraftige vind på Storebælt kan have stor betydning for, hvordan etapen udvikler sig, og hvor meget resultatet af etapen påvirker resten af løbet.

- Af hensyn til det sportslige er det meget vigtigt, at målfeltet er så tæt på broen som muligt, sagde Christian Prudhomme på torsdagens pressemøde.

Eksperter: Afgørende betydning for etapeløbet

Nogle ryttere vil kunne nå at vinde eller tabe flere minutter på Storebæltsbroen, vurderer eksperter, og hvis målstregen blev placeret længere inde på Fyn, eksempelvis i Odense, ville rytterne og feltet nå at indhente det tabte.

Derfor blev kompromiset, at målstregen placeres nogle hundrede meter inde i land, så rytterne lige når at få fynsk jord under dækkene.

De tre danske Tour de France-etaper køres 2., 3. og 4. juli 2021. Den første finder sted i København, anden etape køres fra Roskilde til Nyborg, mens tredje etape køres fra Vejle til Sønderborg. Herefter flyver rytterne til Frankrig og kører over nogle uger løbet færdigt med den sidste målstreg i Paris.

Læs også: Tour de France: Målstreg nær McDonald's i Nyborg
Gå tilbage Del
21. feb. 2019 kl. 12:47
Fyn

Tour de France: Målstreg nær McDonald's i Nyborg

Nyborg Kommune

Det er nu officielt bekræftet, at verdens største cykelløb starter i Danmark i 2021. De tre første etaper i Tour de France køres på danske landeveje, og Nyborg er målby for anden etape.


Det er nu officielt bekræftet, at Nyborg bliver målby på anden etape i Tour de France. Statsminister Lars Løkke Rasmussen præsenterede ruten torsdag formiddag på et pressemøde på Københavns Rådhus.

- Da vi fik forelagt muligheden om at få Nyborg som målby, var der ingen betænkningstid hos byrådet. Alle kunne se, at det er et tilbud, vi kun får én gang i historien, siger Nyborgs borgmester Kenneth Muhs i en pressemeddelelse.

- Vi glæder os med stolthed over at kunne byde velkommen til det ikonisk berømte 'Tour de France'-felt, siger Kenneth Muhs.

Rytterne slutter nær McDonald's

Anden etape kommer til at foregå den 3. juli, hvor rytterne skal køre den cirka 190 kilometer lange rute fra Roskilde over Storebæltsbroen til Nyborg.

Målstregen i Nyborg bliver på Storebæltsvej tæt på Mc Donalds.

Her forventes det, at etapen slutter omkring klokken 17.

Nyborg fyldes med holdbusser, sendevogne og teknik

Når verdens største cykelløb rammer Fyn, vil rytternes holdbusser være placeret på Storbæltsvej i retning ind mod byen og videre på Havnegade.

Nyborg Kommune
Her ses hvor holdbusserne skal placeres i Nyborg ved målområdet.

Det kommer til at kunne ses i Nyborgs gader, når cykelløbet rammer Fyn. I målområdet kommer der, udover holdbusserne, til at være sendevogne, teknik og meget andet.

Ifølge Nyborg Kommune kommer sendevogne og teknik til løbet til at fylde omkring 10.000 kvadratmeter i målområdet.

Det koster det

Det koster Nyborg Kommune 10 millioner kroner at få Grand Départ Denmark Copenhagen til byen. Desuden er der reserveret 5 millioner kroner til supplerende udgifter.


Heraf bidrager Sport Event Fyn med finansiering på halvanden million kroner. Ifølge Kenneth Muhs regner kommunen med at modregne bidraget fra Sport Event Fyn i de fem millioner supplerende udgifter.

 

Kilde: Nyborg Kommune

På Tour de France-ruten er det ikke alene cykelryttere, der kører på vejene. En tour-karavane med reklamer og merchandise er med rundt ved etaperne. I karavanen kommer ifølge Nyborg Kommune til at være omkring 150 biler, der vil komme til Nyborg omkring to timer før, at de første ryttere ruller ind på Fyns jord.

Afspærringer og midlertidige p-pladser

Det forventes ifølge Nyborg Kommune, at minimum 50.000 mennesker dukker op for at være med, når Tour de France rammer Nyborg.

Der bliver etableret midlertidige p-pladser uden for centrum i forbindelse med løbet.

De praktiske forberedelser forud for, at feltet kan slutte den 190 kilometer lange etape i Nyborg, betyder, at målområdet lukkes dagen før fra omkring klokken 20.

Resten af etaperuten i Nyborg vil blive lukket 4 timer før, at rytterne rammer området. Altså fra omkring klokken 13.

21. feb. 2019 kl. 18:45

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del
Link
kopieret!

Verdens største cykelløb kommer på et dansk visit, når Tour de France i 2021 blandt andet kommer til Nyborg. Torsdag eftermiddag holdt de pressemøde.


De kan slet ikke få armene ned i Nyborg ved udsigten til at skulle være målby for første etape, når Tour de France i 2021 får 'Grand Depart' i Danmark.

Torsdag eftermiddag var der pressemøde i den østfynske købstad, og det var en overordentligt stolt Nyborg-borgmester, der kunne åbne pressemødet og byde både erhvervsminister Rasmus Jarlov og Tour de France-direktør Christian Prudhomme velkommen til Nyborg.

“Nyborg vil give os noget, som intet andet sted kan. Ikke Tourmalet – men Storebæltsbroen. Vinden kommer til at give et uforudsigeligt cykelløb”

— Christian Prudhomme

- Det er med stolthed og begejstring, at jeg står her og kan bekendtgøre, at Tour de France kommer til Nyborg i 2021. Det er en drøm, der bliver til virkelighed for os. At være vært for verdens største cykelløb er en kæmpe mulighed for Nyborg og en åbenlyst let beslutning for os at tage, sagde borgmester Kenneth Muhs.

Borgmesteren fortalte efterfølgende at de i efteråret sidste år blev bekendt med Tour-ledelsens ønske om, at en etape skulle slutte i Nyborg.

- Vores håb er, at begivenheden vil samle hele Fyn og gøre det til en uforglemmelig oplevelse for hele Fyn, sagde Kenneth Muhs.

Læs også: Nej til Odense: Tour de France-direktør ville have Nyborg
Gå tilbage Del
21. feb. 2019 kl. 13:45
Fyn

Nej til Odense: Tour de France-direktør ville have Nyborg

TV 2 News

Løbsdirektør for Tour de France, Christian Prudhomme, forklarede torsdag formiddag på et pressemøde, hvorfor cykelløbet har sagt nej til Odense og valgt Nyborg i stedet.


'Hvorfor blev det Nyborg og ikke Odense?', blev der spurgt på et pressemøde torsdag formiddag, hvor planerne for Tour de France 2021 officielt blev præsenteret.

TV 2 Sport-journalist Dennis Ritter, der spurgte på pressemødet, hvorfor Odense endte med at blive sat ud af spillet, efter at byen længe havde været i kikkerten til at blive en af de danske byer, som løbet skulle forbi.

- Christian Prudhomme og hans team var meget klare om, at de ville have Storebæltsbroen med, lagde Københavns overborgmester Frank Jensen ud med at svare på spørgsmålet. Herefter gav han ordet videre til løbsdirektøren.

- Af hensyn til det sportslige er det meget vigtigt, at målfeltet er så tæt på broen som muligt, sagde løbsdirektør Christian Prudhomme.

Han uddybede.

- Vinden er meget, meget vigtigt for cykelløbet. Dens indflydelse er mere vigtig end selv bjerge nu til dags, sagde  Prudhomme.

I sit svar udtrykte han beklagelse over for Odense.

- Vi beklager meget over for Odense. Men .. Første etape vil være fyldt med passion og entusiasme alle vegne. Anden etape er ægte sport. Entusiasme, kræfter, men sport. Det var nødvendigt for os, at vi fik mållinjen lige ved broen, sagde løbsdirektøren.

Pressemøde i Nyborg

På pressemødet i Nyborg satte Tour de France-direktør Christian Prudhomme flere ord på, hvorfor Nyborg er blevet foretrukket som målby fremfor Odense på Tourens anden etape, der strækker sig over 190 kilometer fra Roskilde til altså Nyborg

- Nyborg vil give os noget, som intet andet sted kan. Ikke Tourmalet – men Storebæltsbroen. Vinden kommer til at give et uforudsigeligt cykelløb. Så vi håber, at vi den 3. juli 2021 får sidevind, siger en smilende løbsdirektør, mens han peger ud ad vinduerne.

- Tour de France er ikke bare et cykelløb. Det er kultur, geografi, historie – men primært er det sport. Og der er Storebæltsbroen vigtig. Forestil jer et cykelløb, hvor 18 kilometer bliver kørt over vandet. Helikopterbillederne bliver sendt til 190 lande. Alle kommer til at vide, hvor Nyborg og Storebæltsbroen ligger, siger Christian Prudhomme.

Se hele pressemødet fra Nyborg her.
21. feb. 2019 kl. 18:01
Fyn

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del
Link
kopieret!

DSB er i gang med at planlægge. Tour de France, DGI Landsstævne og Roskilde Festival i 2021 falder samtidig.


Tour de France-start i Roskilde den 3. juli falder på samme dag, som Roskilde Festival holder afslutningsfest i 2021. Samtidig ramler datoen også sammen med DGI Landsstævne, der bliver afholdt den 1.-4. juli 2021 i Svendborg.

Allerede nu sætter DSB i gang med planlægningen af togtrafikken den pågældende dag, oplyser informationschef ved DSB Tony Bispeskov.

Læs også: Officielt: Tour de France-etape skal slutte i Nyborg
Gå tilbage Del
20. feb. 2019 kl. 17:00

Officielt: Tour de France-etape skal slutte i Nyborg

Fabrice Coffrini / Ritzau Scanpix

Verdens største cykelløb, Tour de France, starter i 2021 i Danmark. Løbets første reelle etape skal gå fra Roskilde til Nyborg.


Fynboerne kan se frem til at få besøg af verdens største cykelløb, når Tour de France i 2021 skal starte i Danmark.

Løbet starter med en prolog i København, og dagen efter køres den første reelle etape. Den 190 kilometer lange etape kommer til at gå fra Roskilde, henover Storebæltsbroen og får så mål i Nyborg.

Det bekræfter Tour de France-direktør Christian Prudhomme til det franske medie Europe1, ligesom flere fynske kilder bekræfter oplysningerne overfor TV 2/Fyn.

I alt tre etaper skal køres i Danmark - eller en prolog og så to reelle etaper. Første etape forventes at blive en 13 kilometer lang enkeltstart i København.

Løbets anden etape strækker sig fra Roskilde til Nyborg, mens Vejle lægger startby til sidste etape i den danske Tour-start. Herfra vil rytterne bevæge sig ud på 170 kilometer, inden de kører over målstregen i Sønderborg.

Det officielle Danmark har i årevis arbejdet på at få Tour-starten til Danmark. En dansk delegation med statsminister Lars Løkke Rasmussen besøgte blandt andet løbet i 2017, og regeringen har også sat 17 millioner kroner af på finansloven til at afvikle starten på verdens største cykelløb i Danmark i 2021.

Tæt på rigtigt gæt i 2017

Allerede i oktober 2017 gættede TV 2 Sport på, at Tour de France i 2021 ville få start - på cykelfransk kaldet Grand Départ - i København. Dengang var gættet, at rytterne skal køre prolog i hovedstaden. Første etape skulle så gå fra Roskilde over Storebæltsbroen og videre til Odense og anden etape fra Vejle til Sønderborg, inden løbet igen skulle tilbage til Frankrig.

Det har så nu vist sig at være utrolig tæt på korrekt.

Danmark har tidligere med stor succes håndteret store cykelbegivenheder med verdensmesterskaberne i 2011 og Giro-starten i 2012. Og naturligvis VM i cyklecross i Bogense for blot tre uger siden.

Løbsdirektør Christian Prudhomme har tidligere sagt masser af rosende ord om det dansk tour-bud.

- København er verdens bedste cykelby. Den er langt foran de fleste andre byer, når det gælder bløde trafikanter og cykler. Vi vil gerne styrke båndet mellem cykelløb og almindelige cyklister. Det er det, jeg kan sige, sagde Christian Prudhomme til TV 2 Sport i oktober 2017.

Start i udlandet

Tour de France har historisk set mange gange startet i udlandet. I løbets første 50 år startede det altid i Frankrig, men siden 1953 er de første etaper blevet kørt tæt på Frankrig i lande som Holland, Belgien, Spanien, Tyskland og Luxemburg.

Særligt i de senere år har løbsledelsen lagt starten længere væk med ’Grand Départ’ i blandt andet Irland og England – og altså i 2021 i Danmark.

Produktionsselskabet Playground Productions har tidligere produceret denne video, der præsenterer det danske bud:

- Der er nogle år til endnu, men vi går straks i gang med at finde ud af, hvilke muligheder vi har for at hjælpe med den store opgave, det nu er, at få fragtet de mange tusinde hjem fra cykelløb, landsstævne, festival, eller hvad det nu er, siger Tony Bispeskov.

DSB sætter hvert år flere togsæt ind, når de mange festivalgæster skal retur.

- Vi registrerer alle større begivenheder i landet, så vi har mulighed for at tage hensyn til arrangementer. Det gælder den tilbagevendende begivenhed Roskilde Festival, men også nyheden om, at Tour de France kommer til Danmark.

- Vi gør selvfølgelig alt, hvad vi kan i den kommende tid i forhold planlægningen for at tilrettelægge det på bedst mulig vis, siger Tony Bispeskov.

Vejdirektoratet ikke med i planlægningen

Roskilde Festival plejer at betyde, at Roskildes indbyggertal vokser med over 100.000 mennesker.

Med Tour de France-besøg oveni vil dette tal formentlig nå nye højder.

Vejdirektoratet oplyser, at det ikke har været med ind over planlægningen af de eventuelle trafikale udfordringer, det kan give i Roskilde, at Tour de France er i Roskilde, og at den sidste dag på Roskilde Festival i 2021 falder sammen.

21. feb. 2019 kl. 14:24
Fyn

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del
Link
kopieret!

Fyn er igen ramt af tourfeber. Verdens største cykelløb kommer nemlig til øen i 2021. I 1996 så fynboerne også gult, da Bjarne Riis vandt Tour de France.


Onsdag den 20. februar var dagen, som mange cykelløbsentusiaster havde ventet på i årtier.

For her kom det frem, at verdens største cykelløb, Tour de France, kommer til Danmark i 2021, hvor Nyborg bliver målby på anden etape den 3. juli.

- Tour de France er stort. Det er et fedt løb. Jeg har været nede og overvære det i Frankrig, og det bliver helt vildt at få det til Nyborg, siger Jørn Carl, der er formand for den lokale cykelklub i Nyborg og fortsætter:

- Jeg tror på, at det vil være med til at skærpe interessen for cykling og klubben. Så jo, det skal nok kaste et eller andet af sig på et eller andet plan, det tror jeg. Jeg håber, at det vil give flere medlemmer i klubben.

Fyn er gul - og Bjarne er en helt

TV 2 FYN
De gule vandcykler var et kæmpehit under tourfeberen i 1996.

I 1996 blev Fyn også ramt af den gule cykelfeber, da Bjarne Riis eller "Ørnen fra Herning" vandt løbet. De fynske cykelhandlere havde kronede dage - og selv de gule vandcykler på Odense Å var konstant udlejet, selvom vejret var alt andet end gul sol og blå himmel i 1996.

“Det er fordi, at Bjarne Riis er en helt. Jeg synes, det er helt vildt. Og jeg ser ellers aldrig Tour de France normalt, men i år har jeg set det hele tiden.”

— Dorte Christensen, Tour-fan i 1996

- Vandcyklerne er jo gule. Folk snakker jo ikke om andet end gult. Og der kommer mange sjove bemærkninger om Bjarne Riis i øjeblikket, fortalte Knud Laursen, der var bådudlejer ved Odense Å i juli 1996.

- Det er jo folk, der kommer gående, der ser dem, der sveder ude på vandet - og så bliver der råbt: Kom så, Bjarne. Nu fører du - og alt det der. Det er jo sjovt.

Se hele indslaget fra 19. juli 1996 herunder:

De fynske cykelhandlere havde svært ved at følge med under tour-feberen.

Hvor er den gule cykeltrøje henne?

- Den er udsolgt. Pudsigt nok, fortalte cykelhandler Michael Hansen til TV 2/Fyn.

Og det er Bjarne Riis' skyld?

- Det er udelukkende Bjarne Riis, det må vi sige, ja.

TV 2/FYN
Den prikkede bjergtrøje kunne man stadig få - men den gule førertrøje var revet væk i 1996.

I 1996 måtte de fynske cykelløbfans nøjes med at følge touren på tv - eller tage bussen til Paris, hvis man ville opleve en af verdens største sportsbegivenheder på tæt hold.

Og det gjorde hundredevis af fynboer. Otte propfyldte busser blev sendt af sted fra Odense til Champs-Élysées.

- Det er jo en oplevelse at se hele feltet komme ind, lød det fra en.

- Vi skal jo hjælpe Ørnen de sidste meter over målstregen, fortalte en anden.

Også kvinderne havde taget fri for at komme helt tæt på cykelløbet og Ørnen fra Herning.

- Det er fordi, at Bjarne Riis er en helt. Han er bare en helt. Jeg synes, det er helt vildt. Og jeg ser ellers aldrig Tour de France normalt, men i år har jeg set det hele tiden. For Riis er en helt, fortalte Dorte Christensen.

TV 2/FYN
Dorte Christensen til højre gjorde alt, hvad hun kunne for at få fri fra arbejde, så hun kunne komme til Paris og hylde Riis.
21. feb. 2019 kl. 13:45
Fyn
TV 2 News

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del
Link
kopieret!

Løbsdirektør for Tour de France, Christian Prudhomme, forklarede torsdag formiddag på et pressemøde, hvorfor cykelløbet har sagt nej til Odense og valgt Nyborg i stedet.


'Hvorfor blev det Nyborg og ikke Odense?', blev der spurgt på et pressemøde torsdag formiddag, hvor planerne for Tour de France 2021 officielt blev præsenteret.

TV 2 Sport-journalist Dennis Ritter, der spurgte på pressemødet, hvorfor Odense endte med at blive sat ud af spillet, efter at byen længe havde været i kikkerten til at blive en af de danske byer, som løbet skulle forbi.

- Christian Prudhomme og hans team var meget klare om, at de ville have Storebæltsbroen med, lagde Københavns overborgmester Frank Jensen ud med at svare på spørgsmålet. Herefter gav han ordet videre til løbsdirektøren.

- Af hensyn til det sportslige er det meget vigtigt, at målfeltet er så tæt på broen som muligt, sagde løbsdirektør Christian Prudhomme.

Han uddybede.

- Vinden er meget, meget vigtigt for cykelløbet. Dens indflydelse er mere vigtig end selv bjerge nu til dags, sagde  Prudhomme.

I sit svar udtrykte han beklagelse over for Odense.

- Vi beklager meget over for Odense. Men .. Første etape vil være fyldt med passion og entusiasme alle vegne. Anden etape er ægte sport. Entusiasme, kræfter, men sport. Det var nødvendigt for os, at vi fik mållinjen lige ved broen, sagde løbsdirektøren.

21. feb. 2019 kl. 12:56

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del
Link
kopieret!

Odense er alligevel ikke en del af ruten, når Tour de France kommer til Danmark i 2021.


Tour de France lægger ikke vejen forbi Odense, når verdens største cykelløb kommer til Danmark i 2021. Dermed misser Odense Kommune muligheden for at få rytterne til deres by, som statsminister, Lars Løkke Rasmussen, ellers tidligere har meldt ud.

Det ærgrer borgmester i Odense Kommune, Peter Rahbæk Juel (S).

- For det første er jeg inderst inde glad for, at Tour de France kommer til Danmark, og det kommer til Fyn.

- Men når det er sagt, så er jeg selvfølgelig også ærgerlig over, at Odense ikke blev målby, da det var den ambition, vi gik ind med i forhandlinger med staten, siger Peter Rahbæk Juel.

Læs også: Nej til Odense: Tour de France-direktør ville have Nyborg
Gå tilbage Del
21. feb. 2019 kl. 13:45
Fyn

Nej til Odense: Tour de France-direktør ville have Nyborg

TV 2 News

Løbsdirektør for Tour de France, Christian Prudhomme, forklarede torsdag formiddag på et pressemøde, hvorfor cykelløbet har sagt nej til Odense og valgt Nyborg i stedet.


'Hvorfor blev det Nyborg og ikke Odense?', blev der spurgt på et pressemøde torsdag formiddag, hvor planerne for Tour de France 2021 officielt blev præsenteret.

TV 2 Sport-journalist Dennis Ritter, der spurgte på pressemødet, hvorfor Odense endte med at blive sat ud af spillet, efter at byen længe havde været i kikkerten til at blive en af de danske byer, som løbet skulle forbi.

- Christian Prudhomme og hans team var meget klare om, at de ville have Storebæltsbroen med, lagde Københavns overborgmester Frank Jensen ud med at svare på spørgsmålet. Herefter gav han ordet videre til løbsdirektøren.

- Af hensyn til det sportslige er det meget vigtigt, at målfeltet er så tæt på broen som muligt, sagde løbsdirektør Christian Prudhomme.

Han uddybede.

- Vinden er meget, meget vigtigt for cykelløbet. Dens indflydelse er mere vigtig end selv bjerge nu til dags, sagde  Prudhomme.

I sit svar udtrykte han beklagelse over for Odense.

- Vi beklager meget over for Odense. Men .. Første etape vil være fyldt med passion og entusiasme alle vegne. Anden etape er ægte sport. Entusiasme, kræfter, men sport. Det var nødvendigt for os, at vi fik mållinjen lige ved broen, sagde løbsdirektøren.

Borgmesteren har kendt til udfaldet siden udgangen af november.

- A.S.O. (arrangør af Tour de France, red.) havde det krav, at de af sportslige årsager gerne ville have, at løbet sluttede umiddelbart efter Storebæltsbroen, så der er god mulighed for sidevindskørsel og dermed drama på anden etape, siger Peter Rahbæk Juel.

Det var ifølge borgmesteren kommunen selv, der valgte at trække sig, da de kendte til kravet.

Læs også: Kæmpe Tour-begejstring i Nyborg:
  • Det er armene oppe over hovedet
Gå tilbage Del
20. feb. 2019 kl. 22:01

Kæmpe Tour-begejstring i Nyborg:
  • Det er armene oppe over hovedet

Kamil Zihnioglu / Ritzau Scanpix

En gammel fynsk drøm bliver til virkelighed, når verdens største cykelløb om to år kommer til Fyn.


Verdens største cykelløb, Tour de France, starter i 2021 i Danmark. Løbets første reelle etape skal gå fra Roskilde til Nyborg.

Den nyhed vækker stor begejstring i den lokale cykelklub, Nyborg Cykle Klub.

- Det er armene oppe over hovedet. Det bliver stort, siger formand Jørn Carl.

Løbet starter med en prolog i København, og dagen efter køres den første reelle etape. Den 190 kilometer lange etape kommer til at gå fra Roskilde, henover Storebæltsbroen og får så mål i Nyborg.

- Tour de France er stort. Det er et fedt løb. Jeg har været nede og overvære det i Frankrig, og det bliver helt vildt at få det til Nyborg, siger Jørn Carl.

Cykelformanden mener, at det kommer til at få stor betydning for byen, når verdens største cykelcirkus kommer på østfynsk visit.

- Det bliver en dag, hvor der er fest og farver. Der vil være masser af folk, der kommer fra nær og fjern. Det bliver virkelig en stor dag. Uden at det skal sammenlignes overhovedet, så har vi jo prøvet med Danmark Rundt. Folk er glade for cykling her på Østfyn, siger Jørn Carl.

Skærpe interessen

Tour de France er en af verdens allerstørste og mest omtalte sportsbegivenheder. Derfor tror den østfynske cykelformand da også på, at Tour de France-besøget i Nyborg kan være med til at forøge interessen for cykling i det hele taget - og forhåbentlig også komme til at give sig udslag i flere ansigter i NCK, Nyborg Cykle Klub.

- Jeg tror på, at det vil være med til at skærpe interessen for cykling og klubben. Så jo, det skal nok kaste et eller andet af sig på et eller andet plan, det tror jeg. Jeg håber, at det vil give flere medlemmer i klubben, håber Jørn Carl.

“Der kommer til at være tv-billeder i 190 lande fra Fyn, fra Nyborg, fra Storebælt og så videre. Man taler om 3,5 milliarder tv-seere, der alt i alt ser Tour de France. Der kommer ufatteligt mange gæster til byen. Det er på alle mulige målestokke meget stort”

— Dennis Ritter

På etapen, der slutter i Nyborg, skal rytterne blandt andet henover Storebæltsbroen. Der har Jørn Carl selv cyklet flere gange, og han kan derfor bekræfte, at der venter Tour de France-feltet en ekstraordinær begivenhed.

- Det er en stor oplevelse, og de har virkelig noget at se frem til, siger Jørn Carl.

Selv har han allerede planer om at skulle overvære cykelløbet på et bestemt sted på ruten.

- Jeg kommer forhåbentlig til at stå nede i målområdet, griner cykelformanden.

Ekspert: Det er stort for Fyn

TV 2-journalisten Dennis Ritter har fulgt cykelsporten i mange år og kommenteret Tour de France siden 2007. Han har svært ved at beskrive, hvad der venter danskerne, når løbet kommer forbi til de tre etaper i 2021.

- Det er så stort, at det nærmest er svært at sætte ord på. Det er den største sportsbegivenhed og mediebegivenhed, man kan drømme om at få. Der er kun OL og VM i fodbold, der er større, siger Dennis Ritter til TV 2/Fyn.

Han fortæller, at Danmark - og Fyn - sammen med cykelløbet kommer til at blive dækket massivt af de internationale medier.

- Der kommer til at være tv-billeder i 190 lande fra Fyn, fra Nyborg, fra Storebælt og så videre. Man taler om 3,5 milliarder tv-seere, der alt i alt ser Tour de France. Der kommer ufatteligt mange gæster til byen. Det er på alle mulige målestokke meget stort, siger Dennis Ritter.

Nyborgs erhvervsdrivende får da også nok at se til, når Tour-karavanen kommer forbi, pointerer Ritter.

- Der skal altså sættes rigtig mange kopper kaffe over og smøres rigtig mange sandwich den dag, siger Dennis Ritter.

Tidligere har Odense lagt billet ind på at få enten at blive start- eller målby, hvis Touren engang kom til Danmark. I stedet løber Nyborg med fornøjelsen, og det kan der være en særlig grund til, vurderer Dennis Ritter.

- Et kvalificeret gæt kunne være, at det er fordi, at ASO (der arrangerer Tour de France, red.) har sagt, at de synes, at passagen af Storebæltsbroen er så central, at den skal ligge i den absolutte finale af en etape, altså at målstregen skal være nærmest lige på den anden side. Det kan være en forklaring. Men vi bliver nødt til at holde det lidt ud i strakt arm, indtil vi får det bekræftet, siger Dennis Ritter.

- De penge, vi har reserveret, dem har vi selvfølgelig ikke brugt.

- Vi har lagt en del mandetimer i at lave forarbejdet. De timer kommer jo ikke tilbage igen, men jeg glæder mig over løbet kommer til Fyn, og det tager jo ikke mere end 15 minutter i toget at tage til Nyborg, siger Peter Rahbæk Juel.

Han forventer, at Odense alligevel kommer til at mærke touren i kraft at hotelbookinger i byen.

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Fyn lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.

Du kan altid ændre dine præferencer senere

Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.

Se flere detaljer om vores cookies her