Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Mandag trænede Christian Eriksen for første gang sammen med sine nye holdkammerater i Premier League-danskerklubben Brentford.
Der var masser smil og boldberøringer. Glæden var ikke til at tage fejl af.
Mandag var en foreløbig kulmination på Christian Eriksens comeback til fodboldbanen, efter han i sommer blev genoplivet på græsset i Parken under EM-premieren mod Finland.
For otte dage siden blev det officielt, at Eriksen havde skrevet under på en kontrakt med Premier League-klubben Brentford.
- Det er et godt sted at være. En god start, siger Christian Eriksen i et interview på Brentfords YouTube-kanal.
"Den bedste mulighed"
Interviewet blev lavet, efter han mandag trænede sammen med sine nye holdkammerater i London-klubben.
Cheftræneren i klubben er ligesom mange af spillerne fra Danmark. Thomas Frank tog før jul kontakt til Eriksen, og det hele endte altså med en kontrakt, der i første omgang løber sæsonen ud.
Røveri med pistol mod Coop365: Politi efterlyser røver
I går begik en mand røveri mod Coop365 i Hjallese. Politiet efterlyser nu gerningsmanden.
170-175 centimeter, tynd og med en strikhue.
Sådan beskriver Fyns Politi en mand, der begik røveri mod Coop365 i Hjallese søndag aften.
Røveriet foregik søndag aften omkring klokken 20.30, hvor manden gik ind i butikken med en pistol, og efterspurgte om der var penge i kassen.
Det var der ikke, da butikken ifølge Fyns Politi er pengeløs. Gerningsmanden vendte derefter om, og gik ud af butikken.
Ingen kom til skade, og gerningsmanden cyklede væk fra stedet mod Hjallesegade.
Har du set noget, så bedes du kontakte politiet på 114.
Efter røveri og trussel med pistol i Coop365, Hjallese, kl. 2029 søger vi manden på billedet. 170-175 cm, tynd, maskeret med lille strikhue. Kørt fra stedet på cykel mod Hjallesegade. Har du set noget eller kan du kende ham? Ring 114. Mvh. Vagtchefen pic.twitter.com/i7OayCyfPA
— Fyns Politi (@FynsPoliti) February 6, 2022
- Jeg talte med Thomas nogle gange og havde en god fornemmelse. Det er i London, og det er et godt sted for min familie. De spiller i Premier League, så de kommende måneder handler om at komme op på mit niveau og vise, at jeg igen er fodboldspiller, siger Eriksen.
- Det var den bedste mulighed for mig, og vi blev enige. Det var et perfekt miks.
Nu skal det handle om fodboldspilleren Eriksen
Eriksen fik efter hjertestoppet i Parken indopereret en ICD-enhed i hjertet, som gør, at han grundet regler ikke måtte spille fodbold mere i Italien.
Derfor blev jagten sat ind på andre lande, og valget faldt altså på London og Premier League, som han kender så godt fra sine mange år i Tottenham.
Graviditet, kondomer og kønssygdomme:
- Undervisningen skal revolutioneres
Mere end halvdelen af de adspurgte unge i ny undersøgelse svarer, at de aldrig har fået eller har fået mangelfuld seksualundervisning i skolen. Det er et problem, mener organisation.
- Jeg har virkelig manglet det, siger 17-årige Frederikke Keld fra Nordfyn om seksualundervisningen i sin skoletid.
- Vi fik bare lov til at se et kondom, og så lagde han det tilbage igen. Vi fik ikke lov til at røre ved det eller gøre noget med det, vi så det bare, siger Frida Ropass, som er 17 år og går, Nordfyns Gymnasium til daglig.
- Jeg tror også, at mange bruger porno som en slags "seksualundervisning", og det er jo bare lidt et forkert billede af sex, siger Frederikke Keld.
Det kendetegner rigtig manges introduktion til sex i folkeskolen, hvor der er undervisningspligt på området, men hvor det ofte foregår lidt hurtigt med en ganske kort introduktion til dét, der bliver så stor en del af stort set alles liv.
Vi har spurgt mere end 1.200 unge mellem 16 og 20 år på Fyn om deres seksualundervisning. Lidt over halvdelen svarer, at de enten ikke har fået eller har fået mangelfuld undervisning i prævention, samleje, grænser og samtykke.
Undervisningen skal revolutioneres
18-årige Thilde Storm fra Odense har også oplevet en mangelfuld seksualundervisning, og derfor har hun taget teten i egen hånd. Hun har været ude på skoler og med sit eget materiale og sin egne erfaringer for at undervise andre unge.
- Jeg synes, at min egen seksualundervisning har været meget mangelfuld, så jeg kunne godt tænke mig, at undervisningen blev revolutioneret og kigget på med nye øjne.
En undersøgelse fra 2018 lavet af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter indikerer, at netop en god undervisning for unge i sexual adfærd er en god idé. Rigtig mange har nemlig haft seksuelle erfaringer og seksuel debut, når de fylder 18 år. Godt en fjerdedel har relativ meget seksuel erfaring med typisk mere end syv partnere og seksuel debut, før de fyldte 15.
Knap halvdelen har moderat erfaring med sex. Det vil sige, at de typisk har haft 1-2 partnere og er begyndt at have sex, efter de fyldte 15 år. Og den sidste fjerdedel er endnu ikke debuteret seksuelt.
Gør undervisningen relaterbar
Noget af det, som Thilde Storm gerne vil lave om på, er undervisningen i kønsroller og kønsidentitet, så det ikke kun handler om reproduktion og prævention.
- Det er et tema, der fylder enormt meget lige nu for rigtig mange.
Derudover ser hun også gerne, at man som underviser er uddannet til at undervise i emnet. Det ville ifølge hende gøre læreren mere tryg, men også gøre eleverne mere trygge i, at de kunne stille alle spørgsmål.
- Men det ville være bedst at have en anden faglig person ude for at undervise i det.
- Men viden er heller ikke alt. Undervisningen skal også være relaterbar og noget, man kan spejle sig i. Så hvis man kunne få et ungepanel ude på skolerne ville det være givende, siger Thilde Storm.
Mangelfuld viden
I Sex og Samfund er man enig med Thilde Storm. Undervisningen er mangelfuld, og det er et problem, fordi det er vigtigt at vide, at sex ikke kun er dejligt og en nydelse mellem to eller flere mennesker.
- Der er mange, der ikke får seksualundervisning, og det er rigtig ærgerligt, fordi det jo kan ende med, at de unge ikke har viden om for eksempel prævention og sexsygdomme, som kan give nogle følger.
- Der er mange børn og unge, som ikke ved, hvordan man skal aflæse kropssprog og ikke ved, hvordan man skal begå sig online, og det er et problem, lyder det fra Pernille Ane Egebæk, som er projektleder i Sex og Samfund.
Mangelfuld seksualundervisning i folkeskolen
Blandt 1.200 adspurgte svarer:
- 55,56% er enten lidt eller meget uenig i, at de har fået fyldestgørende seksualundervisning i skolen
- 46,74% angiver, at de har manglet undervisning i samtykke
- 45,11% angiver, at de har manglet undervisning i grænser
Kilde: Bemærks rundspørge blandt unge på ungdomsuddannelser på Fyn, januar 2022.
Hvilken forskel gør Samtykkeloven?
Kom med, når TV 2 Fyn Event og Bemærk debatterer samtykke på Odense Katedralskole torsdag den 10. februar klokken 17-18. Det er helt gratis at deltage som publikum. Send en mail til event@tv2fyn.dk og reserver din plads.
Knap 60% af 1200 fynske unge siger, de ikke ved nok om Samtykkeloven. Det viser en undersøgelse, som Bemærk for nyligt foretog blandt elever på fynske ungdomsuddannelser. Og hvornår er et samtykke egentlig et samtykke? Det debatterer vi torsdag eftermiddag. Kom og vær med eller følg debatten og stil spørgsmål til panelet på tv2fyn.dk, Facebook og TV 2 Fyn Nyhedskanalen. Læs mere om eventet her: https://www.tv2fyn.dk/odense/torsdag-hvilken-forskel-goer-samtykkeloven
Med sit comeback håber Eriksen samtidig, at det nu i højere grad kommer til at handle om fodboldspilleren Christian Eriksen - og ikke ham, der overlevede et hjertestop.
- Det er mit mål. Jeg har fået grønt lys af lægerne til at være fodboldspilleren Christian. Jeg og andre vil altid have mindet, men det er tid til at skabe nye minder og se fremad. Jeg glæder mig til at vise, at man med en ICD-enhed kan spille fodbold igen efter et hjertestop, siger Eriksen.
Ingen dato på debut
Spørgsmålet om, hvornår den helt store kulmination på comebacket - debuten for Brentford - finder sted, ved han endnu ikke. Det ved ingen.
Debat blusset op igen: Fynske præster nægter at vie homoseksuelle
Selvom det har været muligt at vie par af samme køn siden 2012, er præsten i sin gode ret til at nægte at vie et par af samme køn, lyder det i lovgivningen.
For ti år siden blev det muligt for homoseksuelle par i Danmark at blive gift i kirken.
Men i dag er der dog stadig præster på Fyn og resten i landet, som ikke ønsker at vie par af samme køn. Det gælder heriblandt sognepræsterne i Sankt Hans Kirke i Odense.
- Jeg vier ikke homoseksuelle på grund af mit syn på ægteskabet: At det er et særligt forhold mellem en mand og en kvinde, som har sin baggrund i Bibelens skabelsestanke, siger sognepræst i Sankt Hans Kirke Peter Jacobsen til TV 2 Fyn.
Debatten om vielsen af par med samme køn er for alvor blusset op igen, efter en ny sognepræst i Hedensted har udtalt til Horsens Dagblad, at han ikke vil vie homoseksuelle eller fraskilte i kirken.
Blandt de første i verden
I 2020 var antallet af registrerede par og ægtepar bestående af personer af samme køn steget med 49 procent på ti år, viser tal fra Danmarks Statistik.
Her er parrene er også fordelt bredere ud rent geografisk end før i tiden.
Danmark var da også blandt de første i verden tilbage i 2012 som gav mulighed for at vie homoseksuelle par i kirken. Den enkelte præst er ifølge lovgivningen dog i sin gode ret til at nægte at vie et par af samme køn.
I Sankt Hans Kirke er det dog også fortsat muligt at blive viet kirken af en anden præst, men "af teologiske grunde medvirker kirkens egne præster ikke selv", står der på kirkens hjemmeside.
Er det ikke en form for diskrimination af en gruppe?
- Nej det mener jeg ikke. Vi følger for det første lovgivningen. Homoseksuelle har i folkekirken samme rettigheder som andre.
- Når jeg ikke vier dem, er det ikke, fordi jeg ikke bryder mig om homoseksuelle. Jeg går stærkt ind for menneskers lige værdighed. Men når jeg har det syn på ægteskabet, jeg har, og som kirken har stået for indtil for ti år siden, mener jeg ikke at have mandat til at vie dem i kirken, siger sognepræst Peter Jacobsen.
I Sankt Hans Kirke har de dog ikke oplevet at skulle sende bud efter en præst til at vie homoseksuelle par i kirken endnu, uddyber Peter Jacobsen.
Lov bør ændres
Landsforeningen LGBT+ Danmark mener derimod, loven bør ændres i forhold til sognepræsters frihed til at fravælge at vie homoseksuelle.
Her ser foreningens sekretariatschef, Susanne Branner Jespersen, gerne, at sognepræster ikke selv kan bestemme, om de vil vie homoseksuelle eller ej. Hun mener, at sætningen i loven, der giver denne frihed, skal fjernes.
- Præster i folkekirken må jo tænke og tro, hvad de vil. Folkekirken er betalt af staten, og i den danske stat bør man ikke kunne have en diskriminerende praksis, siger sekretariatschef i LGBT+ Danmark Susanne Branner Jespersen til TV 2.
Folkekirkens finansiering er dog mere kompleks end dette. Folkekirken er nemlig hovedsageligt betalt af medlemmerne via kirkeskatten til vedligeholdelse og personregistrering.
Men staten bidrager med økonomisk støtte til folkekirken. Det er baseret ud fra Grundlovens paragraf 4, der siger, at den danske folkekirke er støttet af staten. Ifølge folkekirken.dk er det dog ikke nærmere præciseret, hvordan staten skal bidrage.
Men eksempelvis betaler staten 40 procent af præsternes løn, mens 60 procent bliver betalt af kirkens medlemmer.
Sognepræst Peter Jacobsen i Sankt Hans Kirke mener dog, at det er vigtigt, at staten ikke pålægger kirken "noget, der går ud over dens religiøse forpligtelser".
Han ønsker som præst en rummelig folkekirke, og han respekterer, at man inden for kirken har forskellige holdninger til mange spørgsmål, uddyber han.
- Hvis jeg blev pålagt at udføre alle typer vielser, måtte jeg jo overveje, om jeg blev nødt til at tage min afsked. Alternativt måtte jeg jo sige til folk, at jeg ville vie dem, selvom jeg principielt er imod. Det synes jeg ikke, der vil komme noget godt ud af, siger Peter Jacobsen.
Men det er ifølge Eriksen ikke formen, der står i vejen.
- Jeg har det godt, men ligesom alle andre, der kommer tilbage fra skader uden at spille, tager det noget tid. Konditions- og styrkemæssigt står jeg et rigtig godt sted. Så er der lige touchet, der skal tilbage.
kopieret!
En mand fra Fyn er afgået ved døden, og to personer er kommet lettere til skade, efter en svalegang styrtede sammen under et byggeri i det populære Munkebjerg Park i Odense M.
Det skriver Fyns Politi i en pressemeddelelse fredag aften.
Politi og Beredskab Fyn arbejder lige nu på stedet og er massivt til stede. Fyns Politi modtog anmeldelsen klokken 13.43 fredag.
- Jeg kan bekræfte, at vi har været ude ved en alvorlig hændelse. Vi skal danne os et overblik, siger kommunikationsrådgiver hos Fyns Politi Sunniva Pedersen-Reng til TV 2 Fyn.
De pårørende er underrettet.
TV 2 Fyn følger ulykken i vores liveblog nedenfor.
Svalegang styrtet sammen i boligblok
Følg opdateringerne herunder
Liveblog starter om:
Livebloggen er slut. Tak, fordi du fulgte med.
Spørg til selve livebloggen:
Arbejdede som tømrer
Den nu afdøde mand arbejdede for tømrervirksomheden Færch og Co., ligesom de to lettere tilskadekomne gør det.
- Der er desværre sket en alvorlig ulykke på en af vores byggepladser i Odense her til eftermiddag, skrev direktør Martin Lampe til TV 2 fredag aften.
Øvrige oplysninger om manden, herunder hans alder, fremgår ikke af pressemeddelelsen. Fyns Politi vil ikke komme mandens alder nærmere. Det oplyser kommunikationsrådgiver hos Fyns Politi Sunniva Pedersen-Reng til TV 2 Fyn.
- Det vil jeg ikke komme ind på, siger hun.
I alt befandt syv af virksomhedens medarbejdere sig på byggepladsen under hændelsen.
Massivt til stede
Ifølge Sunniva Pedersen-Reng er Fyns Politi massivt til stede ved ulykkesstedet.
- Vi arbejder lige nu på stedet, og ellers har jeg ikke yderligere kommentarer, siger Sunniva Pedersen-Reng, der ikke kan komme ulykkens alvorsgrad nærmere.
Sammenstyrtningen er sket på en ejendom, hvor arbejdere har været i gang med at opføre en ekstra etage. Det er i formentlig i forbindelse med byggeprocessen, at ulykken indtraf.
Det drejer sig om svalegangen ved fjerde sal i bygning 13.
På X skriver Fyns Politi:
- Politi og redning er lige nu tilstede omkring Munkebjergvænget i forbindelse med en alvorlig hændelse. Vi melder mere ud snarest.
Et større område er afspærret, og Fyns Politi arbejder på at afhøre vidner ved og omkring ulykkesstedet.
- Ikke sikker
Ifølge øjenvidnet Asge Nørregaard Andersen, der bor i ejendommen over for ulykkesstedet, har politiet afspærret et større område omkring ulykkesstedet.
- Det myldrer med redningsfolk derude. Der er i hvert fald over 20 mennesker, der arbejder på stedet lige nu. Det er chokerende og uventet, at noget så stort sker. Jeg føler mig ikke sikker, siger han til TV 2 Fyn.
Han fortæller videre, at to håndværkere med sikkerhedsudstyr hang i luften efter sammenstyrtningen.
Det er Barfoed Group, der ejer Munkebjerg Park, hvor ejendommen ligger. TV 2 Fyn forsøger at få en kommentar fra koncerndirektør, Frederik Barfoed.
Beboere evakueret
I en pressemeddelelse skriver Fyns Politi, at myndighederne er ved at evakuere beboere i den ejendom, hvor ulykken skete.
Der er oprettet et evakueringscenter på Niels Bohrs Allé 210 i Odense M.
- Her kan beboere og pårørende opholde sig, indtil myndighederne har et overblik over ulykkens omfang, skriver Fyns Politi.
Evakueringscentret åbner klokken 17 fredag, og der vil blive tilbudt krisehjælp i form af det psykosociale team til både beboere og pårørende.
Ifølge TV 2 Fyns oplysninger arbejder Arbejdstilsynet ved ulykkesstedet. Et øjenvidne har desuden beskrevet, at en kran arbejder på stedet.
kopieret!
442. Så mange gange blev godstransport håndteret forkert fra 2020 og frem til 2024. Det svarer til, at det er sket cirka hver tredje dag.
Det bekymrer Lasse Pedersen, der mistede sin forlovede til Storebæltsulykken i 2019, hvor et passagertog kørte ind i en godsvogn, der netop ikke havde været ordentligt fastspændt.
- Det er jo et cowboymarked ude på de jernbaner, siger han efter de nye tilfælde.
Efter ulykken i 2019 undersøgte Lasse Pedersen loven, og han fandt ud af, at der ikke er hjemmel til at straffe, hvis godstransportører taber gods fra toget.
Han mener, at Trafikstyrelsen er nødt til at lave grundigere tilsyn, så transportvirksomhederne kan stramme op.
Novo Nordisk-aktien steg fredag 7,1 procent på fondsbørsen i København.
Det skete i kølvandet på offentliggørelsen af lovende resultater for vægttabsmidlet amycretin.
Et studie har vist et vægttab på 22 procent efter 36 uger på den højeste dosis.
I de første timer efter offentliggørelse af studiet steg kursen med op til 14 procent, men ud på eftermiddagen faldt den til et lavere niveau.
Der er tale om et såkaldt fase 1b/2a-studie, og midlet er dermed et stykke fra at nå en eventuel godkendelse til at blive markedsført.
Stigningen på 7,1 procent svarer ifølge finansmediet Marketwire til en forøgelse af hele medicinalkoncernens børsværdi på 183 milliarder kroner.
Det er blevet kaldt "udemokratisk og forkert" og har efterladt nogle lokale politikere " chokerede ".
Et nyt lovforslag fra transportminister Thomas Danielsen (V) har i den seneste uge mødt skarp kritik fra lokale politikere her på Fyn - og rundt i landet.
For mens ministeren siger, at reglerne vil give kommunerne mere frihed til selv at bestemme over de lokale veje, så er opfattelsen helt omvendt rundt i kommunerne.
Nu svarer transportministeren på kritikken i et interview med TV 2 Fyn. Og han retter skytset tilbage på kommunerne.
- Jeg kan høre, at kritikken i høj grad går på misforståelser.
Flytter opgave fra politiet
I dag skal politiet indover, når kommuner vil søge om at lave trafikale ændringer på deres veje.
Men transportministeren vil fremover fjerne opgaven fra politiet for at mindske bureaukrati, lyder det.
I stedet indfører lovforslaget nogle faste regler på tværs af landet, som kommunerne får frit spil til at træffe beslutninger indenfor.
Kommuner har selv bedt om ændring
Selvom kommunerne nu retter kritik af lovforslaget, bunder udgangspunktet for ændringerne faktisk i et ønske fra kommunerne selv.
Ifølge KL ville kommunerne gerne undgå politiets indblanding, når de administrerer forholdene på lokale veje.
Men de nye faste regler, som lovforslaget stiller op i stedet for, er ifølge fynske kritikere for rigide og for snævre.
De nye regler skal være baseret på, hvor mange biler der i døgnet kører på en given strækning. Grundlæggende giver de nye regler mere frihed, jo færre biler der kører på en strækning.
- Så kan man se, hvad kan lade sig gøre, og hvad kan ikke lade sig gøre. Og hvis man sikrer mobilitet og fremkommelighed, så kan stort set alt lade sig gøre, siger transportministeren (V).
Frihed inden for snævre rammer
Men ministerens partifælle lokalt i Assens langt fra lige så begejstret.
- Det indskrænker vores bevægelsesfrihed i forhold til at disponere byen så klogt, som man kan komme afsted med. Vi ønsker frihedsgraden til at lægge kortene, som vi vil. Det er os, der har forstand på vores by, siger borgmester Søren Steen Andersen(V).
Og han er ikke alene.
På Fyn giver seks ud af de ti kommuner rødt lys til de nye regler for indretning af veje og trafik.
- Vi kommer til at skulle operere inden for meget snævre rammer, lyder det fra Søren Kristensen, formand for Teknik og Miljø i Faaborg-Midtfyn Kommune.
I Odense spænder lovforslaget ifølge et notat ben for den meget omtalte grønne mobilitetsplan.
- Jeg har svært ved at nævne nogle tiltag, som kan gennemføres, fordi loven vil lægge et loft på, hvilke veje vi som kommune har indflydelse på. Det gør, at der hvor 90 procent af vores trafik er, kan vi ikke gøre noget, har det lydt fra miljø- og klimarådmand i Odense Kommune, Tim Vermund (S).
S-borgmestre har sendt brev til Wammen
Odense-borgmester Peter Rahbæk Juel(S) har ifølge Altinget sammen med S-borgmestre fra København, Frederiksberg, Aarhus og Aalborg sendt et brev til finansminister Nicolai Wammen(S), hvor de advarer om lovforslaget.
Finansministeriet har bekræftet henvendelsen over for TV 2 Fyn.
I et interview med TV 2 Fyn siger den fynske MF'er og næstformand for Socialdemokratiets folketingsgruppe, Trine Bramsen(S), at kritikken fra blandt andet Odense er fair.
- Jeg håber, og det er det, jeg arbejder for, at lovforslaget bliver ændret som følge af de kommentarer, der er kommet fra kommunerne, siger hun til TV 2 Fyn.
Kritikken preller af
På Slotsholmen tager transportminister Thomas Danielsen (V) kritikken med ro.
- Nu er det i høring, og det er klart, når i høringssvarene kommer ind, så er jeg jo altid påvirkelig, hvis der er noget, som ikke giver mening.
Han peger også på eksempler fra kommuner, der har troet, at de nye regler spænder ben for anlægsprojekter på vej. Men som man ifølge ministeren godt kan lave.
- Der er nogle misforståelser. Der tror jeg, at lige så snart man får sat sig ned og læst loven, så tror jeg også, man kan se, at det er rimelig fornuftigt det meste af det.
En række kommuner har allerede været ude med konkret kritik og har sendt notater ind (til ministeriet, red.). Ud fra det du har hørt frem til nu, er der så noget, der giver anledning til tanker om at ændre i lovforslaget?
- Nej.
Fynskvalgte Trine Bramsen(S) har i et interview med TV 2 Fyn sagt, at man som minister ikke skal være for dumstædig til at lytte efter, når kommunerne kommer med kritik. Hvad tænker du om det?
- Lovforslaget her er godkendt i den socialdemokratiske folketingsgruppe, så det har været bredt rundt. Det har været i høringer i ministerie og så videre. Og jeg kan høre, at kritikken i høj grad går på misforståelser. Så i første omgang vil jeg gå i dialog med kommunerne, så vi undgår misforståelserne.
Ordfører undrer sig over manglende vejkort
SF's transportordfører, Mads Olsen, har spurgt dig og ministeriet efter et kort over de veje, som bliver påvirket af de nye regler. Han undrer sig over, at I ikke har disse data omkring årsdøgnstrafik, som de nye regler baserer sig på, men kun har lavet beregninger for nogle af de større kommuner (København, Odense, Hillerød og Århus, red.). Har I gjort jeres forarbejde godt nok?
- Ja, det har vi. Og vi fik også helt ret i, at de kommuner som nu vil udfordre det på, om det nu også kan passe, det er jo dem, vi har kort på. Og så de øvrige kommuner, de er jo sådan set meget begejstrede, så jeg tror egentlig, at vi har forberedt kortene på på de rigtige steder, siger transportminister Thomas Danielsen (V).
Men er det godt forarbejde at fastsætte nogle kriterier ud fra årsdøgnstrafik uden at have et overblik over, hvordan det rundt i landet kommer til at påvirke reelt?
- Det er jo derfor, at vi netop meget nøje har kigget på, hvilke kriterier politiet arbejder ud fra i dag, og hvad er det for nogle erfaringer Vejdirektoratet har, og så lavet det her snit. Så vi er helt åbne og ærlige om det. Det her afspejler i virkeligheden måske også i meget høj grad, at kommunerne har jo åbenbart i meget ringe grad været bevidste om, hvad er det for nogle kriterier, som politiet kan give tilladelser ud fra.
Transportministeren er kaldt i samråd af SF, Radikale Venstre, Enhedslisten og Alternativet om lovforslaget. Der er endnu ikke fastsat en dato.
Ida Holsts Skole i Svendborg er aktuel i ny dokumentar om Grønland.
Instruktør Ulla Søe har lavet dokumentaren “Min klasse i Grønland”, der følger en grønlandsk klasse og deres venskabsklasse på Ida Holsts Skole i Svendborg.
En rapport fra Dansk Ungdoms Fællesråd viser, at danske børn ved for lidt om Grønland. Det er også en del af den debat, der er opstået i kølvandet på præsident Trumps udtalelser.
Torsdag var venskabsklassen til børnegallapremiere på dokumentaren.
Jakob Vestergaard, der aktuelt er cheftræner i tyske HB Ludwigsburg, har skrevet under på en treårig aftale med Odense Håndbold.
Det oplyser den fynske klub på sin hjemmeside.
Kontrakten er gældende fra sommeren 2025, hvor Vestergaard afløser Ole Gustav Gjekstad som cheftræner.
Sportsdirektør Trine Nielsen fortæller, at det har været en lang proces at finde en træner.
- Det er ikke, fordi det tog lang tid at finde frem til, at Jakob var den rette, men vi har tilladt os at give begge parter god tid og tage en masse gode samtaler undervejs, fortæller Trine Nielsen.
En kvinde på Bjerggårdsløkken i det nordøstlige Odense vågnede torsdag ved, at det ringede på døren to gange.
Kort tid efter hørte hun, det rumsterede og gik nedenunder. I samme øjeblik hoppede en indbrudstyv ud af vinduet med en Playstation i favnen og forsvandt ud i haven.
Det skriver Fyns Politi i seneste døgnrapport.
Indbruddet skete om formiddagen omkring klokken 11.
Vandcenter Syd har modtaget penge af Miljø- og Ligestillingsministeriet til deres projekt Holmehave Kildeplads. I alt 2,3 millioner kroner.
Et projekt, hvor ny skov og vådområder både beskytter grundvandet mod forurening og Odense Fjord mod kvælstof.
- Det, der kommer til at ske, er, at vi har erhvervet arealet, og så får vi sikret i fremtiden, at der på det areal hverken vil blive sprøjtet eller gødet, siger han.
Derudover vil der blive rejst skov på arealet i løbet af de næste år, som også bidrager til at beskytte grundvandet, men også at binde en masse CO2.
Holmehave-projektet laves i tæt samarbejde med Assens Kommune, organisationen Hedeselskabet og lodsejerne i området.
- Det er et decideret helvede.
Ordene kommer fra Pia Pedersen, der lider af kroniske smerter. Smerter, som hærger hendes krop dag og nat.
- I nat har jeg fået tre timers søvn, men ikke sammenlagt - for kroppen gør ondt.
Den 59-årige vestjyde har udviklet lidelsen fibromyalgi, der betyder, at hun har kronisk generaliserede smerter i kroppen. De er en konsekvens af hendes slid- og leddegigt.
Et overfølsomt centralnervesystem
Ifølge Gigtforeningen findes der over 200 gigtsygdomme. Og har man fået stillet en gigtdiagnose, oplever omkring halvdelen en form for kroniske smerter inden for de efterfølgende fem år - og hver femte udvikler kronisk generaliserede smerter som Pia Pedersen.
Fibromyalgien betyder, at hendes smerter forværres gennem centralnervesystemet, fordi det er overfølsomt. Derfor bliver hendes smertesignaler i kroppen markant forstærket.
- Det er over hele kroppen. Nogle gange kan jeg ikke engang gå. Og når mine hænder er rigtig øv, har jeg plastiktallerkener, jeg spiser af, fordi de ikke går i stykker.
Dengang hverdagen fungerede upåklageligt, var Pia Pedersen en aktiv kvinde. Både på arbejdsmarkedet som blandt andet ufaglært smed, syerske og rengøringsassistent - og socialt med hendes venner og familie i og omkring Esbjerg.
I dag er hun blevet tilkendt førtidspension. Og kalder de sociale arrangementer, kræver det en nærmest perfekt søvn natten inden. Og en krop, der tillader hende at være aktiv.
- Da min kæreste fyldte år, ville han invitere mig ud. Han havde bestilt bord, og han skulle komme og hente mig. Men så måtte jeg ringe til ham og sige, at han skulle glemme det. Så det blev til pomfritter og kylling herhjemme, fordi jeg ikke kunne bruge kniv og gaffel.
Hjælp patienter som Pia Pedersen via Et Sundere Syddanmark
Nu har du mulighed for at være med til at bestemme, hvad skal der forskes i i Region Syddanmark.
Fem forskningsprojekter er med i Et Sundere Syddanmark, hvor borgerne via SMS bestemmer hvilke projekter, der skal vinde en forskningspulje på to millioner kroner fra Region Syddanmark.
Vinderen får tildelt én million kroner, mens der er 600.000 kroner og 400.000 kroner til anden- og tredjepladsen.
De fem deltagende sygehuse er Odense Universitetshospital, Sygehus Lillebælt, Esbjerg og Grindsted Sygehus, Sygehus Sønderjylland og Psykiatrien i Region Syddanmark.
Vinderen kåres tirsdag den 28. januar, hvor TV SYD og TV 2 Fyn tager ud og overrasker forskeren, som får tildelt én million kroner til sit projekt.
Se de fem forskningsprojekter på tv2fyn.dk/ess.
Et vigtigt signal
Pia Pedersen oplever, at fremmede folk på gaden eller i butikker kigger skævt til hende - nogle stikker hende endda direkte kommentarer.
- “Er hun fuld? Nu må hun sgu tage sig sammen”, har hun blandt andet fået at vide.
Derfor har hun et sæt handsker, der skal vise omverdenen, at hun har udfordringer, som gør, at hun tager tingene i sit eget tempo.
- Når folk ser, man har dem her på, så er de bedre forstående, hvis man taber tingene eller er langsom til at få tingene væk fra båndet, når de er kørt igennem.
Handskerne er en lille hjælpende hånd i en ellers udmattende hverdag. Men fibromyalgien bliver slemmere med årene, og i dag findes der ingen effektive behandlingsmetoder mod netop kroniske smerter.
- Altid bedre at forebygge end at behandle
Selv om man i dag ikke kan kurere patienter som Pia Pedersen, kan man forske i, hvorfor man som gigtpatient udvikler kroniske smerter som konsekvens af en gigtdiagnose. Det har læge på gigt- og bindevævsambulatoriet på Esbjerg og Grindsted Sygehus Philip Rask Lage-Hansen sat sig for.
- Hvad er det for nogle faktorer, der gør, at man ender, hvor det ikke er sjovt at være - og hvor lang tid går der i øvrigt også?
Igennem 617 spørgsmål vil han skabe en personlighedsprofil hos gigtpatienter, og ved at følge deres sygdomsforløb håber han at finde ud af hvilke faktorer, der er afgørende for at udvikle kroniske smerter. Han håber derved at kunne forebygge, at andre patienter får en hverdag som Pia Pedersen.
- I samarbejde med en psykiater har vi udarbejdet et spørgeskema. Er der destruktive tanker, er der katastrofetanker, hvad betyder kosten?
Det er spørgsmål som dem, han vil have svar på fra op mod 1.000 deltagende gigtpatienter.
- Vores håb er, at det har rigtig stor og gennemgribende betydning, for det er altid bedre at forebygge end at behandle.
Stem på din favorit
Du kan være med til at bestemme, hvilket af de fem forskningsprojekter, der skal vinde førstepræmien på en million kroner.
Skriv Sund1 og send det til 1220, hvis du vil stemme på projektet om kroniske smerter.
Skriv Sund2 og send det til 1220, hvis du vil stemme på projektet om nærsynethed blandt skolebørn.
Skriv Sund3 og send det til 1220, hvis du vil stemme på projektet om AI og antibiotikaresistens.
Skriv Sund4 og send det til 1220, hvis du vil stemme på projektet om selvskadende patienter.
Skriv Sund5 og send det til 1220, hvis du vil stemme på projektet om smertestillende næsespray.
Det koster almindelig SMS-takst at stemme på projekterne.
For Pia Pedersen i Esbjerg er de kroniske smerter blevet en del af hendes identitet. Hun kan ikke kureres for dem. Alligevel kan det være svært at dele virkeligheden med sine nærmeste.
Du har først lige fortalt dine veninder om, hvor syg du egentlig er. Hvorfor?
- Fordi jeg ikke vil have, at folk betragter en som hypokonder, for det er jeg ikke. Sygdommen skal ikke bestemme over mig. Det er mig, der skal bestemme over den.
Et lovforslag fra Transportministeriet har fået fynske politikere op af stolene. De vil ikke begrænses i retten til selv at bestemme, om lokale veje skal lukkes, ensrettes eller om hastigheden skal sænkes.
- Det er ikke sådan, at vi drysser ensretninger eller vejbump ud hvor som helst i kommunen. Vi går kritisk til værks, og der skal være saglige argumenter. Jeg synes, det er mærkeligt, hvis den slags fremover skal reguleres fra Christiansborg, siger Svendborgs borgmester Bo Hansen (S).
Udgangspunktet for lovændringen var ellers et ønske fremsat af kommunerne selv. Ifølge KL ville kommunerne gerne undgå politiets indblanding, når de administrerer forholdene på lokale veje.
I ministerens lovforslag er politiet netop taget ud af ligningen som myndighed. Til gengæld er der føjet en række - ifølge de fynske borgmestre rigide - restriktioner ind for, hvornår kommunerne så selv kan bestemme over for eksempel hastighed, vejlukninger og vejbump.
Og det har altså fået de fynske politikere til at råbe højt. Også i Nyborg, hvor borgmester Kenneth Muhs (V) også tommelfingeren nedad.
- Vi kommer til at miste den kommunale selvbestemmelse. Jeg mener, at vi som lokale er de bedste til at indrette byrummet og bestemme hastighedsbegrænsninger i tæt samarbejde med vores borgere, siger Kenneth Muhs.
Med lovforslaget får kommunerne mere selvbestemmelse. Men inden for en relativt snæver ramme.
Skulle en kommune ønske at sætte farten ned på en strækning, så må det for eksempel kun ske, hvis færre end 4000 årsdøgnsbilister benytter vejen.
I Odense har det bragt hele mobilitetsplanen, som blandt andet skal reducere udledningen af CO2 med 100.000 tons inden 2030, i fare. I København frygter politikerne, at de bliver nødt til at rulle en større hastighedsnedsættelse tilbage.
Mere sagsbehandling
Men lovforslaget er altså ikke kun et problem i de store byer. Søren Steen Andersen (V), borgmester i Assens, kritiserer også lovforslaget:
- Det indskrænker vores bevægelsesfrihed i forhold til at disponere byen så klogt, som man kan komme afsted med. Vi ønsker frihedsgraden til at lægge kortene, som vi vil. Det er os, der har forstand på vores by.
Søren Kristensen, der er formand for teknik og miljø i Faaborg-Midtfyn Kommune er heller ikke imponeret.
- Vi har noteret os, at vi på den ene side får noget mere selvbestemmelse, fordi vi ikke længere skal have fat i politiet, når vi foretager ændringer. Men på den anden side inddrager forsalget jo enormt meget selvbestemmelse, fordi vi kommer til at skulle operere inden for meget snævre rammer. Netto får vi endnu mindre selvbestemmelse, end vi havde i forvejen, og det er vi ikke tilfredse med siger Søren Kristensen.
Han peger desuden på, at kommunerne får et øget behov for sagsbehandling. Der bliver også behov for kompetenceudvikling.
- Og det bliver vi ikke kompenseret for, siger Søren Kristensen.
Til TV 2 Fyn skriver transportminister Thomas Danielsen (V):
- Det har altid været en statslig opgave at fastsætte hastighedsgrænserne. Det gælder også betingelserne for, hvornår kommunerne kan afvige de generelle hastighedsgrænser. Med det her forslag fjerner vi en masse bureaukrati, og kommunerne får lov til selv at bestemme på en meget stor del af vejnettet. Forslaget omfatter desuden ikke anlægsprojekter, hvor kommunerne ved anlæg for eksempel fjerner en vej, fritlægger en å eller lignende.
Lovforslaget fra Transportministeriet er i høring frem til 27. januar.
Opdatering
Det blæser fredag morgen, og over Storebæltsbroen er vinden så kraftig, at det ikke er tilladt at krydse bæltet med påhængskøretøjer under 750 kilo.
Det gælder i begge retninger.
Øvrige bilister kan køre over broen.
Det er ikke mere end godt to uger siden, at en faretruende løs godscontainer ved Ullerslev på Østfyn blev opdaget, inden godstoget nåede ud over Storebæltsbroen og bragte minder frem om den tragiske togulykke samme sted, der i 2019 kostede otte mennesker livet.
Nu viser en aktindsigt til TV 2 Fyn fra Trafikstyrelsen, at der er masser af godstransporter, der ikke er håndteret forsvarligt på danske skinner.
I årene 2020-2023 har der været indberettet i alt 442 episoder – svarende til en situation cirka hver tredje dag.
Det er situationer, som Trafikstyrelsen betegner som ”ikke korrekt transporteret gods”.
Åbne godsdøre
Alene i 2023 blev der registreret 108 episoder, som personale og virksomhederne selv havde indberettet.
Året før var tallet 138.
Tallene for 2024 er endnu ikke opgjort.
Tallene afslører, at der blandt andet er låseproblemer, problemer med forskubbet gods, åbentstående døre og løse presenninger.
I perioden 2020-2023 blev der indberettet i alt 2.072 godshændelser, og godt hver femte faldt under kategorien ”ikke korrekt transporteret gods”.
Godshændelserne med ikke fastgjort gods udgør kun en lille del af indberetningerne om hændelser på jernbanen.
Om det konkrete tal vurderes som højt eller lavt, vil Trafikstyrelsen ikke vurdere, men gør opmærksom på, at et højt antal indberetninger også er udtryk for en sund indberetningskultur, mens et lavt antal omvendt kan være udtryk for at ikke alt bliver indberettet
Baneformand rystet
Hos Dansk Jernbaneforbund udtalte forbundsformand Preben S. Pedersen umiddelbart efter situationen i Ullerslev, at det er helt afgørende, at der er styr på sikkerheden på jernbanen – både for passagererne og for de kollegaer, som han repræsenterer.
- Derfor er en hændelse som denne alvorlig, og den berører selvfølgelig alle ved jernbanen dybt, sagde Preben S. Pedersen.
Trafikstyrelsen oplyser, at styrelsen i perioden 2020-2024 gennemførte 60 tilsyn med godsvirksomheder, hvoraf 21 inspektioner har fokuseret på godstransport.
Transportør har ansvaret
Kontorchef Laura Meyer Harrison fra Trafikstyrelsen oplyser, at det altid er jernbanevirksomheden, der har ansvaret for, at sikkerheden er i orden, mens Trafikstyrelsens rolle er at føre tilsyn med, at virksomhederne løfter dette ansvar gennem deres egne sikkerhedsledelsessystemer.
- En stor del af Trafikstyrelsens tilsyn handler derfor om at gennemgå virksomhedernes sikkerhedsledelsessystemer og følge op på eventuelle tidligere hændelser med fokus på, hvordan virksomheden har sikret sig mod, at tilsvarende hændelser kan undgås i fremtiden. Trafikstyrelsen gennemfører desuden inspektioner hos jernbanevirksomhederne. Det sker blandt andet på baggrund af en bestemt type hændelser, der kan påvirke jernbanesikkerheden, siger hun til TV 2 Fyn.
TV 2 Fyn har forsøgt at få Dansk Jernbaneforbunds formand til at kommentere de nye tal fra Trafikstyrelsen, men han er ikke vendt tilbage.
Dagen starter skyet, men omkring middagstid vil der komme enkelte regnbyger.
Temperaturerne vil ligge på mellem tre og seks grader dagen igennem, og vinden vil være jævn til frisk fra syd, oplyser TV 2 Vejret.
I aften og i nat holder det tørt. Der er chancer for delvis klar himmel, og temperaturerne vil være milde for årstiden. De vil nemlig ligge på fem til seks grader natten igennem.
Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Fyn lige ved hånden.
Dit digitale aftryk
Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.
Du kan altid ændre dine præferencer senere
Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.
Se flere detaljer om vores cookies her