Elfærge igen forsinket: Hensyn til sikkerheden udsætter sejlads med Ellen
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Endnu en forsinkelse rammer nu elfærgen, der skal sejle mellem Søby og Fynshav.
Ellen skulle efter de oprindelige planer have været sat i drift allerede i april 2017. Men projektet har været ramt af adskillige tekniske udfordringer, og nu er det hensynet til sikkerheden, der igen udskylder jomfrusejladsen.
- Sikkerhedshensyn kræver, at der ikke sammenkøres systemer, før de enkelte systemer er testet og synet hver for sig, hvilket har forlænget denne sidste fase inden idriftsættelse betydeligt, skriver elfærgeprojektet i en pressemeddelelse.
I den sidste tidsplan skulle Ellen være overdraget til Ærø-færgerne midt i marts, men denne tidsfrist bliver nu skudt til 3. maj.
40 ton ekstra: Elfærgen Ellen har taget på i vægt
Elfærgen Ellen har taget voldsomt på i vægt. Det fremgår at et notat, som Ærø Kommune har offentliggjort.
Ærøs nye elfærge Ellen vejer 746.78 ton, og men den var oprindelig projekteret til at veje 706.5 ton.
I notatet, som Ærø Kommune fredag har offentliggjort, konkluderes der sådan om Ellens nye vægt:
"Altså desværre en mervægt på 40.28 tons."
Notat, der udarbejdet af konsulentfirmaet Rådgivende Skibsingeniører Jens Kristensen ApS fra Marstal, forklarer, at mervægten skyldes, "at der undervejs er kommet tiltag, som ikke var kendt ved den oprindelige vægtberegning."
Notatet nævner følgende årsager til de 40 ton vægtforøgelse:
Større stålvægt
Tungere batterier (krav i forbindelse med typegodkendelse)
Skumslukningssystem til batterier (krav i forbindelse med typegodkendelse)
Sprinklersystem i batterirum (krav i forbindelse med typegodkendelse)
Kølevandssystem til batterier (krav i forbindelse med typegodkendelse)
Omfang af el-komponenter, tavle og kabler langt mere end oprindeligt udgangspunkt
Valg af stål vs. aluminium til flydende dørk
Større kapacitet
Trine Heinemann, der er projektkoordinator på elfærgeprojektet, fortæller, at de ekstra 40 ton ikke vil få nogen større praktisk indflydelse på Ellen.
- Den vil fortsat have en større kapacitet end end de eksisterende Ærø-færger, så på den måde vil det ikke få nogen praktisk betydning, siger Trine Heinemann.
Tung i næsen
Den ekstra vægt fra blandt andet batterierne, får Ellen til at ligge dybere i vandet i forenden. Det er både en fordel og en ulempe, fortæller Trine Heinemann.
- Når Ellen ligger dybere i forenden vil det reducere energiforbruget. Så det er positivt. Til gengæld kan der være situationer, hvor skruerne agter kommer til at ligge så højt i vandet, så de ikke får godt nok fat i vandet. Det kan påvirke manøvreevnen, siger Trine Heinemann.
Elfærgen Ellen bliver efter planen overdraget fra værftet til rederiet i marts. Herefter vil der gå omkring seks uger med prøvesejladser.
Så et forsigtigt bud er, at første rigtige sejlads bliver omkring 1. maj, fortæller Trine Heinemann
- Dette betyder, at ordinær drift sandsynligvis først kan startes med elfærgen i anden halvdel af juni måned 2019, hedder det i pressemeddelelsen.
I følge pressemeddelelsen handler de nuværende problemer om, at der opstået problemer med test af færgens forskellige systemer.
- Udfordringerne er ikke af teknisk karakter; men det har vist sig at være en mere kompleks og tidskrævende proces end forventet, skriver el-færgeprojektet.
El-færge bliver yderligere forsinket
Indsættelsen af el-færgen Ellen, der var planlagt at finde sted i april næste år, er udsat til august.
Indsættelsen af el-færgen Ellen, der skal sejle mellem Søby, Fynshav og Faaborg, bliver yderligere forsinket, fortæller folkene bag i en pressemeddelelse.
- Eksisterende problemer under design- og konstruktionsfasen har medført yderligere forsinkelse, således at den seks måneders lange apterings- og installationsfase først blev påbegyndt i oktober 2017, skriver de.
Konsortiet bag el-færgen er blevet enige om at forlænge den tid, der oprindeligt var afsat til såkaldt ’commissioning’, det vil sige til testning og idriftsættelse af en del af de komplekse systemer og komponenter, der skal installeres ombord på el-færgen.
Denne proces forlænges med otte uger.
- Dette for at sikre, at alle systemer og komponenter fungerer som de skal, både hver for sig og når de forbindes, inden el-færgen overhændes til Ærøfærgerne og Ærø Kommune, skriver Konsortiet.
EU har bevilget 113 millioner kroner til projektet, mens Ærø Kommune betaler 78 millioner kroner.
Ærøfærgerne og Ærø Kommune forventer derfor nu, at el-færgen overdrages den 7. juni 2018, hvorefter Ærøfærgerne skal bruge seks uger til prøvesejlads, inden el-færgen kan indsættes sejle i normal rutefart.
Oprindeligt var test og sammenkørslen af systemer sat til ti uger, men denne process tager væsentligt længere tid end beregnet.
Når Ærø-færgerne får overdraget Ellen, skal der bruges seks uger på træningssejlads.
Den nye forsinkelse betyder, at Ærø-færgerne har lukket for alle bookninger af elfærgen indtil den nye forventede dato.
I perioden op til anden halvdel af juni vil Skjoldnæs besejle ruterne Søby-Faaborg og Søby-Fynshav som hidtil og efter eksisterende sejlplan. Der kan rettes henvendelse direkte til Ærø-færgerne ved spørgsmål om booking.
Verdens kraftigste el-færge: Kom med på rundtur på "Ellen"
Om få måneder bliver elfærgen "Ellen" sat i drift mellem Ærø og Fynshav på Als. Netop nu knokler medarbejderne på Søby Værft for at få den avancerede teknologi til at spille sammen.
- Vi går jo i vores forfædres fodspor med denne færge. De gamle skibe sejlede jo kun med vind. Nu går vi sådan set tilbage til det. Bortset fra at vi samler vinden op med møller til batterier. Men vi bruger de samme ressourcer som vores forfædre, siger Benny Weber, der bliver den første kaptajn på "Ellen".
Han har sejlet siden han var 15 år som både dæksdreng, letmatros og styrmand. Siden 2008 har han arbejdet hos Ærø-færgerne, og nu ser han frem til at "Ellen" skal søsættes til april næste år.
- Det bliver en fantastisk dag, og det bliver med stolthed vi sætter færgen i søen, siger Benny Weber.
Skroget til Ellen kom fra Polen i oktober, og nu er medarbejderne på Søby Værft ved at bygge op og installere blandt andet motor, styrtøj og batterier.
- Det specielle ved denne færge er, at den skal drives på grøn el, og at kapaciteten bliver meget større end nogen andre elfærger. Denne færge kan sejle syv gange så langt som andre el-færger i verden, siger Trine Heinemann, der er projektkoordinator på elfærgeprojektet.
I fire år har det såkaldte E-ferry projekt været i gang. Målet er - med støtte fra EU - at bygge og afprøve en 100 procent eldreven og CO2-neutral færge for passagerer, biler og lastbiler.
Læs mere om E-ferry-projektet her
- Færgen er 20 meter længere end Ærø-færgen Skjoldnæs, så selvom der kun er bildæk i den ene side af færgen, kan der være 31 personbiler og fem lastvognstog, hvilket er nogenlunde det samme som på Skjoldnæs, forklarer Benny Weber.
Lige nu minder færgen mest af alt om en kaotisk byggeplads. Men skipperen frem til, at Ellen er i fast rutefart.
- Det bliver da en fornøjelse at sejle med en ny og færdigmalet færge. Men hurtigt bliver det jo som det altid har været. Man kører på arbejde, sejler hele dagen, og kører hjem igen, siger den kommende skipper på verdens kraftigste elfærge.
EU har bevilget 113 millioner kroner, mens Ærø Kommune betaler 78 millioner kroner.
Se hele indslaget herunder.