Ellen skulle efter de oprindelige planer have været sat i drift allerede i april 2017. Men projektet har været ramt af adskillige tekniske udfordringer, og nu er det hensynet til sikkerheden, der igen udskylder jomfrusejladsen.
- Sikkerhedshensyn kræver, at der ikke sammenkøres systemer, før de enkelte systemer er testet og synet hver for sig, hvilket har forlænget denne sidste fase inden idriftsættelse betydeligt, skriver elfærgeprojektet i en pressemeddelelse.
I den sidste tidsplan skulle Ellen være overdraget til Ærø-færgerne midt i marts, men denne tidsfrist bliver nu skudt til 3. maj.
- Dette betyder, at ordinær drift sandsynligvis først kan startes med elfærgen i anden halvdel af juni måned 2019, hedder det i pressemeddelelsen.
I følge pressemeddelelsen handler de nuværende problemer om, at der opstået problemer med test af færgens forskellige systemer.
- Udfordringerne er ikke af teknisk karakter; men det har vist sig at være en mere kompleks og tidskrævende proces end forventet, skriver el-færgeprojektet.
Oprindeligt var test og sammenkørslen af systemer sat til ti uger, men denne process tager væsentligt længere tid end beregnet.
Når Ærø-færgerne får overdraget Ellen, skal der bruges seks uger på træningssejlads.
Den nye forsinkelse betyder, at Ærø-færgerne har lukket for alle bookninger af elfærgen indtil den nye forventede dato.
I perioden op til anden halvdel af juni vil Skjoldnæs besejle ruterne Søby-Faaborg og Søby-Fynshav som hidtil og efter eksisterende sejlplan. Der kan rettes henvendelse direkte til Ærø-færgerne ved spørgsmål om booking.