Fynbus lukker fordøren:
- Vores chauffører er udsatte
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Chaufførerne i busserne skal beskyttes mod corona og uddannelsesruterne sløjfes. Sådan lyder de nye initiativer fra Fynbus torsdag.
Hvis du går op til fordøren på en bus i håbet om at komme ind, kan du fremover forvente at blive vinket hen til bussens øvrige døre.
Torsdag indførte Fynbus nye retningslinjer for at beskytte deres buschauffører mod den smitsomme virus bedst muligt.
- Vores buschauffører er udsatte, fordi de har tæt kundekontakt. Derfor kommer bussen til at køre ind på stoppestedet, og så bliver kun bagdøren åbnet, fortæller kommunikationschef Martin Krogh fra Fynbus.
Ifølge kommunikationschefen kører mange af deres passagerer med enten rejsekort eller en billet på Fynbus-appen, og derfor er der slet ikke behov for den tætte kundekontakt i busserne.
Det er dog stadig muligt at betale med kontanter. Man skal bare gå gennem bussen op til chaufføren. Fynbus ser dog helst, at man undgår det, på grund af smittefare.
- Vi opfordrer kunderne til at finde en anden løsning, siger han og tilføjer:
- Vi vil gerne have at de bruger appen eller rejsekortet, men det er stadig muligt at betale med kontanter.
Efter opfordring: Fynboer dropper busser og tog
Efter regeringens opfordring til at undgå busser og tog har mange fynboer fundet alternativer til offentlig transport.
Onsdag morgen var usædvanligt stille på Odense Banegård Center.
Regeringen opfordrede tirsdag danskerne til at tænke i alternativer til offentlig transport, og det lader til, at fynboerne følger opfordringen.
- Det ser ud til, at folk har lyttet til budskabet og tager det samfundsmæssige ansvar og prøver at finde andre veje. I hvert fald her på Odense Banegård Center er der betydeligt færre passagerer, både i togene og i busserne, end hvad der plejer på det her tidspunkt, fortæller direktør i Fynbus Carsten Hyldborg.
Opfordringen fra regeringen kommer efter, at antallet af coronasmittede steg kraftigt fra mandag til tirsdag. Desuden anbefalede regeringen, at offentlige transportmidler ikke overfyldes. Hos Fynbus er strategien simpel:
- Vi fylder busserne, indtil siddepladserne er fyldt, og så er der plads til et mindre antal stående passagerer lidt efter chaufførens skøn, lyder det fra Fynbus-direktøren.
Kan betyde forbikørsler
Da kapaciteten bliver begrænset, kan det betyde, at nogle busser bliver nødt til at køre forbi passagerer ved et stoppested. Onsdag morgen var det dog ikke et udbredt problem, men Fynbus er ikke i stand til at indsætte ekstra busser i nævneværdig grad, hvis problemet skulle opstå.
- Vi har de busser, der er i drift til dagligt. I Odense er der rundt regnet 150 busser i drift, siger Carsten Hyldborg.
Det er dog lykkes én af vognmændene, Keolis, at skaffe ti ekstra busser.
- Det er rigtigt dejligt, at de har taget et initiativ og har kunnet skaffe chauffører. Stor ros til det, men man kan jo sige, at ti busser oveni 150 er ikke noget, der redder verden, forklarer Carsten Hyldborg.
Desuden skal busserne gøres ekstra rent. Her følger vognmændene centrale instrukser og har skaffet ekstra rengøringspersonale.
- Der bliver ikke vasket af i sprit. Det er der ingen, der kan skaffe i øjeblikket. De bruger almindelige rengøringsmidler, og så skærer vi ned på den udvendige rengøring. Så hvis busserne ikke er så flotte, som de plejer at være, så er der en årsag, siger Carsten Hyldborg.
Nødvendig transport
Én af dem, der alligevel er mødt op på Odense Banegård, er Mads Bøg fra Korup. Han skal i skole i Svendborg.
- Det er da lidt skræmmende, men jeg skal til og fra skole, så jeg bliver jo nødt til det. Jeg har ikke andre muligheder, fortæller han.
Mads Bøg er studerende og har ikke råd til at købe en bil, men han er klar på at holde afstand i toget og holde god håndhygiejne.
Direktøren i Fynbus Carsten Hyldborg har en klar opfordring.
- De daglige pendlere, der har en fleksibel arbejdstid, skal udnytte det. Så er der jo plads til dem, som ikke har en fleksibel arbejdstid. Det kan f.eks. være sygeplejersker, der skal møde på et bestemt tidspunkt, forklarer han.
Carsten Hyldborg håber også, at f.eks. gymnasier vil være fleksible og ikke give anmærkninger til elever, der kommer for sent.
Uddannelsesruter sløjfes
Fynbus kan mærke, at der er markant færre med busserne nu, hvor uddannelsesinstitutionerne er lukkede.
- Da jeg stod i busterminalen (på Odense Banegård Center, red.) klokken 8 i morges, var der færre end der er en søndag morgen. Der var meget stille. Det har jeg ikke oplevet før, fortæller kommunikationschefen.
Derfor er der heller ikke brug for Fynbus uddannelsesruter, før eleverne skal starte i skole igen.
- På Fyn har vi 32 buslinjer, der udelukkende betjener de unge mennesker og kører dem i skole. De skal selvfølgeligt ikke køre tomme rundt, siger kommunikationschef Martin Krogh.
De almindelige busruter kører dog som de plejer, bare med knap så mange passagerer.
- De fleste har jo lyttet efter opfordringerne og er steget af bussen, fortæller Martin Krogh.
Man kan læse mere om hvilke busser der er påvirket på Fynbus hjemmeside.