Desperat blind pendler søger alternativ til DSB
Artiklen er mere end 30 dage gammel
Edis Adilovic er blind og pendler dagligt mellem Odense og Høje Taastrup. Han er blevet så træt af at være afhængig af den ustabile togdrift hos DSB, at han i desperation har rakt hænderne ud efter hjælp på Facebook.
I søndags bad Edis Adilovic sine venner på Facebook om hjælp.
- Jeg er blevet så desperat efter at slippe væk fra DSB, så nu rækker jeg en hånd ud til jer, skrev Edis Adilovic og lagde samtidig et videoopslag på 1.41 minutter ud på sin Facebook-side.
Han arbejder inden for marketing i Høje Taastrup og bor i Odense. Da han er 100 procent blind, kan han ikke bare sætte sig ind i en bil og selv køre på job.
Sporarbejdet begynder: Færre tog fra Fyn
Lørdag begynder Banedanmarks sporarbejde omkring Ringsted, og det får indflydelse på togtrafikken på Fyn. I myldretiden vil der køre to tog i timen.
Der kommer til at køre færre tog mellem Odense og København fra lørdag morgen. Det kan betyde trængsel i togene og længere rejsetid, skriver DSB på deres hjemmeside.
Der kommer til at køre to tog i timen i myldretiden mellem klokken 6.00 og 8.00 fra Odense til København. Der er dog kun cirka 10 minutter mellem afgangstidspunkterne for de to toge.
Mellem klokken 8.00 og 16.00 vil der kun køre et enkelt tog i timen fra Odense til København, og i eftermiddagens myldretid fra 15.00 til 17.00, kører der igen to tog i timen.
DSB: Brug rejseplanen
Årsagen er, at Banedanmark nu går i gang med anden fase af det sporarbejde, der bliver lavet omkring Ringsted. Det betyder, der ikke kan køre så mange toge som normalt på strækningen mellem Slagelse og Ringsted.
Informationschef hos DSB, Tony Bispeskov, anbefaler, at pendlere sørge for at holde sig opdateret ved hjælp af Rejseplanen.
- Vi opfordrer til, at man bruger rejseplanen. Den er designet sådan, at den viser den hurtigste måde at komme frem til sin destination på, siger han.
På deres hjemmeside anbefaler DSB, at man overvejer at flytte sit rejsetidspunkt til uden for myldretiden, da det vil gøre det lettere at få en plads.
Mulighed for refusion
Ifølge DSB's hjemmeside vil der være mulighed for delvis refusion for de pendlere, der rejser på strækningen mellem Korsør og Roskilde i den periode, hvor sporarbejdet står på.
Konkret betyder det, at man kan få op til 30 dage refunderet på sit pendlerkort. Derudover vil der også være mulighed for at få flere zoner på sit pendlerkort.
Her kan du læse hele DSB's oversigt over betydningen for rejser fra Fyn til Jylland.
- Jeg giver 3.350 kroner om måneden for noget, der er så sindssygt ustabilt som DSB. Det betyder, at jeg flere gange om ugen kommer for sent på arbejde og oparbejder overarbejde, fortæller Edis Adilovic i sin Facebook-video.
Hans opslag er gået viralt og er blevet delt mere end 2.500 gange, mens over 1.000 har kommenteret eller liket opslaget.
- Jeg hører rigtig gerne fra nogle af jer, hvis I tør have en blind passager med, lyder opfordringen fra den desperate pendler.
På vej til job i bil
Efter to dage har hans opslag på sociale medier allerede båret frugt. Tirsdag bliver den fynske pendler kørt i bil på job.
- Jeg har overnattet hos mine forældre i Slagelse for at undgå den værste forsinkelse hos DSB. Og nu har jeg via Facebook fået kontakt til en bilist, som kører mig på job i dag, så jeg slipper for at tage toget, fortæller Edis Adilovic på vej til job i bil til TV 2/Fyn.
Om det er en mere permanent løsning, er Edis Adilovic ikke klar over endnu.
DSB udfører fra 24. marts og frem til 12. juni sporarbejde omkring Ringsted, og derfor er der varslet større ændringer i togtrafikken mellem Odense og København i denne periode. DSB oplyser, at sporarbejdet betyder færre tog, længere rejsetid og indsættelse af togbusser.
Overblik: Her er konflikten mellem DSB og de ansatte
Siden DSB i 2017 meldte sig ind i Dansk Industri, har der været flere arbejdsnedlæggelser blandt de ansatte.
En arbejdsnedlæggelse blandt DSB's togpersonale mandag 1. april lammede togtrafikken på Sjælland og en del af Fyn.
Togpersonalet genoptog først omkring klokken 15 mandag arbejdet. Afbrydelsen af strejken kom kort efter en kendelse i Arbejdsretten, der kendte arbejdsnedlæggelsen overenskomststridig.
Her kan du få et overblik over konflikten mellem DSB og de ansatte.
I 2017 meldte DSB sig ind i Dansk Industri og opsagde alle eksisterende overenskomster med deres ansatte.
I november 2018 førte uenigheder om lokomotiv- og togførernes arbejdstidsaftale og løn til flere arbejdsnedlæggelser og aflyste togafgange.
Loko- og togførere nedlagde arbejdet 5., 21. og 28., november. Det kendte Arbejdsretten overenskomststridigt 29. november.
Arbejdsnedlæggelserne var ifølge retten både systematiske og overenskomststridige, hvorfor de strejkende blev pålagt en bod. De blev ligeledes trukket for de timer, de ikke var på arbejde.
Boden lød på 35 kroner for ufaglærte og 40 kroner for faglærte for de første to arbejdsnedlæggelser. Den tredje arbejdsnedlæggelse kostede henholdsvis 65 kroner og 70 kroner i timen for ufaglærte og faglærte.
I slutningen af november måned lovede DSB og Dansk Jernbaneforbund at begrave stridsøksen.
Men nu ser det svært ud, siger formand for Dansk Jernbaneforbund Henrik Horup til TV2.dk.
- Vi kommer ikke videre i forhandlingerne lige nu. De er afbrudt. Jeg er af den overbevisning, at der skal andre spillere på banen, før vi kan komme videre, sagde han 30. marts 2019 til tv-stationen.Dansk Jernbaneforbund holdt lørdag 30. marts 2019 et møde med Dansk Arbejdsgiverforening.
Mødet blev hasteindkaldt af DSB, efter at Ekstra Bladet fredag 29. marts 2019 omtalte en pressemeddelelse, angiveligt fra ansatte i DSB, som varslede arbejdsnedlæggelse mandag 1. april fra klokken 04.00 til klokken 15.
Efter mødet meldte forbundet på dets hjemmeside, at man "hverken har opfordret til eller står bag ved en eventuel overenskomststridig arbejdsnedlæggelse den 1. april 2019".
Forbundet understregede desuden, at der "ikke må forekomme overenskomststridige arbejdsnedlæggelser, og at medlemmerne skal holde arbejdet normaliseret den 1. april 2019".
Som følge af arbejdsnedlæggelsen mandag, bad DSB Arbejdsretten om et møde, da de anså strejken for at være overenskomststridig.
Omkring klokken 15 mandag gav Arbejdsretten DSB medhold i, at arbejdsnedlæggelsen var overenskomststridig.
Dansk Jernbaneforbund blev samtidig påbudt at bede sine medarbejdere om at genoptage samarbejdet og holde det normaliseret. Altså at undgå fremtidige strejker.
Retten tog ikke stilling til, om medarbejderne skal pålægges bod, men formand for Dansk Jernbaneforbund, Henrik Horup, forventer, at medarbejderne vil få en bod.
DSB har samtidig bedt om, at Dansk Arbejdsgiverforening indleder en sag ved Arbejdsretten over for Dansk Jernbaneforbund om organisationsansvar.
Dansk Jernbaneforbund kan idømmes bod, hvis retten finder, at forbundet har været involveret i en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse, fortæller Ole Hasselbalch, professor emeritus i erhvervsret ved Aarhus Universitet.
Kilder: Ritzau, TV2.dk, Dansk Jernbaneforbund, Ole Hasselbalch, professor emeritus ved Aarhus Universitet