Mere end 14 dages ventetid i borgerservice gør, at flere kan miste adgangen til deres netbank

Lange ventetider hos borgerservice i flere fynske kommuner presser medarbejdere og borgere. Skiftet fra NemID til MitID volder problemer blandt mange.

Det er ikke altid nemt med NemID og det samme gælder skiftet fra NemID til MitID.

Borgerservice er presset i flere fynske kommuner på grund af skiftet fra NemID til MitID.

Med ventetider på 14 dage og derover har borgere svært ved at få den hjælp, de har behov for inden for tidsfristen på typisk 30 dage.

quote Vi løber lige så hurtigt, som vi kan

Charlotte Damgaard, leder af borgerservice, Kerteminde Kommune.

Hvis man ikke når at skifte inden for fristen, risikerer man at miste adgangen til sin netbank.

- Der er flere, der har brug for hjælp end man havde forudset, fortæller Dorthe Temberg, der er borgerservicechef i Nordfyns kommune.

Skiftet til MitID skaber lange ventetider

Der har været lange ventetider fra starten af året, hvor bankerne skruede op for konverteringen af NemID til MitID

Hos borgerservice i Nordfyns Kommune, er der ingen ledige tider de næste tre uger.

- Vi udstikker hele tiden nye tider, men tiderne bliver revet væk, siger borgerservicechefen.

I Kerteminde er der ingen ledige tider hos borgerservice de næste 14 dage.

- Der er rigtig mange borgere, som har brug for vores hjælp. Mange flere end der plejer at være, siger Charlotte Damgaard, der er leder af borgerservice i Kerteminde Kommune.

Samme melding kommer fra Faaborg-Midtfyn Kommune.

- Det er et stort problem. Vi har længere ventetid end 14 dage, og det skaber en stor utryghed hos vores borgere, siger David Laustsen, der er afdelingsleder af borgerservice i Faaborg-Midtfyn Kommune.

Her har borgerservice modtaget over 2.000 opkald mere i januar og februar end normalt på hovednummeret. Stigningen skyldes primært opgaven med MitID.

Nye tiltag for at løse opgaven

De tre kommuner har indført nye tiltag for at kunne følge med den store efterspørgsel på hjælp til skiftet til MitID.

- Vi har ansat vikarer, som arbejder på fuldtid, og vi har udvidet vores åbningstider. Vi er måske nødt til at holde lørdagsåbent for at løse problemet, siger David Laustsen fra Faaborg-Midtfyn Kommune.

Kerteminde Kommune har ligeledes ansat en ekstra medarbejder.

- Vi gør alt hvad vi kan, for at få gjort det smartere. Det er næsten dagligt, at vi snakker om, hvad vi kan gøre for at udstede flere tider, siger Charlotte Damgaard.

I Nordfyns Kommune har flere medarbejdere fået længere vagter.

- Vi har medarbejdere, der hjælper til med problemet i de sene eftermiddagstimer samt lørdag og søndag, siger Dorthe Temberg

Konkakt banken

Hvis borgere har svært ved at nå fristen for skiftet til MitID, opfordrer Kerteminde og Faaborg-Midtfyn til, at man kontakter sin bank, for de skal sørge for udsættelse af fristen til at få MitID.

- Det er vi nødt til at sige til folk. Vi løber lige så hurtigt, som vi kan. Vi skruer hele tiden på parametrene for at få nogle flere tider udstillet, siger Charlotte Damgaard.

Det kan være en god idé at holde øje med ledige tider i borgerservice løbende, oplyser ældresagen.

Man kan også booke tider i andre kommuner, end den man bor i.

Oversigt

    Oversigt