Beruset russisk kaptajn mister retten til at sejle: Stødte kæmpe fragtskib på grund ved Langeland
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Et hollandsk fragtskib med en beruset kaptajn sejlede i februar på grund ud for Illebølle på Langeland. Nu har kaptajnen fået sin straf.
En beruset russisk kaptajn sejlede i februar et 2.200 ton tungt fragtskib på grund ved Langeland. Nu har han fået sin straf i form af en bøde på 20.000 kroner og frakendelse af retten til at føre skib i et år.
Det var dommen, da sagen blev behandlet ved Retten i Svendborg onsdag.
Torsdag 21. februar afsejlede det 85 meter lange og 11 meter brede hollandsk indregistrerede fragtskib Eems Carrier fra Lindø med kurs mod Liepaja i Letland. Så langt nåede de dog ikke i første omgang.
Klokken 21.36 samme aften fik Fyns Politi et opkald fra MAS-vagten, Forsvarets Maritime Assistance Service. Eems Carrier var sejlet på grund ud for Spodsbjerg på Langeland, og kaptajnen var - at dømme ud fra den mildt sagt slingrende kurs - mistænkt for at være beruset.
- De maritime myndigheder meldte det til os, fordi de kunne se på deres overvågningsudstyr, at et fartøj var ved at komme for tæt på land ved Langeland, siger Klaus Holten Kristensen, specialanklager ved Fyns Politi.
Politiet kontaktede derfor skibet og beordrede dem til at blive liggende, og selv om skibet også har været kortvarigt grundstødt, uden at der gik hul på skroget, sejler de alligevel videre.
- Det lykkedes ham (kaptajnen, red.) forunderligt nok at komme ud af Odense Fjord og ned gennem Storebælt, men så støder de altså på grund og kommer efterfølgende fri ved egen kraft, siger Klaus Holten Kristensen.
Anholdt og løsladt
Efter kort tid lykkedes det alligevel politiet at overbevise den 49-årige russiske kaptajn om, at skibet skulle blive liggende, hvor det lå. Med hjælp fra en privat virksomhed kommer politiet ombord på skibet, hvor kaptajnen bliver testet for spirituspåvirkning og efterfølgende bliver anholdt.
Fordi promillen ikke var over 2,0, og fordi der ikke skete større skade, kunne kaptajnen ikke tilbageholdes. Derfor gik det stærkt for anklagemyndigheden ved Fyns Politi med at få lavet en aftale på både dansk og russisk om, at sagen kan afgøres uden kaptajnens medvirkende. Den 49-årige russiske kaptajn blev efterfølgende løsladt.
Grundstødt: Beruset kaptajn sejlede fragtskib på grund
Et hollandsk fragtskib med en beruset kaptajn sejlede torsdag aften på grund ud for Illebølle på Langeland.
Klokken 21.36 torsdag aften fik Fyns Politi et opkald fra MAS-vagten, Forsvarets Maritime Assistance Service. Et fragtskib var sejlet på grund ud for Spodsbjerg på Langeland, og kaptajnen var mistænkt for at være beruset.
Det grundstødte skib er et 85 meter langt og 11 meter bredt fragtskib indregistreret i Holland og med en 49-årig russisk kaptajn bag roret. Ifølge Marinetraffic.com havde skibet "Eems Carrier" kurs mod Liepaja i Letland, da det gik på grund i Langelandsbæltet.
- Vi kommer ud til skibet, og det viser sig ganske rigtigt, at kaptajnen er beruset, siger Lars Thede, vagthavende ved Fyns Politi.
Det var i første omgang lykkedes for den berusede kaptajn at få skibet fri, men han fik efterfølgende besked på at ligge for anker, indtil undersøgelser havde afklaret, om der var sket et læk på skibet.
Sigtet for spiritussejlads
Kaptajnen fik dog ikke lov at blive ombord på skibet. I stedet fik han et lift af betjentene til politistationen i Odense, hvor han fredag formiddag er blevet sigtet i sagen.
Det oplyser vagthavende ved Fyns Politi, Lars Thede, til Ritzau.
- Han er lige nu sigtet for overtrædelse af søloven som følge af spiritussejlads. Han kan blive løsladt, han kan få en administrativ udvisning, eller han kan blive varetægtsfængslet. Men det er op til juristerne. Det kommer an på, hvor mange lovovertrædelser der er blevet begået, siger han til Ritzau.
Intet læk
Undersøgelser har vist, at der ikke er sket et læk på skibet. Det bekræfter Forsvarets Operationscenter over for Ritzau.
- Vi har haft et miljøskib ude at kigge for at se, om der siver olie ud. Der er umiddelbart ikke konstateret læk, siger orlogskaptajn og vagthavende officer S.F. Olsen til Ritzau.
Ifølge den vagthavende officer sker det forholdsvis ofte, at et skib går på grund.
- De danske farvande er vanskelige at navigere i, så det sker flere gange om året, siger han.
Det vides endnu ikke, hvad det hollandske skib havde i lasten, da det gik på grund i Langelandsbæltet. Senere fredag bliver skibet sejlet til Nakskov.
Han var derfor ikke til stede, da sagen onsdag blev afgjort ved Retten i Svendborg. Her fik han en bøde på 20.000 kroner samt frakendelse af retten til at føre skib i et år.
- Førstegangstaksten, når promillen er under 2,0, er en bøde og et års frakendelse, siger Klaus Holten Kristensen.