Bilisterne, der flittigt bruger Ørbækvej i Odense, har nok allerede opdaget det. Vejen er nemlig blevet smallere og har dermed fået et spor mindre til bilisterne, der skal ud af byen.
Det oplyser Odense Letbane.
De seneste dage er der blevet prøvelagt skinner til letbanen tæt på krydset ved Nyborgvej og Ørbækvej i Odense. Letbanens sporarbejde er på strækningen mellem Nyborgvej og Munkerisvej nemlig for alvor gået i gang. Dermed går der ikke lang tid før, fynboerne rent faktisk kan se, at det er en letbane, der skyder op rundt omkring i Odense.
Ikke kun bilisterne
Odense Letbanes sporarbejde er altså skyld i, at Ørbækvej i retning mod syd det næste stykke tid er et spor smallere. Det drejer sig om inderste vejbane, der skal bruges som arbejdsareal.
Men ikke nok med, at bilisterne skal afgive en vognbane til letbanen, så skal cyklisterne og fodgængerne også lave lidt om på rutinerne, når de er på Ørbækvej.
Cyklisterne bliver samlet på cykelstien på østsiden af Ørbækvej, som bliver dobbeltrettet, mens fodgængerne, der skal krydse Ørbækvej ved L.A. Rings Vej, bliver ledt via tunnelen under Ørbækvej.
Det skyldes, at fodgængerfeltet samme sted bliver lukket midlertidigt.
Busstoppestedet ved L.A. Rings Vej bliver også flyttet lidt mod nord.
Lukning af vej senere
I første omgang vil L.A. Rings Vej være åben mod Ørbækvej, men senere vil det dog blive nødvendigt at spærre for enden af L.A. Rings Vej, mens skinnerne bliver lagt i krydset.
Det samlede arbejde med at anlægge letbanen på Ørbækvej forventes at være afsluttet omkring efteråret 2019.