17. mar. 2022 kl. 12:28
Miklos Szabo/Sund&Bælt

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del
Link
kopieret!

Broafgifterne på Storebæltsbroen er med til at finansiere nye motorveje, jernbaner og færger landet over.


Skal det være gratis at køre over Storebæltsbroen? Det mener flere end 60.000 danskere, der har skrevet under på et borgerforlag, som Folketingets partier nu skal behandle.

Men netop som borgerforslaget skal en tur forbi politikerne i Folketinget, er broen igen i spil til at finansiere endnu et stort infrastruktur-projekt. 

Kom med til debat i Nyborg 17. marts

Hvad vil der egentlig ske, hvis brotaksten forsvinder? TV 2 Fyn Event inviterer til debat torsdag den 17. marts fra 17-18. Vi afholder debatten i Skt. Knuds Golfklub i Nyborg, inviterer publikum og sender det hele direkte på alle vores platforme; tv2fyn.dk, Facebook og vores nyhedskanal. En bærende del af vores debat-format er at give publikum (både i sal og dem, der ser med live) mulighed for at stille spørgsmål direkte til panelet. Tilmeld dig på event@tv2fyn.dk. 

Vejdirektoratet og Sund & Bælt foreslår at finansiere en 37 kilometer lang bro over Kattegat med den broafgift, som brugere af Storebæltsbroen lægger hver gang, de kører over broen.

Det viser et nyt notat, som Politiken har fået aktindsigt i

Men hvad er broafgifterne ellers gået til, siden broen åbnede i 1998? Vi har samlet et overblik her.

2009: Første gang broen finansierer andet end broen selv

Mens tilhængere af en gratis bro siger, broafgiften er urimelig for fynboerne, mener flere af Folketingets politikere, at milliardindtægterne fra broen skal finansiere andre projekter.

Læs også: Broafgiften på Storebæltsbroen kan være nøglen til en fast forbindelse over Kattegat
Gå tilbage Del
4. mar. 2022 kl. 8:26
Fyn

Broafgiften på Storebæltsbroen kan være nøglen til en fast forbindelse over Kattegat

Jens Nørgaard Larsen/Sund og Bælt

Indtægter fra Storebæltsbroen kan komme i spil til at betale for en vej- og togforbindelse over Kattegat.


Netop som et borgerforslag har fået støtte nok til, at Folketinget igen skal diskutere, om Storebæltsbroen skal gøres gratis, viser en ny undersøgelse, at indtægter fra Storebæltsbroen kan få en fast forbindelse over Kattegat til at blive en realitet.

Undersøgelsen indeholder en helt ny model for det enorme byggeprojekt: nemlig at slå økonomien i Storebæltsbroen sammen med Kattegatforbindelsen, skriver Politiken fredag.

Overskuddet på Storebæltsbroen er nemlig så stort, at begge forbindelser vil kunne være betalt 25 år efter åbningen.

Med det greb vil en fast forbindelse over Kattegat ifølge undersøgelsen kunne bygges uden penge fra statskassen

Prisen for at bygge to broer over Kattegat fra henholdsvis Jylland og Sjælland til Samsø, en ny motorvej og jernbane på Samsø og i Østjylland samt en helt ny jernbane fra Ringsted til Kalundborg er på 110 milliarder kroner.

Det viser et notat, der er udleveret til Folketingets transportordførere, og som Politiken har fået aktindsigt i.

Ifølge notatet, der sammenfatter de næsten færdige resultater af en forundersøgelse af projektet, vil en forbindelse over Kattegat på næsten alle måder være en bedre forretning for samfundet, end tidligere beregninger har vist.

Den forventede byggepris vurderes således at være over ti milliarder lavere end beregnet i den seneste undersøgelse fra 2018.

Desuden viser nye prognoser, at langt flere togpassagerer og lidt flere bilister end tidligere vurderet vil benytte den nye forbindelse, som vil give en rejsetid med tog mellem København og Aarhus på én time og otte minutter.

En fast forbindelse over Kattegat kan tidligst stå klar i 2038, og vil kunne spare bilister næsten en times kørselstid mellem de to byer.

Undersøgelse viser halv pris

Samlet indebærer det ifølge Politiken, at en fast forbindelse vil kunne bygges med et statstilskud på 21 milliarder kroner. Det er halvt så meget, som tidligere estimeret.

At slå økonomien sammen med Storebælt løser ifølge Politiken den gordiske knude, som hidtil har gjort Kattegat-projektet urealistisk.

Det skyldes, at rød blok kræver, at der også kommer en jernbane, men det har hidtil været for dyrt for statskassen.

Transportminister Trine Bramsen (S) vil ikke udtale sig om regeringens holdning til at bygge en Kattegatbro med penge fra Storebælt.

De Konservative ser positivt på en sådan model, mens Venstre endnu ikke har taget stilling.

I 2009 blev den daværende VK-regering sammen med en række partier enige om en infrastrukturaftale til 94 milliarder kroner, og her blev indtægterne fra Storebæltsbroen for første gang brugt som finansiering af andet end broen selv. 

Storebæltsbroen stod for 9 milliarder af finansieringen. 

Hvordan er Storebæltsbroen finansieret?

Storebæltsbroen er bygget for lånte penge, som tilbagebetales af broens brugere. Finansieringen af forbindelsen er sket ved låntagning i ind- og udland. Der er tale om et brugerfinansieret trafikanlæg. Det betyder, at byggelånene betales tilbage ved hjælp af et årligt vederlag fra Banestyrelsen og bropenge fra trafikanterne på vejbroen.

Pengene blev blandt andet brugt til en udbygning af jernbanekapaciteten mellem København og Ringsted. Også udbygningen af motorvejen på Vestfyn var en del af aftalen.

Ifølge Sund & Bælt forlængede det tilbagebetalingstiden på Storebæltsbroen med seks år.

2018: Brotaksten sænkes – og finansiering af Fynske Motorvej

Som et led i finanslovsforhandlinger blev der i 2017 indgået aftale mellem VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti om at sænke taksten på Storebæltsbroen.

I finansloven for 2018 aftalte regeringen og Dansk Folkeparti derudover, at indtægter fra Storebæltsbroen skulle bidrage med 2,4 milliarder kroner til finansieringen af udvidelsen af dele af Fynske Motorvej til seks spor mellem Nr. Aaby og Odense Vest.

Tilbagebetalingstiden blev dermed forlænget endnu engang – nu med fem år.

2021: Finansiering af infrastruktur over hele landet

I juni 2021 vedtog Folketinget Infrastrukturplan 2035 - en aftale, der danner rammen om de kommende 14 års investeringer i danske veje, jernbaner og broer.

Læs også: Sådan har prisen for at krydse Storebælt ændret sig
Gå tilbage Del
22. feb. 2022 kl. 0:03
Fyn

Sådan har prisen for at krydse Storebælt ændret sig

Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

Folketinget skal igen til at diskutere, om Storebæltsbroen skal gøres gratis. Tilhængere af en gratis bro siger, broafgiften er urimelig for fynboerne, men politikerne vil gerne finansiere andre projekter med milliardindtægterne.


Skal det være gratis at krydse Storebæltsbroen i bil?

Det mener mindst 50.000 danskere, der støtter et nyt borgerforslag om at fjerne broafgiften på Storebæltsbroen fra 1. juli - altså om godt fire måneder.

Borgerforslaget betyder, at politikerne på Christiansborg helt ekstraordinært skal diskutere forslaget i folketingssalen. Normalt er det kun folketingsmedlemmer og ministre, der kan fremsætte forslag i Folketinget.

Derfor skal broen gøres gratis

Tilhængere af forslaget peger på, at bilisterne, der har kørt over Storebæltsbroen siden åbningen i 1998, for længst har betalt for broens udgifter. Anlægsudgiften for Storebæltsbroen var 26 milliarder kroner, men bilisterne har betalt mere end 43 milliarder kroner for at køre over den.

I dag koster det 250 kroner at køre over broen i en almindelig personbil. Til sammenligning kostede det 210 kroner, da broen åbnede i 1998.

Herunder er derfor beregnet, hvor meget broafgiften for en almindelig personbil har udviklet sig i udvalgte år siden 1998.

Der kan i dag benyttes forskellige rabatordninger, hvis du kører over broen flere gange eller i mindre køretøjer. Derudover kan bilister også passere broen med rabat, hvis de har brobizz eller har lavet en nummerpladeaftale - så koster turen kun 194 kroner.

Sådan har priserne udviklet sig

Det er billigere for den enkelte dansker at køre over Storebæltsbroen i dag, end det var da broen åbnede.

Priserne for varer og tjenester kan ikke umiddelbart sammenlignes direkte mellem årene på grund af inflation. En liter mælk koster i kroner og øre mere i dag end for 50 år siden, fordi priserne udvikler sig. Det betyder ikke nødvendigvis, at det er dyrere for de danske forbrugere at købe mælk i dag end dengang.

Tallene viser, at det var dyrest at køre i bil over Storebæltsbroen i 2004, hvor broafgiften steg til 250 kroner. Samme beløb koster det i dag, men 250 kroner var mere værd for 18 år siden, end det er i dag, og det var derfor dyrere dengang.

For ti år siden valgte man at sænke broafgiften til 230 kroner, og det er i disse år, at det har været billigst at passere bæltet i bil.

Sund & Bælt
Sådan så byggeriet af Storebæltsforbindelsen ud i 1991. Togdriften over Storebælt begyndte i 1997 - et år før bilisterne fik lov.

Initiativtager: Danskerne vil have gratis bro over Storebælt

Debatten om en gratis bro over Storebælt er ikke ny. Tværtimod.

Bag borgerforslaget står Bent Thodsen fra Hanstholm - langt væk fra Fyn og Storebælt. Selv om det er flere år siden, han selv har kørt over broen, mener han, det er urimeligt, at det er fynboerne og andre tæt på broen, der skal betale gildet.

- Jeg tror på, at halvdelen af de stemmeberettigede danskere vil, at det skal være gratis at køre over Storebælt, siger han til TV Midtvest.

Tilhængere af, at Storebæltsbroen gøres gratis, peger på, at indtægter fra broen allerede har betalt dét, som det i sin tid kostede at bygge broen. Derudover betaler bilister i forvejen vægtafgift, som dækker vedligeholdelse af vejnet og broer i Danmark.

Hvordan er Storebæltsbroen finansieret?

Storebæltsbroen er bygget for lånte penge, som tilbagebetales af broens brugere.


Finansieringen af forbindelsen er sket ved låntagning i ind- og udland.


Der er tale om et brugerfinansieret trafikanlæg. Det betyder, at byggelånene betales tilbage ved hjælp af et årligt vederlag fra Banestyrelsen og bropenge fra trafikanterne på vejbroen.

Hvorfor sænkes eller fjernes broafgiften ikke?

Selv om Nye Borgerlige allerede har meldt sin støtte til borgerforslaget, har der længe været et flertal i Folketinget, som argumenter for en broafgift.

Tilhængere af broafgiften gør opmærksom på, at gælden på broen - trods de mange milliarder kroner i broafgifter - ikke er betalt endnu.

Grafik Sund & Bælt
Hvornår gælden på Storebæltsbroen endeligt er afviklet, er flere gange blevet skubbet. Gælden er - som det er nu - først betalt i 2032. Det er, fordi broafgifterne bruges til at finansiere for mange nye infrastrukturprojekter, mener kritikere.

Gælden på Storebæltsbroen er først betalt i 2032. Derudover skal indtægterne fra broen bruges til at vedligeholde anlægget. Det koster årligt cirka en halv milliard kroner.

Indtægterne fra broafgiften bruges desuden til at finanisere nye infrastrukturprojekter. Det kan eksempelvis være et tredje spor på Fynske Motorvej, en ny jernbane hen over Fyn eller endnu en forbindelse ved Limfjorden.

I juni 2021 blev samtlige partier i Folketinget - med undtagelse af Nye Borgerlige - enige om en såkaldt infrastrukturaftale.

I aftalen er partierne blevet enige om, hvilke infrastrukturprojekter der skal gennemføres frem til 2035 - og ikke mindst, hvor pengene skal komme fra.

Aftalen lyder på 160 milliarder kroner, heraf kommer 9,8 milliarder kroner fra Storebæltsbroen. Hvis broen skal gøres gratis inden 2035, skal partierne bryde deres aftale. 

Langt billigere end storebæltsfærgerne

En gratis tur over Storebæltsbroen vil desuden have indflydelse på andre ruter. Selv om storebæltsfærgerne indstillede driften efter broens åbning, er det fortsat muligt at tage færgen mellem Jylland og Sjælland, eksempelvis Molslinjen. Hvis broen gøres gratis, frygter man, at færgerne også her må indstille driften.

Ritzau Scanpix
Da "Dronning Ingrid" sejlede over Storebælt, var det omtrent dobbelt så dyrt at passere Storebælt sammenlignet med broafgiften.

Til sidst peger tilhængerne af broafgiften på, at det generelt set er blevet billigere at passere Storebælt i bil. Billetter til storebæltsfærgerne var dobbelt så dyre som broafgiften, og der oplevede Fyn i årene efter broens åbning et vækstboom. Samtidig er broafgiften reduceret flere gange i de senere år, mens det er gjort billigere for pendlere og bilister, der benytter brobizz og nummerpladebetaling.

Uanset om man mener, en gratis bro er en god idé eller ej, er der ingen tvivl om, at Storebæltsbroen trafikmæssigt har været en succes.

Ivar Myrhøj/Ritzau Scanpix
Menukortet på storebæltsfærgen studeres nøje af passagerne. I dag er der langt flere danskere, der passerer bæltet dagligt.

Med storebæltsfærgerne var der cirka 8.000 køretøjer dagligt, som blev fragtet over bæltet. I 2021 er det steget til over 34.000 køretøjer dagligt. Samtidig er rejsetiden blevet reduceret fra 50 til 8 minutter, så det er blevet langt lettere at komme fra Fyn til Sjælland - og ikke mindst hjem igen. 

Knap 8 milliarder kroner af regeringens nye infrastrukturaftale skal finansieres af betalingen til Storebæltsbroen. I alt er afsat 161 milliarder kroner i planen.

De 7,9 milliarder er blandt andet med til at finansiere udvidelser af Hillerøds- og Øresundsmotorvejen, endnu en forbindelse ved Limfjorden og en lang række andre trafikale projekter over hele landet. Også udvidelsen af Fynske Motorvej syd om Odense i 2025 er et af de projekter, som Storebæltsbroen er med til at finansiere i fremtiden.

Det betyder, at tilbagebetalingstiden forlænges fra to til 36 år. Ifølge Sund & Bælt ventes Storebæltsbroens gæld derfor at være betalt i 2034. 

Er Storebæltsbroen tilbagebetalt?

Ifølge Avisen Danmark havde at A/S Storebælt 30. september 2021 en gæld på 18,4 milliarder kroner. Den bliver tilbagebetalt med trafikindtægter fra brugerne af såvel vej- som baneforbindelsen. Gælden er ikke tilbagebetalt, fordi regeringen finansiere andre trafikprojekter med de penge, som brugerne af broen lægger, når de kører over Storebælt.


Færgedrift og Femern-forbindelsen

Udover nye motorveje, jernbane – og nu muligvis også andre broer – bruges indtægterne fra Storebæltsbroen ifølge Transportministeriet også til drift, vedligehold og tilskud til færgedriften på overfarten over Kattegat og færgefarten mellem Spodsbjerg og Tårs.

Sidstnævnte har været i kraft siden ændringen af loven om færgefart i 2005 blev ændret. Aftalen er, at der skal ydes tilskud til færgerne, hvis de ikke kan drives kommercielt. 

Ifølge Transportministeriet er der endnu ikke taget stilling til, hvad der skal ske med taksterne, når A/S Storebælt er gældfri. Der vil dog løbende være udgifter til drift, vedligehold og reinvesteringer på i gennemsnit 500 millioner om året. 

For 50 minutter siden
Tophistorie
Anton Kranf

En taxachauffør er tirsdag formiddag blevet stukket med kniv i Svendborg.


Det oplyser Fyns Politi i en pressemeddelelse.


Taxachaufføren er blevet kørt til behandling på hospitalet, og tirsdag eftermiddag oplyser politiet, at han er uden for livsfare. De pårørende er blevet underrettet.


Overfaldet fandt sted omkring klokken 09.45.


Gerningsmand stadig på fri fod

Fyns Politi har kun et sparsomt signalement af gerningsmanden, der beskrives som værende ikke etnisk dansk af udseende. Han skal desuden have været iført mørkt tøj, oplyser politiets presseafdeling.

Gerningsmanden er tirsdag eftermiddag fortsat på fri fod.

- Fyns Politi arbejder intensivt på at anholde personen, lyder det.

Politiet har som følge af knivstikkeriet været til stede på Klosterpladsen i det centrale Svendborg. Klokken 13.15 er det færdige med undersøgelserne på stedet.

Efterforskere har blandt andet indsamlet videomateriale fra de tryghedsskabende kameraer, som er sat op ved Klosterpladsen. Politiet oplyser ikke, om knivstikkeriet er blevet fanget på videoovervågningen.

Hvis man har oplysninger i sagen, kan politiet kontaktes på telefon 114.

For 3 minutter siden

Indtil nu har borgerne i Nordfyns Kommune betalt renovationsgebyr to gange årligt af 2.000 kroner.


Men fremover skal der betales 4000 kroner på én gang. Det kunne de læse på kommunens Facebook-side, hvilket har fået flere af kommunens borgere til tasterne.


Her undres der over, hvorfor Nordfyns Kommune arbejder med så kort varsel, og vad ændringen egentlig skal gavne.


Borgmester går ind i sagen

Samtidig er der også flere, som påpeger, at de har budgetteret med den oprindelige opkrævningsform, ligesom der også er flere, der beretter, at de ikke har fået nogen information om ændringerne andre steder som eksempelvis i e-boks.

Og de har en god pointe.

Sådan lyder det fra borgmesteren i Nordfyns Kommune Mette Landtved-Holm (V).

Hun tøver ikke med at sige, at kommunens kommunikation omkring ændringen i renovationsgebyret kunne gøres bedre end et opslag på facebook.

- Er det den rigtige løsning? Det tænker jeg da ikke lige, at det er. Jeg tænker måske, at e-boks ville være det oplagte. Jeg skal ikke kunne sige, at man ikke har fået en besked der – men jeg tror det ikke, siger hun til TV 2 Fyn.

Af samme årsag er hun klar til at tage ændringen op i Økonomiudvalget og se på, om det for indeværende år skal være muligt at dele sin betaling over i to, som man plejer.

Hun påpeger samtidig, at ændringen med at betale en gang om året kan være en fordel for dem, der overvejer at købe eller sælge bolig.

Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Hvis du er en af de 150.000 danskere, der har en gammel Brobizz liggende, kan det meget vel være, at du har penge til gode.

I skuffer rundt omkring ligger der nemlig for op mod 30 millioner kroner gamle Brobizzer, der er betalt depositum for, skriver Jyllandsposten.

Årsagen skal findes i, at langt de fleste har skiftet til nummerpladebetaling, hvilket betyder, at der er omkring 150.000 aktive Brobizzer, som er bestilt før februar 2021. hvor nummerpladebetalingen blev indført.

I 2022 og 2023 var 93 pct. af alle nye bestillinger hos Brobizz’ privatkunder nummerpladebetaling, og i 2024 er tallet omkring 94 pct. Nummerpladebetaling er gratis, mens en ny Brobizz koster 220 kr.

For 3 timer siden
Sine-Maria Holt Fabricius

Han var OB’s helt store profil i efterårssæsonen i 1. division, og nu er topscorer Luca Kjerrumgaard en af de mest eftertragtede spillere på det danske transfermarked denne vinter.


Det erfarer TV 2 Fyn på baggrund af oplysninger fra kilder tæt på Luca Kjerrumgaard.


OB’s sportsdirektør Troels Bech bekræfter, at en række klubber holder øje med Kjerrumgaard.


- Det ville jo være voldsomt overraskende, hvis ikke der var nogen, der bemærkede, hvad vi og Luca har gang i, så det er jo helt naturligt. Og det er også naturligt for os at sige, at vi virkelig gerne vil beholde Luca, siger Troels Bech til TV 2 Fyn.


Vil - formentligt - beholde Kjerrumgaard

Særligt tyske klubber viser interesse for angriberen - blandt andet klubber fra Bundesligaens nedre halvdel samt et par traditionsklubber fra 2. Bundesliga.

Eftersom Luca Kjerrumgaard har kontrakt med OB frem til sommeren 2027, skal en eventuelt købende klub dog betale en større overgangssum for Kjerrumgaard. TV 2 Fyn vurderer, at Kjerrumgaard vil koste op mod 25 til 30 millioner kroner at købe fri af OB - men det er ikke umiddelbart en del af OB’s strategi, lyder det.

- Den langsigtede plan er, at vi skal rykke op, og vi skal promovere vores spillere. Det ser vi ud til at kunne lykkes med samtidigt. Derfor vil det være en voldsom ændring af den plan, hvis vi skulle acceptere et bud på ham, siger Troels Bech, der dog erkender, at OB kan komme i en situation, hvor de må acceptere et tilbud på Kjerrumgaard.

- Vi kan jo blive presset til noget, og en pris kan blive så høj, at det vil være uansvarligt ikke at sige ja. Men foreløbigt holder vi os til planen, siger Bech.

Læs også: Han er en af de bedste spillere i ligaen - og han drømmer om mere
Gå tilbage Del
30. nov. 2024 kl. 7:00

Han er en af de bedste spillere i ligaen - og han drømmer om mere

For OB-angriber Luca Kjerrumgaard bliver søndagens kamp mod B. 93 et punktum for et forrygende efterår, hvor han indtil videre har scoret 12 mål i 14 kampe for fynboerne.


Han ser frem til at lukke efteråret ned med årets sidste kamp, når B.93 kommer på besøg på stadion i Odense.



  • Det bliver fedt, og forhåbentligt kan vi slutte efteråret af på en rigtig god måde, siger Luca Kjerrumgaard til TV 2 Fyn.


 Han ser tilbage på et stærkt efterår i OB, hvor han har været en af de bedste spillere i Nordic Bet Ligaen.


 - Det har været fantastisk på mange måder. Jeg er kommet godt i gang, og jeg har udviklet mig hurtigt. Det er fedt, at jeg føler, at det hele går op i en opadgående kurve. Det er fedt at få lov at score mål og mærke den adrenalin, der går gennem kroppen, når man scorer og hjælper holdet. Det nyder jeg helt vildt meget, siger Luca Kjerrumgaard.

Forventer at blive i OB

I kraft af de gode præstationer har han tiltrukket sig interesse fra andre klubber, men han forventer at blive i OB.

- Man ved jo aldrig, hvad der sker. Jeg er OB-spiller, jeg har en lang kontrakt, og det forholder jeg mig til. Selvfølgelig tager man det, som det kommer, men lige nu er jeg OB-spiller, og det er jeg glad for, siger OB-angriberen, der ser frem til 2025, hvor OB jagter oprykning til Superligaen.

- Det har været et halvt år med mange opture. Det kunne være fedt med et helt år med opture næste år. Det ser jeg frem imod, og jeg glæder mig til at komme tilbage og få tanket lidt benzin på tanken, så vi kan komme tilbage og fortsætte vores vej mod Superligaen, siger han.

Der er kampstart mellem OB og B. 93 på stadion i Odense søndag klokken 15.00.

Kan øge værdien

Som TV 2 Fyn forstår det, er et salg af Kjerrumgaard ikke som sådan tæt på, men tingene kan hurtigt udvikle sig frem mod transfervinduets lukning 3. februar. Og hvis et salg ikke bliver effektueret denne vinter, kan det meget vel ske til sommer. For hvis OB vil tjene penge på at sælge angriberen, skal det ske inden kontraktudløb i 2027.

- I princippet kan vi holde på ham i to et halvt år endnu, men der er så nogle konsekvenser af det, som vi ikke ønsker. Vi kigger på, hvornår timingen er rigtig, og lige nu har det stor værdi for os - også økonomisk - at rykke op, siger Troels Bech.

Flere spillere på vej væk?

Det danske og internationale transfervindue er åbent frem til og med 3. februar, hvor spillere kan skifte klub. Luca Kjerrumgaard er en af flere OB-spillere, der kan forlade klubben.

Offensivspilleren Don Deedson er ifølge flere medier i søgelyset hos franske klubber. Tobias Slotsager har længe været i dialog med udenlandske klubber og er senest blevet nævnt som et emne i FC Utrecht.

Endelig har der i flere medier været spekulationer om Max Fengers fremtid, idet spilleren har kontraktudløb til sommer. Senest har thailandsk presse skrevet, at Nicholas Mickelson har afvist en kontraktforlængelse med OB, fordi han drømmer om et skifte til belgisk fodbold.

Indtil videre har vinterens transfervindue dog kun bud på én OB-handel i form af forsvarsspilleren Adam Sørensen, der er kommet til OB fra norsk fodbold.

Sportsdirektøren forventer således, at Kjerrumgaard også er i OB i foråret.

- Vi vil gerne holde fast i vores spillere så længe som muligt, og vi har også en forventning om, at vi kan hjælpe Luca videre til et godt sted. Men først og fremmest skriver vi kontrakter med vores spillere, for at de skal spille her - ikke for at de skal rejse videre, siger Bech, der også ser en værdi for Luca Kjerrumgaard i at blive i OB.

- Han har haft det her fantastiske niveau i et halvt år, og jeg tænker, at det ikke gør noget, hvis vi lægger fem måneder oven i. Det kunne godt gavne hans værdi og vores chance for at rykke op, siger han.

TV 2 Fyn har tidligere på sæsonen talt med Luca Kjerrumgaard om transferspekulationerne.

- Man ved jo aldrig, hvad der sker. Jeg er OB-spiller, jeg har en lang kontrakt, og det forholder jeg mig til. Selvfølgelig tager man det, som det kommer, men lige nu er jeg OB-spiller, og det er jeg glad for, sagde han i november.

Læs også: OB vil være færre men stærkere: - Vi er klar til at investere
Gå tilbage Del
9. jan. 2025 kl. 16:54

OB vil være færre men stærkere: - Vi er klar til at investere

Selvom der ikke spilles turneringsfodbold for OB i disse uger, er der rigeligt at lave i Ådalen. Foruden forberedelserne på træningsbanen er der travlt på transferkontoret hos sportsdirektør Troels Bech.


Frem til og med den såkaldte "deadline day" 3. februar kan OB købe spillere i det danske transfervindue, og som alle andre klubber ønsker OB at øge kvaliteten i truppen.



  • Med den nødvendige respekt vi skal have for økonomien, og jeg gentager gerne, at det er dyrt at være i 1. division, vil vi selvfølgelig gøre den størst mulige indsats for at forstærke holdet. Kan det gøres gratis? Det kan det sgu nok ikke, siger Troels Bech til TV 2 Fyn.


Selvom OB skal passe på økonomien, peger Troels Bech på, at klubben er klar til at bruge penge på mulige forstærkninger.

- Nu har vi jo allerede med købet af Adam Sørensen vist, at vi godt vil handle og investere solidt - også for OB-standarder og især for 1. divisionsstandarder - når vi kan se en spiller, der kan forstærke truppen, siger Troels Bech.

Ny OB-spiller er hurtig og voldsomt ivrig

OB har skrevet kontrakt med venstrebacken Adam Sørensen, der er tiltrådt på en kontrakt frem til sommeren 2029. TV 2 Fyn har spurgt Troels Bech om hans vurdering af Adam Sørensen.

- Adam er en godt uddannet venstre bak. Han har høj fart og er voldsomt ivrig efter at deltage, også frem ad banen. Og så har han faktisk også prøvet at vinde seniortitler. Og evnen til at fortsætte, når man fører, er en af de kvaliteter, vi gerne vil have tilført vores hold, siger Troels Bech, der også peger på Adam Sørensens vindermentalitet.

-Både i sin person, men også i den erfaring, han har samlet fra Bodø/Glimt - umiddelbart Skandinaviens stærkeste fodboldhold målt på internationale resultater - har han også noget at byde på.

Flere tilgange på vej?

Adam Sørensen er foreløbigt den eneste tilgang i OB denne vinter, og der venter et puslespil for Troels Bech og kompagni de kommende uger, hvor der både kan komme til- og afgange.

- Vi møder ind hver dag, og vi arbejder på at se, om vi kan være heldige at finde en tilgang mere. Men det er jo også en kabale, og vi skal også sørge for, at vi ikke stiller så mange i vejen for de unge, så de ikke har en chance for at spille.

Samtidig skal vi også vurdere på, hvad de bedste unge har brug for, og hvad de næstbedste unge har brug for. Så det kunne også godt være, at der er nogen, der skal ud, siger Troels Bech.

- Jeg tror, vi bliver færre, når vi slutter transfervinduet end vi er nu, tilføjer han.

OB truppen tæller lige nu 25 spillere. Transfervinduet er åbent frem til og med 3. februar. OB spiller første kamp i forårssæsonen i 1. division den 21. februar, hvor modstanderen er Hillerød på udebane.

Herunder bringer TV 2 Fyn en liste over tre potentielle tilgange og tre potentielle afgange i OB.

Hvad skal ind og hvad skal ud i OB's transfervindue?

Tre potentielle tilgange

OB råder over 25 spillere, og selvom Troels Bech taler om at have færre spillere i truppen, kan OB være på udkig efter forstærkninger. TV 2 Fyn vurderer, at disse positioner er de mest oplagte at forstærke sig på:

  • Central midtbane
    Med Jakob Bondes skade er OB sårbar på denne position.

  • Central forsvar
    Hele tre midterforsvarer har kontraktudløb til sommer og OB bør gardere sig her.

  • Offensivspiller
    OB savner offensive muligheder, og man kunne godt forestille sig, at klubben kigger efter en kantspiller eller angriber.

Tre potentielle afgange

OB kan sige farvel til flere spillere i dette transfervindue.

TV 2 Fyn peger her på tre spillere, der kan være på vej væk fra OB her i januar.

  • Don Deedson
    Kantspilleren har scoret pænt med mål i efteråret og har tiltrukket sig interesse fra andre klubber.

  • Tobias Slotsager
    Med kontraktudløb til sommer er det sidste chance for OB, hvis man vil tjene penge på et salg af Slotsager. En forlængelse virker usandsynlig.

  • Johannes Selvén
    Den svenske kantspiller er meget langt fra spilletid i OB, og det vil være bedst for alle parter, hvis han finder et andet sted at spille.

Anton Kranf

Tirsdag formiddag blev en taxachauffør stukket ned på Klosterplads midt i Svendborg.

Det oplyser Fyns Politi til TV 2 Fyn, og som lige nu er til stede ved gerningsstedet.

- Jeg kan bekræfte knivoverfaldet, men lige nu ved vi ikke meget mere end det, siger kommunikationsrådgiver hos Fyns Politi Sunniva Pedersen-Reng.

Efter knivoverfaldet blev taxachaufføren hastet til OUH, oplyser hun. Hans tilstand er ukendt. De pårørende er underrettet.

Vidner har beskrevet gerningsmanden som en mand med et ikke-etnisk dansk udseende. Han var desuden klædt i mørkt tøj. Efter overfaldet fortsatte han til fods i retning af busholdepladsen og er lige nu på fri fod.

Fyns Politi modtog anmeldelsen klokken 09.45.

Anton Kranf
Anton Kranf
/
Peter Salomon

Opdatering klokken 11.34

Fyns Politi oplyser på X, at røveren er identificeret og anholdt. Det takker offentligheden for hjælpen og beder medier og andre om at fjerne billeder af manden, hvilket TV 2 Fyn retter sig efter.

Den butiksrøver, der begik et røveri i Super Brugsen på Karlavej i Næsby, bliver nu efterlyst af Fyns Politi, der beder offentligheden om hjælp til at identificere røveren.

Røveriet fandt sted 16. januar klokken 19.40, hvor manden brugte en 20 centimeter lang kokkekniv til at true en ansat til at få udleveret kontanter, hvorefter han løb fra stedet i nordlig retning.

Manden beskrives som mellem 50 og 60 år, etnisk dansk af udseende og cirka 170 til 180 centimeter høj. Han har almindelig kropsbygning og gråt hår.

Siden har Fyns Politi efterforsket sagen, gennemgået videomateriale fra butikken og sikret DNA-spor uden held.

Fyns Politi kan kontaktes på telefon 114 med oplysninger om manden.

Læs også: Midaldrende røver truede personale med stor kokkekniv
Gå tilbage Del
17. jan. 2025 kl. 8:05

Midaldrende røver truede personale med stor kokkekniv

Local Eyes

Med en 20 centimeter stor kokkekniv i hånden truede en dansk mand personalet i Superbrugsen i Næsby torsdag aften.

Manden gik ind i butikken på Karlavej klokken 19.40. Han gik direkte til kassen og tvang medarbejderen til at udlevere pengene, hvorefter han løb der fra i ukendt retning.

Vagtchef ved Fyns Politi Kenneth Taanquist fortæller, at ingen kom til skade under røveriet, men at personalet naturligvis er chokerede.

Han kan ikke oplyse, om der var kunder til stede i butikken.

- Hvis nogen har set noget, hører vi meget gerne om det, fortæller han til TV 2 Fyn.

Røveren beskrives som en dansk mand i alderen 50-60 år, gråt hår, blå øjne og iført mørkt tøj.

I dag kl. 8:38
Fyns Laksefisk

Efter et månedlangt tovtrækkeri står det nu klart, at Fyns Laksefisk overlever.


En forpagtningsaftale mellem Erhvervshus Fyn og FGU FYN er nemlig blevet godkendt, hvilket betyder, at arbejdet med at opdrætte og udsætte ørredyngel i de fynske vandløb fortsætter under Fyns Laksefisk.


- De sidste sten er fjernet, og nu har vi en aftale, som alle parter er glade for, siger formand for Erhvervshus Fyn, Kenneth Muhs (V).


- Jeg glæder mig over, at den store indsats, der er blevet gjort på tværs af lystfiskere, erhvervsliv og de involverede organisationer, har båret frugt, og at Fyns Laksefisk nu kan fortsætte sit gode arbejde i en ny konstruktion under Erhvervshus Fyn, lyder det videre.


Var meldt lukket

Aftalen indebærer, at de fastansatte medarbejdere i Fyns Laksefisk til sommer vil blive virksomhedsoverdraget til Erhvervshus Fyn og kan fortsætte deres arbejde.

Det er Styrelsen for Udvikling og Kvalitet (STUK), som har godkendt aftalen, der gælder for en fireårig periode.

Den indebærer, at Erhvervshus Fyn lejer sig ind i lokalerne ved Elsesminde og overtager driften af Fyns Laksefisk fra 1. juli 2025.

Det er ellers ikke mere end et halvt år siden, at Fyns Laksefisk meddelte, at de ville lukke grundet økonomiske udfordringer.

De sidste fire år har Fyns Laksefisk haft et samlet underskud på 2,6 millioner kroner, og i august sidste år lød beregningerne, at underskuddet ville ramme knap fire millioner kroner i 2025.

Men udsigten til omdrejede nøgler hos Fyns Laksefisk vakte stor opmærksomhed hos adskillige fynske sportsfiskerforeninger, som gik til såvel nationale som lokale politikere med budskabet om, at fiskeopdrættet skulle reddes.

Dengang var der dog ikke umiddelbart meget hjælp at hente fra politisk hold:

- Vi ved, der har været gjort en ihærdig indsats for at finde en model, hvor Fynsk Laksefisk kan fortsætte, men konklusionen er, at det ikke er muligt, lød svaret fra de fynske borgmestre.

- Stor respekt

Hos FGU Fyn er formand Pia Offer Madsen imponeret over, at den månedlange kamp om at bevare Fyns Laksefisk alligevel har båret frugt.

- På bestyrelsens vegne vil jeg fra FGU FYN’s side udtrykke stor respekt for den taskforce, der har arbejdet for at sikre den fremtidige drift af Fyns Laksefisk, siger hun og fortsætter:

- Jeg er glad for, at vi nu har en aftale med Erhvervshus Fyn, der giver Fyns Laksefisks dedikerede medarbejdere mulighed for at fortsætte den vigtige opgave, de løser for vores samfund.

Ifølge direktøren for Destination Fyn, Tue Kempf, får overlevelsen af Fyns Laksefisk ikke kun betydning for virksomhedens medarbejdere, men for hele Fyn.

- Opdrættet og udsætningen af smolt i de fynske vandløb spiller en vigtig rolle i arbejdet med på sigt at gøre bestanden af havørreder selvreproducerende og sikre den lystfiskerturisme, som er et stærkt supplement til de fynske overnatninger i månederne uden for den almindelige højsæson, siger han.

Malthe Noes

- Jeg tænker, det er en voldsom styrke, jeg har haft.


Foran Henrik Uhrenholt ligger hans gamle briller på spisebordet. Tykkelsen på glassene er ikke til at tage fejl af. De har minus 10 i styrke.


- Uha, jeg kan ikke se ret meget, siger han, da han igen tager de nostalgiske briller over næsen og bag ørene.


De er et helt tydeligt bevis på dengang, hans syn var i sin værste tilstand.


Malthe Noes
Brillerne til højre er Henrik Uhrenholts gamle. De har minus 10 i brillestyrke.

44-årige Henrik Uhrenholt fra Bramming lider af nærsynethed. En fejl i øjet, der blev opdaget, da han var 12 år gammel.

- Jeg var ved sundhedsplejersken i skolen, og der kunne jeg ikke se så godt, som jeg skulle - og så skulle jeg selvfølgelig have briller.

Han havde dengang styrke tre, men styrken voksede og voksede uden, at han fik yderligere behandling.

Hjælp patienter som Henrik Uhrenholt via Et Sundere Syddanmark

Nu har du mulighed for at være med til at bestemme, hvad skal der forskes i i Region Syddanmark.

Fem forskningsprojekter er med i Et Sundere Syddanmark, hvor borgerne via SMS bestemmer hvilke projekter, der skal vinde en forskningspulje på to millioner kroner fra Region Syddanmark.

Vinderen får tildelt én million kroner, mens der er 600.000 kroner og 400.000 kroner til anden- og tredjepladsen.

De fem deltagende sygehuse er Odense Universitetshospital, Sygehus Lillebælt, Esbjerg og Grindsted Sygehus, Sygehus Sønderjylland og Psykiatrien i Region Syddanmark.

Vinderen kåres tirsdag den 28. januar, hvor TV SYD og TV 2 Fyn tager ud og overrasker forskeren, som får tildelt én million kroner til sit projekt.

Se de fem forskningsprojekter på tv2fyn.dk/ess.

Et gardin for øjet

En dag blev Henrik Uhrenholts ubehandlede øje pludselig et fysisk problem.

- Det var som om, at der var trukket et gardin skråt ned på det venstre øje.

Derfor ringede han straks til øjenlægen.

- Han siger til mig, at jeg skal tage det roligt. Jeg har jeg fået nethindeløsning og skal afsted til Odense Universitetshospital med det samme, undersøges og opereres i morgen.

Det mørke gardin var en direkte konsekvens af øjets manglende behandling.

- Min styrke var blevet for høj, så øjet blev for langt, så nethinden ikke kunne holde mere og sprang, fortæller han og fortsætter:

- Det er rigtig, rigtig vigtigt at få fanget det i tide, så man kan nå at gøre noget ved det. Der er en meget stor risiko for, at man kan blive blind, hvis ikke man får det fanget i tide.

Hvad er nethindeløsning?

Nethinden er en tynd hinde, som ligger på øjets inderside bagtil. Den indeholder øjets lysfølsomme sanseceller.

Nethindeløsning betyder, at nethinden har løsnet sig fra sit underlag.

Tilstanden medfører udfald i synsfeltet. Man kan i yderste konsekvens blive blind af det.

Kilde: Sundhed.dk

I dag bruger ingeniøren fra Bramming minus to i brillestyrke. Henrik Uhrenholt har arvet nærsynetheden fra hans far - og samtidig har to ud af hans tre døtre allerede udviklet forskellige grader af nærsynethed.

- Jeg vil gøre alt, hvad jeg kan for, at det ikke går så galt, som det gjorde ved mig, fortæller han.

900 skolebørn skal hjælpe

At fange det i tide er lige præcis, hvad øjenlæge Marianne Juul-Dam på Sygehus Lillebælt i Vejle vil gøre.

- Vi ser, at børn bliver nærsynet på et tidligere tidspunkt i livet end før - og det betyder, at de kan ende op med at blive mere nærsynet end tidligere. Og det kan give anledning til nogle andre og mere alvorlige øjensygdomme som netop nethindeløsning og grøn stær, fortæller hun.

Malthe Noes
Marianne Juul-Dam vil især undersøge nærarbejde og lysfølsomhed ved de deltagende skolebørn.

Hun vil blandt andet forske i, hvordan nærarbejde og udendørsaktiviteter påvirker øjet som barn - så flere ikke får samme oplevelse som Henrik Uhrenholt.

- Vi vil undersøge hvor mange børn og unge, der er nærsynet i Danmark. Og samtidig vil vi se nærmere på, hvorfor nogle børn bliver nærsynet og andre ikke.

Stem på din favorit

Du kan være med til at bestemme, hvilket af de fem forskningsprojekter, der skal vinde førstepræmien på en million kroner.

  • Skriv Sund1 og send det til 1220, hvis du vil stemme på projektet om kroniske smerter.

  • Skriv Sund2 og send det til 1220, hvis du vil stemme på projektet om nærsynethed blandt skolebørn.

  • Skriv Sund3 og send det til 1220, hvis du vil stemme på projektet om AI og antibiotikaresistens.

  • Skriv Sund4 og send det til 1220, hvis du vil stemme på projektet om selvskadende patienter.

  • Skriv Sund5 og send det til 1220, hvis du vil stemme på projektet om smertestillende næsespray.

Det koster almindelig sms-takst.

Hele 900 skolebørn fra trekantsområdet skal være med til at gøre forskerne klogere. Den andel, som er nærsynet, skal bære en lille chip på brillen, der kortlægger deres aktiviteter.

- Når vi finder ud af, hvor stort problemet er, så kan vi bedre lave nogle anbefalinger og retningslinjer, så vi kan optimere undersøgelses- og behandlingsforløb.

Malthe Noes

Det er første gang, så stort et projekt om nærsynethed bliver udført i Danmark. Ifølge Marianne Juul-Dam er det på tide.

- Selvom nærsynethed ikke handler om liv eller død, så er det så alvorligt, at verdensorganisationen WHO har det på sin top fem-liste over tilfælde med strakstiltag.

Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix

Tirsdag kan det være en god idé at finde vanterne frem, hvis du befinder dig i Odense M.

Fjernevarme Fyn lukker nemlig for varmen fra klokken 7:30 til omkring klokken 14, oplyser selskabet på sin hjemmeside.

Det drejer sig om Bøggildsvej, Chr. Sonnes Vej, Fengersvej, Rosengårdsvej, Westermannsvej og Østerbæksvej.

Varmeafbrydelsen skyldes planlagt vedligeholdelse af fjernvarmerør.

I dag kl. 6:29
Ernst Van Norde / Ritzau Scanpix

Jakob Vestergaard bliver den næste cheftræner i Odense Håndbold.


Det kan TV 2 Sport nu afsløre.


Ingen vil officielt bekræfte navnet, men TV 2 Sport erfarer, at en aftale mellem Odense og Jakob Vestergaard er på plads og kun mangler at blive offentliggjort, inden Vestergaard skal tiltræde til sommer.


- Det har jeg ingen kommentarer til. Som jeg hele tiden har sagt, vil jeg ikke forholde mig til navne. Jeg kan kun sige, at jeg håber snart at kunne præsentere vores nye træner, siger Odenses sportsdirektør, Trine Nielsen.


Jakob Vestergaard har også afvist at kommentere oplysningen.

Den 50-årige toptræner kommer til Odense med et langt cv og erfaring fra både dansk og international håndbold.

Lige nu er Jakob Vestergaard i gang med sin anden sæson som cheftræner i den tyske klub Ludwigsburg, som han gjorde til tysk mester i sidste sæson og overraskende også fik i Champions League-finalen. 

Han har tidligere vundet Champions League to gange i 00’erne med Viborg, hvor han var cheftræner fra 2008 til 2011 og senere også fra 2018 til 2023, og han har en fortid som blandt andet tysk landstræner for kvinder og i flere rumænske topklubber.

Claus Fisker / Ritzau Scanpix
Jakob Vestergaard har haft stor succes i tyske Ludwigsburg. Foto: Claus Fisker / Ritzau Scanpix

I Odense skal han afløse norske Ole Gustav Gjekstad, der vender hjem til Norge for at overtage posten som norsk landstræner.

Odense er lige nu tophold i kvindeligaen med 12 sejre i 12 kampe og to point ned til rivalerne fra Team Esbjerg, der til gengæld har snuppet DM-titlen de seneste to sæsoner, efter Odense vandt guld i 2021 og 2022.

I dag kl. 6:00
Anton Kranf

De levede i fred og idyl, lige indtil Vejdirektoratet kom forbi og ødelagde det.


Sådan mener en gruppe beboere fra Vestfyn i hvert fald.


De bor tæt op af Fynske Motorvej og bliver generet af den “invaliderende støj”.


Men det har sådan set aldrig været et problem at bo tæt på den støjende, tresporede motorvej, for der har altid være et skovstykke til at skærme for støjen - men det er nu fjernet for at gøre plads til den nye højhastighedsbane over Vestfyn.


Og det er ikke en optimal løsning, mener de berørte borgere.


- Jeg har det rigtig skidt med det. Det er en summende larm alle døgnets 24 timer. Der er kommet ekstremt meget støj, siden de har fjernet træerne, lyder det fra Mona Lilleris, som bor tæt på Fynske Motorvej.

Som at få fjernet et støjværn

Rydningen af træer og krat sker for at gøre plads til den nye højhastighedsbane, som strækker fra Odense og hen over Vestfyn - og det forstår borgerne sådan set godt er nødvendigt.

- Vi er med på, at der skal ske udvikling, men man er også bare nødt til at tage hensyn til det menneskelige aspekt.

Flere beboere har sendt klager til Vejdirektoratet, men de føler, de bliver mødt med arrogance i den respons, de får tilbage.

- Vi har fået lidt svalende svar tilbage fra Vejdirektoratet med, at det nok bare er vores ører, der spiller os et pus, siger Mona Lilleris, der opfatter Vejdirektoratet som at være nedladende.

Beboernes problem er, at de føler sig negligeret og ignoreret af Vejdirektoratet, og at de ikke tager det seriøst når beboerne siger, at støjen fra motorvejen er til stor gene.

- De sidder bare og laver nogle beregner, der ikke har noget med virkeligheden at gøre, siger Palle Nissen, som er utilfreds med Vejdirektoratets måde at vurdere nødvendigheden at et støjværn.

Nu går turen til Christiansborg

Mandag drager tre af borgergruppens medlemmer ud på den støjende motorvej, og tager turen til Christiansborg, hvor de vil deltage i et møde med Transportudvalget.

- Vi håber selvfølgelig, at de i første omgang bare lytter til os, men vi er også godt klar over, at vi ikke får et svar med hjem endnu, siger Anette Bentsen fra beboergruppen og slår fast:

- Vi vil kæmpe med næb og klør for, at de vil give os et støjværn eller en støjvold, når det bliver aktuelt.

Da TV 2 Fyn spørger Mona Lilleris om, hvad hun forventer af møde med Transportudvalget, har hun dog lavere forventninger.

Den her støjvold, tror du, det er noget, de vil lytte til inde på Christiansborg?

- Nej, det tror jeg ikke, siger Mona Lilleris.

Beplantning er ikke støjværn

Beboerne mener at støjen fra motorvejen er blevet værre efter at træerne er blevet fjernet, og de ønsker blandt andet, at der kommer nye træer til at reducere støjen - men i følge Vejdirektoratet er der ingen erfaring med beplantning som støjreducerende, selvom det kan fremstå sådan, grundet den visuelle dækning.

TV 2 Fyn har forsøgt at få en kommentar fra Vejdirektoratet, men det har for nuværende ikke være muligt. De har dog tidligere udgivet en rapport om støjreducerende effekter, hvor de skriver:

- Beplantning kan visuelt afskærme for vejen, og den visuelle afskærmning i sig selv kan medføre mindre støjgene, selvom beplantningen i sig selv ikke har en støjreducerende effekt.

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Fyn lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.

Du kan altid ændre dine præferencer senere

Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.

Se flere detaljer om vores cookies her